Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hiukkassuodattimen vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jep-60
    Newbiemmer
    • Oct 2013
    • 8
    • Kokkola

    Hiukkassuodattimen vaihto

    Tarviiko huikkasuodattimen vaihtoon mitään muutakuin lenkkiavaimia tai räikköjä?
    Tarkoitan tarviiko uutta hiukkassuodatinta mitenkään ohjelmoida kun laittaa uuden?
    Vanha kun herjailee välillä toimimattomuuttaan...
    Auto on BMW e61 da vm-2006
  • Nettipepe
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1341
    • Kajaani

    #2
    Ei taida moni uutta vaihtaa... Pesee puhtaaksi tai käy softagurulla ja samalla poistaa sisukset.
    Tietysti ensin kannattaa varmistaa että vaadittavat kriteerit täyttyy autossa dpf polton onnistumiseksi.
    Onhan lämmöt kohdallaan?
    F30 320xia
    Ex E90 325da
    Ex E90 320da
    Ex E46 330D

    Comment

    • ark28
      BTCF Member
      • Nov 2011
      • 94
      • Pirkanmaa

      #3
      Originally posted by Jep-60 View Post
      Tarviiko huikkasuodattimen vaihtoon mitään muutakuin lenkkiavaimia tai räikköjä?
      Tarkoitan tarviiko uutta hiukkassuodatinta mitenkään ohjelmoida kun laittaa uuden?
      Vanha kun herjailee välillä toimimattomuuttaan...
      Auto on BMW e61 da vm-2006
      Oman kokemuksen mukaan tarvii myös puukkosahaa ja rälläkkää.. oli ne hiukkassuodattimen pultit kyllä niin hyvin ruostunut jumiin. En tainnut yhtäkään saada ehjänä auki. Eli kannattaa hommata uudet pultit ja laippatiivisteet ennen kuin projektiin ryhtyy.

      Pesin suodattimen liuotinpesuaineella ja painepesurilla vettä läpi. Jonkun verran sieltä mustaa tuli ja olen nyt ajellut 10 tkm ja ei ole tullut vikakoodeja suodattimesta.

      Vaihdon/pesun jälkeen nollaa vaan huoltoväliosoittimen.
      K1300S -09, R 1200 GS LC -16 Mini Cooper R56 -07, Ex. E61 520 dA -07

      Comment

      • Dabbler
        Bimmer Rookie
        • Aug 2010
        • 102
        • Lpr

        #4
        Originally posted by ark28 View Post
        Oman kokemuksen mukaan tarvii myös puukkosahaa ja rälläkkää.. oli ne hiukkassuodattimen pultit kyllä niin hyvin ruostunut jumiin. En tainnut yhtäkään saada ehjänä auki. Eli kannattaa hommata uudet pultit ja laippatiivisteet ennen kuin projektiin ryhtyy.

        Pesin suodattimen liuotinpesuaineella ja painepesurilla vettä läpi. Jonkun verran sieltä mustaa tuli ja olen nyt ajellut 10 tkm ja ei ole tullut vikakoodeja suodattimesta.

        Vaihdon/pesun jälkeen nollaa vaan huoltoväliosoittimen.
        Juuri noin, seurasin korjaamon toimia kun viime talvena vaihtoivat itselleni, tosin oli laippa revennyt ei ollut tukossa.

        Comment

        • WSE1
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 3242
          • Suomusjärvi

          #5
          Originally posted by Nettipepe View Post
          Ei taida moni uutta vaihtaa... Pesee puhtaaksi tai käy softagurulla ja samalla poistaa sisukset.
          Tietysti ensin kannattaa varmistaa että vaadittavat kriteerit täyttyy autossa dpf polton onnistumiseksi.
          Onhan lämmöt kohdallaan?
          Jep. ja kunhan perusasiat ovat kunnossa että poltto onnistuu niin pahasti tukkeutuneenkin saa poltettua auki pakottamalla ensin polton testerillä, sitten testerin kanssa motarille ajamaan ja nollaamaan vikakoodia koko ajan. Pakkopoltto nimittäin luovuttaa jossain vaiheessa ja tulee vikakoodi, koodin nollaamalla ajossa käynnistyy poltto uudelleen, ja kun koodia ei enää tule ja vastapaineet tyhjäkäynnillä pysähdyksissä ovat korkeintaan 10mbar luokkaa niin homma on onnistunut. Polton päälläolon näkee pakolämmöistä testerillä, polton aikana ovat noin 600C luokassa.

          Comment

          • böntti
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2011
            • 2857
            • Tampere

            #6
            Itse olen tehnyt seuraavasti: Mittariston salavalikosta koneen lämmöt esiin, ISTA:lla polton pyynti päälle, motarille ja tool32 ajamaan jatkuvasti FS_LOESCHEN-jobia moottorinohjaimelle. Nesteiden lämmöstä näkee onko poltto päällä vai ei, ei tarvitse keskeyttää koodien nollausta että saa luettua polton tilanteen. Noin 20 minuuttia ajoa ja sitten voi aina välillä toolilla kurkata vastapainetta. Jos tässä välissä tulee vikakoodi ja poltto keskeytyy, lähtee se taas itsestään päälle kun jatkaa nollailua.

            Itse asiassa en ole edes varma että pitääkö sitä polttoa pyytää, eculla on kuitenkin aina pyynti päällä jos polttoja ei ole tapahtunut aikoihin. Yleensä vaan tulee luettua koodit ennen tätä touhua joten nappaan polton pyynniin sitten lopuksi päälle. Voi senkin tietysti tehdä toolilla jos on etukäteen tiedossa että ollaan lähdössä polttoreissulle.
            -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
            -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
            -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
            -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

            -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

            Comment

            • JKK
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2323
              • Uusimaa

              #7
              Originally posted by WSE1 View Post
              Polton päälläolon näkee pakolämmöistä testerillä, polton aikana ovat noin 600C luokassa.
              .... Ja jos hommaan on käytettävissä Autocom, näkee sillä myös suoraan regeneroinnin statuksen (enabled/disabled).
              BMW G30 530e X-Drive

              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

              Comment

              • böntti
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2011
                • 2857
                • Tampere

                #8
                Näkee sen ISTA:lla tai tool32:lla myös. Tahtoo vaan alkuvaiheessa tulla se vikakoodi niin nopeasti takaisin että parempi vaan nollailla sitä.

                Niin ja ainakin niissä autoissa mistä minä olen suodatinta auki poltellut, on ollut alusta asti regenaration enabled. Sillä minä vähän olen epäillytkin että ehkä riittäisi jos vaan lähtisi suoraan motarille ja aloittaisi nollailun. Jos joutuu ajamaan useamman rundin niin sitten pitää tietysti pakottaa poltto uudestaan päälle.
                Last edited by böntti; 09-03-2016, 21:18.
                -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                Comment

                • jaki
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2003
                  • 2978
                  • Uusimaa

                  #9
                  Originally posted by böntti View Post
                  Niin ja ainakin niissä autoissa mistä minä olen suodatinta auki poltellut, on ollut alusta asti regenaration enabled. Sillä minä vähän olen epäillytkin että ehkä riittäisi jos vaan lähtisi suoraan motarille ja aloittaisi nollailun. Jos joutuu ajamaan useamman rundin niin sitten pitää tietysti pakottaa poltto uudestaan päälle.
                  Itse asiassa tuli kokeiltua tuota tänään:
                  Eli 2006 530d pukkasi koko ajan dpf vikakoodia ja yritin ensin kokeeksi Ista:lla aloittaa polttamisen. Eihän se tietenkään mennyt päälle. Tähän yrittämiseen löytyy kyllä logiikkaa:
                  Olen kerran ajanut Ista:lla service-valikosta pakkopolton yhdelle E70:lle ja ihmeekseni polto meni päälle, vaikka en nollannut lainkaan vikakoodia

                  Kun tuossa 2006:ssa ei poltto mennyt päälle ajoin parkkiin ja auto sammuksiin.
                  Töiden jälkeen laitoin toolin kiinni ja FS:n nollauksen päälle. Kotona kokeilin pari kertaa ja dpf vikakoodia ei enää tullut päälle. Veikkaan, että poltto käynnistyi ja onnistui ilman pakkogenerointia. En jaksanut kaivella toolista oikeita scriptejä esille...
                  BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                  Comment

                  • VolvoTDi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2006
                    • 1576
                    • Tampere - Pori

                    #10
                    Vikakoodin nollausta vaan painelee niin pysyy poltto päällä kunnes on päässyt loppuun saakka, erikseen ei tarvitse välillä pyytää eculta polttoa. Itse seuraan pakolämpöjä kun niistä näkee heti milloin poltto pysähtyy ja tuosta kun paina koodien nollausta niin ei kerkiä juurikaan lämmöt laskea kun jo alkaa uudestaan poltto. Poltot teen Autocomilla tai Delphillä kun on niin nopea ja hoitaa homman kotiin.
                    Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                    Check:
                    www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                    Tampere 044-5867096

                    Comment

                    • böntti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2011
                      • 2857
                      • Tampere

                      #11
                      Toolilla vaan välttyy siltä napin rämpytykseltä, painaa kerran play ja tietokone nollaa koodia repeatilla. Sitä en nyt osaa varmaksi sanoa että onko ensimmäisen kierroksen jälkeen aloitetusta toisesta kiekasta (pakkopoltolla) ollut hyötyä, muistaakseni ei suurempia.
                      -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                      -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                      -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                      -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                      -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                      Comment

                      • jaki
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2003
                        • 2978
                        • Uusimaa

                        #12
                        Originally posted by böntti View Post
                        Toolilla vaan välttyy siltä napin rämpytykseltä, painaa kerran play ja tietokone nollaa koodia repeatilla. Sitä en nyt osaa varmaksi sanoa että onko ensimmäisen kierroksen jälkeen aloitetusta toisesta kiekasta (pakkopoltolla) ollut hyötyä, muistaakseni ei suurempia.
                        Juuri näin Alkaa jo hieman miettimään, mikäs tuon "pakkopolton" funktio oikeastaan on, koska, jos pönttö on tukkeessa, lämmöt ylhäällä (ja muutkin tiedot kohdallaan, mm öljynvaihto ei punaisella) auto automaattisesti aloittaa pakkopolton kunhan tuota vikakoodin nollaus rutiini käynnistetään.
                        BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                        Comment

                        • JKK
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 2323
                          • Uusimaa

                          #13
                          Originally posted by böntti View Post
                          Näkee sen ISTA:lla tai tool32:lla myös. Tahtoo vaan alkuvaiheessa tulla se vikakoodi niin nopeasti takaisin että parempi vaan nollailla sitä.

                          Niin ja ainakin niissä autoissa mistä minä olen suodatinta auki poltellut, on ollut alusta asti regenaration enabled. Sillä minä vähän olen epäillytkin että ehkä riittäisi jos vaan lähtisi suoraan motarille ja aloittaisi nollailun. Jos joutuu ajamaan useamman rundin niin sitten pitää tietysti pakottaa poltto uudestaan päälle.
                          Mun mielestä se ISTA:n "regeneration" -status-tieto tarkoittaa vain regeneroinnin "requested"-tilaa, joka pysyykin enabled niin pitkään kun poltto on onnistunut loppuun saakka. Tällainen näkyy myös Autocomissa. Sitten on erikseen "Status"-tila, joka ainakin Autocomissa vaihtelee sen mukaan, onko varsinainen poltto päällä vai ei. Ei tartte siis pakolämmöistä päätellä milloin pöntössä pöhisee. Esim. liikennevaloihin pidemmäksi aikaa pysähtyneenä Autocomissa status-tila muuttuu "disabled"-tilaan ja vaihtuu takaisin "enabled"-tilaan heti kun lahdetään liikkeelle. Samoin jos ajat läppä lattiassa niin poltto katkeaa ja jatkuu kunnes ajotyyli muuttuu taas sivistyneemmäksi.

                          Vaikka Autocomia parjataankin, on mun mielestä näissä regenerointi-pakotuksissa huomattavasti kätevämpi ja parempi. Saa näytölle suurella fontilla ja käppyrämuodossa kaikki oleelliset lämpötilat ja statustiedot, joita ei tarvitse tihrustella ajonaikana kuten ISTA:ssa. Varsinkin jos ei ole kaveria vierellä käyttämässä tietokonetta.
                          BMW G30 530e X-Drive

                          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                          Comment

                          • jaki
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2003
                            • 2978
                            • Uusimaa

                            #14
                            Originally posted by JKK View Post
                            Vaikka Autocomia parjataankin, on mun mielestä näissä regenerointi-pakotuksissa huomattavasti kätevämpi ja parempi. Saa näytölle suurella fontilla ja käppyrämuodossa kaikki oleelliset lämpötilat ja statustiedot, joita ei tarvitse tihrustella ajonaikana kuten ISTA:ssa. Varsinkin jos ei ole kaveria vierellä käyttämässä tietokonetta.
                            Missäs Autocomia parjataan
                            Minustakin siinä on monta toimintoa huomattavasti paremmin toteutettu kuin Istassa, mutta vastaavasti monta juttuahan siitä puuttuu kokonaan tai vikoakoodit tulee hyvin puutteellisesti vrt:
                            ilmoitti viaksi paineanturi, eipä tuosta juuri viisaammaksi tullut.
                            Istalla selvä juttu, vika oli ahtopaineanturi, joka antoi perustilalla yli 100 mbar (taimikäseon) eroksi normipaineeseen ja anturi vaihtoon jne.
                            BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                            Comment

                            • MajorDrake
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 7527
                              • Jyväshyvä

                              #15
                              Kyllä Istastakin näkee DDEnversiosta riippuen onko poltto päällä vai ei, ainakin DDE7:ssa...
                              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎