Näiden kahden, eli kulmien säädön ja aktiiviohjauksen, suhdetta toisiinsa olen yrittänyt googlailla aika monta kertaa, mutta siihen ei ole löytynyt varmaa juuta eikä jaata mistään päin nettiä. Samoin tällä foorumilla joskus asiasta kysäissyt, mutta ei oikeastaan mitään mutua varmempaa vastausta ole saanut siihen, että pitääkö aktiiviohjaus ottaa erikseen huomioon kulmia säädettäessä.
Itsellä E61 jossa aktiiviohjaus ja kulmia on säädelty viimeisen vuoden aikana viitisen kertaa erinäisten alustan osien ja ET-muutosten etc. takia. Jotenkin aina kuitenkin jäänyt fiilis, että auto tahtoisi mennä enemmän oikealle, kuin suoraan. Raporteissa kaikki on ok. Joissakin raporteissa on mainittu erikseen "AOE aktiivinen etuohjaus", toisissa ei mitään.
Kysyin viime viikolla marmorilta mielipidettä, reply oli seuraava:
Miten on, onko kellään näkemystä mitä tuo kalibrointi tarkoittaa? Voisiko olla, että omassa kiesissä tuo kalibrointi on vajavainen ja auto siksi kanittaa hieman oikealle? Ihan muuten vaan ei viitsi kahta sataa kulmista maksaa.
Ja onko tuo operaatio sellainen, minkä voisi tehdä autolle ilman kulmien säätöä - ts. nyt kun kulmat on pari viikkoa sitten säädetty niin tekisi vain tuon kalibroinnin sikäli kuin se onnistuu? Joku softataitoinen osannee kommentoida?
Näkemyksiä, kokemuksia?
Itsellä E61 jossa aktiiviohjaus ja kulmia on säädelty viimeisen vuoden aikana viitisen kertaa erinäisten alustan osien ja ET-muutosten etc. takia. Jotenkin aina kuitenkin jäänyt fiilis, että auto tahtoisi mennä enemmän oikealle, kuin suoraan. Raporteissa kaikki on ok. Joissakin raporteissa on mainittu erikseen "AOE aktiivinen etuohjaus", toisissa ei mitään.
Kysyin viime viikolla marmorilta mielipidettä, reply oli seuraava:
Aktiiviohjaus tulisi aina 4.pyöräsuuntauksen yhteydessä kalibroida.
Aktiiviohjaus vaikuttaa etupyörien asentoon kaarteissa, ja jos kalibrointi on pielessä niin se voi ilmetä puoltamisena.
4.pyöräsuuntaus tulisi tehdä uudelleen ja suorittaa kalibrointi, kustannusarvio 198,60 euroa.
Jos pyöränkulmissa on säädettävää niin niistä veloitus erikseen.
Aktiiviohjaus vaikuttaa etupyörien asentoon kaarteissa, ja jos kalibrointi on pielessä niin se voi ilmetä puoltamisena.
4.pyöräsuuntaus tulisi tehdä uudelleen ja suorittaa kalibrointi, kustannusarvio 198,60 euroa.
Jos pyöränkulmissa on säädettävää niin niistä veloitus erikseen.
Ja onko tuo operaatio sellainen, minkä voisi tehdä autolle ilman kulmien säätöä - ts. nyt kun kulmat on pari viikkoa sitten säädetty niin tekisi vain tuon kalibroinnin sikäli kuin se onnistuu? Joku softataitoinen osannee kommentoida?
Näkemyksiä, kokemuksia?
Comment