Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 lisävaloista aiheutuva jännitteen hetkellinen pudotus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    #16


    :think

    Comment

    • JAK85
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2015
      • 210
      • Pello

      #17
      Voi olla että ongelma ratkesi tänään, kiitokset ekabmw:lle vinkeistä!
      Pienellä varauksella sanon kun on toinen muuttujakin mukana (akku ladattu täyteen laturilla).
      Vaihdoin tuon maadoituksen sinne, minne se olisi alunperinkin pitänyt laittaa, eli apuvirta maa pisteeseen.
      Silloin kun valot nakkasin keulaan, ei ollut isompia liittimiä vaihtaa niihin johtosarjoihin ja laitoin maat siihen tehostajan säiliön kiinnikejalan pultin alle johon ne mahtu. Mittasin kyllä silloin mukamas yleismittarilla ettei ole vastusta oikeaan maapisteeseen.

      Mitenkä tuon maan jännitehäviön saa mittarilla selville jos joskus tarvii mitata? Maajohdosta suoraan mittaamalla voltteja?
      Otin konkan pois, luottavaisena siihen että oikea vika on nyt poistunut (siitä kyllä oli apua)
      Last edited by JAK85; 20-12-2015, 20:40.
      E61 535D 360/750

      Comment

      • markok
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 3018
        • Kuopio

        #18
        Originally posted by JAK85 View Post
        Mitenkä tuon maan jännitehäviön saa mittarilla selville?
        Ihan niinkuin muutenkin potentiaali eroa mitatessa. Laitat yleismittarin miinusjohtimen akun miinusnapaan ja plus johtimen pisteeseen johon eroa haluat mitata. Tällä saat kokonaishäviön selville. Jos haluat mitata jännitehäviön kahden pisteen väliltä niin alempaan oletettuun potentiaali pisteeseen miinus johdin ja ylempään plus johdin.
        BMW 530iA Touring -05

        Comment

        • JAK85
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2015
          • 210
          • Pello

          #19
          Oolrait markok
          Melkein pitää mielenkiinnon vuoksi käyttää johdot vielä entisessä paikassa ja mitata mitä näyttää
          Eikä mennyt päivä hukkaan kun oppi jotakin uutta
          E61 535D 360/750

          Comment

          • ekaBMW
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2010
            • 445
            • Oulu

            #20
            Originally posted by JAK85 View Post
            Vaihdoin tuon maadoituksen sinne, minne se olisi alunperinkin pitänyt laittaa, eli apuvirta maa pisteeseen.
            Siirsitkö releen ohjauksen maan vai lisävalojen maan?
            F11 530d xDrive 09/16
            Ex E60 530d xDrive A 10/08
            Ex E60 520dA 09/08 liisari
            Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
            Ex Opel Kadett 1.6 -89

            Comment

            • ekaBMW
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2010
              • 445
              • Oulu

              #21
              Originally posted by JAK85 View Post
              Oolrait markok
              Melkein pitää mielenkiinnon vuoksi käyttää johdot vielä entisessä paikassa ja mitata mitä näyttää
              Se mittarin plussa kannattaa laittaa sähkölaitteen miinus pinniin jos se vain on näkösällä siten että mittarin piuha saa kosketuksen.
              Mittarin miinus sitten akun miinus napaan mutta kun akku on näissä takana niin voit joutua käyttämään sitä apupistokkeen miinusta tai jatkojohtoa. Mittareiden vakiopiuhat on liian lyhyitä.
              F11 530d xDrive 09/16
              Ex E60 530d xDrive A 10/08
              Ex E60 520dA 09/08 liisari
              Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
              Ex Opel Kadett 1.6 -89

              Comment

              • JAK85
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2015
                • 210
                • Pello

                #22
                Molemmat maat siirsin ekaBMW sinne.
                Kevyesti sanottuna pieni harmitus jälkeenpäin löytää noin idioottimainen moka. Tottunu vanhoissa autoissa että maan saa jokapuolelta

                Varmaan sen eron saa parhaiten selville kun vetää akulta asti sen maan mittarille sitten
                Last edited by JAK85; 21-12-2015, 17:41.
                E61 535D 360/750

                Comment

                • JAK85
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2015
                  • 210
                  • Pello

                  #23
                  Nonnii ja se viimeinen muuttuja kun poistui (täyteen ladattu akku) voin todeta että vika on edelleen läsnä. Eli akussa ei yksinkertaisesti riitä antoteho tuolle että webasto hurisee jatkuvasti. Pitää vielä asentaa se konkka ilmeisesti takaisin ja kokeilla vielä se korsi loppuun asti.
                  E61 535D 360/750

                  Comment

                  • Hebbu ///M3
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2003
                    • 1627
                    • Dallas

                    #24
                    Lyö se konkka lisävirta pisteen ja lisäpitkien päävirtareleen väliin. Kolomiysiin pitää näin tehä, kohan Kiinasta tulee näitä super konkkia. Perinteinen relesarja saa pitkissä jostain syystä disco efektin jarrua painettaessa ja valomoduuli kyykkää sillon tällön, suoralla kytkyllä.

                    Ottaako se teoriassa jos 16a hetkellisesti niin käy 250w teho piikki. Tuon kokoselle vahvistimellekki varmaan sen 16neliöistä virtapiuhaa tulis laitettua.

                    On virtaa, kaks akkua ja konkka.
                    Last edited by Hebbu ///M3; 21-12-2015, 20:45.
                    Sotkamo Connection

                    Comment

                    • ekaBMW
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2010
                      • 445
                      • Oulu

                      #25
                      No hieman epäilinkin että tuolla olisi korjautunut. Joku muu tökkii kuin lisävaloille menevät piuhat.

                      Noin yleisellä tasolla, kun auto on käynnissä, kaikki tarvittava virta tulee laturilta. Akkua ei käytetä vaan ladataan. Jos laturi on ylikuormittunut (ja laturin jännite tippuu alle akun jännitteen) niin sitten tarvitaan virtaa myös akulta. Ihmettelen jos laturin kuorma on niin tapissa ettei valojen vaihtoa kestä.
                      Onko jollain kokemusta kuinka äkkiä näissä nykyvehkeissä laturin säätö ehtii mukaan äkilliseen kuormitus piikkiin?
                      Muistaakseni laturin kuormituksen näkee inpa/dis valikossa. Tuotakin voisi katsoa jos löytyy pelit ja vehkeet.

                      On kyllä akku tosi finito jos ei pysty antamaan esim 16A ulos. Ei pitäisi kyllä käynnistyäkään tuommoisilla akulla.

                      Sitten tulee myös mieleen että onko xenon valot niin huonosti suunniteltu että tarvitsevat moninkertaisen virran syttyessään. Onko tuo yleensäkin normaalia xenoneille? Jos virtaa menee paljon niin valmistaja olisi saanut laittaa konkan ballastin sisälle plussan ja miinuksen väliin. Tai ehkä kela plus johtoon. Tai molemmat.

                      Jonkun linkin takaa löytyi kuva 7 sarjalaisen kytkennästä. Tuli mieleen että voiko tuossa normi rele edes toimia. Kuormittaako pelkkä rele footwell modulia liikaa? Vai onko 5 kytkentä erilainen?
                      Oletko kokeillut ilman lisävaloja mutta siten että rele on kytkettynä? Eli rele napsahtaa mutta valot ei tietenkään syty.
                      Tai laitat väliaikaisesti katkaisimen ja sytytät lisäpitkät manuaalisesti ilman relettä.

                      Paljon tuli ajatuksen juoksua ja kysymyksiä mutta jospa noista saisit jotain ideoita. Tai jollain muulla tulisi idea....
                      F11 530d xDrive 09/16
                      Ex E60 530d xDrive A 10/08
                      Ex E60 520dA 09/08 liisari
                      Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                      Ex Opel Kadett 1.6 -89

                      Comment

                      • JAK85
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2015
                        • 210
                        • Pello

                        #26
                        Akun vaihoin pari kk sitten, niin ei ole siellä vikaa. Epäilen nimenomaan tätä älykkään latauksen liian hidasta reagointia ja toisaalta volttiseurannan liian nopeaa reagointia.
                        Akku täyteen ladattuna toimi pari päivää hyvin..
                        Olen kokeillut ottaa sulakkeen lisävaloista pois ja silloin ei ole ongelmia ollut (paitsi ettei näe mitään)
                        Eli en usko että tuo ohjauspuolen häiriö on todennäköistä.
                        Huomenna virittää 1F konkka takaisin peräkonttiin, ei ideaali paikka valojen kannalta, mutta toisaalta sieltä se auto nuuskii sitä jännitteen heittoa
                        E61 535D 360/750

                        Comment

                        • JAK85
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2015
                          • 210
                          • Pello

                          #27
                          Joo ja minun käsitys on että xenonit ottaa sytytykseen hetkellisesti enemmän virtaa.
                          Kohta haen 12v akkulämmittimen ja kaikki mahdolliset apukeinot
                          E61 535D 360/750

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9157
                            • Oulu

                            #28
                            Kuulostaa kyllä vähintäänkin erikoiselta, että tuollainen kuorma voisi vaikuttaa noin reilusti jännitteeseen. Joka tapauksessa lisävalojen johdotuksen ohuus tai huono kytkentäpaikka ei vaikuta auton/akun jännittettä laskevevasti. Valojen päässä toki tilanne toinen. Ettei nuo (heikkolaatuiset) ballastit nyt aiheuta aktivoituessaan esim. rippeliä, joka sitten kyykkäisi noita moduleita. Oletko kokeillut erikseen pelkästään toinen lisävalo kytkettynä, jos toinen ballasteista on viallinen.
                            Last edited by Clavurion; 21-12-2015, 22:49.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • Rahu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2002
                              • 6464
                              • Tuusula

                              #29
                              Onhan nuo halpis ballastit joskus aiheuttaneet moottorin sammumisiakin ohitustilanteessa kun laitetaan pitkät päälle, että ei tuo nyt ihmeellistä ole vaikka tuollaista aiheuttaisikin.
                              BMW Service
                              P.o4oo925441
                              [email protected]
                              Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                              Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                              Comment

                              • Clavurion
                                BTCF Member
                                • Feb 2005
                                • 9157
                                • Oulu

                                #30
                                Originally posted by Rahu View Post
                                Onhan nuo halpis ballastit joskus aiheuttaneet moottorin sammumisiakin ohitustilanteessa kun laitetaan pitkät päälle, että ei tuo nyt ihmeellistä ole vaikka tuollaista aiheuttaisikin.
                                Lienee niissäkin todennäköisesti ollut kyse rippelistä tai huonon suojauksen takia häiriösäteilystä.
                                E39 530dA -02 M-Sport
                                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎