Announcement

Collapse
No announcement yet.

DIY: Lisää valotehoa E60/61:een.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • samppa.re
    Bimmer Rookie
    • Mar 2015
    • 100
    • Oulu

    DIY: Lisää valotehoa E60/61:een.

    Syksyn tullen tuli taas huomattua pre-LCI E61:n kääntyvien xenonvalojen heikko valoteho ja rupesin miettimään voisiko asialle tehdä muuta kuin vaihtaa polttimot. Polttimon vaihtokin varmasti vaikuttaa mutta foorumia lukiessa on käynyt ilmi ettei sekään valoista hyviä tee.

    Internetin ihmeellistä maailmaa tutkiessa löytyi kilpailevan merkin foorumilta juttua projektorien vaihdosta. Asiaanhan piti sitten perehtyä ja kävi ilmi, että saman aikakauden kaikissa Hellan tekemissä kurvixenoneissa on käytetty samaa afs-kehtoa ja samaa "E55"-projektoria. E55 -projektorista on tehty paranneltu Evox-R projektori jossa on parempi valoteho ja tarkempi valokuvion raja verrattuna alkuperäiseen.

    Tilasin sitten Retrofitlabista Evox-R projektorit ja adapterijohdot ja sovittelin ne E61:n vakioumpioihin alkuperäisen projektorin tilalle. Aikaa projektiin paloi viikonlopun verran mutta lopputulos palkitsi. Nyt näkee sekä lyhyillä, että pitkillä!


    Lyhyet.



    Pitkät.




    Projektista tuli otettua reilusti kuvia ja näpyteltyä ohje jos jollain muullakin kiinnostaa valojen parantelu ja on pokkaa purkaa umpiot palasiksi.

    Ohje pdf:nä kun foorumi ei tykänny kuvien määrästä.
    Last edited by samppa.re; 07-09-2016, 13:00. Reason: korjattu linkki ja kuvat
    530d E61 Saphirschwarz
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2757
    • Tampere

    #2
    Täsmenätkö onko umpioiden osalta erityisiä vaatimuksia?

    Menee siis sekä pre-LCI että LCI "perus xenonumpioihin", ja myös kurvivalo-ominaisuudella varustettuihin?
    IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
    Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • samppa.re
      Bimmer Rookie
      • Mar 2015
      • 100
      • Oulu

      #3
      Pre-LCI kurvivalot itsellä että niihin ainakin. Perusxenoneihin saattaa mahtua vaihtamaan ihan takakautta ilman lasien irrotusta. LCI:n valoista en tiedä.

      Evox-R projektoriin sopii vain D2S polttimo joten jos alunperin autossa on D1S, väliin tarvitsee D1S -> D2S adapterin jossa on sytytin. Jos on alunperin valmiiksi D2S riittää D2S->D2S adapterijohdot koska sytytin ei sovi suoraan uuden projektorin perään.
      Last edited by samppa.re; 07-09-2016, 13:17.
      530d E61 Saphirschwarz

      Comment

      • Arnolds
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2005
        • 3310
        • Kajjjaani

        #4
        Hyvältä näyttää, mistä noita saa ja minkäverran kustannukset? Jos saa kysyä.
        F26 xDrive20d TwinPower

        EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

        Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

        Comment

        • samppa.re
          Bimmer Rookie
          • Mar 2015
          • 100
          • Oulu

          #5
          Tuolta tilasin omat: Retrofitlab.com

          N. 200€ tuli yhteensä kustantamaan projektorit ja D2S->amp + amp->D2S adapterit.

          Ja valot parani kyllä koko rahan edestä.
          530d E61 Saphirschwarz

          Comment

          • BMW525Xda
            BTCF Member
            • Feb 2014
            • 8681
            • Xxxxxx

            #6
            Millä kameralla, linssillä ja asetuksilla kuvat on otettu ?

            Comment

            • samppa.re
              Bimmer Rookie
              • Mar 2015
              • 100
              • Oulu

              #7
              Canon EOS700D 18-55 kittilinssi ja lyhyiden kuva 1/10s F3,5 ISO1600, pitkien muuten sama mutta 1/6s.
              530d E61 Saphirschwarz

              Comment

              • BMW525Xda
                BTCF Member
                • Feb 2014
                • 8681
                • Xxxxxx

                #8
                Originally posted by samppa.re View Post
                Canon EOS700D 18-55 kittilinssi ja lyhyiden kuva 1/10s F3,5 ISO1600, pitkien muuten sama mutta 1/6s.

                Siksi tiedustelin että jos ottaa kuvia itse tulee vertailukelpoisia.

                Comment

                • samppa.re
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2015
                  • 100
                  • Oulu

                  #9

                  Mahdollisimman realistiset kuvat yritin saada, mutta herkästi tuo etuala loistaa liikaa ja reunoilla pimenee liian nopeasti.
                  530d E61 Saphirschwarz

                  Comment

                  • BMW525Xda
                    BTCF Member
                    • Feb 2014
                    • 8681
                    • Xxxxxx

                    #10
                    Kamera laturissa. Yritän huomenna ottaa vertaiskuvat alkuperäiset xenonpolttimot sisältävistä Lci:n valoista.

                    Vertailun vuoksi.

                    Otitko ennen ja jälkeen asennustyön kuvia valokeiloista ?

                    Comment

                    • ekaBMW
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2010
                      • 450
                      • Oulu

                      #11
                      Jos tekee "vertailevaa tutkimusta" niin kuvat kannattaa ottaa manuaali säädöilla ja kaikissa kuvissa sama aukko, aika ja iso. Esim 1/10, f4, 100. Ensimmäistä kuvaa ottaessa pitää haarukoida sopivat arvot. Esim tässä kun on oletettavaa että muutoksen jälkeen valoa voisi olla enemmän niin eka kuva saa olla hieman tumma. Jos muutoksen jälkeen kuva näyttää samoilla asetuksilla kirkkaammalta niin parannusta on tapahtunut.
                      Toki pitää katsoa mikä alue kuvasta on kirkastunut. Ei paljon lohduta jos kuva on kirkkaampi 5 metrin matkalla tai puiden latvat näkyy paremmin.
                      Itseä tympäisee vakio pitkät jotka hukkaa valotehon puiden latvojenvalaisuun kun haluaisin nekin valonsäteet tienpinnalle 200m päähän.

                      Itsellä oli aikaisemmin vakio xenon ja nyt kääntyvät. Pitkien valotehon osalta en ole muuta eroa huomannut kuin että nyt valot kääntyy. Molemmat valaisee liikaa puidenlatvoja.
                      Last edited by ekaBMW; 07-09-2016, 22:45. Reason: Lisäys
                      F11 530d xDrive 09/16
                      Ex E60 530d xDrive A 10/08
                      Ex E60 520dA 09/08 liisari
                      Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                      Ex Opel Kadett 1.6 -89

                      Comment

                      • samppa.re
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2015
                        • 100
                        • Oulu

                        #12
                        Hyvä että saadaan vertailua

                        ekaBMW kokeileppa pyörittää umpion päällä olevista säätöruuveista (pre-LCI:ssä ainakin valkoiset muoviset kuusiokolot) valoa vähän alaspäin jos siitä olisi apua. Samalla tosin säätyy lyhyetkin. Toinen ruuvi säätää korkeus- ja toinen sivuttaissuunnassa.

                        Omassa autossa valojen kääntymistä ennen muutosta ei pitkät päällä huomannut käytännössä ollenkaan. Tähän syynä luultavasti sisemmässä heijastimessa oleva h7 apupitkä joka oli xenonia tehokkaampi, tosin ei silläkään häävisti nähnyt. Muutoksen jälkeen h7:n olemassa oloa tuskin huomaa xenonien valotehon kasvun myötä ja valokeila kääntyy selvästi mutkissa.

                        Ja polttimoina edelleen xxxtkm ajetut vanhat philipsit.
                        530d E61 Saphirschwarz

                        Comment

                        • hatemi
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2009
                          • 106
                          • Jkl

                          #13
                          Minä värkkäsin aikanaan Audiin vastaavat projektorit. Verrattuna 8v vanhoihin orkkiksiin valoteho ja kuvio parani merkittävästi. Ennen muutosta valot oli ala-arvoiset. Modin jälkeen jo välttövät.
                          tdituning.fi

                          Comment

                          • ate262
                            BTCF Member
                            • Jun 2016
                            • 53
                            • Karkkila

                            #14
                            Originally posted by samppa.re View Post
                            Pre-LCI kurvivalot itsellä että niihin ainakin. Perusxenoneihin saattaa mahtua vaihtamaan ihan takakautta ilman lasien irrotusta.
                            Tuolla retrofitlabin sivuilla on näköjään maininta E60:n osalta:

                            2003-2006
                            For OEM D2S xenon headlights only, without AFS. Can be replaced without opening headlight.

                            Eli tulkkaanko oikein, että pre-faceliftiin D2S (ja D1S?) xenoneihin ilman kääntövaloja tuommoisten vaihto onnistuisi ilman umpion avausta? Jos näin on, niin alkoi oikeasti kiinnostamaan..

                            Comment

                            • samppa.re
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2015
                              • 100
                              • Oulu

                              #15
                              Ei muuta kuin umpio irti ja luukku takapuolelta auki. Jos projektorin kiinnitysruuvit on näkyvillä ja avattavissa takakautta niin onnistuu.

                              Umpion irrotus oli 5min homma ensikertalaiselta.
                              530d E61 Saphirschwarz

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎