Moi,
Mulla on 530D vm. 2006 johon on vaihdettu 100mAh akku viime vuonna.
Ongelma on että autoa ei meinaa saada millään käyntiin näillä kovilla pakkasilla. Akusta ei jää kiinni, se jaksaa yrittää muttei vaan meinaa syttyä, ongelma alkaa kun on yli 15 astetta pakkasta, ei vaikuta vaikka auto olisi 3 tuntia johdon perässä.
Mietin aluksi voiko vika olla huonossa dieselissä? Tankkasin joulun tienoilla tankin piripintaan Shellin kylmäasemalta diesel-pumpusta missä luki "talvi" ja mietin ongelmien alkaessa, josko se oli jotain "välikelin-sontaa" ja suodatettavuus -20 saakka? Nyt olen pariin kertaan saanut laitettua lisää yli -30 kestäjää litkua yhteensä n. 20 litraa.
Viikko sitten -28 asteessa ei lähtenyt, ei luvannut kertaakaan, kun pari minuuttia yritin. Tänään -26 lähti todella vaivoin n. 30 sekunnin yrittämän jälkeen ekana varmaan 10 sekuntia ilman mitään lupausta ja sitten 3-4 kertaa lupaili vaivalloisesti ja sitten lopulta lähti käyntiin.
Kun auton saa "raiskattua" käyntiin, ilmoittaa heti "coolant level too low" tehnyt 3 kertaa ko. herjan kun on saanut -20/-25 asteessa sen käyntiin, alemmilla n. 10-15 asteen pakkasilla ei herjaa mitään. Nyt katsoin jäähdytysnesteen koneen ollessa kylmä ja onhan reilusti alle minimin.
Veljellä oli samanlainen herja 330D koneen kanssa ja siellä oli jokin pieni "rele" rikki joka vaihdettiin. Ei nyt vaan muistanut mikä olis silloin ollut kyseessä.
Alan vahvasti olla sitä mieltä ettei dieselissä ole vikaa, vaan jossain muualla, mutta lienee parasta viedä letkunperään analyysiin?
Kyllähän auton pitäis suht. koht. normaalisti lähteä vielä -20 asteessa käyntiin jos akkukin on aivan uusi ja iso.
Mietin lisäksi onko tuolla moottorinlämmittäjällä ja jäähdytysnesteen "karkaamisella" jokin syy yhteys? Kun autoon asennettiin moottorinlämmitin herjasi se melkein heti sen jälkeen nesteistä, muttei ole sen koommin ainetta lisätty (ellei sitten huollon yhteydessä ole?)
Mulla on 530D vm. 2006 johon on vaihdettu 100mAh akku viime vuonna.
Ongelma on että autoa ei meinaa saada millään käyntiin näillä kovilla pakkasilla. Akusta ei jää kiinni, se jaksaa yrittää muttei vaan meinaa syttyä, ongelma alkaa kun on yli 15 astetta pakkasta, ei vaikuta vaikka auto olisi 3 tuntia johdon perässä.
Mietin aluksi voiko vika olla huonossa dieselissä? Tankkasin joulun tienoilla tankin piripintaan Shellin kylmäasemalta diesel-pumpusta missä luki "talvi" ja mietin ongelmien alkaessa, josko se oli jotain "välikelin-sontaa" ja suodatettavuus -20 saakka? Nyt olen pariin kertaan saanut laitettua lisää yli -30 kestäjää litkua yhteensä n. 20 litraa.
Viikko sitten -28 asteessa ei lähtenyt, ei luvannut kertaakaan, kun pari minuuttia yritin. Tänään -26 lähti todella vaivoin n. 30 sekunnin yrittämän jälkeen ekana varmaan 10 sekuntia ilman mitään lupausta ja sitten 3-4 kertaa lupaili vaivalloisesti ja sitten lopulta lähti käyntiin.
Kun auton saa "raiskattua" käyntiin, ilmoittaa heti "coolant level too low" tehnyt 3 kertaa ko. herjan kun on saanut -20/-25 asteessa sen käyntiin, alemmilla n. 10-15 asteen pakkasilla ei herjaa mitään. Nyt katsoin jäähdytysnesteen koneen ollessa kylmä ja onhan reilusti alle minimin.
Veljellä oli samanlainen herja 330D koneen kanssa ja siellä oli jokin pieni "rele" rikki joka vaihdettiin. Ei nyt vaan muistanut mikä olis silloin ollut kyseessä.
Alan vahvasti olla sitä mieltä ettei dieselissä ole vikaa, vaan jossain muualla, mutta lienee parasta viedä letkunperään analyysiin?
Kyllähän auton pitäis suht. koht. normaalisti lähteä vielä -20 asteessa käyntiin jos akkukin on aivan uusi ja iso.
Mietin lisäksi onko tuolla moottorinlämmittäjällä ja jäähdytysnesteen "karkaamisella" jokin syy yhteys? Kun autoon asennettiin moottorinlämmitin herjasi se melkein heti sen jälkeen nesteistä, muttei ole sen koommin ainetta lisätty (ellei sitten huollon yhteydessä ole?)
Comment