BMW E60 520i LCI manuaali sedan vm. 2008, ajettu 86 tkm. Viikko sitten mittaristoon syttyi keltainen moottorinkuva-varoitusvalo. i-Drive ilmoittaa "no faults", mutta Navigon-naviin BT-yhteydessä oleva OBD-porttiin kytketty lukija antaa vikakoodin P122F.
Valo on viikon aikana pariin otteeseen ollut päivän verran pois mittaristosta, mutta syttyy aina uudestaan ennen pitkää. Vikakoodinlukija antaa tuon koodin aina, huolimatta siitä, palaako keltainen valo taulussa vai ei. Eikä se antanut tuota koodia aiemmin, vaan vasta sitten kun keltainen valo ensi kertaa syttyi. Kun lukijalla nollaa koodin, antaa auto koodin aina samantien uudestaan.
Joku ulkomainen nettiforum antoi tuolle koodille selitykseksi NOX-sensorin. Toisaalla taas selitettiin puolista. Merkkiliikkeen setä kertoi uuden sensorin hinnaksi lähes 500 euroa pelkälle osalle, mutta epäili, että vika ei välttämättä ole siinä, koska se ei yleensä anna vikakoodia. Piti kuitenkin mahdollisena, että vika voi ollakin siinä sensorissa, mutta että autosta olisi jotain muutakin hajalla, kuten että ensimmäinen katalysaattori voisi olla tukossa. Uuden katin hinta taas on reippaasti nelinumeroinen summa.
Auto kuitenkin käy ja kukkuu täysin normaalisti, ajossa ja käynnissä en ole havainnut mitään outoa. Joten osaako joku viisas sanoa, missä vika voisi olla, ja mitä tässä tilanteessa voisi ja kannattaisi tehdä? En viitsi turhaan vaihdattaa merkkiliikkeessä kalliita osia, jos tarkan aiheuttajan saisi selville ja pääsisi vähemmällä.
Valo on viikon aikana pariin otteeseen ollut päivän verran pois mittaristosta, mutta syttyy aina uudestaan ennen pitkää. Vikakoodinlukija antaa tuon koodin aina, huolimatta siitä, palaako keltainen valo taulussa vai ei. Eikä se antanut tuota koodia aiemmin, vaan vasta sitten kun keltainen valo ensi kertaa syttyi. Kun lukijalla nollaa koodin, antaa auto koodin aina samantien uudestaan.
Joku ulkomainen nettiforum antoi tuolle koodille selitykseksi NOX-sensorin. Toisaalla taas selitettiin puolista. Merkkiliikkeen setä kertoi uuden sensorin hinnaksi lähes 500 euroa pelkälle osalle, mutta epäili, että vika ei välttämättä ole siinä, koska se ei yleensä anna vikakoodia. Piti kuitenkin mahdollisena, että vika voi ollakin siinä sensorissa, mutta että autosta olisi jotain muutakin hajalla, kuten että ensimmäinen katalysaattori voisi olla tukossa. Uuden katin hinta taas on reippaasti nelinumeroinen summa.
Auto kuitenkin käy ja kukkuu täysin normaalisti, ajossa ja käynnissä en ole havainnut mitään outoa. Joten osaako joku viisas sanoa, missä vika voisi olla, ja mitä tässä tilanteessa voisi ja kannattaisi tehdä? En viitsi turhaan vaihdattaa merkkiliikkeessä kalliita osia, jos tarkan aiheuttajan saisi selville ja pääsisi vähemmällä.
Comment