Originally posted by markok
View Post
Vaikka sitä akkua pyritäänkin pitämään n. 85% varauksessa esim. jarrutusenergian talteenottoa varten, ladataan se täyteenkin säännöllisin väliajoin. Ei AGM-akkukaan kestä jatkuvaa alivarausta. Point being: Kyllä se uuden akun todellinen kapasiteetti (ja muutkin parametrit, SoF ja SoC) kalibroituu melko pian ihan automaattisestikin näiden täyteenlatausten aikana, ihan kuten kalibroituminen heikentyneellekin kapasiteetille tapahtuu, karkeasti selitettynä latausvirtaa ja akun napajännitettä tarkkailemalla. Totta kai rekisteröinti kannattaa joka tapauksessa suorittaa.
Eihän useimpien ajoneuvovalmistajien energianhallintajärjestelmillä varustetuissa autoissa tarvitse tai edes voi akun vaihtoa millään lailla rekisteröidä, vaan akkutunnistin siirtyy automaattiseti kalibrointitilaan, kun sen jännitteensyöttö on katkaistu.
Keskustelun aloittajalle suosittelisin vikamuistin kyselyä kaikilta ajonuvon ohjainlaitteilta, ja toimenpiteitä niiden mukaan. Viallinen SBT tai päävirtakaapeli ei tee ajonuvosta täysin virratonta.
Comment