Announcement

Collapse
No announcement yet.

Etuiskarin tyyppi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • markku55
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2015
    • 200
    • Hanko

    Etuiskarin tyyppi

    Moi kaverit,
    Koin hieman harmillisen tilanteen kun oikean etupään kolinat johtuikin vuotavasta iskarista, ei koiranluista tai edes löysästä etupyörän kiinnityksestä.
    Minun 2008 520da sedanissa on "M-sarjan" alusta, madallettu ja siis jotain eroa standardi sedaniin.
    Kyssäreitä:
    1. Onko iskarit samat riippumatta siitä onko kyse standardi alustasta tai mataloitetusta ja ymmärtääkseni jäykistetystä alustasta?
    2. Jos iskarit on eri tyyppiä, niin miten ne poikkeaa vakiosta ja mistä niitä kannattaa hakea kohtuu hinnalla?
    3. Vaikka iskarit olisi samoja, niin mistä löydän kohtuuhintaiset iskarit ja millä hinnalla.
    4. Jos on parannusehdotuksia alkuperäisiin, niin kertokaa ihmeessä?
    5. Hankolainen korjaamo kertoi netin tietojen perusteella, että uuden iskarin hinta on joka tapauksessa yli 200€, oisko halvin ollut 206€, mutta mitään alkuperäistä huonompaa en halua.

    Kertokaa mielipiteenne jos tunnette 520 M alustan.

    Ystävällisin terveisin,
    Markku
  • TommiT
    Bimmer Rookie
    • Mar 2015
    • 81
    • Äänekoski

    #2
    M-sport alustassa on eri iskarit kuin tavallisissa.



    Itse meinasin kuukausi sitten tilata omaani linkin puljusta sachsin iskarit 154€/kpl hintaan mutta lopulta ostin kuitenkin tuolta pelkästään pohjauskumitja yläpäänlaakerit. Saksan ebaysta tilasin Koni FSD iskarit joka kulmalle. Enkä ole kyllä katunut yhtään vaikka kierros maksoi kuluineen 740€. Ovat huomattavasti mukavammat ajaa kuin orkkis m-sport iskarit jotka ovat todella pintakovat. Täälläpäin tiet ovat aivan paskassa kunnossa täynnä halkeamia, monttuja ja paikkauksia. Vakioilla kaikki tuntuivat ikävästi läpi mutta noilla koneilla auto on paljon mukavampi kuitenkin ollen mutkissa jämäkkä.
    E61 535d M-Sport

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10941
      • Joensuu

      #3
      Originally posted by TommiT View Post
      M-sport alustassa on eri iskarit kuin tavallisissa.



      Itse meinasin kuukausi sitten tilata omaani linkin puljusta sachsin iskarit 154€/kpl hintaan mutta lopulta ostin kuitenkin tuolta pelkästään pohjauskumitja yläpäänlaakerit. Saksan ebaysta tilasin Koni FSD iskarit joka kulmalle. Enkä ole kyllä katunut yhtään vaikka kierros maksoi kuluineen 740€. Ovat huomattavasti mukavammat ajaa kuin orkkis m-sport iskarit jotka ovat todella pintakovat. Täälläpäin tiet ovat aivan paskassa kunnossa täynnä halkeamia, monttuja ja paikkauksia. Vakioilla kaikki tuntuivat ikävästi läpi mutta noilla koneilla auto on paljon mukavampi kuitenkin ollen mutkissa jämäkkä.
      Ei ole mitenkään järkevä vertailu käytetty orkkis iskari vs uusi Koni. Vaikka olisit vaihtanut uudet OEM iskarit, niin kyydistä olisi tullut mukavampi. Tämä on ihan oma kokemus useammasta autosta. Vanhoista iskareista tulee epätasaisuudet enemmän läpi kuin uusista.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • TommiT
        Bimmer Rookie
        • Mar 2015
        • 81
        • Äänekoski

        #4
        Ei ehkä omassa tapauksessani koska yksi vaimennin oli rikki mutta monelta muultakin taholta kuullut saman asian että nuo konin FSD sarjan iskarit on mukavammat ajaa verrattuna orkkis m-sport iskareihin joissa vaimentimen shimmaus on ns "pintakova".
        E61 535d M-Sport

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10941
          • Joensuu

          #5
          Originally posted by TommiT View Post
          Ei ehkä omassa tapauksessani koska yksi vaimennin oli rikki mutta monelta muultakin taholta kuullut saman asian että nuo konin FSD sarjan iskarit on mukavammat ajaa verrattuna orkkis m-sport iskareihin joissa vaimentimen shimmaus on ns "pintakova".
          Harva varmaan on vaihtanut 0km ajettua m-sport iskari koni FSD:hen. Itse olen useampaan autoon vaihtanut alkuperäisen Sachs iskarin vastaavaan Sachs tarvikkeeseen ja meno on aina muuttunut mukavammaksi. Toki se FSD voi olla mukavampi, mutta tuskin moni on näitä päässyt uutena vertaamaan saman auton alla. Toiseen autoon vertaamisessa sitten tulee niin monta muuttujaa, että siinä ei verrata enää pelkästään iskareita.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • JKK
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2323
            • Uusimaa

            #6
            Originally posted by HTK12 View Post
            ...mutta tuskin moni on näitä päässyt uutena vertaamaan saman auton alla....
            Nyt parin vuoden aikana on tullut testattua E61:sen tapauksessa likimain kaikki yleisimmät alustakombinaatiot - saman auton alla (Sachs / Koni Sport / Koni FSD). Jousien osalta testattu M-sport, H&R ja Eibach. Itselläni siis samanlainen 2009-mallinen 520dA Touring kuin kysyjällä.

            Jos tarkoituksesi on uusia pelkät etuvaimentajat, älä turhaan hakkaa asian kanssa päätä seinään vaan tilaa autoosi suosiolla originaaleja M-vaimentajia vastaavat Sachsin "Advantaget". Saksasta tilattuna nämä maksavat 180€/kpl (Esim. Autoteilemann)
            Osanumerot ovat:
            Sachs M-technic: 310466 (vasen)
            Sachs M-Technic 310467 (oikea)


            Niitä pehmeämpiä vakioalustan korvausvaimentimia (=Sachs SuperTouring) ei kannata M-jousien kanssa käyttää, koska autosta tulee löllyvä sohva. Se vaimennin on M-jouseen aivan liian pehmeä. Tämä tuli omakohtaisesti todettua. Huomasi parissa päivässä että jousi ja iskari on aivan "eri paria".

            Jos päädyt uusimaan koko kierroksen, niin siinä tapauksessa Koni FSD painii omassa sarjassaan (n.700€ investointi). Ja toimii M-jousen kanssa erinomaisesti! Käsittämättömän hyvin toimiva kompromissi sporttisuutta ja mukavuutta.

            Kokonaisuutena sanoisin, että paras kombinaatio (näistä testatuista) meikäläiseen tiestöön on; Originaali M-jousi/Koni FSD höystettynä H&R:n vakaajapaketilla.

            Huom! Älä unohda uusia samalla iskarin yläpään laakereita!
            Last edited by JKK; 21-05-2016, 01:39.
            BMW G30 530e X-Drive

            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

            Comment

            • Juspa
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 1229
              • Pori

              #7
              Ääni koni fsd:lle.
              Mulla on käytetyt m-sportin etuiskarit jos kiinnostaa.
              E70 M-Sport AlpinWeiß 3

              Ex.
              F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
              E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
              E90 320d -05 Schwartz 2
              E36 328i touring -97 Diamantschwartz
              E36 352i -91 Diamantschwartz

              Comment

              • markku55
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2015
                • 200
                • Hanko

                #8
                Pitäiskö uhrata tuplasti ja vaihtaa taaksekin iskarit, autolla ajettu 150tkm?
                Ja jos kaikki vaihtoon, niin onko muita mielipiteitä kuin jo annettuja?

                Comment

                • JKK
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 2323
                  • Uusimaa

                  #9
                  Originally posted by markku55 View Post
                  Pitäiskö uhrata tuplasti ja vaihtaa taaksekin iskarit, autolla ajettu 150tkm?
                  Ja jos kaikki vaihtoon, niin onko muita mielipiteitä kuin jo annettuja?
                  Kyllä noi FSD:t on ihan omaa luokkaansa, usko pois... Satsaaminen kannattaa jos on tarkoitus ajella autolla vielä pidempään. Ne takavaimentajatkin sieltä jossain vaiheessa on jokatapauksessa vaihtokunnossa.

                  Saksasta koko paketin saa hieman reiluun 700€ hintaan. Suomalaisten firmojen "tiukka hinta" pyörii jossain 900€ nurkilla.

                  Järkeviä vaihtoehtoja sinne ei juuri muita taida olla kuin Bilsteinin B6/B8 joita moni pitää mukavuudeltaan jo vähän kyseenalaisena. Ja kestävyyden suhteen Bilsteinin maine alkaa olla aika huonolla tolalla... Eli ei siis järkevä kuitenkaan. Bilstein-kategoriassa "Koni Sport" on varmasti järkevämpi, jos haluaa oikeasti sporttisen alustan. Ei tartte olla takuupapereita täyttämässä heti vuoden kuluttua.

                  Mutta originaalin M-jousen kanssa Koni FSD tai Sachs Advantage.
                  Last edited by JKK; 21-05-2016, 23:01.
                  BMW G30 530e X-Drive

                  Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                  Comment

                  • Samii-
                    BTCF Member
                    • Nov 2006
                    • 679
                    • Klaukkala

                    #10
                    Originally posted by JKK View Post
                    Kyllä noi FSD:t on ihan omaa luokkaansa, usko pois... Satsaaminen kannattaa jos on tarkoitus ajella autolla vielä pidempään. Ne takavaimentajatkin sieltä jossain vaiheessa on jokatapauksessa vaihtokunnossa.

                    Saksasta koko paketin saa hieman reiluun 700€ hintaan. Suomalaisten firmojen "tiukka hinta" pyörii jossain 900€ nurkilla.

                    Samaa mieltä ittellä noi ollu jo 70tkm ja on todella mukavat sekä pehmeät mutta myös samalla jämäkät.

                    Comment

                    • markku55
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2015
                      • 200
                      • Hanko

                      #11
                      Eli Konin FSD:t joka kulmaan, eipä sitten tarvitse miettiä asiaa vaihdon jälkeen. Oma tavoite on juurikin mukavuuden ja jämäkkyyden yhdistelmä. Itse asiassa oli hieman pettynyt M-alustan matalaan maavaraan, mutta kun se nyt sattui olemaan tuon mielenkiintoisen auton varuste, niin sillä mennään. Nyt jo lisätty kaikenlaista, eli en ihan helpolla halua tuosta luopua, jos ei sitten imuläpät tai nokkaketjun ongelmat riko konetta.
                      Nuo Konitkin siis sopivia M-alustaan, onko muuta koodia kuin juurikin tuo FSD?

                      Comment

                      • JKK
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 2323
                        • Uusimaa

                        #12
                        Originally posted by markku55 View Post
                        Nuo Konitkin siis sopivia M-alustaan, onko muuta koodia kuin juurikin tuo FSD?
                        Sopivat vakioalustaan ja maltillisesti madallettuihin tehdasalustoihin, sekä "laadukkaisiin jälkiasennusjousiin, kuten H&R ja Eibach". Tällaisen vastauksen sain joskus kysyessäni asiaa maahantuojalta. Mulla itselläni on tuollaiset FSD:t tällä hetkellä kahdessa 5-sarjalaisessa, joissa molemmissa -20mm madaltavat M-jouset.

                        E61 Touringin varaosanumero koko setille on KONI FSD 2100-4008

                        Näyttää olevan tällä hetkellä saatavilla poikkeuksellisen asialliseen hintaan myös suomesta - CLIC....

                        Muista samalla tilata yläpään laakerit eteen ja M-Suspension suojakumisarjat joka nurkkaan. Nämä saat normivaraosakaupasta Sachsin osina (=samat kuin orggikset). Sachsin osissa ei tartte maksaa ylimääräistä 100€ lunnasta niistä BMW:n laatikoista. Ja ehkä kannattaa hakea myös etujousien ylä- ja alakumit, jotka maksaa merkkiliikkeessä n.15€/4kpl.
                        Last edited by JKK; 22-05-2016, 23:36.
                        BMW G30 530e X-Drive

                        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4628
                          • Tampere

                          #13
                          Itse olin hetkisitten vastaavassa tilanteessa, tosin m-sport e91:n kanssa. Eli liemet oli tullut iskareista ulos.

                          Tilasin ensimmäisenä mainitusta eli profiteilestä kaikki uudet alkuperäiset iskarit ja kaikki niihin liittyvät kumit yms. Pohjaanlyntikumitkin olivat omassa tapauksessa aivan vaihtokunnossa kuten iskarin yläpäiden laakeritkin.

                          Mielestäni tuo oli paras remontti mitä tälläiseen rontti 200k ajettuun autoon voi tehdä. Auto nielee taas montut kuin sukkasillaan...
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • markku55
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2015
                            • 200
                            • Hanko

                            #14
                            Eli minun M-alustaiseen E60 autoon sopii Konin FSD 2001 - 4007 iskarit?
                            Mitäs ne muut tarvittavat osat on?
                            Laakereita, suojia puslia???

                            Comment

                            • Heguli 31
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 10037
                              • KVLA

                              #15
                              Originally posted by markku55 View Post
                              Mitäs ne muut tarvittavat osat on?
                              Laakereita, suojia puslia???
                              Eikös tuossa aiemmin jo mainittu.

                              Originally posted by JKK View Post
                              Muista samalla tilata yläpään laakerit eteen ja M-Suspension suojakumisarjat joka nurkkaan. Nämä saat normivaraosakaupasta Sachsin osina (=samat kuin orggikset). Sachsin osissa ei tartte maksaa ylimääräistä 100€ lunnasta niistä BMW:n laatikoista. Ja ehkä kannattaa hakea myös etujousien ylä- ja alakumit, jotka maksaa merkkiliikkeessä n.15€/4kpl.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎