Announcement

Collapse
No announcement yet.

K-CAN-väylävika, purkaa akku. Miten penkkimoduuli irrotetaan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hankfalcon
    Newbiemmer
    • Apr 2007
    • 6
    • Savonlinna

    K-CAN-väylävika, purkaa akku. Miten penkkimoduuli irrotetaan?

    Auto heittää taas "High rate of battery discharge" kun on ollut muutaman tunnin paikoillaan. Pari viikkoa menikin tuossa ilman herjaa vaikkei auto ollutkaan ylläpitolaturin kautta latauksessa, kun otettiin huollossa MULF-moduuli irti. Virheilmoituksen puuttumisesta huolimatta teki kuitenkin eilen tenän eli ei lähtenyt käyntiin vaikka olin ajanut samana päivänä pari lyhyttä reissua. (Jälkikäteen ajatellen oli ehkä hieman huonommin lähtenyt käyntiin edellisinä päivinä.)

    Nyt laitettiin huollossa testimielessä MULF-moduuli takaisin kiinni, koska MULFin irrottaminen mykisti kaikki äänet (tämä ilmeisesti korjautuisi loop-johdolla koska autossa L7-äänentoistojärjestelmä) ja ajattelin kokeilla muutamia täältä foorumilta poimimiani mahdollisia korjauksia. Huollossa ajoivat MULF-moduulin kiinnityksen jälkeen vikakoodit ja näytti K-CAN-väylävirhettä.

    Ajattelin siis testata, että onko vika penkkimoduuleissa ja kokeilin äsken ottaa etukautta penkin alla näkyvän ruskean pistokkeen irti mutta ainakin sähköiset korkeussäädöt toimivat irrottamisen jälkeen normaalisti eli pitäisi ilmeisesti tehdä jotain muutakin. Voisiko siis joku kertoa rautalangan ja kenties vaikka kuvien kanssa, että miten tuo penkkimoduuli irrotetaan / poistetaan pelistä?

    Muita mahdollisia kohteita ovat ilmeisesti lasienpesurien lämmittimet (jotka irrotin jo myös), IBS-piuhan pätkä, dde-yksikkö/-rele, jne. Mainittakoon vielä, että DVD-asemassa ei ole navilevyä (koska lopetti lukemasta sitä, uusi tilauksessa) ja 6-levyn boksi on otettu irti. Takakontin pohjallakaan ei ole kosteutta eli siitä ei pitäisi johtua.

    Edellisestä E39:stä tuttu huoltomies sanoi, että "Älä tuo enää tänne vaan vie manaajalle". Tämän kohdalla mielellään löytäisi ihan maallisen ongelman eli saa antaa myös muita vinkkejä, jos on tietoa akun purkautumisen ja K-CAN-väylävian yhdistelmästä.
    Last edited by hankfalcon; 06-06-2016, 21:07. Reason: parempi otsikko
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    #2
    Mikäli käytössä on virtamittari ja aikaa, niin nämä virrankuluttajat on täysin selvitettävissä. Eli otetaan epäilty moduuli/moduulit irti, odotetaan että auto nukahtaa ja katsotaan paljonko virtaa menee. Aivan turha siis mitään manaajaa tähän sotkea kun nämä on täysin selvitettävissä. Edelliseltä masentajalta on vaan puuttunut viitseliäisyys tai osaaminen.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • hankfalcon
      Newbiemmer
      • Apr 2007
      • 6
      • Savonlinna

      #3
      Se penkkimoduulin irrotus

      Kiitokset henkisestä tuesta!

      Osaisitko heittää noita ohjeita tuon penkkimoduulin irrotukseen, jos aloittaisi homman vaikka sillä (vaikkakin tuo MULFin irrotuksen aiheuttama vian korjaantuminen/parantuminen viittaisi, että siinäkin voi olla jotain häikkää).

      Comment

      • Ssc
        Newbiemmer
        • Nov 2015
        • 18
        • Helsinki

        #4
        Itselläni auto ei mennyt nukkumaan keväällä. Syy selvisi että oven kahvaan mennyt vettä (comfort access) kun painepesurilla olin pessyt. Otin comfort access sulakkeen F36 irti väliaikaisesti niin sen jälkeen auto nukahtaa normaalisti ja eikä syö akkua enää. Avaimeton toiminto on itselläni nyt pois käytössä ton takia. Pitäisi korjata / etsiä korjaaja oven kahvan vaihtoon.

        Testaa tuota sulakkeen ottamista irti että auttaako se auton nukahtamiseen
        G05 | X5 45e M-Sport / Individual | 2020

        Ex: E60 535D LCI -07

        Comment

        • ptikkala
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2007
          • 1571

          #5
          ei siinä itse kahvassa mitään älyä ole, vaan siinä oven sisällä olevassa taustassa.

          Comment

          • dumpi
            Bimmer Rookie
            • Jan 2010
            • 46
            • Salo

            #6
            Penkin alla olevasta modulista kannattaa ottaa kaikki piuhat irti. Mikäli ko. mokkula rikki se ei itsessään kuluta paljoa virtaa vaan herättelee auton muun ohjausjärjestelmän muutaman minuutin välein kuluttamaan virtaa.
            Kun piuhat irti kannattaa kuunnella jääkö auto "unille" vai heräileekö.
            Modulin poisto ei vaikuta esim. peruspenkkien sähkösäätöjen toimivuuteen, perus suomi-autossa yleensä vain penkinlämmitin sen takana.

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎