Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61/E61 ilmastoinnin vaatimustenmukaisuus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2554
    • Tampere

    #16
    Originally posted by MajorDrake View Post
    En minä ymmärrä mitä sillä CoC:llä on virkaa jos jotain lisätietojakin pitää sen lisäksi toimittaa.
    Samaa mieltä, olettaen ettei autoon ole tehty sellaisia muutoksia jotka vaatisivat esim. muutoskatsastuksen ja jonkin lisätodistuksen. Nyt sellaista ei ilmeisesti ole aihetta epäillä.

    Suomessa katsastustoimintaa valvova viranomainen on Trafi. Katsastusasemien on noudatettava Trafin antamia ohjeita. Katsastustarkastus (esim. rekisteröinnin yhteydessä) ei saa olla mielivaltaista, vaan sen on perustuttava Trafin ohjeistukseen.

    Vaatimuksenmukaisuustodistusten tulkinta on hyvin yksiselitteistä. On tietysti asia erikseen jos tulkintaa ei osata tehdä oikein, mutta Trafista oikea ohjeistus tulkintaan on kuitenkin saatavissa.

    Olisikin mielenkiintoista tietää, millainen perustelu kyseiseen lisäselvityspyyntöön liittyy eli missä kohdassa CoC:ssä pyydetty merkintä tulisi olla ja mikä on mahdollinen Trafin ohjeistus sen taustalla. Hatustahan niitä ei voi repiä eikä CoC:hen lisäillä.

    Trafille voi tehdä oikaisuvaatimuksen katsastusaseman virheellisestä päätöksestä, mutta sen tutkiminen on maksullista. Ja koska päätöstä ei ole annettu vaan pyydetty lisäselvitystä, Trafi ei todennäköisesti tutki oikaisuvaatimusta.

    EDIT: Lisään vielä ketjun aloitusviestissä tiedustellun tahon josta todistuksia voi tarvittaessa hankkia, eli TUV Nord jolla on toimisto myös Suomessa (https://www.tuv-nord.com/fi/en/mobil...distus-597.htm).
    Last edited by JaniLap; 08-09-2016, 07:36. Reason: Tiedot TUV Nord liittyen
    N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
    Webasto ja Eberspächer vikadiagnostiikka.
    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • Larde
      Newbiemmer
      • Feb 2013
      • 10
      • Finland

      #17
      Ei ole tiettävästi tehty mitään muutoksia ja vaikka olisikin, ei katsastusmiehellä voi niistä olla mitään tietoa, ellei jonkinlaista muutoskatsastusta olisi jossain vaiheessa tehty, koska itse autoa hän katsoi noin 3 minuuttia. Loput selvitti papereista, joissa ongelma ilmeisesti oli enemmänkin merkinnän puuttuminen kuin se, että olisi ilmoitettu jostakin muutoksesta..

      Iltapäivällä konttorille, vähän jo jännittää

      Comment

      • JaniLap
        BTCF Member
        • Sep 2012
        • 2554
        • Tampere

        #18
        Originally posted by Larde View Post
        Tietysti jos marssis sinne, sanois et ne paperit tähän, en asioi täällä enää koskaan ja löis tehosteeksi vielä kirveen pöytään, ellei ala paperin kahinaa kuulua
        Pahoittelen off-topiccia, mutta:
        Se kirves kannattaa jättää kotiin. Suomessa asioita hoidetaan keskustellen ja yhdessä ratkoen. Tarvittaessa kysytään neuvoa viranomaiselta. Se katsastusmieskin on tänään tullut töihin tavoitteenaan palvella asiakkaita ja hoitaa työnsä ainakin omasta mielestä hyvin. Ihmiset erehtyy ja tekee virheitä, ja niistä virheistäkin voi ja kannattaa oppia. Mikäli asiat ei tunnu aukeavan Trafin avustuksella konttorissa, niin katsastuksen keskeyttämistä voisi ehdottaa ja siirtyä seuraavalle asemalle. Näistä ei maksa vaivaa tehdä elämää suurempia asioita.
        N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
        Webasto ja Eberspächer vikadiagnostiikka.
        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
        Tampere

        Comment

        • Timelord
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2010
          • 501
          • Loimaa

          #19
          Originally posted by JaniLap View Post
          Pahoittelen off-topiccia, mutta:
          Se kirves kannattaa jättää kotiin. Suomessa asioita hoidetaan keskustellen ja yhdessä ratkoen. Tarvittaessa kysytään neuvoa viranomaiselta. Se katsastusmieskin on tänään tullut töihin tavoitteenaan palvella asiakkaita ja hoitaa työnsä ainakin omasta mielestä hyvin. Ihmiset erehtyy ja tekee virheitä, ja niistä virheistäkin voi ja kannattaa oppia. Mikäli asiat ei tunnu aukeavan Trafin avustuksella konttorissa, niin katsastuksen keskeyttämistä voisi ehdottaa ja siirtyä seuraavalle asemalle. Näistä ei maksa vaivaa tehdä elämää suurempia asioita.
          Tää on täysin totta, asiallisesti kannattaa yrittää hoitaa. Mutta kertomasi perusteella larde rekisteröintikatsastuksen keskeytys ja konttorin vaihto tuntuisi parhaimmalta vaihtoehdolta. Katsurin tehtävä tuossa tapauksessa on palvella ja auttaa asiakasta saamaan auto kilpiin, ei hankaloittaa vaatimalla todistusta milloin minkäkin osan direktiivin mukaisuudesta...

          Haluatko larde kertoa missä päin ja minkä niminen katsastusfirma on kyseessä? Vaikka sitten yyveellä jos et tänne kehtaa laittaa.
          Last edited by Timelord; 08-09-2016, 09:04. Reason: Typovihreet :)
          W201 2,5D
          W123 280ce
          E21 316
          ex-E60 530ia
          ex-E53 4,4i
          ex-E39 523i
          ex-E34 520ia
          ex-E21 318i

          Comment

          • MajorDrake
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 7486
            • Jyväshyvä

            #20
            Ei se konttorin vaihto ilmaista ole ja se on se viimeinen vaihtoehto...
            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

            Comment

            • Larde
              Newbiemmer
              • Feb 2013
              • 10
              • Finland

              #21
              Kävinpä tänään konttorilla. Ilmoitin, etten sellaista todistusta mistään pysty tekemään ja "moni taho, johon otin yhteyttä" oli sitä mieltä, että selvitysvastuu on heillä, kun versio ja variantti lapuista ilmenee. Ääni kellossa oli täysin toinen kuin viimekäynnillä (sama henkilö). Oli kuulemma vain unohtunut selvittää ja ajattelivat, että jos minä jostain olisin helposti saanut sellaisen todistuksen

              No, anyway, rekisteröintiä en keskeyttänyt. Vielä. Kirveskin jäi kotiin. Käytin sitä vain kielikuvana kuvastamaan perinteistä suomalaista asioidenhoitotapaa, kun sanat ja ymmärrys loppuvat, teot alkavat. Mutta siis asialinjalla tottakai, raivoamalla ei saa kun paskaa niskaan ja asiat entistä hankalammiksi.

              Konttorin vaihto olisi vaivannäköön ja prosessiin käytettyyn aikaan nähden kohta jo ollut kannattavaakin, jos rahallisesti ajattelisi. CoC-todistuksella vajaa 200 euroa uusi rekisteröintikatsastus jossakin muualla nähdäkseni ainut kulu, naapurikunnan katsastusasemalle reilu 20km, jonka naapurissa taas on saksalaisten autojen maahantuontiyritys, joten kokemustakin löytyisi.


              Nähtäväksi jää, joutuuko viimekädessä hakemaan Etelä-Helsingin kilpiä

              Edit: eli ei siis vieläkään kilpiä tai hyväksyntää, nyt vuorostaan he selvittävät asiaa.
              Last edited by Larde; 08-09-2016, 18:15.

              Comment

              • MajorDrake
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 7486
                • Jyväshyvä

                #22
                Vielä asiaan:

                Oliko saksalaisella otteella variantti ja versio,
                ja jos oli, vaativatko he silti CoC todistusta
                ja sen saatuaan eivät sitäkään kelpuuttaneet?
                Ja maksoit ymmärtääkseni 200€ ko. todistuksesta?

                Vaatisin kyllä em. tilanteessa tarpeettomasti pyydeton CoC:n hinnan
                hyvitystä...

                Bemareissa toinen (variantti tai versio) näkyy yleensä valmistenumerosta
                ja toista on yleensä kaksi, toinen on manuualiaskille ja toinen automaatille,
                minä en ole joutunut yhtään CoC:tä bemariin hommaamaan,
                autoja on kuitenkin tullut tuotua useita satoja...
                Vanhemmista on puuttunut variantti/versiotiedot otteelta
                mutta katsuri on kaivanut puuttuvan tiedon trafin järjestelmistä...
                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                Comment

                • Larde
                  Newbiemmer
                  • Feb 2013
                  • 10
                  • Finland

                  #23
                  COC oli myyjällä jo kaupantekohetkellä ja sain sen tietysti mukaan. Tarjosin sitä samantien katsastuskonttorilla, kun ajattelin sen helpottava prosessia (ja halventavan). Eli siis rekisteröintikatsastus meilläpäin sen 170€ tai mikä se tarkka summa nyt ikinä olikaan.

                  Variantti ja versio näkyivät otteessa kyllä myös.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎