Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 525td tehot välillä hukassa kiihdytyksessä (RATKAISTU)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Miksu76
    Bimmer Rookie
    • Dec 2015
    • 49
    • Kuopio

    #31
    En enää malttanut odottaa ja riskeerata, kun ensi viikolla olisi taas reissua tiedossa vaan varasin ajan paikalliseen suomalaiseen turboihin erikoistuneeseen liikkeeseen.

    En meinannut saada vikaa ajettua päälle ennen huoltoaikaa, mutta lopulta vika tuli kuitenkin esille. Ensimmäiseksi epäilykset kohdistui turbon tai aktuaattorin toimintaan. Liikkeestä löytyi testeri jolla aktuaattorin toimintaa voidaan testata. Silmämääräisesti aktuaattorihan liikkuu vian aikana, mutta mittausdataa siitä en ole saanut. En tiedän saako mitenkään? Myöskin turbon siipien akseli liikkuu herkästi irrallaan.

    Aktuaattorin liittimeen kytkettiin testeri ja suoritettiin testaus. Aktuaattorin virta tulisi olla 150-200mA maksimissaan 300mA. Mittaustulos näytti yli 1000mA eli heti näytti yksi vikapaikka löytyneen. Suurempi kulutettu virta laukaisee vain 3F57 päälle. Vikaa oli siis ainakin aktuaattorissa tai sitten turbon siivissä. Seuraavaksi irrotettiin aktuaattorin akseli ja uusi testaus, mittaustulos oli n.170mA eli aktuaattori näytti ilman turbon siipiä toimivan. Akselia liikuttaessa myös turbon siivet liikkuivat herkästi eli siivetkään eivät ole jumissa.

    Vika supistui akseliin ja sen säätöihin. Ennen suurempia pohdintoja kokeiltiin rasvata akselin päät. Rasvauksen jälkeen ajettiin uusi testi, jonka mittaustulos oli alle 200mA.

    En tiedä korjaantuiko vika tuolla, mutta aika todennäköinen vika on poissuljettu. Tulihan tuossa tietty muutama lutikka vaihdettua, mutta nehän on tyypillisiä ongelmakohtia, joten vaihto ei sinällään harmita.

    -> Kannattaa huolehtia perusasioista niin kuin rasvaus!!

    Täytyy vielä viikonloppuna katsastaa tuo ohjelma. Ongelmia on kuitenkin tiedossa mm. liiallinen akun purkautuminen (High rate of battery discharge), mutta se on jo sitten toinen juttu...
    E61 530xd vm.2009
    ex E61 525td vm.2008
    BMW 1150 GS

    Comment

    • pheno
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 1995
      • Tampere

      #32
      Ok, hieman myöhään tulee tämä, mutta tässä jotain tietoja:


      Tein tälläisen 'custom job':n


      0641 - railpaine, target
      0672 - railpaine

      076D - ahtopaine
      01F4 - ahtopaine, target

      0BEB - ahtopaineen ohjaus

      0708 - ilmamassa
      079E - ilmamassa, target

      0BB8 - EGR-venttiilin ohjaus
      041E - Pakokaasun lämpötila, ennen katalys.

      0500 - Syöttö
      0502 - Syöttö, target

      015E - kaasupolkimen asento

      07D1 - moottorin vääntömomentti



      Otin pätkän logia eilen:


      Niitä voi katsella esim. Excelillä tai tässä olen käyttänyt Megalogviewer- ohjelmaa



      Ylimmällä rivillä, ahtopaine (STAT_LADEDRUCK_WERT), ahtopaine target eli pyynti (STAT_LADEDRUCK_SOLL_WERT) ja turbon "ahtopaineen ohjaus" (STAT_LADEDRUCKSTELLER_ANSTEURUNG_WERT).

      Kuvasta näkee, että turbon ohjaus nousee (pyytää lisää ahtoja) heti kun painan kaasua reilummin, ahtopaine nousee ja pyynti. Kun tavoiteahtopaine saavutettu, ohjauksen taso pienenee. Jos sulla on esim. siinä turbon ohjauksessa jotain häikkää, niin sen pitäisi näkyä näistä arvoista.
      Last edited by pheno; 27-05-2016, 11:20.

      Comment

      • Miksu76
        Bimmer Rookie
        • Dec 2015
        • 49
        • Kuopio

        #33
        Kiitokset pheno vinkistä! Sain ohjelman asennettua ja jotain mittausarvoja näkyville. Hirveän syvällisesti on lähtenyt asiaa tutkimaan, koska kaikki toistaiseksi toimii moottorin puolella. Tai ainakaan mitään herjoja ei tule ja tehotkin tuntuu olevan tallella. Täytyy johonkin väliin tutustua softaan tarkemmin.

        Nyt minua työllistää tuo liiallinen akun purkautuminen. Se täytyy ensin metsästää kiinni, ennen kuin jää "vapaa-aikaa" harrastaa vapaaehtoista selvitys- ja tutustumistyötä.
        E61 530xd vm.2009
        ex E61 525td vm.2008
        BMW 1150 GS

        Comment

        • 325E
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 1227
          • LAHTI

          #34
          Mitä rasvaa laitoit?

          Mitä rasvaa laitoit eikö se ole kuuma paikka, nano vai aseöljy...


          Originally posted by Miksu76 View Post
          En enää malttanut odottaa ja riskeerata, kun ensi viikolla olisi taas reissua tiedossa vaan varasin ajan paikalliseen suomalaiseen turboihin erikoistuneeseen liikkeeseen.

          En meinannut saada vikaa ajettua päälle ennen huoltoaikaa, mutta lopulta vika tuli kuitenkin esille. Ensimmäiseksi epäilykset kohdistui turbon tai aktuaattorin toimintaan. Liikkeestä löytyi testeri jolla aktuaattorin toimintaa voidaan testata. Silmämääräisesti aktuaattorihan liikkuu vian aikana, mutta mittausdataa siitä en ole saanut. En tiedän saako mitenkään? Myöskin turbon siipien akseli liikkuu herkästi irrallaan.

          Aktuaattorin liittimeen kytkettiin testeri ja suoritettiin testaus. Aktuaattorin virta tulisi olla 150-200mA maksimissaan 300mA. Mittaustulos näytti yli 1000mA eli heti näytti yksi vikapaikka löytyneen. Suurempi kulutettu virta laukaisee vain 3F57 päälle. Vikaa oli siis ainakin aktuaattorissa tai sitten turbon siivissä. Seuraavaksi irrotettiin aktuaattorin akseli ja uusi testaus, mittaustulos oli n.170mA eli aktuaattori näytti ilman turbon siipiä toimivan. Akselia liikuttaessa myös turbon siivet liikkuivat herkästi eli siivetkään eivät ole jumissa.

          Vika supistui akseliin ja sen säätöihin. Ennen suurempia pohdintoja kokeiltiin rasvata akselin päät. Rasvauksen jälkeen ajettiin uusi testi, jonka mittaustulos oli alle 200mA.

          En tiedä korjaantuiko vika tuolla, mutta aika todennäköinen vika on poissuljettu. Tulihan tuossa tietty muutama lutikka vaihdettua, mutta nehän on tyypillisiä ongelmakohtia, joten vaihto ei sinällään harmita.

          -> Kannattaa huolehtia perusasioista niin kuin rasvaus!!

          Täytyy vielä viikonloppuna katsastaa tuo ohjelma. Ongelmia on kuitenkin tiedossa mm. liiallinen akun purkautuminen (High rate of battery discharge), mutta se on jo sitten toinen juttu...

          Comment

          • Miksu76
            Bimmer Rookie
            • Dec 2015
            • 49
            • Kuopio

            #35
            Aseöljyllä pääsee alkuun, en tiedä saisiko siihen laitettua ihan jotain jäykempää vaseliini-tyyppistä tökettiä. Se tietty edellyttää että irrottaisi akselin. Varsinkin turbon puoleinen sokka on vähän haastavahko
            E61 530xd vm.2009
            ex E61 525td vm.2008
            BMW 1150 GS

            Comment

            • aikamatkaaja
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2009
              • 601
              • Pori

              #36
              Itellä samanmoista ongelmaa. Itellä syttyyy tuo increased emissions. Autona 530da. Vaihdettua maf, ahtolämpöanturi, paineletkut. Mistä tietää onko dpf tukossa ja mistä tietää että siellä jotain ylipäätäs tapahtuu?
              e61 525i -05 & e23 732i -84

              Ex: e60 545i, e39 540i, e39 m5, e65 730d, e28 528i, e61 535d, e39 535i m-sport -00 imolarot, e36 325 cab, e38 740ia -96, e46 330ci -00..

              Comment

              • _Sylin_teri_
                BTCF Member
                • May 2013
                • 366
                • Suomi finland

                #37
                Originally posted by aikamatkaaja View Post
                Itellä samanmoista ongelmaa. Itellä syttyyy tuo increased emissions. Autona 530da. Vaihdettua maf, ahtolämpöanturi, paineletkut. Mistä tietää onko dpf tukossa ja mistä tietää että siellä jotain ylipäätäs tapahtuu?
                Jollakin testerillä vastapaineita sekä tuhkan ja noen määrää vaan katsomaan, jos ei aikoihin ole polttanut niin lienee soot mass varmasti reippaasti yli 50g. Vikakoodia kyllä antaa jos vastapaine käy liian suureksi.

                Mutta ekaks varmaan kattosin ylipäätään mistä se vikakoodi tulee ja sieltä lähtisin purkamaan. Jumittava EGR vois olla syyllinen. Ainakin kun egr letkun irrottaa niin tuota herjaa.

                Ainakin e90 saa dpf olla niin tukossa ettei hevosia sataakaan ole ja ei anna vikailmotusta.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎