Originally posted by Heguli 31
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Ohjauskulmien säätö / suuntaus ja aktiiviohjaus
Collapse
X
-
F11 530xdA M-Sport 2014
Ex. E39 530iA Touring 2001
Ex. E61 530dA Edition Sport 2009
-
-
Originally posted by Benighted View PostEn tajunnut noista cambereista mainita tällä kertaa, joten ovat laittaneet tosiaan "vihreälle". En vaan enää taida jaksaa asiasta kammeta kun osittain oma moka, kun en maininnut.
Ja uskoakseni nuo 20" kumit kulahtaa vieläkin nopeammin kuin esim.18" kumit. Runko noissa ei jousta käytännössä yhtään,joten sisäkantilla ajellaan.
Comment
-
-
Originally posted by Heguli 31 View PostJa uskoakseni nuo 20" kumit kulahtaa vieläkin nopeammin kuin esim.18" kumit. Runko noissa ei jousta käytännössä yhtään,joten sisäkantilla ajellaan.
Lopputulemana tässä kuitenkin se, että ainakin mun tapauksessa tuo aktiiviohjaus piti erikseen ilmoittaa pajalle ja senkin jälkeen tuon ratin oikaisu ei meinannut onnistua millään. Lopulta kuitenkin osui oikeaan, jos nyt unohdetaan tuo cambersekoilu.F11 530xdA M-Sport 2014
Ex. E39 530iA Touring 2001
Ex. E61 530dA Edition Sport 2009
Comment
-
-
Kun auton pesun jälkeen (tai muuten puhtailla renkailla) ajat pienen pätkän suoraan sileällä asfaltilla,niin näet että puhtaaseen takarenkaaseen ei todennäköisesti ole tarttunut pölyä koko kulutuspinnan leveydelle. Eli ulkoreunat kulkee irti tien pinnasta.Last edited by Heguli 31; 24-05-2016, 22:43.
Comment
-
-
Originally posted by Benighted View PostNo voi nyt helvetti taas, ajattelin josko olis antanu enemmän anteeksi isommalla pyörällä. Noh pitänee taas tehdä homma uusiksi, josko laittas vaikka alustaan jotain uutta ettei ihan turhan päiten taas ruuvata.
Lopputulemana tässä kuitenkin se, että ainakin mun tapauksessa tuo aktiiviohjaus piti erikseen ilmoittaa pajalle ja senkin jälkeen tuon ratin oikaisu ei meinannut onnistua millään. Lopulta kuitenkin osui oikeaan, jos nyt unohdetaan tuo cambersekoilu.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Originally posted by Benighted View PostNo voi nyt helvetti taas, ajattelin josko olis antanu enemmän anteeksi isommalla pyörällä. Noh pitänee taas tehdä homma uusiksi, josko laittas vaikka alustaan jotain uutta ettei ihan turhan päiten taas ruuvata.
Lopputulemana tässä kuitenkin se, että ainakin mun tapauksessa tuo aktiiviohjaus piti erikseen ilmoittaa pajalle ja senkin jälkeen tuon ratin oikaisu ei meinannut onnistua millään. Lopulta kuitenkin osui oikeaan, jos nyt unohdetaan tuo cambersekoilu.
Tuossa se sama jo pariin kertaan tulikin, mutta 20” pyörä ei armahda enään yhtään(18” hieman vielä olisikin) ja näillä cambereilla ko.renkaat on pilalla muutamassa kuukaudessa.
20” pyörässä ei enään yksinkertaisesti ole kylkeä niin paljoa että se pystyisi joustamaan jokaisella pyörähdyksellä.
Eli nyt kulkee pelkän renkaan sisärungon varassa, jolloin koko takapään massasta välittyy tiehen 70-80% renkaan sisärungon välityksellä.
Märällähän takapää ei pidä mitään koska kosketus/todellinen painepinta tiehen on moottoripyöräluokkaa.
Huomaat ongelman konkretian kun kokeilet pienen pikatielenkin jälkeen kädellä lämpöeroja takarenkaan sisä ja ulkorungoista.
Renkaan sisärunko väsyy muutamassa kuukaudessa piloille ja toki myös sisäreunan kulutuspinta katoaa nopeasti.
Älä siis aja kuin aivan välttämätön näillä taka-cambereilla ennen uutta säätöä.
Siellähän oli ihan oikea camber toisella puolella 20” pyörälle, eli se -1.30”-astetta, jolloin kääntö toiselta puolelta samaan olisi riittänyt.
Comment
-
-
Ei kai tuossa muuta olennaista ole, kuin että ratti on tasan suorassa autoa sammuttaessa, jotta rattiakselin planeettavaihteisto jäisi nollakohtaan.
Varmaan auton käyntiin jättäminen olisi sekin yksi vaihtoehto, joskaan silloin ei voida ilman diagnostiikkatyökaluja taata, ettei AL tee omiaan kesken suuntauksen. Todennäköisesti ISTA/DIS käskyttää AL:ia ajamaan rattiakselin vaihteiston määrättyyn asentoon ja pitää sen siinä?
Tiedä sitten, onko käytännön merkitystä, käytetäänkö diagnostiikkatyökaluja, varsinkaan jos AL ei ole kalibroimattomassa/vikatilassa.
Kyselin tuosta aktiiviohjauksesta suuntausta tehneeltä asentajalta (ei-merkkiliike). Sanoi, että on niitä paljon suunnattu, eikä ole ollut ongelmia, vaikka ei testerin kanssa tehtäisikään. Samaa tuntuisivat puoltavan omat sekä muiden kokemukset aiheesta.
Tietysti tärkeää on myös, että ratti on suorassa, kun suoraan ajetaan. Muuten DSC saa kääntökulma-anturilta ristiriitaista tietoa ja aiheuttaa vikatilan.
Comment
-
-
Itellä oli melko samat arvot kuin benightedillä säädön jälkee, mutta auraukset pienemmät, takacamber -2,3 edessä -0,5. 245/40r18 söi takarenkaat sisäreunasta ja oli urasella tiellä huono ajaa. Nyt muutettu taka camber -1,4 niin ajettavuus parani huomattavasti, toivottavasti myös rengaskuluma.
Comment
-
Comment