Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d savuttaa (mustaa) tyhjäkäynnillä, ravistaa ja moottorin erikoinen käyntiääni.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2717
    • Tampere

    #46
    Originally posted by fraatti View Post
    Ettei vaan menis mäntä/laakeri osastolle? :think
    Tällaisia päätelmiä pyöri mielessäni, ja varmuuden vuoksi otin hatun päästä ja vietimme hiljaisen hetken auton vierellä. Varovaisen toiveikkaasti kuitenkin ehdotin, että tilanteen selkeyttämiseksi lienee järkevintä olla yhteydessä vaihtokoneen myyjään, vaikka luvattu 6 kk takuuaika onkin täynnä. Mikäli siellä on laakerivika, niin se laakeri on ollut lähellä loppuaan jo vaihdon yhteydessä ja 170 tkm ajetussa m57-koneessa hyvin poikkeuksellinen vika.
    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • böntti
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2011
      • 2857
      • Tampere

      #47
      Onko todellista rail-painetta mitattu? Kiskon paineen noustessa reippaasti yli rajojen, syntyy metallinen kilkatus. Myöskin jokainen suutin on tässä nyt ohivuotanut reippaasti, se sopisi tähän skenaarioon. Eli joku ulkoinen mittari nyt kiskoon kiinni ja varmistaa tämän asia (eli että railpaine-anturi näyttää paineen oikein). On joskus tullut tällainen kuvatunlainen kilinä kuultua..
      Last edited by böntti; 09-02-2018, 00:33.
      -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
      -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
      -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
      -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

      -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

      Comment

      • JaniLap
        BTCF Member
        • Sep 2012
        • 2717
        • Tampere

        #48
        En mitannut todellista railpainetta ja suuttimilla menty ilmeisesti jo yli 400 tkm.
        IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
        Tampere

        Comment

        • e46touring
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 1327
          • Tornio

          #49
          Originally posted by böntti View Post
          Onko todellista rail-painetta mitattu? Kiskon paineen noustessa reippaasti yli rajojen, syntyy metallinen kilkatus. Myöskin jokainen suutin on tässä nyt ohivuotanut reippaasti, se sopisi tähän skenaarioon. Eli joku ulkoinen mittari nyt kiskoon kiinni ja varmistaa tämän asia (eli että railpaine-anturi näyttää paineen oikein).
          Tuo commonrail kisko on myös USEASTA M57 koneesta oĺlut löysällä. Kiinnitys M8 kuusiokolo pultteilla.
          Alipainepumppu JOS on vaihettu väärän malliseen 2 eri tyyppiä ainakin tai totaalisen loppuunkulunut niin osaa myös pitää erikoista ääntä
          __________________________________________________ ____________
          Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4628
            • Tampere

            #50
            Originally posted by böntti View Post
            Onko todellista rail-painetta mitattu? Kiskon paineen noustessa reippaasti yli rajojen, syntyy metallinen kilkatus. Myöskin jokainen suutin on tässä nyt ohivuotanut reippaasti, se sopisi tähän skenaarioon. Eli joku ulkoinen mittari nyt kiskoon kiinni ja varmistaa tämän asia (eli että railpaine-anturi näyttää paineen oikein). On joskus tullut tällainen kuvatunlainen kilinä kuultua..
            Kuinka korkealle paineen pitää kiivetä että moinen alkaa? Tässä uudemmassa jyvässä paine tyhjäkäynnillä taitaa olla jotain 270bar ellen aivan väärin muista.

            Eikös anturin lukemasta voi päätellä jotain kun nyhtää narun nokananturilta irti ja pyörittelee startilla? Tällön ei liene muuta perässä kuin pelkkä korkeapainepumppu ilman rajoituksia ja paine tuskimpa määräänsä enempää nousee. Lukemaa voinee tuolloin verrata johonkin ehjään yksilöön. Tästä vaan voisi saada viitteitä siitä että onko anturin lukema tontillaan. Samoin luulisi näkevän jos suuttimet kussoo oikein reilusti takaspäin. Ja eikös kone muutenkin käy ilman koko anturia defaultti kartoilla jos ottaa narun irti?

            Lähtikö kone terhakkaasti käyntiin vai pitkällä piuhalla?

            Voipi olla että kannattas myös pudottaa moniurahihna pois varmuudeks.

            Laakerivaurio kielisi varmasti jonkinnäköisellä muhjulla öljynseassa. Lurauttamalla sitä hiukan propusta sekin selviäisi. Joskus tota on saatu kalasteltua myös öljytikun varresta jos oikeen paha on ollu.
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • böntti
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2011
              • 2857
              • Tampere

              #51
              Se vika oli siinä autossa muistaakseni paineensäätimessä, heti startin jälkeen rail-paine nousi muistaakseni yli 2000bar ja sitten muutaman sekunnin jälkeen laski normaaliksi. Muistelisin että noilla huitein se kilkatus alkoi. Tästä on jo aika paljon aikaa, detaileja en enää muista.

              Ehkä se nyt on helpoin kuitenkin joko mitata ulkoisella mittarilla tai siten kokeilla toisella anturilla..
              -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
              -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
              -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
              -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

              -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

              Comment

              • JaniLap
                BTCF Member
                • Sep 2012
                • 2717
                • Tampere

                #52
                Kone käynnistyi mielestäni normaalisti ilman viivettä, ja testerillä seurattu railpaine tyhjäkäynnillä oli juurikin tuo noin 270 bar. Lukemissa pientä (normaalia) vaihtelua, mistä päättelin että anturi ok. Pyynti ja toteutunut seurasivat testerillä nätisti toisiaan.

                Öljytikkuakin itse asiassa vilkaisin varmuuden vuoksi, mutta sen avulla en erityistä huomannut. Omaan makuun ehkä hivenen paksuhkoa, mutta moottori oli sisähallikylmä.
                IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                Tampere

                Comment

                • böntti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2011
                  • 2857
                  • Tampere

                  #53
                  Niin, jos anturi näyttää väärin niin pyynti ja "toteutunut" toki silti seuraavat toisiaan, järjestelmän rajoissa. Tyhjäkäynnillä paineensäädinhän säätä kiskon paineen pyynnin mukaiseksi, ecu on tyytyväinen kun anturi NÄYTTÄÄ oikeaa arvoa. Käynnistyvyyteen tuo edellä mainittu paineen piikkaus ei vaikuttanut. Voihan se vika tietenkin olla jossain ihan muuallakin, ei siinä. Tämä nyt on kuitenkin helppo testata.
                  -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                  -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                  -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                  -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                  -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                  Comment

                  • JaniLap
                    BTCF Member
                    • Sep 2012
                    • 2717
                    • Tampere

                    #54
                    Tuo ulkoisen mittarin avulla mitatun railpaineen tarkistus on hyvä ja asiantunteva ehdotus, enkä kommenteillani kyseenalaista sen hyödyllisyyttä tässä tilanteessa. Lähinnä yhteisen pohdinnan kannalta halusin selostaa tehtyjen toimenpiteiden tuloksia.
                    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                    Tampere

                    Comment

                    • böntti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2011
                      • 2857
                      • Tampere

                      #55
                      En minä sillä, meinasin vaan että en minäkään mikään asiantuntija näiden moottorin mekaanisten hommien kanssa ole, sähköistä siten jotain voin sanoa tietävänikin.
                      -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                      -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                      -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                      -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                      -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4628
                        • Tampere

                        #56
                        Originally posted by böntti View Post
                        Niin, jos anturi näyttää väärin niin pyynti ja "toteutunut" toki silti seuraavat toisiaan, järjestelmän rajoissa. Tyhjäkäynnillä paineensäädinhän säätä kiskon paineen pyynnin mukaiseksi, ecu on tyytyväinen kun anturi NÄYTTÄÄ oikeaa arvoa. Käynnistyvyyteen tuo edellä mainittu paineen piikkaus ei vaikuttanut. Voihan se vika tietenkin olla jossain ihan muuallakin, ei siinä. Tämä nyt on kuitenkin helppo testata.
                        Jeespoks. Ajatus siitä että koittaa pyörittää konetta pelkällä startilla ja katsoo mihin paineet nousevat johtuu siitä että olettaisin että tiettyä suuremmaksi korkeapainepumppu ei jaksa painetta nostaa jos kone ei ole käynnissä.

                        Tälläisen olin taannoin kirjoitellut "Kuitenkin eilen auto jätti käynnistymättä ja sen verran kerkesin katsomaan että railpaine pyöri jossain 300 huitteilla startatessa." eli voisin kuvitella että johonkin tuollaiseen on mahdollista päästä "ehjänä" ilman että kone käy. Ja jotain toistasataa baria taidettiin vaatia että kone edes lähtee tulille ja tuo taas saattaa olla vaikea saavuttaa jos suuttimissa on paljon paluuvuotoa. Lukemahan voi toki vaeltaa ihan oman kokemuksen mukaan ainakin 100bar jos rail-anturin liittimessä on vikaa. Tämän tosin näkee jo konetta käynnistämättäkin hemputtelemalla liitintä. Tällöin paineen pitäisi pysyä nollissa.

                        Toki jos epäilee rail-anturin lukemaa niin nappaa sen irti. Sillon kone toiminee ilman feedbackiä anturilta.

                        Ja jos kone kilkattaa niin että nokka-akselin naru on irti ja se ei lähde käyntiin niin tällöin on jo varsin varma merkki siitä että jotain on mekaanisesti hajalla.
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • makkis
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 5152
                          • Kouvola, Savisto

                          #57
                          Originally posted by fraatti View Post
                          Toki jos epäilee rail-anturin lukemaa niin nappaa sen irti. Sillon kone toiminee ilman feedbackiä anturilta.
                          Mielestäni ei lähde käyntiin ilman rail tietoa.
                          Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                          Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                          Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                          Comment

                          • böntti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2011
                            • 2857
                            • Tampere

                            #58
                            Joo ei taida käynnistyä ilman rail-anturia, näin muistelen. Joku tietävämpi korjaa tarvittaessa .
                            -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                            -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                            -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                            -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                            -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                            Comment

                            • schwarze
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2004
                              • 2017
                              • Kangasala

                              #59
                              Fraatin linjoilla, helppo ja halpa kokeilu
                              Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                              Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                              Comment

                              • Caarlo
                                Bimmer Rookie
                                • Apr 2015
                                • 105
                                • 03

                                #60
                                Tänne onkin tekstiä kertynyt, hyvä niin. Ensinnäkin suuret kiitokset JaniLap ja mukana olleelle kaverille! Asiallista ja fiksua harrastajaa oli mukava saada paikalle, kun oma tietotaito ja tieto ja taito on mitä on.
                                Hyvän tekstuurin sait auton omistajastakin aikaan

                                Tilanne on siis se, että olin Benkaraan puhelimitse yhteydessä, mutta molemminpuolinen sekava kielimuuri johdatti siihen, että sovittiin pistäväni asiasta sähköpostia ja lähinnä kyselivät haenko jotain korvausta.. Aivan 100% varmaa tietoa kun ei kuitenkaan mekaanisesta viasta ole, niin koitin lähestyä varovasti ja kysellä mahdollisuutta tulla asiassa vastaan pahimman skenaarion kohdalla. Vastausta siis odotellaan..

                                Tuon rail-anturin irroittamalla, moottori ei lähde käymään, kuten tuossa jo mainittiinkin. Yrittää kyllä, mutta ei lähde. Tällöin kilkatusta ei kuulu. Anturin irroittamalla hetkellisesti moottorin käydessä, kilkatus jatkuu, eikä käynti muutu epänormaaliksi.


                                Päivittelen kun asia etenee.
                                E60 530d -04.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎