Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d savuttaa (mustaa) tyhjäkäynnillä, ravistaa ja moottorin erikoinen käyntiääni.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lallevihtinen
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2006
    • 690
    • Tampere

    #31
    Originally posted by PetriPT View Post
    Nokka-akselien osanumero on eri mutta pyysin aikanaan Pirkosta mittaamaan 535d ja 530d nokat kun teki minulle kannen niin ovat geometrialtaan ihan identtiset. Ero on valmistustavassa, 535d nokka-akseli on putkimainen, 530d umpivalua. Kaikissa uudemmissa 3l pietsokoneissa taitaa olla nuo samat nokat kuin pre lci 535d:ssä.

    Muuten sivusta tätä topiccia seuranneena varmasti hiuksia harventava tapaus. Toivottavasti tulee kuntoon.
    Aa...hyvä selvennys asiaan.
    sigpic
    BMW E93 335i & BMW M550Dx
    EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
    XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

    Comment

    • Caarlo
      Bimmer Rookie
      • Apr 2015
      • 105
      • 03

      #32
      Katsotaan tuleeko tästä viimeinen päivitys, toivotaan.. Eli tuo öljynkärytys sitten näytti loppuneen ainakin toistaiseksi, kun saatiin vähän kilometrejä alle. Hyvä näin. Silti pieni hytkytys tuntuu (ei aina), esimerkiksi liikennevaloissa seistessä D-päällä. Myös kylmänä saattaa joskus pientä hytkyntää esiintyä. Tämän aion vielä selvittää.. Kaikenkaikkiaan, loppujen lopuksi, kaikkien pienien murheiden jälkeen, alan olla tyytyväinen Benkaran tekemään työhön ja hintaan jolla se tehtiin. Sai ainakin autosta paremman ajettavan kuin mitä se on koskaan ollut minun aikanani.
      E60 530d -04.

      Comment

      • Caarlo
        Bimmer Rookie
        • Apr 2015
        • 105
        • 03

        #33
        Ja homma jatkuu.. Eilen oltiin kauppareissulle lähdössä aamupäivästä ja laitoin auton käymään parkkipaikalla. Voimakas metallinen sirinä/hankaus ääni kuului jostainpäin konepellin alta. Vähän vastaava ääni kuin jokin lämpösuojalevy tms. olisi huonosti kiinni. Ehdin konepellin avaamaan ja paikallistamaan tuon, että jostain pakosarjan tai koneen alta ääni kuului, sitten lakkasi. Hetken aikaa siinä ihmeteltiin ja vaimokkeen kanssa kyseltiin toisiltamme onko vastaavaa aiemmin käynyt, ei ollut. Ei muutakuin hämmentyneenä matkaan.. Muutamat kilometrit ajettuamme ja moottoritielle päästyämme, annoin kaasua vähän reilummin. Mitä v*ttua.. Ei käytännössä minkäänlaista reagointia kaasuun ja veto loppui täysin 3500pm kohdalla. Vielä uusi kokeilu ja tässä vaiheessa laatikko luisti reippaasti vinkunan saattelemana. Nätillä ajolla toimi normaalisti, että uskalsi ajaa kotiin. Vähänkin liikaa kaasua antaessa alkoi tuo vinkuminen vaihteistosta kuulumaan.

        Autolla on nyt ajettu n.1000km tuon moottoriremontin jälkeen.. Lähinnä vaimokkeen lyhyttä työmatka ajoa ja itse vetänyt muutaman pidemmän siivun. Vaihdelaatikon toiminnassa ei ole meidän aikana ikinä ollut mitään ongelmia.. Vähän mietityttää että mitä tuon moottorin vaihdon yhteydessä on voinut käydä, koska ei tämmöistä tuuria voi olla, että nyt menee jo vaihdelaatikkokin peräjälkeen. Sen tiedän, että Benkaralla sinne lisättiin öljyä moottorin vaihdossa, koska vanhaa oli tullut pihalle. Tuohon on turbiini ja vaihteistoöljyt vaihdettu muistaakseni 2014 vuonna. Voiko olla, että kun siellä on nyt kahta eri öljyä sekaisin, niin se olisi rikkonut tuon laatikon? Jotain pahaa karmaa tossa autossa on..
        E60 530d -04.

        Comment

        • JaniLap
          BTCF Member
          • Sep 2012
          • 2717
          • Tampere

          #34
          Kone (ja vaihteisto) oli varmaan riittävästi lämmennyt kuvaamassisi tilanteessa?

          Vaihteistoöljyn määrä voisi olla paikallaan tarkistaa. Saattaahan olla, että moottorirempan yhteydessä lisätty määrä ei ollut riittävä tai sitä vuotaa nyt jostakin.
          IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
          Tampere

          Comment

          • Caarlo
            Bimmer Rookie
            • Apr 2015
            • 105
            • 03

            #35
            Kyllä se riittävän lämmin oli ja vaikka ei olisikaan ollut, niin ei vaihteisto noin reilusti periksi anna tuollaisen rääkymisen saattelemana ellei jotain ole vikana. Mitään öljyläikkiä tms. ei ole ainakaan pihaan jättänyt, ellei sitten ajossa vuoda jostain? Toivotaan että menee öljyn lisäyksellä eikä ole ehtinyt ottaan itseensä.. :think
            E60 530d -04.

            Comment

            • Caarlo
              Bimmer Rookie
              • Apr 2015
              • 105
              • 03

              #36
              Joo-o.. En kyllä toivonut tänne enää asian osalta kirjottavani.. Eli moottorihan vaihdettiin aikalailla vuosi sitten. Koneella on nyt ajettu 26t kilometriä. Tänään moottoritietä ajaessani aloin havaitsemaan pientä nakutusta ja siitä n. 2km hallille päästyäni kone kalkatti jo selvästi. Kerran sen jälkeen vielä kokeilin, mutta niin kauhealta kuulostaa ettei kehtaa enää käymään laittaa.

              Benkara-autohan antaa koneelle sen 6kk takuu ajan mikä on ummessa. Onko nyt kylmä tosiasia että vaikka vain 26tkm on takana, saan taas etsiä uuden moottorin tai viedä koko läjän paaliin? Sen verran lisätäkseni.. Ensimmäinen moottori, jonka Benkara tulkitsi venttiilivialliseksi. Konetta ei koskaan avattu, kun olisi kuulemma ollut kallista avata vanhaa konetta ja alkaa tutkimaan. No itsehän vanhan moottorin hallilla aikani kuluksi aukaisin ja totesin kannentiivisteen olevan rikki. Eli moottori vaihdettiin kannentiivisteen takia uuteen
              Last edited by Caarlo; 02-02-2018, 20:13.
              E60 530d -04.

              Comment

              • Caarlo
                Bimmer Rookie
                • Apr 2015
                • 105
                • 03

                #37


                Siinä vielä ääninäytettä.
                E60 530d -04.

                Comment

                • [Snowboarder]
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2008
                  • 2187
                  • Karstula

                  #38
                  Tuliko suuttimet moottorin mukana? Vai vanhat ?
                  Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
                  Köyhä Connection - Rahasta tiukkaa kerho

                  Comment

                  • Caarlo
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2015
                    • 105
                    • 03

                    #39
                    Originally posted by [Snowboarder] View Post
                    Tuliko suuttimet moottorin mukana? Vai vanhat ?

                    Vanhat on ja arvot ei olleet parhaimmasta päästä vuosi sitten. Mutta saako suutinvika noin selvän kolkotuksen aikaan? Moni on kyllä suuttimista kysellyt. Viikko takaperin oli vaimokkeella kadonnu voima kokonaan moottoritiellä ajaessa.. Oli ajanut sivuun, käynnistäny uudestaan ja taas toiminut. Tänään oireile pienellä tyhjäkäynnin värinällä, ennenkun alko kolkotteleen.
                    E60 530d -04.

                    Comment

                    • [Snowboarder]
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2008
                      • 2187
                      • Karstula

                      #40
                      Tarkastasin suutimien korjausarvot ja ohivuodot. Jos vikaa suuttimissa niin kohta siellä männässä on reika Hankala tietty sanoa etänä mistä johtuu,mut äänen perusteella kuullostaa palotapahtuman ääniltä,joka ei todellakaan ajallaan. Tai suutin irti tms..
                      Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
                      Köyhä Connection - Rahasta tiukkaa kerho

                      Comment

                      • JaniLap
                        BTCF Member
                        • Sep 2012
                        • 2717
                        • Tampere

                        #41
                        Komppaan edellistä.
                        -Tarkasta että suuttimet ovat kunnolla paikallaan ja kiristetty oikein.
                        -Katso suuttimien korjausarvot tyhjäkäynnillä ja kierroksilla.
                        -Tee ohiuotomittaus (toimenpideraja yli 20ml / 2 min tyhjäkäynnillä ).

                        Näiden tarkastusten jälkeen jos näyttää että suuttimia ei voi syyttää, niin pohdintaa jatkoselvittelyistä.

                        EDIT: Dampperi varmaan kunnossa? Sekin voi vaihtokunnossa kalkattaa tuohon tapaan.
                        Last edited by JaniLap; 03-02-2018, 00:22.
                        IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                        Tampere

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4628
                          • Tampere

                          #42
                          Kun tuossa mainostit purkaneesi vanhan mosan ja siitä oli pahvi palanut niin tänään silmiin osui video missä saundi oli jotakuinkin vastaava kuin tuossa autossasi nyt. Siinä oli pahvi mennyt 1 ja 2 sylinterin välistä. Niiden molempien sylinterien korjausarvot oli laukalla.

                          Ettei vaan oli alkuperäisen tuhonkin aiheuttaja ollut viallinen/vialliset suuttimet. :think

                          Kattoisin mitä suuttimien korjausarvot näyttävät...

                          Jos pannu on pietzo suuttimilla niin ohivuototestiin ei voi oikein luottaa koska vaatisi 10bar vastapaineen.
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • Caarlo
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2015
                            • 105
                            • 03

                            #43
                            Täytyy alkoviikosta alkaa paneutumaan asiaan enemmän. Pahin skenaario on tietysti jos kone on valmis. Dampperiin en usko, ääni tuli selvästi koneen keskiosasta.. Sen verran otti päähän, etten yhtään sen enempää tutkinut.

                            En toki tekniikan päälle niin paljon ymmärräkkään, että saisin itse mitään ihmeellistä selville. Perus asiat hoituu kuitenkin kyllä, joten selvitän mitä pystyn ja vien sen sitten johonkin, joka sen päälle ymmärtää. Tietysti jos tietäjiä on kulmilla, kuka noi suuttimet osaa katsoa läpi, niin voi ilmottautua yv:llä. Sovitaan sitten korvauksesta tietysti

                            Edit: Auto siis lämpimässä hallissa Lahdesjärvellä. Perustyökalut löytyy.
                            E60 530d -04.

                            Comment

                            • JaniLap
                              BTCF Member
                              • Sep 2012
                              • 2717
                              • Tampere

                              #44
                              Käytiin tätä yksilöä kaverin kanssa ihmettelemässä lähemmin. Ohessa epikriisi:

                              Koneen käydessä kalkattaa hyvin selkeästi ja äänessä on selkeä aavistuksen metallinen sointi.

                              -Dampperista ei äännä, vaan selkeämmin koneen keskiosasta.
                              -Äänen taajuus muuttuu moottorin kierrosten mukaan.
                              -Vikakoodien perusteella ei mitään ihmeellistä pääteltävissä.
                              -Railpaineet kunnossa.
                              -Suuttimien korjausarvoissa ei mitään epätavallista pääteltävissä.
                              -Suuttimien liittimiä yksitellen irroitettaessa koneen käydessä ääni ei muuttunut.

                              Tehtiin seuraavaksi ohivuotomittaukset suuttimille (EDIT: on solenoidisuuttimet). Kun 1 min 25 sek kulunut aloituksesta, kakkospytyn suuttimesta kerätty yli 20 ml. Mikäli olisi jatkettu 2 min saakka, todennäköisesti kaikkien ohivuoto olisi yli 20 ml. Kaikki suuttimet ainakin omasta mielestäni vaihtokunnossa.

                              Mutta jotenkin se metallinen kalkattava ääni ei oikein sovi suuttimiin? Tulee mieleen, että olisiko sittenkin kiertokangen laakerit lopussa? Mutta jos vaihtokoneella on myyjän mukaan ajettu varsin maltilliset 170 tkm, niin on menty aika pitkillä öljynvaihtoväleillä?

                              Mitä muuta siellä voisi olla? Ohjaustehostimen pumppu? Tämän voisi todeta irroittamalla apulaitehihnan, mutta nyt sitä ei vielä tehty.

                              Toimenpiteiden yhteydessä ajoneuvon omistajaa tarkkailtaessa ei havaittu merkittävää suivaantumista, vaan aspiroi spirantit ja etisti dentaalikusiillit, vältti käyttämästä voimakkaita suom.ugrilaisia imperatiiveja (suksikaa), affektiiviisia balt. lainakirosanoja tai emotionaalisesti latautuneita germaanisperäisiä genitaalisubstantiiveja. Leksikko laaja, paljossa pohjoishämäläisen dialektin värittämää, mutta ei häiritsevästi. Virkerakenteet kunnossa, samoin välimerkit ja sananvalinta. Poikkeamat normeista tietoisia.

                              Sovittiin että asianosainen jatkaa halutessaan kertomusta ajoneuvon myöhempien vaiheiden osalta.
                              Last edited by JaniLap; 09-02-2018, 00:00. Reason: suutintyyppi mainittu
                              IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                              Tampere

                              Comment

                              • fraatti
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 4628
                                • Tampere

                                #45
                                Ompas surkeen kuulonen tarina, menikö askikin särki hiukan moottorin vaihdon jälkeen? Se ei ketjusta selvinnyt. Valitettavasti olen nähnyt kun omistaja on hakenut autonsa takaisin tuolta pajalta puoliksi purettuna. Ja aivan toisesta paikkaa missä vian piti olla. Tuosta korjauksesta olevasta autosta oli otettu varaosia ilmeisesti muita autoja varten. Tuon ja kaiken muun kuulemani perusteella en ihmettelisi vaikka vaihtokoneella olisi ajettu +500tkm.

                                Toisekseen ihmetyttää tämä "Pakoputki oli täynnä öljyä ja oli sen verran sitä lykännyt, että oli seinillekin roiskinut käydessään."

                                Tälläisen olen joskus nähnyt mutta oli petojen sukua eli hiivatti. Tuo kävi sillon jäätyneen huohottimen takia välijäähdyttimeen päätyneen öljyn takia omilla öljyillään kun kone oli muuten putsattu mutta välijäähdytintä ei ollut järki kertonut tyhjätä öljystä. Tuolloin tuli öljyä putkesta ja kaikkea muutakin mustaa lattiaan kun kone lyötiin tulille ja hiukan polkaistiin pedaalia jolloin ahdin heräsi ja työnsi välijäähdyttimen moskat koneeseen. Minuutin taisi siinä sitten huutaa "kierrokset "tapissa. Ei saanu sammuu avaimesta eikä vaihteesta ja lähelle ei uskaltanut mennä. Kone kylläkin säilyi ihmekyllä ehjänä. Ettei taustalla olisi jotai samanlaista?

                                Oliko tässä solenoidisuuttimet jotta mittausta voi pitää jollain tapaa luotettavana? Toki eikai se paluuvuoto konetta särje jos vaan paineet pysyy siellä missä pitääkin.

                                Ettei vaan menis mäntä/laakeri osastolle? :think
                                Last edited by fraatti; 09-02-2018, 00:19.
                                F11 535dX LCI
                                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎