Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 lisävaloista aiheutuva jännitteen hetkellinen pudotus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JAK85
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2015
    • 210
    • Pello

    #31
    En ole kokeillut ottaa toista irti kun todennäköisesti pelaa puolella kuormalla jokatapauksessa ja kun ballastit on umpion ja syylärin välissä
    Oli vika sitten mikä tahansa, se ei sitä täydellä akulla tehe.
    Viallinen ballasti kyllä alkaa tuntumaan todennäköiseltä vaihtoehdolta.
    Toinen poltin ajoittain kyllä syttyy vähän huonosti, täytyy vaihtaa lamppujen johdot ristiin niin saa selville onko ballastista johtuvaa.
    E61 535D 360/750

    Comment

    • markok
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 3018
      • Kuopio

      #32
      Originally posted by Rahu View Post
      Onhan nuo halpis ballastit joskus aiheuttaneet moottorin sammumisiakin ohitustilanteessa kun laitetaan pitkät päälle, että ei tuo nyt ihmeellistä ole vaikka tuollaista aiheuttaisikin.
      Näitä on tosiaan ollut huonolaatuisten ballastien takia. Onko topicin aloittajan autossa canbus ballastit? Nämä on yleensä toiminut vähän paremmin.

      Koodattiinko akun vaihto autoon? Jos koodaus on tekemättä ei akku lataudu ajossa täyteen ja tämäkin saattaa vaikuttaa asiaan.
      BMW 530iA Touring -05

      Comment

      • JAK85
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2015
        • 210
        • Pello

        #33
        Vaihto ilmoitettu autolle, mutta amppeeri määrää ei saatu vaihdettua. Ei ole can ballastit vaan normaalit, mutta nämä kun on erillisen releen kautta niin ei luulis olevan aiheuttaja
        E61 535D 360/750

        Comment

        • JAK85
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2015
          • 210
          • Pello

          #34
          Tänään ei tehnyt kertaakaan herjaa työmatkalla, eli kyllä tuo maajohdon siirto paransi tilannetta huomattavasti Oli ilmeisesti akussa virrat tosi alhaalla viimeksi kun herjat teki (heti liikkeelle lähdön jälkeen pitkät päälle)
          Laitoin lataantumaan lisälaturilla nyt sitten taas.

          Aiheeseen liittyen, paljonko teillä näyttää voltteja salavalikon kautta katsottuna kun menee autoon eikä käynnistä autoa? itellä näytti 12,1v -15 asteessa 4,5h edellisestä ajosta.
          E61 535D 360/750

          Comment

          • ekaBMW
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2010
            • 445
            • Oulu

            #35
            Jos jännite tippuu himpun verran liian alas (syystä mistä hyvänsä), saattaa pienikin kontaktin parannus (joko miinus tai plus puolella) muuttaa jännitteen hyväksyttävälle tasolle.
            Mutta se auttaa vain laitteeseen jonka piuhojen kontaktia on parannettu, ei muihin laitteisiin.
            F11 530d xDrive 09/16
            Ex E60 530d xDrive A 10/08
            Ex E60 520dA 09/08 liisari
            Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
            Ex Opel Kadett 1.6 -89

            Comment

            • 325E
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 1227
              • LAHTI

              #36
              Johtojen isontaminen

              Eikös ne sinun johtosi oleet vain 1.5mm2 ja siitä tulee vastusta ja jännitehäviötä. Oletko kokeillut isommilla johdonpaksuuksilla 4-6mm2.

              Originally posted by JAK85 View Post
              Tänään ei tehnyt kertaakaan herjaa työmatkalla, eli kyllä tuo maajohdon siirto paransi tilannetta huomattavasti Oli ilmeisesti akussa virrat tosi alhaalla viimeksi kun herjat teki (heti liikkeelle lähdön jälkeen pitkät päälle)
              Laitoin lataantumaan lisälaturilla nyt sitten taas.

              Aiheeseen liittyen, paljonko teillä näyttää voltteja salavalikon kautta katsottuna kun menee autoon eikä käynnistä autoa? itellä näytti 12,1v -15 asteessa 4,5h edellisestä ajosta.

              Comment

              • JAK85
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2015
                • 210
                • Pello

                #37
                Kyllä se vika varmaan loppuis siihen :think
                Pitää hommata irtoliittimet noihin ballastimien liittimiin ja joskus tehdä itse johdotus uusiksi. Samalla vois laittaa (jos kehtaa) vaihtoreleen lisävalojen ohjaukselle että saa sumuvaloilla lisävalot sammuksiin.
                Taitaa 2,5 neliön kaapelit jo riittää vallan mainiosti. Ei oikein noihin relepohjiin mahdu rehellisesti nuo isommat.
                E61 535D 360/750

                Comment

                • 325E
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 1227
                  • LAHTI

                  #38
                  Oletko käyttänyt lisä katkaisinta herätevirrassa

                  Oletko käyttänyt ns. pitkien lisävalokatkaisinta releen herätin virran ohjauksessa ja jos valot jää päälle tulee liian iso-induktiuovirta joka kytkee releen päälle jääväksi. Jos taas olet ottanut herätevirran releen jälkeen maadoittanut maihin on seuraus valojen päälle jääntiin. Ongelma ratkeaa kun jos käytät katkaisinta, vie plus pitkienherätevirta katkaisimelle ja sitten releelle ja sen jälkeen toisesta releen herätevirta navasta maihin. Maapuolen katkominen ei lopeta valojen päälle jääntiä, yleensä nämä ongelmat tulee vasta käytettäessä 100-130w polttimoita joissa jo alkaa olla Ampeereita käytössä.

                  Kyllä esim. Hellan relepohjiin saa 4-6mm2 kokoiset johtimet ja kun muistaa vielä tinata apikot johtoihin niin tulee hyvät liitokset.



                  Originally posted by JAK85 View Post
                  Kyllä se vika varmaan loppuis siihen :think
                  Pitää hommata irtoliittimet noihin ballastimien liittimiin ja joskus tehdä itse johdotus uusiksi. Samalla vois laittaa (jos kehtaa) vaihtoreleen lisävalojen ohjaukselle että saa sumuvaloilla lisävalot sammuksiin.
                  Taitaa 2,5 neliön kaapelit jo riittää vallan mainiosti. Ei oikein noihin relepohjiin mahdu rehellisesti nuo isommat.

                  Comment

                  • JAK85
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2015
                    • 210
                    • Pello

                    #39
                    Originally posted by 325E View Post
                    Oletko käyttänyt ns. pitkien lisävalokatkaisinta releen herätin virran ohjauksessa ja jos valot jää päälle tulee liian iso-induktiuovirta joka kytkee releen päälle jääväksi. Jos taas olet ottanut herätevirran releen jälkeen maadoittanut maihin on seuraus valojen päälle jääntiin. Ongelma ratkeaa kun jos käytät katkaisinta, vie plus pitkienherätevirta katkaisimelle ja sitten releelle ja sen jälkeen toisesta releen herätevirta navasta maihin. Maapuolen katkominen ei lopeta valojen päälle jääntiä, yleensä nämä ongelmat tulee vasta käytettäessä 100-130w polttimoita joissa jo alkaa olla Ampeereita käytössä.

                    Kyllä esim. Hellan relepohjiin saa 4-6mm2 kokoiset johtimet ja kun muistaa vielä tinata apikot johtoihin niin tulee hyvät liitokset.
                    Ei ole mitään lisäkatkaisijaa vaan ihan suoraan ohjataan relettä. Ongelma ei ole valojen syttymisessä eikä sammumisessa, vaan auton reagoinnissa satunnaisesti jännitteenalenemiseen.
                    E61 535D 360/750

                    Comment

                    • ekaBMW
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2010
                      • 445
                      • Oulu

                      #40
                      Ääritapauksessa voi käydä jopa niin että kun lisävalojen piuhotuksia parannetaan niin muiden laitteiden tilanne huononee. Nyt ohuet piuhat saattavat toimia virranrajoittimena jottei lisävalot vie kaikkea tarjolla olevaa sähköä.

                      Onkos sillä väliä missä ne ballastit on? Onhan sinulla releeltä oma piuha kummallekin ballastille? Vai onko relekin jossain piilossa?

                      Jos voisi kokeilla yksittäistä ballastia/lamppua, voisi verrata jännitteen pudotusta. Molemmilla pitäisi olla samaa luokkaa.

                      Biltemassa on 80€ pihtivirtamittari jossa näytti olevan min/max virran näyttö. Sitä en tiedä kuinka lyhyitä virtapiikkejä tuolla saa kiinni.
                      Last edited by ekaBMW; 25-12-2015, 15:50.
                      F11 530d xDrive 09/16
                      Ex E60 530d xDrive A 10/08
                      Ex E60 520dA 09/08 liisari
                      Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                      Ex Opel Kadett 1.6 -89

                      Comment

                      • JAK85
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2015
                        • 210
                        • Pello

                        #41
                        Sen saa selville sitten kun tekee johdot uusiksi, mutta luulisi sinne keulalle virtaa kulkevan tarpeeksi Tuota en tiedä voiko moittia siitä ballastien sijainnista, ei luulis kyllä.
                        On ballastien mukana tullut johtosarja jossa ei ole oikea lisävalorele. Pitää käyttää relepohjasta irti ja puristaa molemmat omille liittimille niin saa kokeilla tuota vielä ja verrata. Tai maajohdosta erilleen johdot.. Joskus ostaa tuo kunnollinen mittari kun ei se käyttämättä varmaan jäisi.
                        E61 535D 360/750

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9157
                          • Oulu

                          #42
                          Originally posted by ekaBMW View Post
                          Ääritapauksessa voi käydä jopa niin että kun lisävalojen piuhotuksia parannetaan niin muiden laitteiden tilanne huononee. Nyt ohuet piuhat saattavat toimia toimii virranrajoittimena jottei lisävalot vie kaikkea tarjolla olevaa sähköä.
                          Juuri tätä minä koitin tuolla jo aiemmin sanoa, kun täällä keskitytään johdotuksen paksuuteen ja liitoksiin, jotka eivät voi auton käyttöjännitteen laskua selittää. Pikemminkin juuri päinvastoin paksummilla johdoilla ja laadukkailla liitoksilla nämä eivät toimi jarruna kuorman haukkaamalle virralle ja siten kulutuksen aiheuttamalle mahdolliselle jännitteen laskulle.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • ekaBMW
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2010
                            • 445
                            • Oulu

                            #43
                            Laitetaanpa vielä eri tavalla selitettynä.

                            Kun parannat lisävalojen piuhotusta tilanne voi mennä huonompaan suuntaa. Paremmilla piuhoilla lisävaloille menee vielä enemmän virtaa ja tämä aiheuttaa vielä suuremman jännitteen laskun muille sähkölaitteille.

                            Jännite tippuu siinä kohti missä on huonoin "kosketus". Tämä huono " kosketus" voi olla huono liitos, maalia maapiuhan ja rungon välissä tai liian ohut johto tms.
                            Tästä heikosta kohdasta akulle/laiturille päin jännite pysyy kunnossa. Heikosta kohdasta sähkölaitteille päin jännite tippuu (sitä enemmän mitä suurempi virta).
                            Joskus noita huonoja kohtia voi olla useampikin.

                            Koska sinulla nyt on ongelmia useamman sähkölaitteen kanssa niin ongelma on muualla kuin lisävalojen piuhojen paksuudessa.

                            Jos jännite notkahtaa akullakin niin vikaa voisi hakea akunkengista sekä akun ja laturin väliseltä pätkältä. Sekä plus että miinus puoli pitää olla kunnossa.
                            Koska auto lähtee ilmeisesti hyvin käyntiin, niin akun ja startin väliset kytkennät on kunnossa.
                            Clavurion: Mitä kautta laturi on maadoitettu?

                            Sitten on se mahdollisuus että sähköä ei vain ole tarpeeksi. Jännite tippuu jos virta ei riitä. Laturin kuorma? Paljonko sähköä kuluu ilman lisävaloja? Onko joku lämmitin juminut koko ajan päälle? Alkaako jännite tippua kun kytkee takalasinlämmittimen, penkin lämmittimet yms päälle? Virran määrän pitäisi kasvaa ja jännitteen pysyä samana aina kun kytkee yhden laitteen lisää päälle. Sitten kun laturin virta alkaa olla 160A luokkaa, alkaa myös jännite tippua koska laturista loppuu tehot (tässä vaiheessa alkaa akku työntämään lisäsähköä eli akku tyhjenee).
                            Laturin kuorman/virran voi sillä pihtivirtamittarilla mitata ilman piuhojen irroitusta. Samalla kannattaa seurata jännitettä yleismittarilla. Onnistuu varmaan apuvirtakaapelista; akulle tai laiturille menevä piuha.

                            Mutta ekaksi kannattaa tarkastaa ne ballastit. Jos vaikka niissä on jokin vika ja vievät tolkuttomasti sähköä.
                            F11 530d xDrive 09/16
                            Ex E60 530d xDrive A 10/08
                            Ex E60 520dA 09/08 liisari
                            Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                            Ex Opel Kadett 1.6 -89

                            Comment

                            • Clavurion
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 9157
                              • Oulu

                              #44
                              Originally posted by ekaBMW View Post
                              Mitä kautta laturi on maadoitettu?
                              Moottorin ja moottorin maadoituskaapelin kautta, kuten starttikin.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              • ekaBMW
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2010
                                • 445
                                • Oulu

                                #45
                                Originally posted by Clavurion View Post
                                Moottorin ja moottorin maadoituskaapelin kautta, kuten starttikin.
                                Voisi olettaa että tuo piuha on kunnossa jos starttauksessa ei ole ongelmia. Kylmästartissahan voi mennä useampi sata ampeeria.
                                Sama tilanne akun maadoituksessa.
                                F11 530d xDrive 09/16
                                Ex E60 530d xDrive A 10/08
                                Ex E60 520dA 09/08 liisari
                                Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                                Ex Opel Kadett 1.6 -89

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎