Tässä pieni kuumepäissään kirjoitettu sepustus 520d N47 LCI sitkeästä öljyvuodosta, josko löytyisi tyypillisiä vuotopaikkoja tai vinkkejä mistä vuotoa lähtisi seuraavaksi paikallistamaan?
Ongelmat alkoi noin 1kk sitten kun auto kävi öljyhuollossa. Sen jälkeen pihamaalla alkoi näkyi pieniä öljylänttejä, muttei tullut heti mieleen että ne on omasta autosta peräisin. Ko öljyhuollon jälkeen auto kävi toisaalla korjauksessa ja sain hakiessa tiedon että autosta tipottaa öljyä. Sanottiin, että öljyroppu oli ollut sormin pyöriteltävissä ja tämä oltiin kiristetty. No ok, ajattelin hyvä homma, mutta onpas amatöörimäistä että roppu on jäänyt kiristämättä öljyhuollon tehteeltä pajalta.
No sitten meni viikko-pari ja tuli seuraava vika ja auto kävi kolmannella pajalla sähköongelmien takia. Auto oli siellä yön yli ja hakiessa sain terveisiä, että auto on valuttanut halliin kohtuullisen kokoisen läntin öljyä. Roppu on siis kiristetty ja konehuoneessa ei näkynyt öljyä muualla kuin pohjamuovien päällä. Öljy valuu pohjamuovin tarkastusluukun reunoista.
No, sitten otin yhteyttä öljyhuollon tehneeseen pajaan ja kerroin minkälaista ongelmaa on ollut öljyhuollon jälkeen ja sain ajan parin päivän päähän, jolloin autoa päästiin tutkimaan. Siellä sitten selvisi, että vuoto on paikallistettu ->öljysuotimen jalan metallitiiviste on rikki. Varattiin korjaukselle aika parin päivän päähän ja tiiviste vaihdettiin. Uudella tiivisteellä huolettomia kilometrejä kertyi parissa päivässä noin 500, jonka jälkeen auto herjasi öljyn olevan alarajalla -> soitto taas ko pajalle, että auto valuttaa edelleen ja ilmeisen paljon. Sain uuden ajan heti ja totesivat tunnin jälkeen tehneensä suodattimen jalan kiinnityksessä virheen ja öljyä pääsi jostain ulos huonon kiinnityksen takia. Tämä korjattiin ja taas sai alkaa ajamaan leppoisin mielin, mutta nyt viisastuneena tarkkailen aina lähtiessä näkyykö paikalla öljytahroja.
Ja yllätys yllätys, öljyä valuu edelleen jostain vitun reijäistä ja merkkaa samaan kohtaan moottorin alle. Kun autolla ajelee pienen lenkin ja jättää paikalleen, niin lähtiessä alta löytyy "mustaa valkoisella". Nyt alkaa olla jo vitsit vähissä ja korjaamojumppa ottaa sen verran aivoon, että kultaiset neuvot ovat nyt tarpeen. Ensiviikoksi on varattu vielä kerran aika ko pajalla jossa asiaa on nyt turattu jo neljään kertaan, mutta odotukset eivät ole hirveen korkealla.
Ongelmat alkoi noin 1kk sitten kun auto kävi öljyhuollossa. Sen jälkeen pihamaalla alkoi näkyi pieniä öljylänttejä, muttei tullut heti mieleen että ne on omasta autosta peräisin. Ko öljyhuollon jälkeen auto kävi toisaalla korjauksessa ja sain hakiessa tiedon että autosta tipottaa öljyä. Sanottiin, että öljyroppu oli ollut sormin pyöriteltävissä ja tämä oltiin kiristetty. No ok, ajattelin hyvä homma, mutta onpas amatöörimäistä että roppu on jäänyt kiristämättä öljyhuollon tehteeltä pajalta.
No sitten meni viikko-pari ja tuli seuraava vika ja auto kävi kolmannella pajalla sähköongelmien takia. Auto oli siellä yön yli ja hakiessa sain terveisiä, että auto on valuttanut halliin kohtuullisen kokoisen läntin öljyä. Roppu on siis kiristetty ja konehuoneessa ei näkynyt öljyä muualla kuin pohjamuovien päällä. Öljy valuu pohjamuovin tarkastusluukun reunoista.
No, sitten otin yhteyttä öljyhuollon tehneeseen pajaan ja kerroin minkälaista ongelmaa on ollut öljyhuollon jälkeen ja sain ajan parin päivän päähän, jolloin autoa päästiin tutkimaan. Siellä sitten selvisi, että vuoto on paikallistettu ->öljysuotimen jalan metallitiiviste on rikki. Varattiin korjaukselle aika parin päivän päähän ja tiiviste vaihdettiin. Uudella tiivisteellä huolettomia kilometrejä kertyi parissa päivässä noin 500, jonka jälkeen auto herjasi öljyn olevan alarajalla -> soitto taas ko pajalle, että auto valuttaa edelleen ja ilmeisen paljon. Sain uuden ajan heti ja totesivat tunnin jälkeen tehneensä suodattimen jalan kiinnityksessä virheen ja öljyä pääsi jostain ulos huonon kiinnityksen takia. Tämä korjattiin ja taas sai alkaa ajamaan leppoisin mielin, mutta nyt viisastuneena tarkkailen aina lähtiessä näkyykö paikalla öljytahroja.
Ja yllätys yllätys, öljyä valuu edelleen jostain vitun reijäistä ja merkkaa samaan kohtaan moottorin alle. Kun autolla ajelee pienen lenkin ja jättää paikalleen, niin lähtiessä alta löytyy "mustaa valkoisella". Nyt alkaa olla jo vitsit vähissä ja korjaamojumppa ottaa sen verran aivoon, että kultaiset neuvot ovat nyt tarpeen. Ensiviikoksi on varattu vielä kerran aika ko pajalla jossa asiaa on nyt turattu jo neljään kertaan, mutta odotukset eivät ole hirveen korkealla.
Comment