Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530iA epätasainen kiihtyvyys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • markok
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 3018
    • Kuopio

    E61 530iA epätasainen kiihtyvyys

    Mistähän lähtisi etsimään vikaa kun N52B30 moottorilla varustettu e61 ei kiihdy tasaisesti vaan 3000-3500rpm:n kohdalla tulee melko voimakas tehon kasvu? Autoon vaihdettu uusi ulompi Disa venttiili, jonka ilmeisesti pitäisi toimia juuri tuolla kierrosalueella. Mitkä muut komponentit voisivat aiheuttaa tällaista ja millaisia arvoja kannattaisi Inpa:lla seurata vikaa etsittäessä? Vikakoodeja ei ole koskaan tullut.

    En ole varma onko auto käyttäytynyt näin koko omistusaikani, mutta tänään toista samanlaista ajaneena huomasin käytöksen olevan erilainen. Kiihtyykö muilla vastaavalla tekniikalla oleva auto tasaisesti koko kierrosalueella vai tuleeko jossain kohti selvä tehonlisäys? Ei tuo omakaan laiska ole pienillä kierroksilla, mutta potku on selkeä.

    Minkä antureiden perusteella moottorin kuormitus lasketaan? Vaihteistossa on sellainen erikoisuus, että kutonen ei lukitu täysin kevyessä kiihdytyksessä, mutta vähänkin kaasua painaessa lukittuu välittömästi. Voisiko näillä asioilla olla yhteyttä toisiinsa eli laatikolle tulisi väärää kuormitustietoa?

    Kaikki ideat ja kokemukset otetaan mielellään vastaan. En edes varmaksi tiedä onko kyseessä vika vai ominaisuus, mutta epäilisin, että kiihtyvyyden kuuluisi olla tasaisempi.
    BMW 530iA Touring -05
  • kemo81
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2010
    • 1248
    • ylöjärvi

    #2
    Originally posted by markok View Post
    Mistähän lähtisi etsimään vikaa kun N52B30 moottorilla varustettu e61 ei kiihdy tasaisesti vaan 3000-3500rpm:n kohdalla tulee melko voimakas tehon kasvu? Autoon vaihdettu uusi ulompi Disa venttiili, jonka ilmeisesti pitäisi toimia juuri tuolla kierrosalueella. Mitkä muut komponentit voisivat aiheuttaa tällaista ja millaisia arvoja kannattaisi Inpa:lla seurata vikaa etsittäessä? Vikakoodeja ei ole koskaan tullut.

    En ole varma onko auto käyttäytynyt näin koko omistusaikani, mutta tänään toista samanlaista ajaneena huomasin käytöksen olevan erilainen. Kiihtyykö muilla vastaavalla tekniikalla oleva auto tasaisesti koko kierrosalueella vai tuleeko jossain kohti selvä tehonlisäys? Ei tuo omakaan laiska ole pienillä kierroksilla, mutta potku on selkeä.

    Minkä antureiden perusteella moottorin kuormitus lasketaan? Vaihteistossa on sellainen erikoisuus, että kutonen ei lukitu täysin kevyessä kiihdytyksessä, mutta vähänkin kaasua painaessa lukittuu välittömästi. Voisiko näillä asioilla olla yhteyttä toisiinsa eli laatikolle tulisi väärää kuormitustietoa?

    Kaikki ideat ja kokemukset otetaan mielellään vastaan. En edes varmaksi tiedä onko kyseessä vika vai ominaisuus, mutta epäilisin, että kiihtyvyyden kuuluisi olla tasaisempi.
    Muistelisin että oma samaa vuosikertaa oleva 325i oli aikanaan kans sellainen tehopiikki auto.Koneena toimi n52b25.En kylläkään muista millä kierrosalueella tuo tapahtui mutta selkeä tehon kasvun tunne oli huomattavissa.Ja ero oli kun seuraava omistuksessani oli myös 325i mut n53b30 niin kyyti oli paljon tasaisempaa.Vääntö Suurempaa heti pienistä kierroksista alkaen.Kun taas tuolla aikaisemmalla mielestäni alakierrokset hivenen puhdittomia ja ylhäällä hyvinkin jerkkua.En tiä mistä moinen johtui.
    Monenlaisten käynti yms oireiden takia autoja pengottiin kumpaakin ja minkään osan vaihto ei tahtonut auttaa autojen käynnin ja toimivuuden paranemiseen tai tasaantumiseen.
    e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
    Ex.
    e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
    e91 325i 2009 lci SaphireBlack
    e91 325i 2005 ArktisMetal
    e46 320ci 2001 TobassBlue
    e39 523i 1996 AlpinWhite 2

    S1000rr 2010 Thunder grey

    Comment

    • BeamR
      BTCF Member
      • Jul 2007
      • 13363
      • Espoon takametsät

      #3
      Onhan näissä perinteisesti ollut sellainen menohalupiikki lähempänä neljää tonnia.

      Jos katsotaan teho/vääntökäyrää, niin kolmen tonnin jälkeen on huippuvääntö ja tehon tuottokin ylittää 150hp, joten kyllähän se silloin alkaa liikkumaan.



      En pitäisi kokemaasi mitenkään poikkeuksellisena, samalta omat N52B30:kin on tuntuneet niin E60 kuin E90.
      F46 Gran Tourer -20
      Boxster 2.5 -97

      Comment

      • markok
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 3018
        • Kuopio

        #4
        Erittäin hyvää tietoa molemmilta. Juuri eilen luinkin tuon kemo81:n koko pitkän topicin läpi ja aloin kallistumaan siihen, että ehkä tämä toimiikin niinkuin kuuluu. Tarkkaan en muista, mutta sellainen mielikuva on, että tämä ilmiö tuli esiin niihin aikoihin kun vaihdoin ulomman Disan. Olisiko sitten kuitenkin niin, että Disan vaihdon jälkeinen tehon kasvu 3000rpm:n jälkeen saa alemmat kierrokset tuntumaan laiskemmilta. Vanhassakaan Disassa en muuta ulkoista vikaa havainnut kuin hieman väljäksi kuluneen akselin ja hieman murtuneen tiivisteen. Kuten aiemmin sanoin niin en pidä tuota laiskana pienilläkään kierroksilla, mutta 3000rpm:n jälkeen alkaa todella tapahtumaan. Lisäksi mitä toista samanlaista pääsin kokeilemaan niin ei se ehkä sen pirteämmältä tuntunut alakierroksilla, mutta selvä tehon lisäys puuttui kokonaan. Liukkaat kelit tosin vähän hankaloittaa näitä vertailuita. Tuossa Kemo81:n topicissa oli joitakin kiihtyvyysmittauksiakin tehty niin täytyisi omastakin ottaa arvoja kunhan kelit sen sallivat pidon puolesta. Tosin ne tulokset taisi olla kaikki 2.5 koneesta.
        BMW 530iA Touring -05

        Comment

        • EPDM
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2005
          • 4623
          • Lahti.

          #5
          Jos disa ventiilin akselisto on täysin rikki niin että se vaan väpättaa ne tehopiikit voi tulla missa tahansa kierosalueella, useimmiten toki juuri alkukiihdytyksessä.

          Näkyy tässä m54 koneen tehomittauksessa ennen ja jälkeen.

          Viviendo en Lahiti
          BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
          Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
          Vw Corrado vr6

          Comment

          • Petsku333
            BTCF Member
            • Jun 2014
            • 349
            • Kerava

            #6
            Tänään kauppareissulla otin N52B25 koneella. 4. ja 5. vaihteilla 2000 - 4000 rpm vedot ja kiihtyi tällä välillä täysin lineaarisesti, eikä 3000 kohilla tuntunut mitään yhtäkkistä tehoa. Toisaalta mulla on vanhat DISA:t ja puoli litraa vähemmän tilavuutta, mutta kuitenkin. :think
            Seat Cupra 290

            Ex. F20 118i MHD Stage 2
            E60 2006 525i

            Comment

            • Ccccc
              Bimmer Rookie
              • Nov 2015
              • 112
              • Valkeakoski

              #7
              Originally posted by Petsku333 View Post
              Tänään kauppareissulla otin N52B25 koneella. 4. ja 5. vaihteilla 2000 - 4000 rpm vedot ja kiihtyi tällä välillä täysin lineaarisesti, eikä 3000 kohilla tuntunut mitään yhtäkkistä tehoa. Toisaalta mulla on vanhat DISA:t ja puoli litraa vähemmän tilavuutta, mutta kuitenkin. :think
              Mulla onon ollut muutama noita n52 koneisia ja muistaakseni se on n 4000 kiekkaa kun isompi disa aukee ja menohalut kasvaa. Sekä imuäänet.
              Työkalut M47 dampperin vaihtoon
              INPA ISTA

              Comment

              • markok
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 3018
                • Kuopio

                #8
                Originally posted by Petsku333 View Post
                Tänään kauppareissulla otin N52B25 koneella. 4. ja 5. vaihteilla 2000 - 4000 rpm vedot ja kiihtyi tällä välillä täysin lineaarisesti, eikä 3000 kohilla tuntunut mitään yhtäkkistä tehoa. Toisaalta mulla on vanhat DISA:t ja puoli litraa vähemmän tilavuutta, mutta kuitenkin. :think
                Olikohan niin, että tässä 2,5 koneessa oli vain yksi Disa? Viisaammat voi korjata jos olen väärässä, mutta näin muistelen. Tuosta moottorista ei itsellä ole kokemusta, mutta tuossa kemo81:n topicissa asiaa käsiteltiin laajasti juuri tämän moottorin osalta.

                Originally posted by Ccccc View Post
                Mulla onon ollut muutama noita n52 koneisia ja muistaakseni se on n 4000 kiekkaa kun isompi disa aukee ja menohalut kasvaa. Sekä imuäänet.
                Disan aukeamis kierroksista en ole faktaa löytänyt eikä ole tullut Inpa:lla katsottua, mutta oma käsitys on sellainen, että 3000rpm aukeaa isompi Disa ja 5000rpm pienempi. Pitäisi kyllä tuo tarkastaa jos ei kellään ole heittää tähän faktaa.
                BMW 530iA Touring -05

                Comment

                • Petsku333
                  BTCF Member
                  • Jun 2014
                  • 349
                  • Kerava

                  #9
                  Originally posted by markok View Post
                  Olikohan niin, että tässä 2,5 koneessa oli vain yksi Disa? Viisaammat voi korjata jos olen väärässä, mutta näin muistelen. Tuosta moottorista ei itsellä ole kokemusta, mutta tuossa kemo81:n topicissa asiaa käsiteltiin laajasti juuri tämän moottorin osalta.
                  Kyllä mä vielä samana päivänä INPA:sta kahta läppää heiluttelin
                  Seat Cupra 290

                  Ex. F20 118i MHD Stage 2
                  E60 2006 525i

                  Comment

                  • markok
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 3018
                    • Kuopio

                    #10
                    Originally posted by Petsku333 View Post
                    Kyllä mä vielä samana päivänä INPA:sta kahta läppää heiluttelin
                    Sitten olin väärässä Taas oppi uutta.
                    BMW 530iA Touring -05

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎