Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 525td tehot välillä hukassa kiihdytyksessä (RATKAISTU)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Miksu76
    Bimmer Rookie
    • Dec 2015
    • 49
    • Kuopio

    E61 525td tehot välillä hukassa kiihdytyksessä (RATKAISTU)

    Mistä tietää että hiukkassuodattimen puhdistuspoltto on käynnissä? Minulla on muutamia kertoa auto lähtenyt moottoritielle kiihdyttäessä laiskasti liikkeelle. Joskus se tekee myös sitä että se nostaa kierroksia sinne 3000 mutta ei tahdo kunnolla meno maistua. Pienen ajon jälkeen tehot on taas palanneet ja auto kiihtyy ja kulkee ihan normaalisti.

    Ensimmäisellä kerralla luulin että sekoilen, mutta nyt tehoja on uupunut muutamalla kerralla. Onko kyseessä jokin vika vai onko tuossa kyse tuosta hiukkassuodattimen puhdistuksesta?
    Last edited by Miksu76; 26-05-2016, 16:24.
    E61 530xd vm.2009
    ex E61 525td vm.2008
    BMW 1150 GS
  • Miksu76
    Bimmer Rookie
    • Dec 2015
    • 49
    • Kuopio

    #2
    Nyt sama alkaa olemaan vissiin koko ajan päällä. Ajelin tuossa 50km noin 80km/h nopeudella. Kun sitten kiihdytin risteyksestä isommalle tielle auto ei halunnut oikein kiihtyä vaan jungerti samalla vaihteella.

    Yritin monesti 80km/h nopeudesta lähteä kiihdyttämään, niin auto vaihtoi pienempää vaihdetta ja kierrokset nousivat 3500, mutta muuta ei tapahtunut. Hirveän verkkainen kiihdytys.

    Kokeilin myöskin vaihdella vaihteita manuaalisesti, mutta en saanut autoa oikein kiihtymään.

    Mikähän autolle lie tullut?
    E61 530xd vm.2009
    ex E61 525td vm.2008
    BMW 1150 GS

    Comment

    • markok
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 3018
      • Kuopio

      #3
      Sinullahan muistaakseni oli Carly? Antaako se mitään vikakoodeja? Jos haluat niin voidaan Inpa:lla ja Rheingold:lla tuota tutkia. Onko lämmöt pysyneet normaalissa ja DPF:n poltto toiminut?
      BMW 530iA Touring -05

      Comment

      • Miksu76
        Bimmer Rookie
        • Dec 2015
        • 49
        • Kuopio

        #4
        Sain eilen tietokoneelle muutamia ohjelmia ja ainakaan olikohan ista ei löytänyt mitään vikakoodeja. Tai ainut oli edelleen se ratinlämmityksen anturi. Lämpötiloja en ole ajon aikana katsonut.

        Kymmenen minuutin tauon jälkeen autolle maistui taas meno entiseen malliin.
        E61 530xd vm.2009
        ex E61 525td vm.2008
        BMW 1150 GS

        Comment

        • Miksu76
          Bimmer Rookie
          • Dec 2015
          • 49
          • Kuopio

          #5
          Sain luettua vikakoodit uudestaan. Sinne oli ilmestynyt koodi 3F57 DDE: Charge-air pressure controller. Ista antaa kyllä ohjeita miten lähteä ongelmaa selvittelemään. Vähän siinä on kielimuuria rakentaneet, joten ihan en koppia saanut.

          Onkohan kellään ollut vastaavaa ongelmaa ja millä vika on saatu korjattua?
          Ihan en uskalla oman käännöstyön perusteella lähteä osia tilailemaan tai vaihtelemaan. Toisaalta viittaa turboon, mutta jossain jutuissa ongelmana onkin ollut tukossa oleva hiukkassuodatin.

          Ellen ihan väärin muista on tämä sama koodi ollut siellä aikaisemminkin luettaessa. Joten selittäisikö se, miksi autossa on välillä ollut tehot hukassa.
          E61 530xd vm.2009
          ex E61 525td vm.2008
          BMW 1150 GS

          Comment

          • Miksu76
            Bimmer Rookie
            • Dec 2015
            • 49
            • Kuopio

            #6
            Tänään tein lisää tutkimuksia. Päivällä ajoin n.100km, jonka ajon jälkeen oli tehot taasen hukassa. Pikkuinen tauko ja lähdin uudestaan ajamaan, tehot olivat palanneet. Vikakoodeihin oli taasen ilmestynyt 3F57.

            Sain tänään sitten INPA:n mittauskuntoon, kiitos markok. INPA:n tutkiskelun ja vikakoodien nollaamisen jälkeen lähdin ajelulle. Ajoin motarilla n.50km lenkin enkä saanut vikaa päälle. Tein seuraavat mittaustulokset:

            Nopeus n.85km/h
            nominal charge-air pressure 1063, actual 1302
            nominal air-mass 599, actual 664

            Ajolenkin jälkeen tarkistin vielä vikakoodit, niitä ei tullut niin kuin arvelin, koska tehot säilyivät koko ajolenkin ajan.
            Onkohan pyynnön ja toteutuneen heitto normaalia?

            Onko vihjeitä mitä muuta kannattaisi INPA:lla mitata?
            E61 530xd vm.2009
            ex E61 525td vm.2008
            BMW 1150 GS

            Comment

            • MNi
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2008
              • 3143
              • Tampere

              #7
              Ahtopaineen säätimeltä vaikuttaa: KLIK. Sähköohjatussa turbossa voi olla että ohjaimen elektroniikka on ottanut öljysumua sisään kuten täällä: KLIK.

              Ota kaveri avuksi. Konepelti auki, virrat päälle. Kun turbo saa virtaa, sen pitäisi ajaa aktuaattori koko liikeratansa auki. Jos turbon tienoilta kuuluu kymmenen kertaa naksumista, ohjain ei tunnista liikeradan päätä.

              En osaa sanoa kuinka toimiva tuo vaihto on kun aktuaattori pitää irroittaa ja sen kalibrointi on täysin tuntemantonta.

              Comment

              • Miksu76
                Bimmer Rookie
                • Dec 2015
                • 49
                • Kuopio

                #8
                Nyt olisi ahtopaineen säädin vaihdettu ja tarkistettu turbon aktuaattorin toiminta virtoja kytkiessä.

                Tarkistin itse aktuaattorin toiminnan. Virtojen kytkiessä toimilaite siirtyy laidasta toiseen. Toisaalta testattaessa ei ollut vika päällä, joten täyttä varmuutta tuosta ei saa. Vikahan ilmenee silloin tällöin ja menee pois kun auton sammuttaa. Näinpä tuon aktuaattorin testaaminen on haastavaa tuolla tavalla. Pitänee nyt odottaa vikaa päälle, jota toivottavasti ei tule, katsoa sitten aktuaattorin toimintaa tyhjäkäynnillä.

                Ahtopaineen säätimen vaihdatin Mekonomenilla, kun itsellä ei ole paikkaa missä lähteä autoa purkamaan. Tarjouksen saivat annettua kun olin selvittänyt heille osanumeron, minkä haluan vaihtaa. Tarjous säätimen vaihdosta oli 180€, sisältäen uuden Pierburgin säätimen. Viedessä autoa pyysin tarkistamaan myöskin säätimelle tulevat letkut, ettei niissä ole mitään vikaa. Autoa haettaessa kerrottiin että loppusumma olikin 220€, koska työn laajuus oli muuttunut alkuperäisestä. Kyllähän tuolle letkujen tarkastukselle tuli hyvä hinta: 40€.

                Lähden viikonloppuna reissuun, joten sitten alkaa näkemään tuleeko vika esille pidemmässä maantieajossa. Toivotaan, että ei.
                E61 530xd vm.2009
                ex E61 525td vm.2008
                BMW 1150 GS

                Comment

                • Miksu76
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2015
                  • 49
                  • Kuopio

                  #9
                  Nyt autolla on ajettu kolmisen tuhatta kilometriä, eikä vikaa vieläkään ole tullut uudestaan. Toistaiseksi voisi varovasti todeta, että tuo säätimen vaihto tuntui auttavan. Inpalla katsottaessa aikaisemmin mittaamat mittausarvot olivat kuintenkin samat kuin ennen säätimen vaihtoa. Eli ilmeisesti ainakaan tuolla säätimellä ei ole vaikutusta kyseisiin arvoihin. Pääasia, että voima kulkee jälleen kanssani.
                  E61 530xd vm.2009
                  ex E61 525td vm.2008
                  BMW 1150 GS

                  Comment

                  • Miksu76
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2015
                    • 49
                    • Kuopio

                    #10
                    Ongelma palasi tänään kuin varkain. Lähdin ohittamaan ja piti palata takaisin omalle kaistelle kun autolle ei meno maistunut. Kierrokset nousivat kyllä napakasti 3000, mutta vaihdetta ei vaihtanut isommalle eikä auto kiihtynyt. Toiselle yrittämällä kierrokset pomppasi helposti 4000, mutta siihen se jäi kone huutamaan ja mitään liikettä ei tapahtunut.

                    Pikainen visiitti tien poskeen virrat pois ja takaisin. Sitten taas meno maistui vähän aikaa normaalisti. Muutaman testikiihdytyksen jälkeen kierrokset taasen 3000/4000 nopeasti, mutta mitään liikettä autossa ei tapahdu.

                    Hitaasti kiihdyttäen maantienopeusdesta nopeus kyllä nousee verkkaisesti. Samoin kun lähtee paikaltaan liikenteeseen auto kiihtyy normaalisti eli suhteellisen ripeästi. Ongelmia tulee kun lähtee 80/100 nopeudesta ohituskiihdytykseen. Silloin ei enää meno maistu ollenkaan.

                    Konetta ei ollut ajossa mukana, mutta kotona lukiessa sama aikaisempi herjakin on palannut. Mistä päin voisi lähteä inpalle metsästämään vikaa?

                    Siihen kun lisää aamulla kuollut keyless ja viime viikot vaivanneet akun herjat, niin johan alkaa vanhat muistot merkistä palailemaan... Herjoja alkaa nyt olla ihan omiksi tarpeiksi.
                    E61 530xd vm.2009
                    ex E61 525td vm.2008
                    BMW 1150 GS

                    Comment

                    • Juku330d
                      Newbiemmer
                      • Jan 2012
                      • 2
                      • Espoo

                      #11
                      Mulla ihan toisen merkkisessä dieselissä täsmälleen tuollaiset oireet aiheutti viallinen ilmamassamittari.
                      Vaikkei vikakoodit siitä sulla kerrokaan. Jos jostain saisit ehjän lainaksi, voisit sulkea yhden vikakohdan helposti pois.

                      Comment

                      • Hakkapeliitta
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2014
                        • 552
                        • P-Sawo

                        #12
                        IMM saa testattua myös ottamalla johdon mittarin päästä irti ja kokeilemalla vaikuttaako käyttäytymiseen. Myös Inpalla näkee ilmamassa-pyynnin ja todellisen lukeman, jos oikein muistan.

                        annetaan BMW-osaa

                        Comment

                        • Naussi
                          Newbiemmer
                          • Nov 2014
                          • 10
                          • Raasepori

                          #13
                          Onko tähän päivitystä, itsellä tehnyt samaa muutaman kerran. Auto sammuksiin ja taas toimii. Kierrokset nousee siihen 3500....
                          Auto E60 525 Xdrive -09, ohjelmoitu

                          Comment

                          • Miksu76
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2015
                            • 49
                            • Kuopio

                            #14
                            Originally posted by Naussi View Post
                            Onko tähän päivitystä, itsellä tehnyt samaa muutaman kerran. Auto sammuksiin ja taas toimii. Kierrokset nousee siihen 3500....
                            Auto E60 525 Xdrive -09, ohjelmoitu
                            En ole nyt vaihdellut mitään uusia osia. Agr-venttiilin vaihdon yhteydessä raportoitiin likaisesta ja välyksellisestä egr-venttiilistä. Varmaan se on seuraava vaihdon kohde. Aktiivisuuden puute johtuu ongelman aika harvasta esiintymisestä. Ja välillä piti ratkoa kauko-ohjaimen toimimattomuus.
                            E61 530xd vm.2009
                            ex E61 525td vm.2008
                            BMW 1150 GS

                            Comment

                            • sami89
                              BTCF Member
                              • Jul 2014
                              • 4
                              • Pielavesi

                              #15
                              Itsellä vastaavanlaista vikaa aiheutti viallinen kaasuläppä. Osa nro 3

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎