Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 rattia käännellessä naksuu/kolisee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AnttiMH
    Bimmer Rookie
    • Oct 2013
    • 146
    • Esbo

    #16
    Ratin lonksuminen ratkaistu?

    Vaihdettiin raidetangon sisemmät päät myös. Lonksuminen loppui aikalailla kokonaan.

    Eli BMW myy raidetangot sekä ulko että sisäpäillä, ilmeisesti kannattaa vaihtaa molemmat päät kerralla. Harmikseni en alunperin kysynyt kumpi väljä, oletin että ulompi, mutta olikin sisempi.

    Comment

    • Benighted
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2015
      • 281
      • Klaukkala

      #17
      Mä vaihdatin juuri pelkät ulkopäät kun en tarkemmin asiaa ajatellut ja hintavertailussa otin halvimman vaihtoehdon. Perkele sentään. Noh tarviipa vaihdattaa noi sisäpäät ens kerralla kun tulee jotain säätöä tuonne eteen. Varmaan koiranluita ja tukivartta pitäisi laittaa uusiksi kummiskin niin josko siinä samalla sitten
      F11 530xdA M-Sport 2014
      Ex. E39 530iA Touring 2001
      Ex. E61 530dA Edition Sport 2009

      Comment

      • Poksia
        Bimmer Rookie
        • Apr 2005
        • 138
        • Juankoski

        #18
        Itsellä kanssa naksuu ja kolisee, välystä ohjauksessa on aika reilusti. Nosturilla tuota tutkittiin ja välys ei minusta ole rattiakselissa vaan itse hammastangossa. Välys poistuu hetkeksi kun kääntyy jyrkästi esim risteyksestä mutta palautuu pian takaisin, onko muilla ollut vastaavaa?
        e39 M5
        ex:e36 M3 sedan -96
        ex:e30 335 4d M-technic II

        Comment

        • basti83
          Bimmer Rookie
          • Aug 2011
          • 148
          • pikkala

          #19
          naksunta loppu



          Osa 8.....
          +650nm....diesel....

          Ex. E30 318 85'
          E30 325 touring 91'
          Vw passat v6 2,8 4-motion 00'
          husaberg fs 650
          Ktm/polaris atv 525

          Nyt. E30 325 cab "m3" 87'
          E61 530d 05' "voimasavu"

          Comment

          • AnttiMH
            Bimmer Rookie
            • Oct 2013
            • 146
            • Esbo

            #20
            ei auttanut minulla

            Originally posted by basti83 View Post
            Nuo oli minulla vaihdettu jo viime vappuna; kallistuksen vakaajan nivelet ja puslat. Ei vaikutusta.

            Sitä ennen reaktiotangon puslat. Hetkeksi väheni kun r-t puslat meni vaihtoon. Naksuminen on vielä havaittavissa nytkin, raidetangon molempien päiden vaihdon jälkeen, molemmin puolin, mutta ei ollenkaan niin pahasti kuten aiemmin. Nyt hiljattain vaihdettin siis raidetangon sisäpäät myös, aiemmin meni ulkopäät, kun oletin että välys niissä.

            Oletan että rattiakselin nivel pitää vaihtaa jos ao. tuntemuksen haluaa kokonaan pois. Paljon muuta kuluvaa osaa ei enää olekaan jäljellä..... hammastanko ja ohjaustehostin sitten vielä, joita ei kaiketi tarkoitus edes vaihtaa...

            Comment

            • GuGi_
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2012
              • 700
              • Vantaa city

              #21
              Originally posted by AnttiMH View Post
              Nuo oli minulla vaihdettu jo viime vappuna; kallistuksen vakaajan nivelet ja puslat. Ei vaikutusta.

              Sitä ennen reaktiotangon puslat. Hetkeksi väheni kun r-t puslat meni vaihtoon. Naksuminen on vielä havaittavissa nytkin, raidetangon molempien päiden vaihdon jälkeen, molemmin puolin, mutta ei ollenkaan niin pahasti kuten aiemmin. Nyt hiljattain vaihdettin siis raidetangon sisäpäät myös, aiemmin meni ulkopäät, kun oletin että välys niissä.

              Oletan että rattiakselin nivel pitää vaihtaa jos ao. tuntemuksen haluaa kokonaan pois. Paljon muuta kuluvaa osaa ei enää olekaan jäljellä..... hammastanko ja ohjaustehostin sitten vielä, joita ei kaiketi tarkoitus edes vaihtaa...
              Mites iskareitten ylpäänlaakerit ja konehuoneen poikkituen kiinnitykset?
              "Muut tekee mitä ne osaa, me tehään mitä halutaan"

              F11 525d -11
              E60 M5 -05
              E12 530i -75
              E32 730i - 91
              Chevy Silverado 3500 -93
              R33 Skyline GTS-T -93

              Comment

              • Geijjo
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2006
                • 406
                • Hell Sinki

                #22
                Originally posted by AnttiMH View Post
                Nuo oli minulla vaihdettu jo viime vappuna; kallistuksen vakaajan nivelet ja puslat. Ei vaikutusta.

                Sitä ennen reaktiotangon puslat. Hetkeksi väheni kun r-t puslat meni vaihtoon. Naksuminen on vielä havaittavissa nytkin, raidetangon molempien päiden vaihdon jälkeen, molemmin puolin, mutta ei ollenkaan niin pahasti kuten aiemmin. Nyt hiljattain vaihdettin siis raidetangon sisäpäät myös, aiemmin meni ulkopäät, kun oletin että välys niissä.

                Oletan että rattiakselin nivel pitää vaihtaa jos ao. tuntemuksen haluaa kokonaan pois. Paljon muuta kuluvaa osaa ei enää olekaan jäljellä..... hammastanko ja ohjaustehostin sitten vielä, joita ei kaiketi tarkoitus edes vaihtaa...
                Mulla hävisi napsuminen kun rasvasin reilulla kädellä koko ratti akselia spray vaseliinilla kun otti hermoon naukuva ratin nosto aina kun sammutti auton.
                Ollut nyt poissa kolme viikkoa sekä naukuminen että napsuminen käännellessä,joku siellä vissiin kärsi kuivuutta mutta tuntui kyllä siltä että hammastanko ois väljä tai jotain muuta vakavempaa.
                Forssalainen housutpoiskänni official fan klubben
                e39 ///M5 ZzZ
                e34 ///M5 Facelift Touring ZzZ
                F11 530da M-Sport
                Hurley-Durley x2
                Koliseva connection
                Itä-helsingin koiraverkko connection

                Comment

                • AnttiMH
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2013
                  • 146
                  • Esbo

                  #23
                  Originally posted by GuGi_ View Post
                  Mites iskareitten ylpäänlaakerit ja konehuoneen poikkituen kiinnitykset?
                  Iskarin yläpäänlaakerit meni vaihtoon myös silloin vappuna, kun tilalle tuli bilsteinin tolpat eteen ja HR:n jouset. Isk. yläpään laakerit oli BMW:n omat; Laakkoselta hain.

                  Konehuonen poikkitukien kiinnitykset oli kunnossa, ei saanut kuulemma juurikaan kiristettyä (Tarkistus viime kuussa muiden töiden oheella).

                  Comment

                  • AnttiMH
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2013
                    • 146
                    • Esbo

                    #24
                    Originally posted by Geijjo View Post
                    Mulla hävisi napsuminen kun rasvasin reilulla kädellä koko ratti akselia spray vaseliinilla kun otti hermoon naukuva ratin nosto aina kun sammutti auton.
                    Ollut nyt poissa kolme viikkoa sekä naukuminen että napsuminen käännellessä,joku siellä vissiin kärsi kuivuutta mutta tuntui kyllä siltä että hammastanko ois väljä tai jotain muuta vakavempaa.
                    Rasvaa en ole koittanut, mutta torxeja kiristeltiin. Hammastangon uusiminen on vissiin kohtuu kallista, ja siihen en lähde, sen verran vähän häiritsee. Uusi rattiakseli (manuaalisäätö ratti minulla) ei montaa satasta maksa, mutta edelleen ei vielä häiritse niin paljoa että jakaisin vaihdattaa.

                    Oma mekaanikko toisteli että ei ole näihin eikä E39:eihin joutunut rattiakselia vaihtamaan, eikä hammastankoja peukaloimaan. Epäili että välyksellinen raidetangon sisäpää syyllinen, se auttoi aika kivasti.

                    Voishan tuota rasvasuihketta koittaa, joskaan se tuskin poistaa viimeistä välystä, mikä olisi minun tulkintani oireiden syystä. Kaikki koeajajat eivät välttämättä edes huomaa tuota autossani... tarkemmat kuten itse, ehkä.

                    Comment

                    • E39Fin
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2013
                      • 1761
                      • HKI/Orimattila

                      #25
                      Täällä kanssa jostain tulee tuollainen naksuminen ja tosiaan pieni välys löytyy. Tuo vaseliinin laittaminen rattiakseliin täytyy testata mutta tuntuu kyllä että rattiakselissa itsessään olisi väljää ja sitähän tuo vaseliini ei korjaa kyllä
                      Jaguar XF Sportbrake R-sport.
                      E39 523iA Oxfordgreen

                      Comment

                      • Geijjo
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2006
                        • 406
                        • Hell Sinki

                        #26
                        Originally posted by E39Fin View Post
                        Täällä kanssa jostain tulee tuollainen naksuminen ja tosiaan pieni välys löytyy. Tuo vaseliinin laittaminen rattiakseliin täytyy testata mutta tuntuu kyllä että rattiakselissa itsessään olisi väljää ja sitähän tuo vaseliini ei korjaa kyllä
                        Eihä se mitään korjaa kyllä mutta tulipahan mitä vittua fiilis ku lähin ajamaan ja napse oli poissa:think
                        Forssalainen housutpoiskänni official fan klubben
                        e39 ///M5 ZzZ
                        e34 ///M5 Facelift Touring ZzZ
                        F11 530da M-Sport
                        Hurley-Durley x2
                        Koliseva connection
                        Itä-helsingin koiraverkko connection

                        Comment

                        • Poksia
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2005
                          • 138
                          • Juankoski

                          #27
                          Itsellä nyt tuota välystä ohjauksessa jo aika reilusti. Koiranluut ja ulommat raidetangonpäät vaihdettu vähän aikaa sitten. Jos sisäpäissä olis se välys niin eikös sen pitäs tuntua kun myös rengasta vääntelemällä? Rattiakselia kun kääntelee niin välys tuntuu ihan akselin alapäästä kokeilemallakin niin ei voi oikein olla sillon senkään nivelissä.
                          e39 M5
                          ex:e36 M3 sedan -96
                          ex:e30 335 4d M-technic II

                          Comment

                          • Benighted
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2015
                            • 281
                            • Klaukkala

                            #28
                            Mulla dhl:llä vielä matkalla koiranluut, reaktiotangot ja rt-sisäpäät, ulommat vaihdoinkin jo. Katsotaan, miten noiden vaihdon jälkeen naksuu.

                            Mulla on aktiiviohjaus ja sähkösäädöllä ratti. Jos ei noilla ylemmillä osanvaihdoilla tokene niin oletettavasti jätän toistaiseksi sikseen. Ei tuo varsinaisesti haittaa eikä ongelmaa edes huomaa, jollei sitä tiedä
                            F11 530xdA M-Sport 2014
                            Ex. E39 530iA Touring 2001
                            Ex. E61 530dA Edition Sport 2009

                            Comment

                            • AnttiMH
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2013
                              • 146
                              • Esbo

                              #29
                              Originally posted by Poksia View Post
                              Itsellä nyt tuota välystä ohjauksessa jo aika reilusti. Koiranluut ja ulommat raidetangonpäät vaihdettu vähän aikaa sitten. Jos sisäpäissä olis se välys niin eikös sen pitäs tuntua kun myös rengasta vääntelemällä? Rattiakselia kun kääntelee niin välys tuntuu ihan akselin alapäästä kokeilemallakin niin ei voi oikein olla sillon senkään nivelissä.
                              Eli BMW myy raidetangon tietääkseni aina molemmilla päillä. Tarvikeosana saa myös pelkkiä ulkopäitä. Tästä ilmeisesti pääteltävissä että valmistaja suosittelee molempien vaihtoa samalla kertaa, mihin itsekin alan uskoa. Paska juttu että tuli tuokin asia opittua kantapään kautta. Siinähän vituttaa kun saa kahteen kertan käyttää samasta asiasta pajalla, ja nelipyöräsuuntauksessa.

                              Comment

                              • Benighted
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2015
                                • 281
                                • Klaukkala

                                #30
                                Originally posted by AnttiMH View Post
                                Eli BMW myy raidetangon tietääkseni aina molemmilla päillä. Tarvikeosana saa myös pelkkiä ulkopäitä. Tästä ilmeisesti pääteltävissä että valmistaja suosittelee molempien vaihtoa samalla kertaa, mihin itsekin alan uskoa. Paska juttu että tuli tuokin asia opittua kantapään kautta. Siinähän vituttaa kun saa kahteen kertan käyttää samasta asiasta pajalla, ja nelipyöräsuuntauksessa.
                                Joo, sama homma täällä perkules. Jotenkin mulla oli mielikuva, että tuo vaihto maksaa niin helvetisti (entisessä autossa vaihettiin raidetangot kokonaisuudessaan + jotain muuta ja maksoi lähes 1k e), joten pihistelin ja vaihdoin vain ulkopään. No nyt sitten jäljestä taas sisäpäät.

                                Onneksi suuntasivat päin helvettiä ja väärällä vannekoolla viimeksi, niin nyt menee takuuna tuo suuntaus
                                F11 530xdA M-Sport 2014
                                Ex. E39 530iA Touring 2001
                                Ex. E61 530dA Edition Sport 2009

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎