Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ohjauskulmien säätö / suuntaus ja aktiiviohjaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Benighted
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2015
    • 281
    • Klaukkala

    #16
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    No nyt taas ollaan vihreällä alueella ja "kaikki hyvin". Tosin ensi kesäksi sitten uutta rengasta taakse alle...
    Joo kyllä tuo on itsellä tiedossa, 20" on rengaskoko tosin. En tajunnut noista cambereista mainita tällä kertaa, joten ovat laittaneet tosiaan "vihreälle". En vaan enää taida jaksaa asiasta kammeta kun osittain oma moka, kun en maininnut.
    F11 530xdA M-Sport 2014
    Ex. E39 530iA Touring 2001
    Ex. E61 530dA Edition Sport 2009

    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 10031
      • KVLA

      #17
      Originally posted by Benighted View Post
      En tajunnut noista cambereista mainita tällä kertaa, joten ovat laittaneet tosiaan "vihreälle". En vaan enää taida jaksaa asiasta kammeta kun osittain oma moka, kun en maininnut.
      Näinhän se menee. Jos säädöt on ohjearvoissa,niin asentaja on työnsä tehnyt oikein. Etenkin,kun arvot on saatu lähes identtiseksi molemmin puolin. Jos tosiaan olisit pyytänyt/vaatinut sinne ohjearvojen minimiin tai vieläkin pystympään,niin tilanne olisi ihan toinen.

      Ja uskoakseni nuo 20" kumit kulahtaa vieläkin nopeammin kuin esim.18" kumit. Runko noissa ei jousta käytännössä yhtään,joten sisäkantilla ajellaan.

      Comment

      • Benighted
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2015
        • 281
        • Klaukkala

        #18
        Originally posted by Heguli 31 View Post
        Ja uskoakseni nuo 20" kumit kulahtaa vieläkin nopeammin kuin esim.18" kumit. Runko noissa ei jousta käytännössä yhtään,joten sisäkantilla ajellaan.
        No voi nyt helvetti taas, ajattelin josko olis antanu enemmän anteeksi isommalla pyörällä. Noh pitänee taas tehdä homma uusiksi, josko laittas vaikka alustaan jotain uutta ettei ihan turhan päiten taas ruuvata.

        Lopputulemana tässä kuitenkin se, että ainakin mun tapauksessa tuo aktiiviohjaus piti erikseen ilmoittaa pajalle ja senkin jälkeen tuon ratin oikaisu ei meinannut onnistua millään. Lopulta kuitenkin osui oikeaan, jos nyt unohdetaan tuo cambersekoilu.
        F11 530xdA M-Sport 2014
        Ex. E39 530iA Touring 2001
        Ex. E61 530dA Edition Sport 2009

        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 10031
          • KVLA

          #19
          Kun auton pesun jälkeen (tai muuten puhtailla renkailla) ajat pienen pätkän suoraan sileällä asfaltilla,niin näet että puhtaaseen takarenkaaseen ei todennäköisesti ole tarttunut pölyä koko kulutuspinnan leveydelle. Eli ulkoreunat kulkee irti tien pinnasta.
          Last edited by Heguli 31; 24-05-2016, 22:43.

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10941
            • Joensuu

            #20
            Originally posted by Benighted View Post
            No voi nyt helvetti taas, ajattelin josko olis antanu enemmän anteeksi isommalla pyörällä. Noh pitänee taas tehdä homma uusiksi, josko laittas vaikka alustaan jotain uutta ettei ihan turhan päiten taas ruuvata.

            Lopputulemana tässä kuitenkin se, että ainakin mun tapauksessa tuo aktiiviohjaus piti erikseen ilmoittaa pajalle ja senkin jälkeen tuon ratin oikaisu ei meinannut onnistua millään. Lopulta kuitenkin osui oikeaan, jos nyt unohdetaan tuo cambersekoilu.
            Kyllä se on kuten Heguli sanoi, 20" renkaat tulevat kulumaan kankaalle melko nopeasti noilla kulmilla.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #21
              Originally posted by Benighted View Post
              No voi nyt helvetti taas, ajattelin josko olis antanu enemmän anteeksi isommalla pyörällä. Noh pitänee taas tehdä homma uusiksi, josko laittas vaikka alustaan jotain uutta ettei ihan turhan päiten taas ruuvata.

              Lopputulemana tässä kuitenkin se, että ainakin mun tapauksessa tuo aktiiviohjaus piti erikseen ilmoittaa pajalle ja senkin jälkeen tuon ratin oikaisu ei meinannut onnistua millään. Lopulta kuitenkin osui oikeaan, jos nyt unohdetaan tuo cambersekoilu.

              Tuossa se sama jo pariin kertaan tulikin, mutta 20” pyörä ei armahda enään yhtään(18” hieman vielä olisikin) ja näillä cambereilla ko.renkaat on pilalla muutamassa kuukaudessa.
              20” pyörässä ei enään yksinkertaisesti ole kylkeä niin paljoa että se pystyisi joustamaan jokaisella pyörähdyksellä.
              Eli nyt kulkee pelkän renkaan sisärungon varassa, jolloin koko takapään massasta välittyy tiehen 70-80% renkaan sisärungon välityksellä.
              Märällähän takapää ei pidä mitään koska kosketus/todellinen painepinta tiehen on moottoripyöräluokkaa.
              Huomaat ongelman konkretian kun kokeilet pienen pikatielenkin jälkeen kädellä lämpöeroja takarenkaan sisä ja ulkorungoista.
              Renkaan sisärunko väsyy muutamassa kuukaudessa piloille ja toki myös sisäreunan kulutuspinta katoaa nopeasti.
              Älä siis aja kuin aivan välttämätön näillä taka-cambereilla ennen uutta säätöä.

              Siellähän oli ihan oikea camber toisella puolella 20” pyörälle, eli se -1.30”-astetta, jolloin kääntö toiselta puolelta samaan olisi riittänyt.

              Comment

              • tabasco
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2007
                • 851
                • fin

                #22
                Ei kai tuossa muuta olennaista ole, kuin että ratti on tasan suorassa autoa sammuttaessa, jotta rattiakselin planeettavaihteisto jäisi nollakohtaan.

                Varmaan auton käyntiin jättäminen olisi sekin yksi vaihtoehto, joskaan silloin ei voida ilman diagnostiikkatyökaluja taata, ettei AL tee omiaan kesken suuntauksen. Todennäköisesti ISTA/DIS käskyttää AL:ia ajamaan rattiakselin vaihteiston määrättyyn asentoon ja pitää sen siinä?

                Tiedä sitten, onko käytännön merkitystä, käytetäänkö diagnostiikkatyökaluja, varsinkaan jos AL ei ole kalibroimattomassa/vikatilassa.

                Kyselin tuosta aktiiviohjauksesta suuntausta tehneeltä asentajalta (ei-merkkiliike). Sanoi, että on niitä paljon suunnattu, eikä ole ollut ongelmia, vaikka ei testerin kanssa tehtäisikään. Samaa tuntuisivat puoltavan omat sekä muiden kokemukset aiheesta.

                Tietysti tärkeää on myös, että ratti on suorassa, kun suoraan ajetaan. Muuten DSC saa kääntökulma-anturilta ristiriitaista tietoa ja aiheuttaa vikatilan.

                Comment

                • jamo1
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2003
                  • 90

                  #23
                  Itellä oli melko samat arvot kuin benightedillä säädön jälkee, mutta auraukset pienemmät, takacamber -2,3 edessä -0,5. 245/40r18 söi takarenkaat sisäreunasta ja oli urasella tiellä huono ajaa. Nyt muutettu taka camber -1,4 niin ajettavuus parani huomattavasti, toivottavasti myös rengaskuluma.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎