Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 lisävaloista aiheutuva jännitteen hetkellinen pudotus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JAK85
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2015
    • 210
    • Pello

    #46
    Kyllä mie olen ymmärtänyt nämä eri näkökannat Ei niissä muissa sähkölaitteissa ole vikaa, vaan tämä valojen aiheuttama jännite muutos on se mikä aiheuttaa autossa tuon herkkien laitteiden poiskytkemisen mitä ilmeisimmin.
    Onko keulalla muuta virallista maadoituksen paikkaa kun se lisävirran antopaikka? Melkein pitäisi vielä mitata akulta maapisteeseen väli onko jännitettä. Tilanne kuitenkin parani huomattavasti sillä maakaapelin siirtämisellä jo.
    Eli epäilen vähän vieläkin tuota maadoituksen aiheuttamaa lisävastusta.
    Last edited by JAK85; 25-12-2015, 19:41.
    E61 535D 360/750

    Comment

    • JAK85
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2015
      • 210
      • Pello

      #47
      Pitääpä ihan piruuttaan kokeilla laittaa 25A sulake valoille, kun siinä on 40A paikallaan (oli johtosarjassa vakiona) niin voisi kertoa jo hieman ylimääräisestä kulutuksesta jos ei meinaa kestää.
      E61 535D 360/750

      Comment

      • ekaBMW
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2010
        • 445
        • Oulu

        #48
        Tai sitten tuo 40A kertoo siitä että valmistajakin tietää ongelmat....

        Tosin kyllähän tuon tehoiset valot vie sen 10A luokkaa per lamppu.
        Last edited by ekaBMW; 26-12-2015, 00:09.
        F11 530d xDrive 09/16
        Ex E60 530d xDrive A 10/08
        Ex E60 520dA 09/08 liisari
        Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
        Ex Opel Kadett 1.6 -89

        Comment

        • JAK85
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2015
          • 210
          • Pello

          #49
          Noissa relesarjoissa on mitä sattuu tullu kyllä vastaan. Enolle asensin valot niin niissä oli lasiputki sulake joka oli tarkoitettu valovirralle. Paloi välittömästi.. Hiukan vähemmän kestää 12v ampeereita
          Hetkellisesti jotaki 10a per lamppu ja sitten pitäis vähän tippua kulutus..
          E61 535D 360/750

          Comment

          • ekaBMW
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2010
            • 445
            • Oulu

            #50
            Originally posted by JAK85 View Post
            Kyllä mie olen ymmärtänyt nämä eri näkökannat Ei niissä muissa sähkölaitteissa ole vikaa, vaan tämä valojen aiheuttama jännite muutos on se mikä aiheuttaa autossa tuon herkkien laitteiden poiskytkemisen mitä ilmeisimmin.
            Onko keulalla muuta virallista maadoituksen paikkaa kun se lisävirran antopaikka? Melkein pitäisi vielä mitata akulta maapisteeseen väli onko jännitettä. Tilanne kuitenkin parani huomattavasti sillä maakaapelin siirtämisellä jo.
            Eli epäilen vähän vieläkin tuota maadoituksen aiheuttamaa lisävastusta.
            Ei millään pahalla mutta ehkä et ymmärtänyt yhtä näkökantaa.

            Eli jos pullonkaula on lisävalojen piuhassa, se aiheuttaa jännitteen tippumisen vain lisävaloille. lisävirtapistokkeen jännitteen ei pitäisi tippua koska se on lähempänä akkua/laturia kuin pullonkaula lisävalojen johto. Eli vikaa pitäisi hakea muualta kuin lisävalojen piuhasta.

            Taisit mainita että sinulla oli aikaisemmin joku jännitettä haisteleva rele systeemi. Oliko tällöin vastaavia ongelmia?

            Sellainen tuli mieleen tuohon maadoitukseen liittyen.... Olet muistaakseni kytkenyt releen ja ballastien maapiuhat saman maapisteen alle. Semmoinen mahdollisuus on että jos maa on huono niin osa ballastien sähköstä ei menekään maihin vaan virtaa releen läpi alkuperäisten valojen suuntaan. Tämä voisi sotkea alkuperäisten valojen ohjainlaitetta ja sitä kautta ehkä muitakin laitteita.
            Mainitsit kyllä että olit asentanut diodin. Sillähän voi poissulkea tuon mahdollisuuden. Mihin väliin diodi on kytketty ja miten päin?

            Tuon viimeksi mainitun voisi testata myös niin että ottaa releen ohjausvirran väliaikaisesti kytkimellä vaikka lisävirtapistokkeesta ilman että auton omia valoja häiritään mitenkään.
            Last edited by ekaBMW; 26-12-2015, 01:52.
            F11 530d xDrive 09/16
            Ex E60 530d xDrive A 10/08
            Ex E60 520dA 09/08 liisari
            Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
            Ex Opel Kadett 1.6 -89

            Comment

            • 325E
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 1227
              • LAHTI

              #51
              Mentiin metsään teoriassa ja ohjeissa.....

              Haloo nyt mentiin metsään jos väität paksujen johtojen vievän virtaa enemmän, se vaan menee siten ettei "koskaan johto ole liian paksu" jos sen vaan voi fyysisesti ison johdon paksuudeltaan asentaa ja "johdon päässä oleva laite määrää virran määrän" joka voi olla ilmoitettu W:tteina esin 110W tai vastaava Watti muutettuna ampeereiksi 9.16A. On faktaa ammattitietoa ettei paksuilla johdoilla tule virran ja häviöitä järjestelmään, tämä em. kirjoitus oikein laittoi hymyilyttämään miten huonoa tietoa auton tekniikasta joillakin on levitettynä täällä.

              Alimitoitetut johdot aiheuttavat vastusta joka määräytyy ja muuttuu johdon paksuuden ja pituuden mukaan. Laittakaa mieluummin ylimitoitetut johdot kuin ali, itse olen lisävaloissa käyttänyt johdonpaksuutta 4.6.mm2 kuparijohtoa.

              Esim. E60:ssä on laturin teho 170A eli se antaa 2040W tehoa joka riittää jos kaikki järjestelmät on kunnossa mm. laturi ,akku ja johtoliitokset. Oli pakko laittaa faktatietoa ettei tuollaisia vääriä tietoja pääse ihmiset uskomaan todeksi.

              Opetelkaa sähkön alkeista kun ensin ymmärrätte mikä on W,A ja V , niiden keskenäiset laskukaavat kerto ja jakolasku joiden lopputuloksella voidaan aina määritellä haluttu asia joko johto tai sulake tai Voltista onko mahdollinen laturi vika autossa jossa se määritellään kierroksilla ja tyhjäkäynnillä ja kokemuksella. sekä em. kaikista asioista. Näistä voi muodostua vastusta joko huonoista liitoksista. ali-mitoitetuistajohdoista tai jänniteen laskusta esim. laturin ollessa loppu, se ei anna tehoja tyhjäkäynnillä jolloin syy voi olla esim. hiilet kuluneet, liukurenkaat kuluneet,diodi vika, lataussäätimen vika ja harvemmin käämi viat.

              Originally posted by ekaBMW View Post
              Laitetaanpa vielä eri tavalla selitettynä.

              Kun parannat lisävalojen piuhotusta tilanne voi mennä huonompaan suuntaa. Paremmilla piuhoilla lisävaloille menee vielä enemmän virtaa ja tämä aiheuttaa vielä suuremman jännitteen laskun muille sähkölaitteille.

              Jännite tippuu siinä kohti missä on huonoin "kosketus". Tämä huono " kosketus" voi olla huono liitos, maalia maapiuhan ja rungon välissä tai liian ohut johto tms.
              Tästä heikosta kohdasta akulle/laiturille päin jännite pysyy kunnossa. Heikosta kohdasta sähkölaitteille päin jännite tippuu (sitä enemmän mitä suurempi virta).
              Joskus noita huonoja kohtia voi olla useampikin.

              Koska sinulla nyt on ongelmia useamman sähkölaitteen kanssa niin ongelma on muualla kuin lisävalojen piuhojen paksuudessa.

              Jos jännite notkahtaa akullakin niin vikaa voisi hakea akunkengista sekä akun ja laturin väliseltä pätkältä. Sekä plus että miinus puoli pitää olla kunnossa.
              Koska auto lähtee ilmeisesti hyvin käyntiin, niin akun ja startin väliset kytkennät on kunnossa.
              Clavurion: Mitä kautta laturi on maadoitettu?

              Sitten on se mahdollisuus että sähköä ei vain ole tarpeeksi. Jännite tippuu jos virta ei riitä. Laturin kuorma? Paljonko sähköä kuluu ilman lisävaloja? Onko joku lämmitin juminut koko ajan päälle? Alkaako jännite tippua kun kytkee takalasinlämmittimen, penkin lämmittimet yms päälle? Virran määrän pitäisi kasvaa ja jännitteen pysyä samana aina kun kytkee yhden laitteen lisää päälle. Sitten kun laturin virta alkaa olla 160A luokkaa, alkaa myös jännite tippua koska laturista loppuu tehot (tässä vaiheessa alkaa akku työntämään lisäsähköä eli akku tyhjenee).
              Laturin kuorman/virran voi sillä pihtivirtamittarilla mitata ilman piuhojen irroitusta. Samalla kannattaa seurata jännitettä yleismittarilla. Onnistuu varmaan apuvirtakaapelista; akulle tai laiturille menevä piuha.

              Mutta ekaksi kannattaa tarkastaa ne ballastit. Jos vaikka niissä on jokin vika ja vievät tolkuttomasti sähköä.
              Last edited by 325E; 26-12-2015, 02:30.

              Comment

              • ekaBMW
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2010
                • 445
                • Oulu

                #52
                Originally posted by 325E View Post
                Haloo nyt mentiin metsään jos väität paksujen johtojen vievän virtaa enemmän,
                Sanon vain tähän että joskus pitää maallikoille selittää asiat siten että ymmärtävät ajatuksen vaikka selitys ei oikea olekaan. Asia ei mene eteenpäin sillä että selittää hienoa fakta dataa josta toinen ei ymmärrä mitään.

                Originally posted by 325E View Post
                jos kaikki järjestelmät on kunnossa mm. laturi ,akku ja johtoliitokset. .
                No eikös tässä vikaa olla etsimässä eli joku ei ole kunnossa. Vaatii hieman haarukointia että pääsee ongelman jäljille.
                Noita joitain mittauksia ehdotin mm siksi että nähdään mitä laturista saadaan tehoja ulos eli onko laturi/jännitteensäädin osastolla ongelmia.

                Vaikka nyt puhutkin paksujen johtojen puolesta niin siitä olet varmaan sinäkin samaa mieltä että tässä tapauksessa liian ohuet johdot aiheuttaisi ongelmia vain lisävaloille, ei mm ajonhallinnalle? Vai tarkoitatko että akkukaapeli on liian ohut? Toki yleisesti ajateltuna paksummista johdoista ei ole koskaan haittaa mutta tässä tapauksessa on käsittääkseni hieman eri ongelmista kyse.
                Jos et ole samaa mieltä niin selitäpä kuinka lisävalojen liian ohuet piuhat voi sotkea ajonhallinnan toiminnan?
                F11 530d xDrive 09/16
                Ex E60 530d xDrive A 10/08
                Ex E60 520dA 09/08 liisari
                Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                Ex Opel Kadett 1.6 -89

                Comment

                • ekaBMW
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2010
                  • 445
                  • Oulu

                  #53
                  Miten olet kytkenyt plus piuhan lisävirtapistokkeeseen?
                  Oma ruuvinreikä lisävalojen johdolle vai jonkin olemassa olevan ruuvin alle?
                  F11 530d xDrive 09/16
                  Ex E60 530d xDrive A 10/08
                  Ex E60 520dA 09/08 liisari
                  Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                  Ex Opel Kadett 1.6 -89

                  Comment

                  • JAK85
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2015
                    • 210
                    • Pello

                    #54
                    Edelleen sitä mieltä että valot aiheuttaa hetkellisen jännite notkahduksen joka aiheutuu ohuista/huonoista johdoista.
                    Ja olen tietoinen kyllä johtojen paksuuden hyödyistä, mutta mutta tämä ongelma ei olis todennäköisesti tullut vastaan juurikaan muilla autoilla.
                    En ihan maallikko ole sähköhommissa, mutta ne kokemukset on raskaankaluston puolelta ja pääasiassa lisälaitteiden, pv sähköjen jne laittamisesta.
                    Plussa on otettu saman pultin alta joka yhdistää laiturilta ja akulta tulevat kaapelit.

                    Epäilen tätä johtosarjaa kaiken pahan aluksi ja kunhan ehdin teen kaiken uusiksi kunnolla. Voi olla huonosti johdot liittimessä esim mutta ei näe kun on kutistesukkaa päällä.
                    E61 535D 360/750

                    Comment

                    • ekaBMW
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2010
                      • 445
                      • Oulu

                      #55
                      Originally posted by JAK85 View Post
                      Plussa on otettu saman pultin alta joka yhdistää laiturilta ja akulta tulevat kaapelit.
                      Tätä ajattelinkin. Nyt kun olet noita irroitellut niin varmista että kaikki piuhat saavat kunnon kontaktin.
                      Huono kontakti laturin piuhassa voisi selittää jännitteen notkahduksen. Joskin silti ihmetyttää miksi akun teho ei riitä tuohon virtapiikkiin.
                      F11 530d xDrive 09/16
                      Ex E60 530d xDrive A 10/08
                      Ex E60 520dA 09/08 liisari
                      Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                      Ex Opel Kadett 1.6 -89

                      Comment

                      • JAK85
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2015
                        • 210
                        • Pello

                        #56
                        Originally posted by ekaBMW View Post
                        Tätä ajattelinkin. Nyt kun olet noita irroitellut niin varmista että kaikki piuhat saavat kunnon kontaktin.
                        Huono kontakti laturin piuhassa voisi selittää jännitteen notkahduksen. Joskin silti ihmetyttää miksi akun teho ei riitä tuohon virtapiikkiin.
                        Jännite ei varmaan koskaan notkahda alle akun ulos annin, mutta ilmeisesti tuo latauksen äkillinen notkahdus saa auton luulemaan että jotain on vialla ja suojelee herkempiä laitteita.
                        Täytyy käydä nuo liitokset läpi ja laittaa jotaki kontakti cleaneriä niihin varoiksi
                        E61 535D 360/750

                        Comment

                        • JAK85
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2015
                          • 210
                          • Pello

                          #57
                          Miten muilla käyttäytyy tuo jännite tyhjäkäynnillä? Tuleeko näkyvää notkahdusta kun laittaa esim takalasinlämmityksen ja sumuvalot yhtäaikaa päälle?
                          E61 535D 360/750

                          Comment

                          • ekaBMW
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2010
                            • 445
                            • Oulu

                            #58
                            Originally posted by JAK85 View Post
                            Miten muilla käyttäytyy tuo jännite tyhjäkäynnillä? Tuleeko näkyvää notkahdusta kun laittaa esim takalasinlämmityksen ja sumuvalot yhtäaikaa päälle?
                            Mittariston näytön perusteella tippuu jopa 13.0V kun tarpeeksi laittaa sähkölaitteita saman aikaisesti päälle. Tuota kestää sekunnin tai kaksi ja nousee takaisin 15V pintaan.

                            Tuo 13V on sen suuntainen luku että ilmeisesti mennään osin akun voimalla.
                            F11 530d xDrive 09/16
                            Ex E60 530d xDrive A 10/08
                            Ex E60 520dA 09/08 liisari
                            Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                            Ex Opel Kadett 1.6 -89

                            Comment

                            • JAK85
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2015
                              • 210
                              • Pello

                              #59
                              Originally posted by ekaBMW View Post
                              Mittariston näytön perusteella tippuu jopa 13.0V kun tarpeeksi laittaa sähkölaitteita saman aikaisesti päälle. Tuota kestää sekunnin tai kaksi ja nousee takaisin 15V pintaan.

                              Tuo 13V on sen suuntainen luku että ilmeisesti mennään osin akun voimalla.
                              Eli normaali homma tuo, mutta nuo lisävalot juuri riittävästi haukkaa enemmän ja aiheuttaa ongelmia.
                              Tämänki sais paremmin selville jollakin nopealla mittarilla.
                              E61 535D 360/750

                              Comment

                              • ekaBMW
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2010
                                • 445
                                • Oulu

                                #60
                                Originally posted by JAK85 View Post
                                Eli normaali homma tuo, mutta nuo lisävalot juuri riittävästi haukkaa enemmän ja aiheuttaa ongelmia.
                                Tämänki sais paremmin selville jollakin nopealla mittarilla.
                                Käynnistyttyään vähemmän nuo lisävalot haukkaa sähköä kuin takalasinlämmitin + 2 x penkinlämmittimet. Käynnitysvirrasta en tiedä.

                                Tämä menee arvaukseksi että tuo jännitteen tippuminen normi tilanteessa johtuu laturin säädön hitaudesta, ei varsinaisesti virtapiikistä.
                                Last edited by ekaBMW; 27-12-2015, 13:07.
                                F11 530d xDrive 09/16
                                Ex E60 530d xDrive A 10/08
                                Ex E60 520dA 09/08 liisari
                                Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                                Ex Opel Kadett 1.6 -89

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎