Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lämppärin vesiventtiilin toiminta+ eberspächer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jariz
    Bimmer Rookie
    • Jun 2004
    • 103

    Lämppärin vesiventtiilin toiminta+ eberspächer

    Miten tuo lämppärin vesiventtiili toimii? Sulkeeko kierron lämppärin kennolle kun auto sammutetaan?
    Epäilys heräsi kun asensin eberin joka nyt toimii auto käynnissä mutta heti kun auton sammuttaa eberi ylikuumenee ja menee vikatilaan. Lämmittimen vesipumppu tuntuu pelaavan. Ainakin letku värisee kohtuu voimakkaasti.
    Eberi on asennettu syyläriltä tulevan ja vesiventtiilin letkun väliin. Vai voiko orkkisvesipumppu ahdistaa kiertoa niin paljon että eberin pumppu ei jaksa kierrättää?
  • exautisti
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 1267
    • oulu

    #2
    Muistaakseni virrattomana auki mut hetken kiinni kun auto sammutetaan.
    -99 punane passatti

    https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

    Tuikun softat
    Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
    BMW Maahantuonti ammattitaidolla
    Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
    Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

    www.mcars.fi

    Kysy 041-5056506

    https://www.facebook.com/MCarsOulu/

    INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

    Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

    Comment

    • Juspa
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 1225
      • Pori

      #3
      Vesiventtiilihän menee kiinni jonkin ajan kuluttua kun virrat on sammutettu. Ebebriä asennettaessa katkaistaan releellä virta vesiventtiililtä jolloin se jää auki -asentoon.
      E70 M-Sport AlpinWeiß 3

      Ex.
      F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
      E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
      E90 320d -05 Schwartz 2
      E36 328i touring -97 Diamantschwartz
      E36 352i -91 Diamantschwartz

      Comment

      • exautisti
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 1267
        • oulu

        #4
        Originally posted by Juspa View Post
        Vesiventtiilihän menee kiinni jonkin ajan kuluttua kun virrat on sammutettu. Ebebriä asennettaessa katkaistaan releellä virta vesiventtiililtä jolloin se jää auki -asentoon.
        Onko varma tieto? Muistelin että vain ilmaläpiltä katkastaan ohjaus. Voin toki olla väärässäkin,kun on näihin tullut vain orkkiksia asenneltua.
        -99 punane passatti

        https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

        Tuikun softat
        Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
        BMW Maahantuonti ammattitaidolla
        Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
        Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

        www.mcars.fi

        Kysy 041-5056506

        https://www.facebook.com/MCarsOulu/

        INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

        Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

        Comment

        • jariz
          Bimmer Rookie
          • Jun 2004
          • 103

          #5
          Tänään kun laitoin lämmittimen päälle niin se pysyi päällä ja lämmitti hyvin sinne 75 asteeseen. Onko lämmönsäätövipujen asennolla kuinka paljon merkitystä? Täytyykö olla aina täysin kuumalle käännetty että pitää venttiilin auki?
          Kytkäriä tutkin niin ohjaus tulee tosiaan vain puhaltimen moottorille ja lin-bus läpälle(tuulilasin läpät).

          Comment

          • Juspa
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 1225
            • Pori

            #6
            Tässä on vastausta tuohon asiaan, eli releellä katkaistaan vesiventiililtä virta ja lisäksi tarvitaan IPCU ohjaamaan auton omaa puhallinta. Tämä toki E90 -mallista, mutta ei liene erilainen E60:ssa..

            Originally posted by WSE1 View Post
            Asennukseen tarvitaan myös IPCU puhaltimen ohjausta varten. Klima kitin mukana saa valmiiski ohjelmoidun, muutoin IPCU:n parametrointi onnistuu mm. meillä. sillä yleissarjan mukana tulevalla vaihtoreleellä taas katkaistaan E90 mallissa sähkö läppiä ohjaavilta moottoreilta kun auto sammuu jolloin läpät jäävät siihen asentoon missä olivatkin eli lämmittimen käytön kannalta järkevään, muutoin automatiikka sulkisi ne auton mennessä standby tilaan n. 15 min kuluttua sammutuksesta. Tähän ei luonnollisestikaan kannata (asennusohjeen sanomasta huolimatta) käyttää yleissarjan mukana olevia 4mm2 kaapeleita vaan vetää relekannasta uudet 0,75.
            Yleissarjan lisäksi tarvittaisiin mm pari letkuadapteria (koon sovittaminen), pari 180 mutkaa, muutama lämmöneristeosa ja kiinnitysosia & kiinnityslevy. Nämä voi toki hannkkia mmuulta tai soveltaa/tehdä itsekin. Eberiltä tämän mallikohtaisen lisäsarjan numero on 24 8145 00 00 00. Tämän kanssa asennus sujuu kuin tanssi mutta näiden korkeahko hinta pitää huolen siitä että useimmiten ainakin työkseen asentavilla on sen verran muualta hankittua ja muista asennuksista ylijäänyttä materiaalia hyllyssä että lisäsarjan hankinta voidaan välttää.
            E70 M-Sport AlpinWeiß 3

            Ex.
            F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
            E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
            E90 320d -05 Schwartz 2
            E36 328i touring -97 Diamantschwartz
            E36 352i -91 Diamantschwartz

            Comment

            • exautisti
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2007
              • 1267
              • oulu

              #7
              Originally posted by Juspa View Post
              Tässä on vastausta tuohon asiaan, eli releellä katkaistaan vesiventiililtä virta ja lisäksi tarvitaan IPCU ohjaamaan auton omaa puhallinta. Tämä toki E90 -mallista, mutta ei liene erilainen E60:ssa..
              Eihän siinä puhuta vesiventtiileistä sanallakaan
              -99 punane passatti

              https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

              Tuikun softat
              Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
              BMW Maahantuonti ammattitaidolla
              Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
              Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

              www.mcars.fi

              Kysy 041-5056506

              https://www.facebook.com/MCarsOulu/

              INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

              Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

              Comment

              • jariz
                Bimmer Rookie
                • Jun 2004
                • 103

                #8
                Eikö tuon älyreleen voi korvata sopivalla vastuksella?

                Comment

                • Juspa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 1225
                  • Pori

                  #9
                  Originally posted by exautisti View Post
                  Eihän siinä puhuta vesiventtiileistä sanallakaan
                  Taisinpa muistaa väärin, eli kyseessä on ilmaläpät jotka piti releellä ohjata virrattomiksi etteivät mene kiinni. Sitä se 7 vuotta viimeisestä asennuksesta teettää.
                  E70 M-Sport AlpinWeiß 3

                  Ex.
                  F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
                  E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
                  E90 320d -05 Schwartz 2
                  E36 328i touring -97 Diamantschwartz
                  E36 352i -91 Diamantschwartz

                  Comment

                  • jariz
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2004
                    • 103

                    #10
                    Koitin käynnistää eberin auton sammuttamisen jälkeen mutta ei mennyt kun noin minuutti niin se ylikuumeni. Annoin auton seistä useamman tunnin jonka jälkeen koitin uudelleen. Nyt lämmitin pysyi päällä normaalisti. Aukeaakohan tuo vesiventtiili vasta sitten kun auto menee "nukkumaan" vai minkälainen viive siinä on? Jotenkin tuo toiminta tuntuisi siihen nyt liittyvän.

                    Comment

                    • Juspa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2006
                      • 1225
                      • Pori

                      #11
                      Originally posted by jariz View Post
                      Koitin käynnistää eberin auton sammuttamisen jälkeen mutta ei mennyt kun noin minuutti niin se ylikuumeni. Annoin auton seistä useamman tunnin jonka jälkeen koitin uudelleen. Nyt lämmitin pysyi päällä normaalisti. Aukeaakohan tuo vesiventtiili vasta sitten kun auto menee "nukkumaan" vai minkälainen viive siinä on? Jotenkin tuo toiminta tuntuisi siihen nyt liittyvän.
                      Jos koitit käynnistää heti auton sammuttamisen jälkeen ja sulla oli veden lämmöt yli 70 astetta niin ei se lähdekään päälle. Mutta sulla siis ylikuumenee ja antaa siitä vikakoodin? Jostain syystä siellä ei sitten kierrä neste, onko eberin pumppu asennettu tarpeeksi alas, eli ei ole ylin kohta kierrossa? Tää on taas mutuilua, mutta eikö vesiventtiili vain toisessa asennossa kierrätä vettä pelkässä koneessa ja toisessa myös lämppärin kennon läpi? Tällöin silti joka tapauksessa siellä pitäisi olla kiertoa kun pumppu käy, oli venttiili kummassa asennossa tahansa.
                      E70 M-Sport AlpinWeiß 3

                      Ex.
                      F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
                      E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
                      E90 320d -05 Schwartz 2
                      E36 328i touring -97 Diamantschwartz
                      E36 352i -91 Diamantschwartz

                      Comment

                      • Habaza
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2012
                        • 73
                        • Suomi

                        #12
                        Originally posted by jariz View Post
                        Eberi on asennettu syyläriltä tulevan ja vesiventtiilin letkun väliin. Vai voiko orkkisvesipumppu ahdistaa kiertoa niin paljon että eberin pumppu ei jaksa kierrättää?
                        Itsellä oli retrofit webastolla tuota ylikuumenemista ja syy oli tuo orkkisvesipumppu joka rajoitti kiertoa, auto käynnissä pelasi webasto normaalisti. Otin vesipumpun siivet pois ja ei enää ongelmaa. Toki antoi myös vikakoodia siitä pumpusta eli ei ollut kunnossa.

                        Comment

                        • exautisti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2007
                          • 1267
                          • oulu

                          #13
                          Se johtuu siitä että vesiventtiili on hetken kiinni sammuttamisen jälkeen estäen veden kierron.Tarkkaa aikaa en tiedä.
                          -99 punane passatti

                          https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                          Tuikun softat
                          Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                          BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                          Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                          Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                          www.mcars.fi

                          Kysy 041-5056506

                          https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                          INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                          Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                          Comment

                          • jariz
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2004
                            • 103

                            #14
                            Originally posted by Juspa View Post
                            Jos koitit käynnistää heti auton sammuttamisen jälkeen ja sulla oli veden lämmöt yli 70 astetta niin ei se lähdekään päälle. Mutta sulla siis ylikuumenee ja antaa siitä vikakoodin? Jostain syystä siellä ei sitten kierrä neste, onko eberin pumppu asennettu tarpeeksi alas, eli ei ole ylin kohta kierrossa? Tää on taas mutuilua, mutta eikö vesiventtiili vain toisessa asennossa kierrätä vettä pelkässä koneessa ja toisessa myös lämppärin kennon läpi? Tällöin silti joka tapauksessa siellä pitäisi olla kiertoa kun pumppu käy, oli venttiili kummassa asennossa tahansa.
                            Lämmöt eivät olleet nousseet paljoakaan kun auton sammutin.
                            Antaa juu vikakoodin 14 eli ylikuumenee. Vesipumppu ja eberi on syylärin keskikohdan korkeudella. Vesipumppu alimpana.
                            Minun käsityksen mukaan tuo vesiventtiili sulkee tai avaa kierron lämppärin kennolle

                            Comment

                            • jariz
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2004
                              • 103

                              #15
                              Jos vika uusiutuu jatkossa niin täytyy tsekata tuo orkkis pumppu. Huomaako lämmöntuotossa eroa jos se ei ole käytössä?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎