Alkaa olemaan toivo lopussa vikojen suhteen, joten käännytääs taas suoraan asiantuntijoiden puoleen. Elikkäs kyseessä -05 520ia auto jossa on nyt viimeisen kolmen viikon aikana ilmennyt vikaa jos jonkinlaista, mutta ratkaisua/syytä ei.
Ensin auto sammui heti käynnistyksen jälkeen (auto oli seissyt n.45min ajon jälkeen eli moottori oli lämmin), aivan kuin avaimesta olisi sammuttanut. Tätä se teki muutaman kymmen kertaa niin ettei vaihdetta kerennyt sisään laittaa. Lopulta auto pysyi käynnissä ja sain sen vikakoodi-laitteelle, mistä ilmeni ensimmäisen kuvan 6 vikakoodia. Viat nollattiin, jonka jälkeen auto toimi moitteettomasti reilun viikon.
Toisella kerralla autoon tuli heti käynnistettäessä kierrosrajoitin päälle, ei vastannut kaasupolkimeen ja valitti moottoriöljyn vähyyttä, tikun mukaan sitä kuitenkin oikea määrä oli. Öljyä lisättiin hieman ja auto toimi jälleen. Tästä suoraan vikakoodi-laitteelle josta ilmeni vikakoodit viimeisissä kuvissa. Jälleen viat nollattiin ja auto toimi kuin unelma.
Toisesta kerrasta muutama päivä myöhemmin auto vietiin huoltoon jossa siihen vaihdettiin moottoriöljyn määrä anturi ja tehtiin määräaikaishuolto
Noin viikko määräaikaishuollon jälkeen auto heitti kesken ajon rajoittimen päälle ja ilmoitti Cruise control failuresta sekä engine failuresta. (vakionopeudensäädin ei ollut tuolloin käytössä). Hinausauto paikalle ja auto pajalle. Vikakoodit antoi tuolloin viaksi kaasupolkimen sekä kaasariläpän moottorin. Hyllystä sattui löytymään uusi poljin joka vaihdettiin ja viat nollattiin. Jälleen kaikki hyvin kunnes kaksi päivää myöhemmin täysin sama homma ja vikailmoitukset näyttöön. Auto jälleen hinattiin huollon pihaan mutta jostain käsittämättömästä syystä, auto oli yön aikana parantanut itsensä kun menin auton luona käymään eikä antanut yhtään vikailmoitusta ja moottorihäiriövalo oli sammunut.
Ideat on nyt vähissä että mistä nämä kaikki johtuu, sekä itseltä että huollolta (RK-cityhuolto Tampere). Viat alkoi kun ilmat muuttui kosteaksi, joten itsellä epäily että kosteutta päässyt johonkin sähkölaitteeseen mikä sekoittaa nyt auton "aivoja". Vaihdoin autoon myös LED-sivuvilkut, jotka myös kuulemma voivat sekoittaa auton sähköjärjestelmiä?.
Nyt on hyvät neuvot tarpeen kun vikoja on mutta ratkaisuja ei, eikä autolla tällä hetkellä uskalla lähikauppaa pidemälle ajaa.
Ensin auto sammui heti käynnistyksen jälkeen (auto oli seissyt n.45min ajon jälkeen eli moottori oli lämmin), aivan kuin avaimesta olisi sammuttanut. Tätä se teki muutaman kymmen kertaa niin ettei vaihdetta kerennyt sisään laittaa. Lopulta auto pysyi käynnissä ja sain sen vikakoodi-laitteelle, mistä ilmeni ensimmäisen kuvan 6 vikakoodia. Viat nollattiin, jonka jälkeen auto toimi moitteettomasti reilun viikon.
Toisella kerralla autoon tuli heti käynnistettäessä kierrosrajoitin päälle, ei vastannut kaasupolkimeen ja valitti moottoriöljyn vähyyttä, tikun mukaan sitä kuitenkin oikea määrä oli. Öljyä lisättiin hieman ja auto toimi jälleen. Tästä suoraan vikakoodi-laitteelle josta ilmeni vikakoodit viimeisissä kuvissa. Jälleen viat nollattiin ja auto toimi kuin unelma.
Toisesta kerrasta muutama päivä myöhemmin auto vietiin huoltoon jossa siihen vaihdettiin moottoriöljyn määrä anturi ja tehtiin määräaikaishuolto
Noin viikko määräaikaishuollon jälkeen auto heitti kesken ajon rajoittimen päälle ja ilmoitti Cruise control failuresta sekä engine failuresta. (vakionopeudensäädin ei ollut tuolloin käytössä). Hinausauto paikalle ja auto pajalle. Vikakoodit antoi tuolloin viaksi kaasupolkimen sekä kaasariläpän moottorin. Hyllystä sattui löytymään uusi poljin joka vaihdettiin ja viat nollattiin. Jälleen kaikki hyvin kunnes kaksi päivää myöhemmin täysin sama homma ja vikailmoitukset näyttöön. Auto jälleen hinattiin huollon pihaan mutta jostain käsittämättömästä syystä, auto oli yön aikana parantanut itsensä kun menin auton luona käymään eikä antanut yhtään vikailmoitusta ja moottorihäiriövalo oli sammunut.
Ideat on nyt vähissä että mistä nämä kaikki johtuu, sekä itseltä että huollolta (RK-cityhuolto Tampere). Viat alkoi kun ilmat muuttui kosteaksi, joten itsellä epäily että kosteutta päässyt johonkin sähkölaitteeseen mikä sekoittaa nyt auton "aivoja". Vaihdoin autoon myös LED-sivuvilkut, jotka myös kuulemma voivat sekoittaa auton sähköjärjestelmiä?.
Nyt on hyvät neuvot tarpeen kun vikoja on mutta ratkaisuja ei, eikä autolla tällä hetkellä uskalla lähikauppaa pidemälle ajaa.
Comment