Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ohjauskulmien säätö / suuntaus ja aktiiviohjaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Benighted
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2015
    • 281
    • Klaukkala

    Ohjauskulmien säätö / suuntaus ja aktiiviohjaus

    Näiden kahden, eli kulmien säädön ja aktiiviohjauksen, suhdetta toisiinsa olen yrittänyt googlailla aika monta kertaa, mutta siihen ei ole löytynyt varmaa juuta eikä jaata mistään päin nettiä. Samoin tällä foorumilla joskus asiasta kysäissyt, mutta ei oikeastaan mitään mutua varmempaa vastausta ole saanut siihen, että pitääkö aktiiviohjaus ottaa erikseen huomioon kulmia säädettäessä.

    Itsellä E61 jossa aktiiviohjaus ja kulmia on säädelty viimeisen vuoden aikana viitisen kertaa erinäisten alustan osien ja ET-muutosten etc. takia. Jotenkin aina kuitenkin jäänyt fiilis, että auto tahtoisi mennä enemmän oikealle, kuin suoraan. Raporteissa kaikki on ok. Joissakin raporteissa on mainittu erikseen "AOE aktiivinen etuohjaus", toisissa ei mitään.

    Kysyin viime viikolla marmorilta mielipidettä, reply oli seuraava:

    Aktiiviohjaus tulisi aina 4.pyöräsuuntauksen yhteydessä kalibroida.
    Aktiiviohjaus vaikuttaa etupyörien asentoon kaarteissa, ja jos kalibrointi on pielessä niin se voi ilmetä puoltamisena.

    4.pyöräsuuntaus tulisi tehdä uudelleen ja suorittaa kalibrointi, kustannusarvio 198,60 euroa.
    Jos pyöränkulmissa on säädettävää niin niistä veloitus erikseen.
    Miten on, onko kellään näkemystä mitä tuo kalibrointi tarkoittaa? Voisiko olla, että omassa kiesissä tuo kalibrointi on vajavainen ja auto siksi kanittaa hieman oikealle? Ihan muuten vaan ei viitsi kahta sataa kulmista maksaa.

    Ja onko tuo operaatio sellainen, minkä voisi tehdä autolle ilman kulmien säätöä - ts. nyt kun kulmat on pari viikkoa sitten säädetty niin tekisi vain tuon kalibroinnin sikäli kuin se onnistuu? Joku softataitoinen osannee kommentoida?

    Näkemyksiä, kokemuksia?
    F11 530xdA M-Sport 2014
    Ex. E39 530iA Touring 2001
    Ex. E61 530dA Edition Sport 2009
  • makkis
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 5152
    • Kouvola, Savisto

    #2
    Pistetääs nyt osittain mutua ja osittain tietoa.
    Kyllä suuntauskoneessa huomioidaan se jos on aktiiviohjaus, sitä en tiedä onko eri ohjearvot tuollaisessa vai ei.

    Jos ratti on aiemmin ollut suorassa ja suuntauksessa ratti lukitaan myös suoraan, ei pitäisi kalibrointia tarvita, tämä pätee myös ajonvakautuksella oleviin autoihin.

    Mutta se että auto ohjaa oikealle on tietysti osittain suomen teidenkin syytä, ne kun tehdään vedenpoiston ja turvallisuuden vuoksi sellaisiksi että jos nukahtaa rattiin niin auto menisi ojaan eikä vastaantulevan kaistalle.

    Kyllä jokaisen forumilla olevan koodaajan/vikakoodin lukijan pitäisi osata tuo kalibrointi, tosin jos ja kun kalibroinnista haluaa tarkan niin auto pitää olla suuntauslaitteessa kiinni.
    Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
    Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
    Virallinen Xhp jälleenmyyjä

    Comment

    • Benighted
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2015
      • 281
      • Klaukkala

      #3
      Joo laitanpa mailia tuonne suuntauksen tehneelle pajalle, että onko niillä mitään hajua aiheesta. Vähän epäilen, että ei ole Ainakin olisi mukava, että ratti olisi suorassa, tällä hetkellä ei sitä ole.

      Mitä tuo kalibrointi siis käytännössä tekee ja miksi auton pitää olla suuntauskoneessa kiinni? Ei aukea mulle :think
      F11 530xdA M-Sport 2014
      Ex. E39 530iA Touring 2001
      Ex. E61 530dA Edition Sport 2009

      Comment

      • makkis
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 5152
        • Kouvola, Savisto

        #4
        Originally posted by Benighted View Post
        Joo laitanpa mailia tuonne suuntauksen tehneelle pajalle, että onko niillä mitään hajua aiheesta. Vähän epäilen, että ei ole Ainakin olisi mukava, että ratti olisi suorassa, tällä hetkellä ei sitä ole.

        Mitä tuo kalibrointi siis käytännössä tekee ja miksi auton pitää olla suuntauskoneessa kiinni? Ei aukea mulle :think
        Se kertoo aktiiviohjaukselle ja ajonvakautukselle ratin asennon, eli milloin mennään suoraan ja milloin käännytään, minkä verran ja mihin suuntaan.
        Ja sen takia kiinni suuntauskoneessa että ne renkaat on kanssa pilkulleen suorassa, silmällä sitä ei pysty näkemään.

        Eli toisin sanoen suuntauskoneeseen auto kiinni ja katsotaan että kaikki kulmat on kunnossa, sen jälkeen renkaiden asento "nollataan" eli kalibroidaan.
        Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
        Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
        Virallinen Xhp jälleenmyyjä

        Comment

        • Benighted
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2015
          • 281
          • Klaukkala

          #5
          Originally posted by makkis View Post
          Se kertoo aktiiviohjaukselle ja ajonvakautukselle ratin asennon, eli milloin mennään suoraan ja milloin käännytään, minkä verran ja mihin suuntaan.
          Ja sen takia kiinni suuntauskoneessa että ne renkaat on kanssa pilkulleen suorassa, silmällä sitä ei pysty näkemään.

          Eli toisin sanoen suuntauskoneeseen auto kiinni ja katsotaan että kaikki kulmat on kunnossa, sen jälkeen renkaiden asento "nollataan" eli kalibroidaan.
          Näemmä juurikin jotain tämän suuntaista tehdään nyt takuutyönä omalle kiesille, kunhan saadaan aika sovittua. Eipä tuota ole koskaan osannut tuoda itse esiin kun autoa on vienyt suuntaukseen, toisaalta eipä ole yksikään paja kysellyt mitään tuosta varusteesta.

          Katotaan, miten meno muuttuu kuhan homma selvä.
          F11 530xdA M-Sport 2014
          Ex. E39 530iA Touring 2001
          Ex. E61 530dA Edition Sport 2009

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Originally posted by Benighted View Post
            Näkemyksiä, kokemuksia?
            Onko näyttää suuntaustodistusta viimeisimmästä?

            Comment

            • jaki
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2003
              • 2978
              • Uusimaa

              #7
              Originally posted by makkis View Post
              Se kertoo aktiiviohjaukselle ja ajonvakautukselle ratin asennon, eli milloin mennään suoraan ja milloin käännytään, minkä verran ja mihin suuntaan.
              Hmm, mitenkäs tuo nyt menikään. AL:n kalibroinnissahan pitäisi oikeaoppisesti ohjausakseli, siis raidetanko saada tismalleen keskelle ja ratti suoraan. nehän ei ole AL-autoissa välttämättä sama asia ollenkaan
              Minusta auto pitäisi ensin saada menemään suoraan, niin, että raidetanko on tismalleen keskellä, oli ratinasento ihan mitä tahansa. Kun auto kulkee suoraan, nii, että raidetanko on keskellä, voidan kalibroida AL ja sitä myöten ratti suoraan. Näin pähkäilen...
              BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

              Comment

              • makkis
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 5152
                • Kouvola, Savisto

                #8
                Originally posted by jaki View Post
                Hmm, mitenkäs tuo nyt menikään. AL:n kalibroinnissahan pitäisi oikeaoppisesti ohjausakseli, siis raidetanko saada tismalleen keskelle ja ratti suoraan. nehän ei ole AL-autoissa välttämättä sama asia ollenkaan
                Minusta auto pitäisi ensin saada menemään suoraan, niin, että raidetanko on tismalleen keskellä, oli ratinasento ihan mitä tahansa. Kun auto kulkee suoraan, nii, että raidetanko on keskellä, voidan kalibroida AL ja sitä myöten ratti suoraan. Näin pähkäilen...
                Mun mielestä raidetanko pitäisi aina saada ihan keskelle, oli auto mikä tahansa.
                Mutta jos kääntökulma-anturin kalibrointi on viturallaan niin tuollaisessa autossa voi olla mahdotonta saada sitä menemään suoraan.

                Toisissa autoissa kääntökulma-anturin kalibrointi tapahtuu irroittamalla ko. anturi eikä tietokoneen kautta kuten Bmw:ssä.

                Joten varmasti autoissakin on tapauskohtaisia eroja miten tuo pitäisi varmasti oikein suorittaa.
                Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                Comment

                • böntti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2011
                  • 2857
                  • Tampere

                  #9
                  F10:ssä homma menee niin että auto suuntauslaitteeseen, istalla tehdään alkutemput (raidetanko ja ratti oikeaan asentoon), sitten suunnataan pyörät ja lopuksi istalla lopputemput. Luulen että tässä korissa sama homma.
                  -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                  -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                  -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                  -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                  -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                  Comment

                  • jaki
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2003
                    • 2978
                    • Uusimaa

                    #10
                    Originally posted by böntti View Post
                    F10:ssä homma menee niin että auto suuntauslaitteeseen, istalla tehdään alkutemput (raidetanko ja ratti oikeaan asentoon), sitten suunnataan pyörät ja lopuksi istalla lopputemput. Luulen että tässä korissa sama homma.
                    Good point, kohta jossa kysytään onko autoon tehty/pitääkö tehdä ohjauskulmien säädöt (tai mitä siinä kysytään...), olen aina vastannut "ei", eli jos tuossa vasta "kyllä", niin proseduuri silloin lienee eri.
                    BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                    Comment

                    • Benighted
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2015
                      • 281
                      • Klaukkala

                      #11
                      Jotain Boschin testereistä höpisivät tuossa pajalla, saakohan sillä tehtyä tarvittavat temput? Ensi torstaina olisi aika taas suuntaukseen, siihen asti ajetaan koko ajan vähän oikealle
                      F11 530xdA M-Sport 2014
                      Ex. E39 530iA Touring 2001
                      Ex. E61 530dA Edition Sport 2009

                      Comment

                      • Benighted
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2015
                        • 281
                        • Klaukkala

                        #12
                        Originally posted by Benighted View Post
                        Jotain Boschin testereistä höpisivät tuossa pajalla, saakohan sillä tehtyä tarvittavat temput? Ensi torstaina olisi aika taas suuntaukseen, siihen asti ajetaan koko ajan vähän oikealle
                        Ratti ihan yhtä vinossa (ellei enemmänkin) kuin aikaisemmin, tuntuu menevän kuitenkin paremmin suoraan, eli ei vedä enää oikealle niin kuin aiemmin. Sanoivat nollanneensa tunnistimen homman lopuksi, eli pitäisi olla ok, mutta itellä nyt aika lailla eri fiilikset. Katotaan nyt, kun hetken pidempään tolla ajelee.

                        Puoltoista tuntia suhrivat hommaan tänään, en oikein tiedä miten tätä kehtaisi taas viedä takaisin, mutta pakko se kai on. Laitan rapsan tähän kylkeen kunhan saan kuvattua jossain välissä.
                        F11 530xdA M-Sport 2014
                        Ex. E39 530iA Touring 2001
                        Ex. E61 530dA Edition Sport 2009

                        Comment

                        • Benighted
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2015
                          • 281
                          • Klaukkala

                          #13
                          Noniin, eli kolmas kerta toden sanoo ja ratti on suorassa ja autokin menee sinne minne pitää.

                          Suuntausrapsa tässä https://dl.dropboxusercontent.com/u/...%2031%2033.jpg. Toki nuo camberit harittaa nyt takaa aivan helvetisti, mutta mitäpä en itse niistä maininnut, että pitää laittaa pystyyn. Sitä en kyllä ymmärrä, miten nuo alkuarvot on noin pahasti mitä sattuu.

                          Tämä tarvi siis asentajan, kuka jaksoi koeajaa auton ennen ja jälkeen sekä tehdä homman niin kuin pitää, ei vain sinnepäin. Muuta en oikein keksi selitykseksi.
                          F11 530xdA M-Sport 2014
                          Ex. E39 530iA Touring 2001
                          Ex. E61 530dA Edition Sport 2009

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Originally posted by Benighted View Post
                            Noniin, eli kolmas kerta toden sanoo ja ratti on suorassa ja autokin menee sinne minne pitää.

                            Suuntausrapsa tässä https://dl.dropboxusercontent.com/u/...%2031%2033.jpg. Toki nuo camberit harittaa nyt takaa aivan helvetisti, mutta mitäpä en itse niistä maininnut, että pitää laittaa pystyyn. Sitä en kyllä ymmärrä, miten nuo alkuarvot on noin pahasti mitä sattuu.

                            Tämä tarvi siis asentajan, kuka jaksoi koeajaa auton ennen ja jälkeen sekä tehdä homman niin kuin pitää, ei vain sinnepäin. Muuta en oikein keksi selitykseksi.
                            18” renkaalle vain liikaa negatiivista camberia takana.

                            Comment

                            • Heguli 31
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 10057
                              • KVLA

                              #15
                              Originally posted by Hemi View Post
                              18” renkaalle vain liikaa negatiivista camberia takana.
                              No nyt taas ollaan vihreällä alueella ja "kaikki hyvin". Tosin ensi kesäksi sitten uutta rengasta taakse alle...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎