Announcement

Collapse
No announcement yet.

Minkälainen moottorinlämmitin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • uusis
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2016
    • 192
    • finland

    #31
    [QUOTE=JTP;3816992]Siellä on luultavasti säteilylämppäri öljypohjan kyljessä moottorin oikealla puolella. Nuo säteilyläppärit on niin tehottomia, ettei 1,5 tunnin lämmitystä 10 asteen pakkasella juurikaan huomaa..



    Mulla ainakin 3.0l bensakoneella oleva lämpesi defan säteilylämmittimellä
    -5 asteen pakkasessa 1,5h aikana öljyn lämmöt +28 asteeseen.
    Joten olen vahvasti eri mieltä että säteilylämmitin olisi täysin tuhnu.
    Tosin en tiedä onko mulla eri kohdassa lämmitin läiskästy kiinne ja missä kohtaa tämä lämpöanturi on.mutta kyllä sen käynnistyksessä selvästi huomasi että lämpimät öljyt on.

    Comment

    • markok
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 3018
      • Kuopio

      #32
      [QUOTE=uusis;3825401]
      Originally posted by JTP View Post
      Siellä on luultavasti säteilylämppäri öljypohjan kyljessä moottorin oikealla puolella. Nuo säteilyläppärit on niin tehottomia, ettei 1,5 tunnin lämmitystä 10 asteen pakkasella juurikaan huomaa..



      Mulla ainakin 3.0l bensakoneella oleva lämpesi defan säteilylämmittimellä
      -5 asteen pakkasessa 1,5h aikana öljyn lämmöt +28 asteeseen.
      Joten olen vahvasti eri mieltä että säteilylämmitin olisi täysin tuhnu.
      Tosin en tiedä onko mulla eri kohdassa lämmitin läiskästy kiinne ja missä kohtaa tämä lämpöanturi on.mutta kyllä sen käynnistyksessä selvästi huomasi että lämpimät öljyt on.
      Samat havainnot itselläkin kun asiaa viime talvena tutkin. Säteilylämmitin lämmittää öljyt, lohkolämmitin ja letkulämmitin veden. Veden lämpeneminen on helpompi havaita ja siksi monet pitää säteilylämmitintä turhana. Omassa autossa on nyt 400W säteilylämmitin ja 500W letkulämmitin, joten lämpenee vedet ja öljyt.
      BMW 530iA Touring -05

      Comment

      • tommipommi
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2011
        • 225
        • sastamala

        #33
        Onko se tuo 1000w tt-thermo riittävä tuohon m57 vai pitäisikö olla herrojen mielestä ehottomasti se 1500w? Ja nyt en kattonu mallistoa, mutta taisi olla lähtöjen osalta mutkamallia ja suoraa niin kumpiko sinne mukavammin sopii?

        Comment

        • Ropeli
          Newbiemmer
          • Sep 2016
          • 6
          • Näläkämaa

          #34
          Tässä nyt muutama reipas pakkanen ollut, eli -25c ja 1000wattinen tt thermo hurissut puolitoista - kaksi tuntia. Hehkun merkkivalo ei ole vilahtanutkaan ja ajoon lähtiessä lämmöt hytässä sekä nesteissä nousee mukavan nopeasti eli hyvin riittää tuo 1000wattinen tuohon 530d:hen omien kokemuksien pohjalta. En ole testannut kuinka hyvin lämmöt nousisivat noissa pakkasissa puolen tunnin tai tunnin roikassa olon ajan.

          Comment

          • tommipommi
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2011
            • 225
            • sastamala

            #35
            Originally posted by Ropeli View Post
            Tässä nyt muutama reipas pakkanen ollut, eli -25c ja 1000wattinen tt thermo hurissut puolitoista - kaksi tuntia. Hehkun merkkivalo ei ole vilahtanutkaan ja ajoon lähtiessä lämmöt hytässä sekä nesteissä nousee mukavan nopeasti eli hyvin riittää tuo 1000wattinen tuohon 530d:hen omien kokemuksien pohjalta. En ole testannut kuinka hyvin lämmöt nousisivat noissa pakkasissa puolen tunnin tai tunnin roikassa olon ajan.
            Kiitti tiedosta.

            Comment

            • TINTTI
              Bimmer Fanatic
              • May 2004
              • 404
              • ...kuvan kaunis Koivuhaka

              #36
              Calix - Defa - TT thermo

              Onko kukaan asennella noita Calix tai Defan letkulämppäreitä? Millasia kokemuksia niistä? Ja mitä lisätarvikkeita / asennus sarjoja niihin on tarvinnut ja miten lämpenee?

              Defa https://www.tarvikkeet.fi/tuotteet/a...tkulammittimet
              Calix https://www.tarvikkeet.fi/tuotteet/a...tkulammittimet

              Mikä se on sen letkun BMW:ssä koko johon tuo asennetaan (16, 18 vai 19mm)? Itsellä kyseessä F10 523A N52B30...
              Last edited by TINTTI; 23-09-2019, 23:06.
              420dxA/f36/GrandCoupe/Business M Sport/~190hp/400nm
              ex523iA/f10/sedan/business/161tkm/~200hp/270nm
              ex320iA/e93/cabrio/Business/118tkm/~170hp/210nm
              ex325i/e30/cabrio/M-tech I/196tkm/~170hp/220nm
              ex320i/e30/cabrio/M-tech I/211tkm/~140hp/170nm
              ex320d/e46/sedan/Kanilakki/363tkm/~170hp/350nm

              Comment

              • T H
                Bimmer Rookie
                • Jan 2005
                • 33
                • Jyväskylä

                #37
                Entä onko jollain tuollainen venäläinen Advers polttoainekäyttöinen lämmitin? Varsin edukkaalta vaikuttaisi Webastoon ja Eperspächeriin nähden. Käyttökokemukset kiinnostaisi ja miten helppoa lienee omatoiminen asentaminen?
                BMW 525d LCI E61 -07
                Ex. BMW 525i Exe E34 -94 ja BMW 315 E21 -82

                Comment

                • ErkkiE
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2006
                  • 610
                  • Espoon haja-asutus

                  #38
                  Itsellä (tosin dieselissä) Calixin PH-sarjan työkonepurkki (PH500 tai PH750, ei muista enää, kun on useampi vuosi asennuksesta).

                  Tuossahan ei tule mukana muita asennusosia kuin purkin ympärille tuleva panta ja purkki on itsessään sen verran kookas ja nesteellä täyttyneenä tietysti myös painava, että se on pakko kannakoida kiinni kunnolla. Itse vääntelin lattaraudasta kannakkeen ja laitoin sillä sen lohkoon kiinni. Valmiiksi taivutettuja letkuja on hyvä olla jonkinlainen valikoima, ja niistä saa sitten soviteltua sopivat.

                  Muutoin normaalia touhua löytää riiittävän iso kolo sieltä koneen kyljestä riittävän alhaalta, jotta luonnonkierto lähtee toimimaan. Toiminnassa ei ole ollut moittimista. Tosin tuntuu toisessa dieselissä oleva Defan säteilijäkin jotenkuten toimivan.

                  E

                  Comment

                  • Kiding
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2015
                    • 190
                    • Tamperkele

                    #39
                    Letkulämmittimen vaihto calix -> TT Thermo

                    Onnistuuko k.o. operaatio mitenkään näppärästi jollain sovitin paloilla, lähinnä liitäntöjen puolesta?
                    Tuo calixin letkulämmitin on aikas tehoton.
                    Kyseessä sigun auto, jos sillä nyt mitään väliä on.
                    BMW E61 530D 2008

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎