Originally posted by ekaBMW
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E61 lisävaloista aiheutuva jännitteen hetkellinen pudotus
Collapse
X
-
E61 535D 360/750
-
-
Yritin mielenkiinnosta mittailla virrankulutuksia mutta ei tullut oikein loogisia arvoja. Arvaus että lämppärikennon vastus sääteli tehoaan. Ulkona reilu 10 pakkasta ja kuskin ovi oli alussa auki.
Heti ajon jälkeen näytti että kulutus olisi noin 40A. Tämä sisältää laitteet jotka tarvitaan auton käynnissä pysymiseen ja "aina" päälle menevät laitteet (DME, sähköpumput, diesel suodattimen lämmitys, xenonit ym valot, radio/Navi jne)
Sitten käynnistelin sähkölaitteita. Takalasinlämmitin 20A luokkaa, penkinlämmitin 15A luokkaa. Yhteensä mittari näytti 120A luokkaa olevia lukuja. Sammutin nuo lämmittimet ja mittarilukema ei juuri tippunut. Höh.
Laitoin kuskin oven kiinni ja sisäilmankierron päälle. Pikkuhiljaa mittari alkoi näyttämään noin 60A lukemia.
Pitänee mittoa lämpimämmällä kelillä uudelleen.
Jos tuon lämmittimen kennon teho on maksimissaan 1kW luokkaa niin sehän vie virtaa jotain 70-80A.
Voisiko tuo latausautomatiikka olla "liian" fiksu? IBS mittaa kulutusta akun yhteydessä. Ainakin laturin jännitettä (ja auton tyhjäkäyntiä) säädetään tuon kulutuksen mukaan (entä tehon säätö?). Nyt kun lisävalojen sähkö on otettu lisävirtapistokkeesta niin lisävalojen kuluttama sähkö ei ole mukana mittauksessa. Todellinen kulutus on enemmän kuin mitattu kulutus. Voiko käydä niin että laturilta ei pyydetä riittävästi tehoa jotta riittäisi lisävaloillekin? Vai onko tuo laturin säätö pelkästään jännitettä varten (eikä tehoa)?
Tunteeko esim Clavurion tai 325E tuon säädön toiminnan tarkemmin? Voiko mitatun ja todellisen kulutuksen ero aiheuttaa ongelmia?
Jonkun dokumentin löysin mutta siinä tehosta ei puhuttu muuta kuin ylikuormitustilanteessa kuinka tehoa rajoitetaan. Tuosta rajoittamisesta on ollut aikaisemminkin juttuja. Koskee vain "mukavuuslaitteita".F11 530d xDrive 09/16
Ex E60 530d xDrive A 10/08
Ex E60 520dA 09/08 liisari
Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
Ex Opel Kadett 1.6 -89
Comment
-
-
Originally posted by Heguli 31 View PostMiksi ei ole?
Jos lisävalot on kiinni
- plussa lisävirtapistokkeessa
- miinus auton rungossa
ja laturin
- plussa lisävirtapistokkeessa (startti taitaa olla välissä)
- miinus auton rungossa (moottori välissä?)
Lisävalojen virta ei kierrä missään vaiheessa ibsin kautta vaan lisävalojen molemmat piuhat on ikään kuin suoraan kiinni laturissa.
Edit
Taitaa tuo mitata lisävalojenkin virran silloin kun auto ei ole käynnissä eli puretaan akkua.
Käynnissä ollessa ei mittaa mutta eikö ole tarkoituskaan?Last edited by ekaBMW; 27-12-2015, 21:11.F11 530d xDrive 09/16
Ex E60 530d xDrive A 10/08
Ex E60 520dA 09/08 liisari
Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
Ex Opel Kadett 1.6 -89
Comment
-
-
JagOriginally posted by ekaBMW View PostVirta mitataan akun miinus navan yhteydessä.
Jos lisävalot on kiinni
- plussa lisävirtapistokkeessa
- miinus auton rungossa
ja laturin
- plussa lisävirtapistokkeessa (startti taitaa olla välissä)
- miinus auton rungossa (moottori välissä?)
Lisävalojen virta ei kierrä missään vaiheessa ibsin kautta vaan lisävalojen molemmat piuhat on ikään kuin suoraan kiinni laturissa.
Edit
Taitaa tuo mitata lisävalojenkin virran silloin kun auto ei ole käynnissä eli puretaan akkua.
Käynnissä ollessa ei mittaa mutta eikö ole tarkoituskaan?
Eli että kaikki menis sen ibs läpi joka on siinä akun maakaapelissa?
En ole kyllä noin koskaan ajatellutkaan että tuo jäisi virtapiirissä tavallaan vain tuon laturin ruokintaanLast edited by JAK85; 27-12-2015, 21:36.E61 535D 360/750
Comment
-
-
Nyt täytyy myöntää että olin ajatellut tuon ibsin hanskaavan sähköjärjestelmää kokonaisuutena. Se kun pystyy säätelemään laitteiden tehoa tarvittaessa. Nyt vasta tajusin että sehän taitaakin olla pelkästään akkua varten. Eli systeemiä ei kiinnosta auton kokonaiskulutus vaan pelkästään akun lataus/purku.
- kun auto ei ole käynnissä akkua puretaan
- kun auto on käynnissä akkua ladataan
- ylikuormatilanteessa kun akkua puretaan auton käydessä.
Eli käynnissä ollessa auton kokonaiskuormalla ei ole väliä niin kauan kun laturin teho riittää. Eli lisävalot on kiinni ihan oikeassa paikassa.
Sorry sekoilu.
Niin kauan kuin laturin teho riittää ibs ei näe laturin generoimaa sähköä/virtaa/tehoa muuta kuin akun lataukseen menevän virran osalta. Laturin kuorman kasvaessa latausvirta pienenee ja kuorman edelleen kasvaessa muuttuu akun puruksi. Jossain vaiheessa tuota prosessia nostetaan latausjännitettä ja moottorin tyhjäkäyntikierroksia jotta ei mentäisi akun purun puolelle. Jos se ei riitä tiputetaan vähemmän tärkeitä laitteita pois päältä.F11 530d xDrive 09/16
Ex E60 530d xDrive A 10/08
Ex E60 520dA 09/08 liisari
Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
Ex Opel Kadett 1.6 -89
Comment
-
-
Originally posted by JAK85 View PostJag
Eikö se virtapiiri jokatapauksessa kierrä akulle, oli siellä maa sitten missä tahansa?
Eli että kaikki menis sen ibs läpi joka on siinä akun maakaapelissa?
En ole kyllä noin koskaan ajatellutkaan että tuo jäisi virtapiirissä tavallaan vain tuon laturin ruokintaan
Sähkö ei katoa mihinkään. Se mikä menee sisään tulee myös ulos. Akun plus navan virta on aina yhtä suuri kuin miinus navan virta. Samoin laturissa. Plus piuhan virta on yhtäsuuri kuin miinus piuhan.
Kaikki laturin virta ei siis kulje akun napojen kautta.
Tässä hämää se että pluspiuha viedään yleensä akun navan kautta sähkölaitteille. Kaikki virta ei kuitenkaan mene plus napaan (akun sisälle) vaan jatkaa toista piuhaa pitkin sähkölaitteille.
Miinus kaapeli yleensä päättyy akkuun joten siinä kulkee vain akun lataus ja purkuvirta (esim starttaus)Last edited by ekaBMW; 27-12-2015, 22:19.F11 530d xDrive 09/16
Ex E60 530d xDrive A 10/08
Ex E60 520dA 09/08 liisari
Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
Ex Opel Kadett 1.6 -89
Comment
-
-
Originally posted by ekaBMW View PostAkku ja laturi pitää ajatella rinnankytkettyinä. Molemmat voi syöttää virtaa autoon. Se kumman virtaa käytetään riippuu jännitteestä. Auton käydessä laturin jännite on korkeampi joten se syöttää virtaa sähkölaitteille. Tällöin akun napojen (sekä plus että miinus napojen) kautta kulkee vain akun latausvirta.
Sähkö ei katoa mihinkään. Se mikä menee sisään tulee myös ulos. Akun plus navan virta on aina yhtä suuri kuin miinus navan virta. Samoin laturissa. Plus piuhan virta on yhtäsuuri kuin miinus piuhan.
Kaikki laturin virta ei siis kulje akun napojen kautta.
Tässä hämää se että pluspiuha viedään yleensä akun navan kautta sähkölaitteille. Kaikki virta ei kuitenkaan mene plus napaan (akun sisälle) vaan jatkaa toista piuhaa pitkin sähkölaitteille.
Miinus kaapeli yleensä päättyy akkuun joten siinä kulkee vain akun lataus ja purkuvirta (esim starttaus)Opittu taas uutta
E61 535D 360/750
Comment
-
-
Originally posted by JAK85 View PostEli voikin olla että vika on laturissa? Sitten sen tietysti vasta saa selville kun on saanut nuo valojen johdot uusittua varmoilla johdoillaToki se ibs kaiketi antaa sen käskyn sulkea laitteita..
Sinulla kuitenkin jännite nousee normaaliksi sitä parin sekunnin notkahdusta lukuunottamatta? Selvisikö se kuinka alhaalla jännite käy?
Minun pikatestauksella 13.0V on normaali notkahdus. Tuolla jännitteillä ei tule hälyjä ainakaan minulla. Muistelen että pitäisi tippua 10V tuntumaan jotta tulisi ongelmia.
Karkean laturin testauksen voi tehdä laittamalla sähkölaitteita päälle yksi kerrallaan. Jännitteen ei pitäisi tippua ennen kuin laturin teho loppuu. Volttimittari ja se pihtivirtamittari olis hyvä olla jotta saa mitattua.
Kokeilisin kuitenkin ennen laturin vaihtoa mm
- onko ballasteissa eroa (viallinen?)
- releen ohjausvirta katkaisijalla lisävirtapistokkeesta eikä alkuperäisiltä valoilta
Nuo on helppo kokeilla jos vian saa aikaan auton käydessä paikallaan.F11 530d xDrive 09/16
Ex E60 530d xDrive A 10/08
Ex E60 520dA 09/08 liisari
Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
Ex Opel Kadett 1.6 -89
Comment
-
-
Originally posted by JAK85 View PostOolrait ☺ Joo yleensä tosiaan on kaikki virrat kiertäneet akun kautta toisin kuin tässä tapauksessaOpittu taas uutta
Kiertää ne piuhat tässäkin fyysisesti akun kautta plussan osalta mutta se ei tarkoita että kaikki virta menisi akkuun. Akun kenkään tulee kaksi piuhaa: Laturilta (apuvirtapistoke) ja sähkölaitteilta (sulakkeet). Kolmas piuha on tavallaan itse akun napa mutta sinne (akun sisään) menee vain akun latausvirta (tai purku). Tämä olisi ehkä helpompi hahmottaa jos laturin piuhassa olisi haaroitus niin että akullekin menisi oma erillinen piuha.
Mutta tämä nykyinen käytäntö ilman haaroituksia on toimintavarmempi kun on vähemmän liitoksia.
Sama periaate on vanhemmissaan autoissa.
Laitetaan vielä "kaava" jossa nuo 3 "johtoa"
Laturin virta = sähkölaitteiden käyttämä virta + akun latausvirta
Eli noiden sähkölaitteiden käyttämä virta ei mene akun sisälle vaan sivuuttaa vain akun navan akun kenkää pitkin.
Ja tarkennetaan sen verran että usein tuosta akun kengästä lähtee joku ohuempikin johto jollekin tärkeälle laitteelle.F11 530d xDrive 09/16
Ex E60 530d xDrive A 10/08
Ex E60 520dA 09/08 liisari
Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
Ex Opel Kadett 1.6 -89
Comment
-
-
Sen mitä silmällä ehtii nähdä niin jossaki 12v käy huonoimmillaan. pitää kokeilla tuota kuormitusta vielä.. Pihtimittari menee hankinta listalle
Mistäpä sitä tietää vaikka se jännite tekee hetkellisesti ylös piikin jota ei näe normi mittarilla mutta auton ehtii sekoittaa.
Ei tahdo onnistua tuon vian päälle saanti kovin usein parkissa, liekkö silloin vähemmän muita pakollisia virran kulutuksiaE61 535D 360/750
Comment
-
-
Katselin vielä noita aikaisempia kirjoitteluita.
Originally posted by JAK85 View PostTottunu vanhoissa autoissa että maan saa jokapuolelta
Nämä ongelmat ei ehtineet olla vielä silloin, vaan alkoivat kylmien ilmojen myötä.
Webastottomissa on lämppärissä sähkölämmitin joka vie reilusti virtaa.
Kokeiltavista asioista jäi pois ne paksummat piuhat. Halvemmat nekin on kuin kokeilu uudella laturilla.F11 530d xDrive 09/16
Ex E60 530d xDrive A 10/08
Ex E60 520dA 09/08 liisari
Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
Ex Opel Kadett 1.6 -89
Comment
-
-
Originally posted by ekaBMW View PostKatselin vielä noita aikaisempia kirjoitteluita.
Osittain alumiinisen rungon vuoksi näistä on hyvin tarkkaan määritelty mihin maadoituksen saa kytkeä (voltage supply and bus systems dokumentti, GRAV). Osin tuo johtuu EMC suojauksesta joka taitaa olla valmistajalle tärkeämpi asia kuin auton omistajalle.
Oliko tuossa webasto jo tehtaalta lähtiessä vai onko jälkiasennus?
Webastottomissa on lämppärissä sähkölämmitin joka vie reilusti virtaa.
Kokeiltavista asioista jäi pois ne paksummat piuhat. Halvemmat nekin on kuin kokeilu uudella laturilla.
S536A Auxiliary heatingon siis kai tehdas asennettu?E61 535D 360/750
Comment
-
-
Kokeile Plusnavalta suoraan
Jotenkin on mielessä, että takakontissa orginaali akun Plusnavalta, heti sieltä lähtiessä lähtiessä on ns. kuorimituksen haistelija (kontin puolella) ja se voi olla syy kaikkeen. Joten vedä väliaikainen testi johto paksulla Plusjohdolla vaikka auton ulkokautta sinne lisävälojen päävirta releelle, tässä kokeilussa johdonpaksuus pitää olla ainakin 6-mm2. Laita tuohon johtoon siihen tarvittava sulake ettei tule vahinkoa, kun kyseessä on paksu johto. Tuohon lisävalojen maadotukseen pitää paneutua, rungonmaadoituspiste ja sekin pitää olla myös kunnossa, josta olen myös vienyt esim. perinteisillä lisävaloilla Bosch 225 (tämä idea paätee kaikkiin asenettaviin lisävaloihin) eli em. lisävalon sisälle vahvistetaan lisämaadoitus, että siihen polttimonkannan fe-runkoon olevaan maadoituspisteeseen. Joka on yleensä urospuolinen. Senkin liitoksen olen tinannut siis apiko/johto yhteneväksi tinalla juottamalla. Mitä paremmin nämä tekee se näkyy myös valo tehossa, koskaan ei voi olla liian suuruuden hullu.
Uskoisin tuolla akun navan plus navasta otetun virran huijaavan eli ohittavan, orginaalin haistelijan ja muutenkin tuosta virranotto paksulla johdolla on parempi kuin, mainitsemastasi lisävirta pistokkeesta vaikka sen alla on jännite mittaus tarkempi. Perusteena siksi näin olisi parempi kun tuo suoraan tuotu virta ei kumminkaan ole vaarallista koska kyseesä on vain lisävalojen kuorma ja kun asennus tehdään oiken, sulakkeilla heti lähdöstä ja paksulla johdolla releelle asti.
Kaikki diodi, hakkuri ja ledi tekniikka rasittaa maadoitupuolta reilummin kun esim diodi välkkyy silmää nopeammin ja tämä tarkoittaa näkymätöntä valojen ja virran katkaisua nopeammin mitä silmä näkee. Tästä voi ottaa esille loisteputken hajoamaisen jossa loisteputki välkyttää ja kaikki tiedämme, että tuolloin poistettu putki on todella kuuma eli sama ongelma tai ei ongelma vaan toiminta periuaate on ledillä normaali toiminnassa ja oskiloskoopilla sinikäyrän normi mukainen kuva ei päde, vaan ledin toiminta ja kuva on toisenreunan kanssa lähes viivamainen. Tuo toiminta rasittaa juuri maadoituspuolta ja siksi se on tarkistettava eli liitokset ja mainitut maadoitus johtojen paksuudet, joten syy löytyy johtojen pienuudesta tai huonoista liitoksista jopa molemmmista. Sähköjen vikojen tutkinta olis helpompaa jos tuo vika olisi kokoajan päällä ja vakio.
Originally posted by ekaBMW View PostYritin mielenkiinnosta mittailla virrankulutuksia mutta ei tullut oikein loogisia arvoja. Arvaus että lämppärikennon vastus sääteli tehoaan. Ulkona reilu 10 pakkasta ja kuskin ovi oli alussa auki.
Heti ajon jälkeen näytti että kulutus olisi noin 40A. Tämä sisältää laitteet jotka tarvitaan auton käynnissä pysymiseen ja "aina" päälle menevät laitteet (DME, sähköpumput, diesel suodattimen lämmitys, xenonit ym valot, radio/Navi jne)
Sitten käynnistelin sähkölaitteita. Takalasinlämmitin 20A luokkaa, penkinlämmitin 15A luokkaa. Yhteensä mittari näytti 120A luokkaa olevia lukuja. Sammutin nuo lämmittimet ja mittarilukema ei juuri tippunut. Höh.
Laitoin kuskin oven kiinni ja sisäilmankierron päälle. Pikkuhiljaa mittari alkoi näyttämään noin 60A lukemia.
Pitänee mittoa lämpimämmällä kelillä uudelleen.
Jos tuon lämmittimen kennon teho on maksimissaan 1kW luokkaa niin sehän vie virtaa jotain 70-80A.
Voisiko tuo latausautomatiikka olla "liian" fiksu? IBS mittaa kulutusta akun yhteydessä. Ainakin laturin jännitettä (ja auton tyhjäkäyntiä) säädetään tuon kulutuksen mukaan (entä tehon säätö?). Nyt kun lisävalojen sähkö on otettu lisävirtapistokkeesta niin lisävalojen kuluttama sähkö ei ole mukana mittauksessa. Todellinen kulutus on enemmän kuin mitattu kulutus. Voiko käydä niin että laturilta ei pyydetä riittävästi tehoa jotta riittäisi lisävaloillekin? Vai onko tuo laturin säätö pelkästään jännitettä varten (eikä tehoa)?
Tunteeko esim Clavurion tai 325E tuon säädön toiminnan tarkemmin? Voiko mitatun ja todellisen kulutuksen ero aiheuttaa ongelmia?
Jonkun dokumentin löysin mutta siinä tehosta ei puhuttu muuta kuin ylikuormitustilanteessa kuinka tehoa rajoitetaan. Tuosta rajoittamisesta on ollut aikaisemminkin juttuja. Koskee vain "mukavuuslaitteita".Last edited by 325E; 28-12-2015, 22:04.
Comment
-
Comment