Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 rattia käännellessä naksuu/kolisee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Benighted
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2015
    • 281
    • Klaukkala

    E61 rattia käännellessä naksuu/kolisee

    Mikähän jännä on potilaalla, ratin pienet liikkeet siis aiheuttaa jonkinlaista naksunaa, joka tuntuu kuuluvan ratin takaa. Varsinaista väljää en huomaa, ohjaus on ihan kunnossa. Katsastuksessa ei väljiä (raidetangon päät meni uusiksi, mutta ei tähän mitään vaikutusta) ja muutoinkin tämä vaiva tosiaan vain paikoillaan tai tosi hiljaisessa vauhdissa.

    Auto vm. 2009 ja kilsoja hieman yli 180k. Active steering löytyy. Nakutus ollut koko ajan kun auton omistanut (8kk) nyt alkanut enemmän vaivaamaan kun olen tajunnut milloin tuo kuuluu.

    Pari videota: auto käynnissä http://youtu.be/8F4asIFLwxY
    Ja auto ei käynnissä http://youtu.be/PCOPAp4Ummo. Oikeasti napsunta on aika vaimea.

    Joku väljähän tuolla jossain on, mutta missä? Itsellä ei osaaminen riitä alkaa aukomaan mitään, joten jonnekin pajalle vietävä. Josko täältä saisi jotain tipsejö kuitenkin. Netistä löytyy aika paljon juttua steering column/shaft click tai noise hakusanoilla ja kalliita remppojahan siellä on tehty
    Last edited by Benighted; 08-10-2015, 14:02. Reason: Typoja yms. Kännykän keyboard prkl.
    F11 530xdA M-Sport 2014
    Ex. E39 530iA Touring 2001
    Ex. E61 530dA Edition Sport 2009
  • AnttiMH
    Bimmer Rookie
    • Oct 2013
    • 146
    • Esbo

    #2
    Rattiakselin nivelen väljyys?

    Rattiakselin nivelen väljyys?:

    BTCF Foorumilta kerättyä tietoa mahdollisiin korjauksiin:
    Vähän uutta pakkasen kestävää vaseliinia hammastangon hampaisiin ja kiristää hieman "taikamutteria". Varmistetaan, että ääni tulee hammastangosta eikä rattiakselista. Siinäkin on monta paikkaa mistä lonkse voi kuulua.
    Taikamutteri (löytyy tältä Foorumilta linkki kuvaan toisesta threadistä) on samalla kohdalla mihin rattiakseli yhdistyy, mutta hammastangon yläpuolella. Helppo kiristää myös hammastanko paikallaan. Muistaakseni 17mm hylsy tuohon käy. Alkuperäinen asento kannattaa merkata ennen säätöä. Neljännesosa kierroksen säädöllä on yleensä jo iso vaikutus. Säädön jälkeen pitää kokeilla renkaista kääntämällä, ettei minkäänlaista tahmomista esiinny missään asennossa.
    Hammastangon kiinnikkeiden tarkistus, etteivät ole lohjenneet irti tangosta.
    Voi siis olla kuitenkin rattiakselin moottoritilan nivel, mikä väljä, mikä vaatii aikanaan uusimisen. On suht. helppo vaihtaa.

    Comment

    • Benighted
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2015
      • 281
      • Klaukkala

      #3
      Originally posted by AnttiMH View Post
      Rattiakselin nivelen väljyys?:

      BTCF Foorumilta kerättyä tietoa mahdollisiin korjauksiin:
      Vähän uutta pakkasen kestävää vaseliinia hammastangon hampaisiin ja kiristää hieman "taikamutteria". Varmistetaan, että ääni tulee hammastangosta eikä rattiakselista. Siinäkin on monta paikkaa mistä lonkse voi kuulua.
      Taikamutteri (löytyy tältä Foorumilta linkki kuvaan toisesta threadistä) on samalla kohdalla mihin rattiakseli yhdistyy, mutta hammastangon yläpuolella. Helppo kiristää myös hammastanko paikallaan. Muistaakseni 17mm hylsy tuohon käy. Alkuperäinen asento kannattaa merkata ennen säätöä. Neljännesosa kierroksen säädöllä on yleensä jo iso vaikutus. Säädön jälkeen pitää kokeilla renkaista kääntämällä, ettei minkäänlaista tahmomista esiinny missään asennossa.
      Hammastangon kiinnikkeiden tarkistus, etteivät ole lohjenneet irti tangosta.
      Voi siis olla kuitenkin rattiakselin moottoritilan nivel, mikä väljä, mikä vaatii aikanaan uusimisen. On suht. helppo vaihtaa.
      Jaahas, kiitoksia. Ilmeisesti taikamutteri on tämä: http://img121.imageshack.us/img121/7453/ohjaus.jpg ?

      Hammastanko ei kai pitäisi olla entinen, kun mitään väljiä ei ole ja enemmänkin tuo nakse vaivaa tossa keskiasennon tietämillä?
      F11 530xdA M-Sport 2014
      Ex. E39 530iA Touring 2001
      Ex. E61 530dA Edition Sport 2009

      Comment

      • AnttiMH
        Bimmer Rookie
        • Oct 2013
        • 146
        • Esbo

        #4
        En saanut linkkiäsi auki, mutta tällä foorumilla todettu että tässä kuvassa se on nr. 1 vieressä:



        Itse epäilen että omassani rattiakseli on väljä, ja se pitää vaihtaa. Osa on 300-400e luokkaa ja työt päälle. (Itse en tee).

        Comment

        • Stroop
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2006
          • 284
          • Jyväskylä

          #5
          Juu linkit ei toimi joten ääntä en päässyt kuulemaan. Ennen kalliimpia korjauksia kokeile ensin ilmaista: Omasta exästä oli imusarjan vaihdon yhteydessä jäänyt pohjapanssarin pultit löysälle. Panssari on paksu ja pultit järeitä, ilmeisesti sen tarkoituksena on jäykistää etukelkkaa johon myös tukivarret tulee kiinni. Pulttien kirraamisella loppui vuoden ärsyttänyt napse, vikaa kun ei luonnollisesti millään löytynyt muualta.

          Comment

          • Benighted
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2015
            • 281
            • Klaukkala

            #6
            Kappas, oli jäänyt youtubeklipit privateksi, nyt pitäis näkyä.

            Kiitoksia tipseistä, kyllä tuo lienee siellä ratin takana joku välys kuitenkin. Tällä hetkellä kuitenkin aika pieni murhe, joten en ole tota jaksanut alkaa enempää tonkimaan.

            Joskos noilla näkyvillä videoilla saisi vielä lisää kommentteja? :think
            F11 530xdA M-Sport 2014
            Ex. E39 530iA Touring 2001
            Ex. E61 530dA Edition Sport 2009

            Comment

            • Stroop
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2006
              • 284
              • Jyväskylä

              #7
              Ei kuullostanut samalta mun tapauksessa, ääni tuli hiljasessa vauhdissa rattia kääntäessä.

              Comment

              • Pysse
                Newbiemmer
                • Aug 2015
                • 7
                • Lempäälä

                #8
                Itsellä ihan sama kolina, joka alkoi/jonka huomasin viime perjantaina. Olen melko varma, että klappi on rattiakselissa, eikä hammastangossa. Auto menossa tulevana keskiviikkona marmorille huoltoon, jossa samalla diagnosoivat tuon.

                Comment

                • Benighted
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2015
                  • 281
                  • Klaukkala

                  #9
                  Originally posted by Pysse View Post
                  Itsellä ihan sama kolina, joka alkoi/jonka huomasin viime perjantaina. Olen melko varma, että klappi on rattiakselissa, eikä hammastangossa. Auto menossa tulevana keskiviikkona marmorille huoltoon, jossa samalla diagnosoivat tuon.
                  Laitappa infoa, mitä löytyy, jos löytyy
                  F11 530xdA M-Sport 2014
                  Ex. E39 530iA Touring 2001
                  Ex. E61 530dA Edition Sport 2009

                  Comment

                  • Stroop
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2006
                    • 284
                    • Jyväskylä

                    #10
                    E91:sessä tuo hävisi ristikkonivelessä olleen torxin kirraamisella, e60 ei tietoa onko vastaavaa.

                    Comment

                    • AnttiMH
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2013
                      • 146
                      • Esbo

                      #11
                      Näyttäis tuossa E6X olevan myös torxeja rattiakselin nivelissä, jospa niitä kiristelemällä naksuna häipyy...

                      ...kiitti vinkistä

                      Comment

                      • Pysse
                        Newbiemmer
                        • Aug 2015
                        • 7
                        • Lempäälä

                        #12
                        Originally posted by Benighted View Post
                        Laitappa infoa, mitä löytyy, jos löytyy
                        Diagnoosina "välystä ohjauspylväässä", koska ratin asentoa muuttamalla välys poistuu. Homma vaan on se, että ei poistu kyllä missään asennossa. Jäi vähän sellainen fiilis, että ei tota kyllä edes kunnolla katsottu, kun ei siitä huollon päälle mitään laskutettu.

                        Eikä laskutettu myöskään pintakaasulla hummaamisen diagnoosista, mihin tarjosivat turbiinivikaa, mitä ei kannattaisi vielä korjata (vian mitättömyys vs. 2,5 kEUR muistaakseni). Täytyy haeskella joku asiantunteva paja Tampereelta, kun ei kai virittämättömästä 137tkm ajetusta 520d pitäisi turbiinin ainakaan olla vielä sökönä.

                        Comment

                        • markok
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 3015
                          • Kuopio

                          #13
                          Originally posted by Pysse View Post
                          Diagnoosina "välystä ohjauspylväässä", koska ratin asentoa muuttamalla välys poistuu. Homma vaan on se, että ei poistu kyllä missään asennossa. Jäi vähän sellainen fiilis, että ei tota kyllä edes kunnolla katsottu, kun ei siitä huollon päälle mitään laskutettu.

                          Eikä laskutettu myöskään pintakaasulla hummaamisen diagnoosista, mihin tarjosivat turbiinivikaa, mitä ei kannattaisi vielä korjata (vian mitättömyys vs. 2,5 kEUR muistaakseni). Täytyy haeskella joku asiantunteva paja Tampereelta, kun ei kai virittämättömästä 137tkm ajetusta 520d pitäisi turbiinin ainakaan olla vielä sökönä.
                          Onko ratissa manuaali säätö? Jos on niin tarkasta säätövivun akselin kiristys eli säätövivun käyttämässä akselissa on toisessa päässä mutteri jota kiristämällä ohjauspylvään säädön saa tiukemmalle. Kolina saattaa tulla siitä, että säätövipu ei kiristä ohjauspylvästä riittävän tiukasti paikalleen ja ohjauspylväs pääsee liikkumaan rattia käännettäessä.
                          BMW 530iA Touring -05

                          Comment

                          • Pysse
                            Newbiemmer
                            • Aug 2015
                            • 7
                            • Lempäälä

                            #14
                            Originally posted by markok View Post
                            Onko ratissa manuaali säätö? Jos on niin tarkasta säätövivun akselin kiristys eli säätövivun käyttämässä akselissa on toisessa päässä mutteri jota kiristämällä ohjauspylvään säädön saa tiukemmalle. Kolina saattaa tulla siitä, että säätövipu ei kiristä ohjauspylvästä riittävän tiukasti paikalleen ja ohjauspylväs pääsee liikkumaan rattia käännettäessä.
                            Kiitos, kokeillaan tuotakin. Vielä on kokeilematta myös konetilan puolella olevan nivelen torxi ja "taikamutteri".

                            Comment

                            • AnttiMH
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2013
                              • 146
                              • Esbo

                              #15
                              Torxeja kiristelty, ei auttanut, tuntuu välys vaan entistä selvemmin nyt.... lisävihjeet tervetulleita.

                              Ei keksinyt mekaanikkokaan missä vika voisi olla. Toisteli ettei ole rattiakseleita joutunut näihin eikä E39:eihin vaihtelemaan.... eikä ollut ennen tullut moista vikaa vastaan.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎