Announcement

Collapse
No announcement yet.

N47 sitkeä öljyvuoto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 174000
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2008
    • 1178
    • Tuusula

    N47 sitkeä öljyvuoto

    Tässä pieni kuumepäissään kirjoitettu sepustus 520d N47 LCI sitkeästä öljyvuodosta, josko löytyisi tyypillisiä vuotopaikkoja tai vinkkejä mistä vuotoa lähtisi seuraavaksi paikallistamaan?

    Ongelmat alkoi noin 1kk sitten kun auto kävi öljyhuollossa. Sen jälkeen pihamaalla alkoi näkyi pieniä öljylänttejä, muttei tullut heti mieleen että ne on omasta autosta peräisin. Ko öljyhuollon jälkeen auto kävi toisaalla korjauksessa ja sain hakiessa tiedon että autosta tipottaa öljyä. Sanottiin, että öljyroppu oli ollut sormin pyöriteltävissä ja tämä oltiin kiristetty. No ok, ajattelin hyvä homma, mutta onpas amatöörimäistä että roppu on jäänyt kiristämättä öljyhuollon tehteeltä pajalta.

    No sitten meni viikko-pari ja tuli seuraava vika ja auto kävi kolmannella pajalla sähköongelmien takia. Auto oli siellä yön yli ja hakiessa sain terveisiä, että auto on valuttanut halliin kohtuullisen kokoisen läntin öljyä. Roppu on siis kiristetty ja konehuoneessa ei näkynyt öljyä muualla kuin pohjamuovien päällä. Öljy valuu pohjamuovin tarkastusluukun reunoista.

    No, sitten otin yhteyttä öljyhuollon tehneeseen pajaan ja kerroin minkälaista ongelmaa on ollut öljyhuollon jälkeen ja sain ajan parin päivän päähän, jolloin autoa päästiin tutkimaan. Siellä sitten selvisi, että vuoto on paikallistettu ->öljysuotimen jalan metallitiiviste on rikki. Varattiin korjaukselle aika parin päivän päähän ja tiiviste vaihdettiin. Uudella tiivisteellä huolettomia kilometrejä kertyi parissa päivässä noin 500, jonka jälkeen auto herjasi öljyn olevan alarajalla -> soitto taas ko pajalle, että auto valuttaa edelleen ja ilmeisen paljon. Sain uuden ajan heti ja totesivat tunnin jälkeen tehneensä suodattimen jalan kiinnityksessä virheen ja öljyä pääsi jostain ulos huonon kiinnityksen takia. Tämä korjattiin ja taas sai alkaa ajamaan leppoisin mielin, mutta nyt viisastuneena tarkkailen aina lähtiessä näkyykö paikalla öljytahroja.

    Ja yllätys yllätys, öljyä valuu edelleen jostain vitun reijäistä ja merkkaa samaan kohtaan moottorin alle. Kun autolla ajelee pienen lenkin ja jättää paikalleen, niin lähtiessä alta löytyy "mustaa valkoisella". Nyt alkaa olla jo vitsit vähissä ja korjaamojumppa ottaa sen verran aivoon, että kultaiset neuvot ovat nyt tarpeen. Ensiviikoksi on varattu vielä kerran aika ko pajalla jossa asiaa on nyt turattu jo neljään kertaan, mutta odotukset eivät ole hirveen korkealla.
    Last edited by 174000; 20-01-2016, 11:56.
    ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
    '02 VW Golf 1.4i
    Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
    ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring
  • JIPSKI
    BTCF Member
    • Feb 2003
    • 1010
    • Vaasa

    #2
    Itsellä tihkuu samoilta suunnilta öljyä ja arvon vielä vaihdanko pelkän tiivisteen vai koko suodatinpaketin (300€).

    Itsellä on ainakin pohjanmuovin päällä niin paljon öljyä että sitä valuu sieltä alas vaikka kone ei enää vuotaisikaan.
    exät:e61 530xd LCI M-sport, e30 325i cabriolet M-tech2, e39 530d Touring, e92 320d, e36 318i Touring, e36 320i Touring, e39 540i Touring, e38 725TDS ,e30 325i Touring M-tech2, e30 316i, e39 V8, M5 Touring, e36 328i Touring, e30 325i cabrio, e30 325iX, e32 735iA, e30 325i, e34 525i Touring, e30 325i, e34 520i

    Comment

    • 174000
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2008
      • 1178
      • Tuusula

      #3
      Originally posted by JIPSKI View Post
      Itsellä on ainakin pohjanmuovin päällä niin paljon öljyä että sitä valuu sieltä alas vaikka kone ei enää vuotaisikaan.
      Tämä voi tietenkin olla mahdollista. Sitten tosin luulisi, että jos öljyä on muovien päällä paljon niin sitä valuisi sieltä muulloinkin kuin ajon jälkeen. No tama selviää öljyn määrää seuraamalla.
      ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
      '02 VW Golf 1.4i
      Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
      ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

      Comment

      • Palosella
        Bimmer Rookie
        • Aug 2012
        • 84
        • Hyvinkää

        #4
        Öljynsuodattimen "korkissa" on iso o-rengas, siinä on kaksi saman näköistä uraa ja rengas kuuluu olla siinä matalammassa urassa. Naapurin samanlainen auto alkoi myös öljynvaihdon jälkeen valuttamaan öljyä allensa. Pohjapanssarin päällinen täynnä öljyä ym. Vika oli juuri tuossa öljynsuodattimen korkin o-renkaassa, joka oli lipsahtanut väärään uraan. Nyt on öljyt pysyneet koneessa.

        E: Ei se ollutkaan samanlainen auto, mutta samalla n47 koneella.. 320d siis täällä kyseessä
        e91 325dA -08
        ex. e46 320dA touring -02

        Comment

        • exautisti
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2007
          • 1267
          • oulu

          #5
          Suodatinjalan tiivisteen tihkuminen on aika yleistä näissä...
          -99 punane passatti

          https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

          Tuikun softat
          Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
          BMW Maahantuonti ammattitaidolla
          Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
          Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

          www.mcars.fi

          Kysy 041-5056506

          https://www.facebook.com/MCarsOulu/

          INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

          Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

          Comment

          • 174000
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2008
            • 1178
            • Tuusula

            #6
            Kyllä sitä öljyä ehti hävitä noin puoli litraa 200km ajolla. Tänään vaihtui sitten uusi suodattimen jalka ja toivotaan että tämä tepsii. Huomenna tiedossa 500km ajoa. Jotenkin tuo vanha jalka lämmetessään porsi...
            ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
            '02 VW Golf 1.4i
            Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
            ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

            Comment

            • jpeltoma
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2004
              • 600
              • pirkanmaa

              #7
              Yhden N47:n olen laittanut, joka vuoti kampiakselin takatiivisteestä kytkinkoppaan ja sieltä kopan reiästä muovin päälle. Venttiilikopan tiivisteet on biohajoavaa mallia...niitä saa vaihdella myös.
              Last edited by jpeltoma; 28-01-2016, 20:18.
              __________________________________________________ ________________________
              Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

              Comment

              • 174000
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2008
                • 1178
                • Tuusula

                #8
                Tänään tuli ajettua reipas 400km siivu eikä välillä pysähtyessä näyttänyt jäävän öljylammikkoa alle. Öljyä ei taidettu lisätä edellisen vuodon jäljiltä maksimiin suodattimen jalan vaihdon yhteydessä , joten nyt pitää vielä tarkkailla pysyykö öljyn määrä ennallaan puolessa välissä tikkua.
                ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
                '02 VW Golf 1.4i
                Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
                ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

                Comment

                • antsa__85
                  Newbiemmer
                  • Sep 2019
                  • 1
                  • Jyväskylä

                  #9
                  e61 520d öljyvuoto

                  Itsellä ihan samoja ongelmia. Öljypohjan tiivisteestä ylöspäin kaikki vaihdettu. Öljynsuodattimen jalan tiivesteen vaihdoin myös. Sama ongelma jatkui. Aina se äätänän lätäkkö siinä auton alla. Sen öljynsuodatinkotelon kun avaa (taitaa olla 2 torxilla kiinni sieltä koneen ja kotelon puolelta. Sen kun avaa niin siellä on pari semmosta putkee missä on kumitiivisteet. Itellä loppu öljyvuodot siihen kun vaihto ne tiivisteet. Oisko ne maksanu joku 20e. Samalla laitoin öljytikuntiivisteen kun sekin oli vähän öljysen näkönen sieltä alhaalta. Mut ei o enää vuotanu yhtään! Oliko tarpeeks sekavasti selitetty

                  Comment

                  • Migus
                    Newbiemmer
                    • Jul 2016
                    • 13
                    • Nokia

                    #10
                    Lähiaikoina tarkoitus vaihtaa N47:aan suodattimen jalan tiiviste sekä O-renkaat. Taas kun ilma viileni lähelle nollaa, valuminen alkoi. Koko kesä meni ilman öljynkulutusta/valutusta.

                    Täällä enemmän tarinaa:

                    Comment

                    • Migus
                      Newbiemmer
                      • Jul 2016
                      • 13
                      • Nokia

                      #11
                      Täällä suodattimen jalan tiivisteen vaihto pysäytti öljyvuodon. Tiiviste sekä jalkaan liittyvät O-renkaat oli kovettunu täysin kelvottomaan kuntoon. O-renkaat mureni niitä irrottaessa meisselillä urastaan.

                      Comment

                      • escort
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2004
                        • 339

                        #12
                        Nostetaan lanka, jäähdyttimen tyhjäys roppu on ilmeisesti välijäähdyttimen takana piilossa ja jos otttaa vaan suodattimen jalan irti niin meneekö vedet öljytilaan vai kuseeko vaan lattialle?

                        Olisi varmaan kannattanut tehdä aikaisemmin ja pestä konehuone ekana, kevät talvella alkoi tiputtamaan öljyä ja kelien lämmettyä loppui, mutta nyt kylmällä taas alkoi jättämään kunnon lammikoita allensa.

                        Edit.
                        Tuossa näyttääkin olevan joku vesiputki suodattimenjalan luona mistä helpoin ottaa vedet pois.
                        Last edited by escort; 04-11-2022, 21:40.

                        Comment

                        • escort
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2004
                          • 339

                          #13
                          Mistä tietää pyöriikö tuo sähköinen kiertovesipumppu vai ei?
                          Liittimeen tulee virta ainakin, mutta auton käydessä ei saa tolkkua pyöriikö se vai ei?
                          Aika nihkeästi alkoi tulemaan lämmintä lämppäristä kun ilmasin tuota.

                          Comment

                          • edva
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2018
                            • 301
                            • Pirkkala

                            #14

                            Tuossa E9x korinen mutta toimii myös E6x.

                            Virrat päälle, älä starttaa konetta. Lämmöt täysille. Tuuletin pienelle. AC pois. Kaasu pohjaan kunnes alkaa hurista, n. 10sec.
                            Jos ei hurise, tarkista sulake ja vaihda pumppu.
                            Last edited by edva; 06-11-2022, 07:06.
                            e61 530xd LCI 3/2007

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎