Announcement

Collapse
No announcement yet.

Auto jäi kaupan pihaan mikä neuvoksi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • walde
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2008
    • 947
    • Melkein Espoo

    #16
    Originally posted by markok View Post
    Oliko akun vaihto koodattu autoon? Jos ei ole tehty niin uusikin akku menee aika pian huonoon kuntoon.
    Ei pidä paikkaansa.

    Vaikka sitä akkua pyritäänkin pitämään n. 85% varauksessa esim. jarrutusenergian talteenottoa varten, ladataan se täyteenkin säännöllisin väliajoin. Ei AGM-akkukaan kestä jatkuvaa alivarausta. Point being: Kyllä se uuden akun todellinen kapasiteetti (ja muutkin parametrit, SoF ja SoC) kalibroituu melko pian ihan automaattisestikin näiden täyteenlatausten aikana, ihan kuten kalibroituminen heikentyneellekin kapasiteetille tapahtuu, karkeasti selitettynä latausvirtaa ja akun napajännitettä tarkkailemalla. Totta kai rekisteröinti kannattaa joka tapauksessa suorittaa.

    Eihän useimpien ajoneuvovalmistajien energianhallintajärjestelmillä varustetuissa autoissa tarvitse tai edes voi akun vaihtoa millään lailla rekisteröidä, vaan akkutunnistin siirtyy automaattiseti kalibrointitilaan, kun sen jännitteensyöttö on katkaistu.

    Keskustelun aloittajalle suosittelisin vikamuistin kyselyä kaikilta ajonuvon ohjainlaitteilta, ja toimenpiteitä niiden mukaan. Viallinen SBT tai päävirtakaapeli ei tee ajonuvosta täysin virratonta.
    E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
    F20 LCI2 118dA M-Sport '19

    Comment

    • ptikkala
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2007
      • 1571

      #17
      Akkukaapelien mutterit on katsottu, että on kireällä? Viime kesänä yksi 520d heittäytyi täysin sähköttömäksi välillä ja viaksi löytyi löysällä oleva + kaapelin mutteri merkkiliikkeen akun vaihdon jäljiltä.

      Comment

      • Hyttynen123
        Newbiemmer
        • Sep 2015
        • 24
        • Kuopio

        #18
        Nyt viimeistään on kiinni. Vielä ei ole ongelmia ollut tosin yksi päivä vasta ajoa. Pitää katsella tässä mihin suuntaan mennään tuolla toisella akulla. Pitää käydä huomenissa katsomassa onko lepojännite noussut tuosta 11 voltista yhtään akun vaihdon jälkeen. Voiko muuten olla mahdollista että tuo bilteman akku jota myyjä hehkutti ei kestäisi kuin yhden talven ""

        Ja kyllä käytin auton testerin päässä akunvaihdon yhteydessä jos sillä jotain merkitystä on.
        Last edited by Hyttynen123; 15-03-2016, 22:20.

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10941
          • Joensuu

          #19
          Originally posted by Hyttynen123 View Post
          Nyt viimeistään on kiinni. Vielä ei ole ongelmia ollut tosin yksi päivä vasta ajoa. Pitää katsella tässä mihin suuntaan mennään tuolla toisella akulla. Pitää käydä huomenissa katsomassa onko lepojännite noussut tuosta 11 voltista yhtään akun vaihdon jälkeen. Voiko muuten olla mahdollista että tuo bilteman akku jota myyjä hehkutti ei kestäisi kuin yhden talven ""

          Ja kyllä käytin auton testerin päässä akunvaihdon yhteydessä jos sillä jotain merkitystä on.
          Menee niitä akkuja kaikilta merkeiltä jonkun verran takuu aikana, eli hyvinkin voi olla akku tiensä päässä. Mikäli löytyy kuitti niin kannattaa sitä yrittää saada takuuseen. Nyt kun siellä on toinen akku pitäisi se vaihto taas kuitata.. Myös akun kapasiteetti ja tyyppi pitää täsmätä. Eli mikäli vaihtui erilainen akku, pitää sekin kertoa autolle.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • Hyttynen123
            Newbiemmer
            • Sep 2015
            • 24
            • Kuopio

            #20
            Originally posted by HTK12 View Post
            Menee niitä akkuja kaikilta merkeiltä jonkun verran takuu aikana, eli hyvinkin voi olla akku tiensä päässä. Mikäli löytyy kuitti niin kannattaa sitä yrittää saada takuuseen. Nyt kun siellä on toinen akku pitäisi se vaihto taas kuitata.. Myös akun kapasiteetti ja tyyppi pitää täsmätä. Eli mikäli vaihtui erilainen akku, pitää sekin kertoa autolle.
            Koodattiin kyllä akun vaihto mutta jostain syystä tuota amppeerilukua ei saatu muutettua 110:stä 100:aan onko tuolla isoa merkitystä?

            Comment

            • ptikkala
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2007
              • 1571

              #21
              100Ah akkua ei voi koodata BMW:hen. Se täytyy laittaa joko pykälää isompana tai pienempänä sinne. Omassa on jo vuosia ollut 100Ah Varta 90ah koodauksella eikä ole ollut ongelmia.

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10941
                • Joensuu

                #22
                Originally posted by Hyttynen123 View Post
                Koodattiin kyllä akun vaihto mutta jostain syystä tuota amppeerilukua ei saatu muutettua 110:stä 100:aan onko tuolla isoa merkitystä?
                Kuten tuossa edellä jo todettiin, niin sitä 100Ah:ta ei sinne voi koodata, kun BMW ei sinne ole sellaista vaihtoehto laittanut. Jätä se 110Ah koodaus ja nollaa vaihto.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎