Mistähän lähtisi etsimään vikaa kun N52B30 moottorilla varustettu e61 ei kiihdy tasaisesti vaan 3000-3500rpm:n kohdalla tulee melko voimakas tehon kasvu? Autoon vaihdettu uusi ulompi Disa venttiili, jonka ilmeisesti pitäisi toimia juuri tuolla kierrosalueella. Mitkä muut komponentit voisivat aiheuttaa tällaista ja millaisia arvoja kannattaisi Inpa:lla seurata vikaa etsittäessä? Vikakoodeja ei ole koskaan tullut.
En ole varma onko auto käyttäytynyt näin koko omistusaikani, mutta tänään toista samanlaista ajaneena huomasin käytöksen olevan erilainen. Kiihtyykö muilla vastaavalla tekniikalla oleva auto tasaisesti koko kierrosalueella vai tuleeko jossain kohti selvä tehonlisäys? Ei tuo omakaan laiska ole pienillä kierroksilla, mutta potku on selkeä.
Minkä antureiden perusteella moottorin kuormitus lasketaan? Vaihteistossa on sellainen erikoisuus, että kutonen ei lukitu täysin kevyessä kiihdytyksessä, mutta vähänkin kaasua painaessa lukittuu välittömästi. Voisiko näillä asioilla olla yhteyttä toisiinsa eli laatikolle tulisi väärää kuormitustietoa?
Kaikki ideat ja kokemukset otetaan mielellään vastaan. En edes varmaksi tiedä onko kyseessä vika vai ominaisuus, mutta epäilisin, että kiihtyvyyden kuuluisi olla tasaisempi.
En ole varma onko auto käyttäytynyt näin koko omistusaikani, mutta tänään toista samanlaista ajaneena huomasin käytöksen olevan erilainen. Kiihtyykö muilla vastaavalla tekniikalla oleva auto tasaisesti koko kierrosalueella vai tuleeko jossain kohti selvä tehonlisäys? Ei tuo omakaan laiska ole pienillä kierroksilla, mutta potku on selkeä.
Minkä antureiden perusteella moottorin kuormitus lasketaan? Vaihteistossa on sellainen erikoisuus, että kutonen ei lukitu täysin kevyessä kiihdytyksessä, mutta vähänkin kaasua painaessa lukittuu välittömästi. Voisiko näillä asioilla olla yhteyttä toisiinsa eli laatikolle tulisi väärää kuormitustietoa?
Kaikki ideat ja kokemukset otetaan mielellään vastaan. En edes varmaksi tiedä onko kyseessä vika vai ominaisuus, mutta epäilisin, että kiihtyvyyden kuuluisi olla tasaisempi.
Comment