Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tunnottomat jarrut palojen vaihdon jälkeen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MazterI
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 312
    • Jyväskylä

    Tunnottomat jarrut palojen vaihdon jälkeen

    Hep, pitää kysyä kun ei nyt itse taas pääse tästä yli. Eli tuli illalla pikaisesti ruvettua E60:n etujarrupalojen vaihtoon. Oli uudet palat ja kuluneisuusanturikin, eli edellytykset löytyi. No ei muuta kuin etupää ylös, palat vaihtoon ja paketti kasaan.

    Auto käyntiin ja testille. Pientä jarrun pumppausta paikallaan ja poljin on ihan lötkö, mutta tuntuma alkoi sitten löytymään: Mutta, jarrut ei pidä yhtään, ja jos poljinta vaan painaa ja painaa niin tuntuma katoaa. Samoin kun auto seisoo tovin, niin sama homma, ei minkäänlaista tuntumaa polkimessa.

    Ideoita missä vika? Nestettä on, reilustikin nyt uusilla paloilla, mistään ei nestettä vuoda. Ainoa ero "alkuperäisiin" paloihin (vaihtoon tuli tarvikepalat) on että jarrusylinterin puoleisen palan metalliklipsut oli löysemmät kuin orkkiksessa. Eli tippuu asentaessa helpommin. Samoin ulkopuolen palassa ei klipsuja ollut ollenkaan, originaalissahan on... Ei kai kuitenkaan pitäisi oleman vaikutusta tuohon?
  • Telehell
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2016
    • 330
    • Joensuu

    #2
    Levy jäänyt paskaiseksi? Jouduitko mäntää työntämään miten paljon
    Mitsubishi Outlander PHEV
    Ex: Skoda Superb -13 2.0TDI DSG 170hv
    Ex: VW Golf -09 1.4tsi DSG
    Ex: BMW e61 525d -05 M57TUD25, automaatti
    Ex: Volvo T4 -01 147kW, automaatti
    Ex: VW Passat -07 2.0TDI DSG
    Ex: Nissan Primera P11 -01
    Ex: Nissan Sunny -94

    Comment

    • MazterI
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2004
      • 312
      • Jyväskylä

      #3
      Ei ole levyt paskaiset. Ihan reilusti joutu mäntiä puristaa, vanhat palat oli ihan finaalissa. Pistin ihan puristimella kasaan tarpeen mukaan as always.

      Comment

      • Telehell
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2016
        • 330
        • Joensuu

        #4
        Laskitko männän puristusvaiheessa ylimääräisen jarrunesteen ilmausruuvista ulos vai työnsitkö vaan järjestelmään?

        En tiedä miten herkkiä lie nämä bemarit ottamaan itseensä, mutta jonkinmoinen "virallinen" ohje on ABS jarrullisissa, että ylimääräinen neste lasketaan ilmausruuvin kautta ulos eikä järjestelmään. ABS yksikön rikkoontumisvaara olevinaan.

        Mutta eipä tulisi muuta mieleen kuin asetelmat taas auki ja tarkastaa vaan, että on kaikki kunnolla paikallaan (jousilaatat, välilevyt).
        Mitsubishi Outlander PHEV
        Ex: Skoda Superb -13 2.0TDI DSG 170hv
        Ex: VW Golf -09 1.4tsi DSG
        Ex: BMW e61 525d -05 M57TUD25, automaatti
        Ex: Volvo T4 -01 147kW, automaatti
        Ex: VW Passat -07 2.0TDI DSG
        Ex: Nissan Primera P11 -01
        Ex: Nissan Sunny -94

        Comment

        • MazterI
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2004
          • 312
          • Jyväskylä

          #5
          Täytyy tunnustaa että tässä tuli meneteltyä typerästi, eli puskettua neste takaisinpäin systeemiin enkä valuttanut pois ilmausruuveista. Aiemminkin on näin toki tullut tehtyä, mutta kertahan se olisi ensimmäinenkin että ongelmia tuosta tulee.

          Täytynee purkaa vielä nuo uusiksi ja ihmetellä. Mitä tarkoitat noilla välilevyillä? Jousilaattahan on se ulkopintaan painettava "peltinen" jousi, mutta muutenhan tuolla ei ole kuin palat...

          Jousia jo mietin että osasinko ne muka jotenkin väärin tuhrata paikalleen, mutta ei sekään oikein siltä näytä. Hyvin senkaltainen vikahan tuo on kuin olisi ilmaa jarrusysteemissä. Että olisinko nyt sitten puristamalla saanut tuon ABS-hässäkän sekoamaan.

          Comment

          • harjomi
            Newbiemmer
            • Dec 2008
            • 13

            #6
            Joskus tuli vastaan tarvikepalat joiden jousiklipsit olivat ikäänkuin liian pitkät ja eivät siten osuneet kunnolla männässä olevaan vastauraan. Tämä aiheutti palojen työntymisen pari milliä irti männästä kun klipsit hakeutuivat uraan.

            -Mikko

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10941
              • Joensuu

              #7
              Mikäli olisit vaihtanut levyt niin olisi veikannut, että varastorasvat jäi puhdistamatta. Onko uudet palat saman kokoiset? Mikäli ovat isommat voivat ottaa levyn reunan "huuleen" kiinni, jolloin eivät ota koko alalta kiinni, joten jarrutuntuma ei ole entisensä.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • Telehell
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2016
                • 330
                • Joensuu

                #8
                Tuo on tosiaan riskinä, jos pelkät palat vaihtaa ettei ne asetu vanhoihin levyihin kuten entiset palat -> tuntuma heikkenee.

                Niitä ns. kitinälevyjä tarkoitin, joskus tulevat palojen mukana. Jos sen kitinälevyn ja ja jarrupalan pinnan väliin jää moskaa niin osaa aiheuttaa omituisia tuntumia polkimessa. Eihän tuo mikään pakollinen objekti ole.

                Mutta epäilisin tuota männän puoleista jarrupalaa, ettei vaan ole nyt pohjassaan, eli se missä se jousikin on.
                Mitsubishi Outlander PHEV
                Ex: Skoda Superb -13 2.0TDI DSG 170hv
                Ex: VW Golf -09 1.4tsi DSG
                Ex: BMW e61 525d -05 M57TUD25, automaatti
                Ex: Volvo T4 -01 147kW, automaatti
                Ex: VW Passat -07 2.0TDI DSG
                Ex: Nissan Primera P11 -01
                Ex: Nissan Sunny -94

                Comment

                • MazterI
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2004
                  • 312
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Tein sitten semmoisen tempun että hain KL:ltä "oikeat" jarrupalat. Näissä on kummallakin puolella nuo jouset oikeanlaiset. Eka laittamissani se pala ei pysynyt männän hahlossa kuten tuossa joku ehdotti. Uusilla paloilla homma rokkaa.

                  Mitä tästä opimme: älä yritä säästää jarrupaloissa sitä parikymppistä...

                  Comment

                  • BMW525Xda
                    BTCF Member
                    • Feb 2014
                    • 8681
                    • Xxxxxx

                    #10
                    Ei mitään merkitystä jos painaa männät sisään ja nesteet järjestelmään.
                    Just vaihtelin palat ja levyt omaan ja ihan normisti pelaa, tongeilla puristin vielä viimeisetkin millit mäntää sisään. Uusien palojen laiton jälkeen aina per puoli poljin löysät pois polkimesta.

                    Jotain muuta siellä nyt on sattunut, kuten jo viestissä lukikin.
                    Itse laitoin ihan motonetin palat....

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10941
                      • Joensuu

                      #11
                      Originally posted by BMW525Xda View Post
                      Ei mitään merkitystä jos painaa männät sisään ja nesteet järjestelmään.
                      Just vaihtelin palat ja levyt omaan ja ihan normisti pelaa, tongeilla puristin vielä viimeisetkin millit mäntää sisään. Uusien palojen laiton jälkeen aina per puoli poljin löysät pois polkimesta.

                      Jotain muuta siellä nyt on sattunut, kuten jo viestissä lukikin.
                      Itse laitoin ihan motonetin palat....
                      No onhan sillä se merkitys, että painaa sen vanhan jarrunesteen kohti ABS pumppua. Vanhemmittain nesteen joukosta voi löytyä ruostetta yms. epäpuhtauksia jotka voi sitten tukkia ABS-boksin venttiilijä. Epäpuhtauksia löytyy varsinkin niissä autoissa, joihin nesteitä ei ole säännöllisesti vaihdettu. Kaikilla merkeillä kun jarrunesteiden vaihto ei kuulu huolto-ohjelmaan. Lisäksi osa korjaamoista oikaisee jarrunesteiden vaihdossa ja imaisee vaan nesteet pois säiliöstä ja laittaa uutta tilalle (tällöin satuloihin jää vanhat nesteet ja niiden epäpuhtaudet).

                      Itselle ei ole koskaan tullut ongelmia, vaikka usein on tullutkin painettua nesteet takaisin. Kaikissa autoissa kun niitä ilmausnippoja ei välttämättä saa ehjänä auki, jos nesteitä ei ole koskaan vaihdeltu. Palojen ostopaikalla ei ole mitään merkitystä kunhan valitsee tunnetun valmistajan osat. BMW:lle alkuperäisiä jarrupaloja on valmistanut ainakin ATE, Jurid ja Textar (nämä nyt tuli ensimmäisenä mieleen).
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • jrbeemer
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 1844
                        • Muurame

                        #12
                        Originally posted by MazterI View Post
                        Tein sitten semmoisen tempun että hain KL:ltä "oikeat" jarrupalat. Näissä on kummallakin puolella nuo jouset oikeanlaiset. Eka laittamissani se pala ei pysynyt männän hahlossa kuten tuossa joku ehdotti. Uusilla paloilla homma rokkaa.

                        Mitä tästä opimme: älä yritä säästää jarrupaloissa sitä parikymppistä...
                        Jos KL varaosilta 535d etupaloja ostat niin hintaero alkuperäisen ja tarvikkeen välillä oli n. 200 €. Voi olla jollekkin suolarahoja mutta minun mielestä originaalit ei niin ylivoimasia ole että niistä sen parisataa enemmän maksan.

                        E61 535D M-SPORT LCI ALPINWEISS III
                        Myydään munuaiset http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=331983
                        Myydään E6x LCI M-Sport ratti
                        http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=348466

                        Comment

                        • revote
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2013
                          • 1886
                          • Hollola

                          #13
                          Originally posted by jrbeemer View Post
                          Jos KL varaosilta 535d etupaloja ostat niin hintaero alkuperäisen ja tarvikkeen välillä oli n. 200 €. Voi olla jollekkin suolarahoja mutta minun mielestä originaalit ei niin ylivoimasia ole että niistä sen parisataa enemmän maksan.
                          Mä ostin omaani 535d Motonetin halvimmat palat ja hyvin toimii. Ainoa että pölisee enempi.
                          | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

                          Comment

                          • BMW525Xda
                            BTCF Member
                            • Feb 2014
                            • 8681
                            • Xxxxxx

                            #14
                            Originally posted by revote View Post
                            Mä ostin omaani 535d Motonetin halvimmat palat ja hyvin toimii. Ainoa että pölisee enempi.
                            Pistin myös Motonetin palat, ei pölise kyllä sen enempää kuin omg palatkaan.
                            Johtuuko sitten siitä että myös levyt Motonetistä...epäilen kyllä.

                            Comment

                            • JKK
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 2323
                              • Uusimaa

                              #15
                              Originally posted by Telehell View Post
                              Laskitko männän puristusvaiheessa ylimääräisen jarrunesteen ilmausruuvista ulos vai työnsitkö vaan järjestelmään?
                              Tämä on taas näitä essonbaaritason juttuja. Sillä ei todellakaan ole mitään merkitystä mihin suuntaan ne nesteet puristetaan. Nestesäiliön korkki kun on vaan auki niin mitään ei hajoa mistään. Aika harvassa ammattikorjaamossakaan tuollaista hifistelyä harrastetaan....

                              Tässä tapauksessa syy tunnottomuuteen on todennäköisesti ne "tarvikeosat". Niiden kanssa saa olla siinä mielessä tarkkana, että jotkut pilipalitason jarruosat ei välttämättä todellakaan ole tuntumaltaan orggisosien tasoisia. Jotkut ovat suorastaan luokattomia. Tästä syystä itse suostun asentamaan ainoastaan tarvikepaloista ATE:n tai Jurid:in valmistamia paljoja. Ja levyissä ATE:a. Brembotkin saattavat nykyään olla mitä sattuu.

                              Jarruosien tapauksessa hinta korreloi kummallisen usein laadun kanssa. Jos tarvikeosan hinta on epäilyttävän halpa, on siihen useimmiten joku selvä syy.
                              Last edited by JKK; 16-07-2016, 19:24.
                              BMW G30 530e X-Drive

                              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎