Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 lisävaloista aiheutuva jännitteen hetkellinen pudotus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JAK85
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2015
    • 210
    • Pello

    E61 lisävaloista aiheutuva jännitteen hetkellinen pudotus

    LCI 535D lisävalot tuottaa ongelmaa. Käytännössä ilmenee siten, että heittää ajonhallinnan ym herkät pois päältä pitkien syttyessä, jos akku ei ole ihan täydessä latingissa.
    Valot haukkaa yhteensä ehkä sen 20A hetkellisesti (h1 xenon) ja omaan päähän ei ole ihan normaalia että tämä aiheuttaa parin voltin hetkellisen jännitteen laskun.
    Virrat on otettu apuvirta pisteeltä ja normaali rele asennus jossa myös diodi herätteessä.
    Onko vastaavia kokemuksia? Mikä avuksi?
    E61 535D 360/750
  • Miky
    Bimmer Rookie
    • Nov 2012
    • 53
    • Masku

    #2
    Onko tarkempaa merkkiä/tyyppiä valoille? Syötetäänkö noihin siis pelkästään plussa ja miinus, ja plussa kulkee releen kautta jonka kelaa ohjaat kytkimellä?
    BMW E61 525xd -08 - 260hp/550Nm

    Comment

    • JAK85
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2015
      • 210
      • Pello

      #3
      Luminalights 110w ballastit 75w polttimoilla ja ihan perus releasennus. Heräte kuskin puolen umpion takaa tinakutiste liitoksella otettu ja tässä johdossa diodi. Ei oireilu lämpimään aikaan ja varmaan webaston jatkuva päälläolo on osasyy ongelmaan.
      Autossa on uus akku mm
      E61 535D 360/750

      Comment

      • Miky
        Bimmer Rookie
        • Nov 2012
        • 53
        • Masku

        #4
        Webasto tosissaan varmaan syyllinen osaltaan. Meneehän tuossa kyllä virtaakin valoille, jos auton omatkin paahtaa täysillä. En tiedä kuinka pitkää matkaa ajelet, mutta omaani ainakin latailen autoon asennetulla 6A laturilla. Ja Eberi mulla siis syyllinen. Suosittelen laturia, jotta saa letkuruokintaan välillä.

        Ei startatessa ole mitään ongelmia ollut?
        BMW E61 525xd -08 - 260hp/550Nm

        Comment

        • BMW525Xda
          BTCF Member
          • Feb 2014
          • 8681
          • Xxxxxx

          #5
          Xenonit haukkaa virtaa melko reilusti.
          Esimerkkinä, laitoin moottoripyörään xenonit alkuperäisten H7 tilalle. Jonkin matkaa ajettua syttyi aina moottorin herjavalo mittaristoon ja kone nykäisi pari kertaa jonka jälkeen ecu siirtyi varaohjelmalle.

          En uskonut että vika olisi tässä, poistin kuitenkin xenonit.
          Seuraavana kesänä sattui akku hyytymään ja samat oireet palasivat...uusi akku ja vikaa ei esiintynyt enää.

          Noista kiinteistä latureista.
          Bemarissa kun akku on kylmässä tilassa niin ei sinne ulkona pitkällä pakkasjaksolla paljon latausta mene sisään. Olen kerran pari kuukaudessa pitänyt laturissa tallissa ja ennen latausta antanut auton lämmetä yön yli.
          Last edited by BMW525Xda; 17-12-2015, 09:01.

          Comment

          • JAK85
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2015
            • 210
            • Pello

            #6
            Työmatka 30km suuntaansa ja webastolla aina lämmitys ja sitte se vielä pysyy muutenki päällä kun termostaatti on vaihtokunnossa (lämmöt ei koskaan yli 70)
            Autossa bixenonit eli ei isommin kuluta nuo auton omat valot. Startatessa ehkä hiukan laiskasti pyöräyttää verrattuna ajon jälkeiseen uudelleen käynnistykseen.
            Millään ei kiinnostais tuota ylimääräistä laturileikkiä kun koko webaston idea katoaa siinä
            E61 535D 360/750

            Comment

            • JAK85
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2015
              • 210
              • Pello

              #7
              Sellainenkin on käynnyt mielessä, että aiheuttaisko ballastit jonkinmoisen virtapiikin jota ei ehdi mittarilla havaita, vaan silmään pistää vain tuo notkahdus. Parin sekunnin hetkellinen jännitteen pudotus kuitenkin aina tapahtuu. Tähän olen meinannut kokeilla kondensaattoria avuksi
              E61 535D 360/750

              Comment

              • JAK85
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2015
                • 210
                • Pello

                #8
                11v sitten ostettu dls konkka pääsee huomenna uusiin hommiin. Akun päällä olevaan kaukaloon lyhyillä johdoilla ja testaileen
                E61 535D 360/750

                Comment

                • 325E
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 1227
                  • LAHTI

                  #9
                  Aiheeseen liittyvää, mistä otit herätteen releelle

                  Mistä kohtaa ja mistä piuhasta otit herätevirran releelle, mikä paikka ja väri. Laitoitko tuohon liitokseen sen diodin? Mikä olisi paras virranottopaikka releessä olevalle Päävirralle.


                  Originally posted by JAK85 View Post
                  LCI 535D lisävalot tuottaa ongelmaa. Käytännössä ilmenee siten, että heittää ajonhallinnan ym herkät pois päältä pitkien syttyessä, jos akku ei ole ihan täydessä latingissa.
                  Valot haukkaa yhteensä ehkä sen 20A hetkellisesti (h1 xenon) ja omaan päähän ei ole ihan normaalia että tämä aiheuttaa parin voltin hetkellisen jännitteen laskun.
                  Virrat on otettu apuvirta pisteeltä ja normaali rele asennus jossa myös diodi herätteessä.
                  Onko vastaavia kokemuksia? Mikä avuksi?

                  Comment

                  • JAK85
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2015
                    • 210
                    • Pello

                    #10
                    Eipä tullut otettua ylös väriä saatika liitin numeroa, mutta löytyy helposti yleismittarilla. Umpion joutuu melkeinpä jokatapauksessa käyttämään irti kun on niin ahtaalla.
                    Diodi on mulla releen päässä johtoa niin on helppo vaihtaa jos sattuu hajoamaan.
                    Nykyään kyllä on saatavilla johdon päältä haisteleva relesarja ettei tarvisi edes katkoa mitään ja virrat otin apuvirta syötöstä
                    E61 535D 360/750

                    Comment

                    • JAK85
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2015
                      • 210
                      • Pello

                      #11
                      Konkka asennettu ja äkkiseltään volttimittaria seurattuna näyttää olevan apua. Käytännössä näkee sitten poistuuko ongelma tällä vai joutuuko laittamaan ylläpitolaturin :think
                      E61 535D 360/750

                      Comment

                      • 325E
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 1227
                        • LAHTI

                        #12
                        Minkä kokoinen johto läpimitaltaan

                        Minkä kokoinen johto läpimitaltaan sinulla lähtee siitä apuvirtasyötöstä, eikö se mitä paksumpi niin ei tule herjauksia?


                        Originally posted by JAK85 View Post
                        Eipä tullut otettua ylös väriä saatika liitin numeroa, mutta löytyy helposti yleismittarilla. Umpion joutuu melkeinpä jokatapauksessa käyttämään irti kun on niin ahtaalla.
                        Diodi on mulla releen päässä johtoa niin on helppo vaihtaa jos sattuu hajoamaan.
                        Nykyään kyllä on saatavilla johdon päältä haisteleva relesarja ettei tarvisi edes katkoa mitään ja virrat otin apuvirta syötöstä

                        Comment

                        • JAK85
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2015
                          • 210
                          • Pello

                          #13
                          Ballastien mukana tullu sarja, luultavasti 1,5 neliön johdot. Pitäis joskus ottaa asiaksi tehdä itse 2,5 neliön johdoilla
                          E61 535D 360/750

                          Comment

                          • ekaBMW
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2010
                            • 445
                            • Oulu

                            #14
                            Mitkä valot tuossa on alkuperäisenä? Eikös joissakin valoissa pitkiä ohjata Can väylällä jolloin ei pitäisi toimia ollenkaan tavallisella releellä? Tarvisi sellaisen Can väylään kytkettävän pitkien valojen ohjainlaitteen ("releen").

                            Noin yleisesti jos jännite tippuu kuorman kasvaessa niin joko + tai - piuha käy pieneksi. Jos jännite on pieni pienelläkin virralla ei vika ole piuhan paksuudessa.

                            Ei taida ballistin johtojen isontaminen auttaa. Jos ongelma olisi pelkästään lisävaloissa niin sitten auttaisi. Ei nuo ajonesto ym herjanneet laitteet ole ballistien + piuhassa kiinni.

                            Sanoisin että jos joku piuha on liian ohut niin sen pitäisi olla joku noille laitteille yhteinen piuha lähempänä akkua/laturia. Jos oikein muistan niin apuvirtakaapelissa on kiinni vain akku ja toisessa päässä laturi ja startti (ja tässä tapauksessa ballasti). Muille sähkölaitteille tulee akulta omat piuhat.
                            Laturi/startti - apuvirtapistoke - akku - sähkölaitteet.
                            Eli yhteistä olisi vain laturin ja apuvirtapistokkeen välinen piuha.

                            Mihin ballastien maapiuha olikaan kytketty? Onko samassa esim ajoneston (dde?) kanssa? Voisiko olla ettei ballastin kanssa saman pultin alla olevat maapiuhat kosketa kunnolla auton runkoa? Huono maadoitus on ikään kuin sama asia kuin liian ohut johto. Kovemmalla virralla maajohdon jännite onkin jossain 0-12V välissä kun pitäisi olla 0V. Tuonhan voi yrittää mitata vaikka yleismittarilla.

                            Toki laturikin pitää olla kunnolla maadoitettu. Jännitehäviötä voi tulla laturin ja rungon välissäkin. Minulla ei ole kokemusta että onko laturi maadoitettu moottoriin ja siitä piuhalla runkoon? Vai suoraan laturista piuha runkoon?

                            Ei oikein akkuongelmaltakaan kuulosta koska auton käydessä virta tulee laturilta (olettaen että akku ei ole "oikkarissa" ja aiheuta ylimääräistä kuormaa laiturille). Onko sinulla muita "ylimääräisiä" sähkölaitteita jotka yhdessä ylikuormittavat laturin valoja vaihdettaessa? Muistelen että inpalla ja/tai dissillä näkee laturin kuormituksen.
                            F11 530d xDrive 09/16
                            Ex E60 530d xDrive A 10/08
                            Ex E60 520dA 09/08 liisari
                            Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                            Ex Opel Kadett 1.6 -89

                            Comment

                            • JAK85
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2015
                              • 210
                              • Pello

                              #15
                              Alkuperäiset valot on bixenonit. Tuo jännitteen notkahdus käy akulla asti, kun ainakin wetterin mukaan salavalikon volttimittarin anturi on siinä akun maajohdossa. Tuplatsekkasin jännitteen vielä yleismittarila.
                              Maajohto on lähellä apuvirtamaa pistettä pultin alla, eli suoraan rungossa.
                              Asensin ensin juurikin tuollaisella elektronisella kytkentäreleellä, mutta se jumi päälle parin päivän käytön jälkeen ja meni hermot siihen
                              Nämä ongelmat ei ehtineet olla vielä silloin, vaan alkoivat kylmien ilmojen myötä.

                              Nyt ostin ctek ylläpitolaturin ja on tarkoitus laittaa pistoke keulalle ja laturi talon seinään ja tehdä pitkä välikaapeli, saa sitten ladata muutakin kuin vain tuota bemaria.
                              Tuo jännitteen notkahdus kuitenkin on suurimmaksi osaksi sitä, että akun varaus ei ole riittävä lähtökohtaisesti.
                              E61 535D 360/750

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎