Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 takakelkan puslien vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Moonshine
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 1018
    • Järvenpää

    E60 takakelkan puslien vaihto

    Onko tuohon sotaan saatavissa jotain työkalua? EBay tuntuu olevan pullollaan työkaluja e53:lle ja e39:lle muttei e60:lle. Vai lähteekö nuo irti suosiolla ilman työvälineitä (ilman takakelkan totaali-irroitusta)?
    "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill
  • Moonshine
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 1018
    • Järvenpää

    #2
    Kai näitä joku on vaihtanut? Tarkoitan nyt siis kaavion osaa numero 2:http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=33_1174

    Onnistuisiko homma esimerkiksi tällä vaikka onkin X5:een tarkoitettu:http://www.ebay.de/itm/BMW-X5-E53-BU...kAAOSwBLlVPUJC?
    "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

    Comment

    • ohhoh
      Bimmer Rookie
      • Aug 2014
      • 191
      • .

      #3
      Ostin samalta myyjältä e60 takakelkan puslien vaihtotyökalun, ei sopinut ilman muokkauksia vaikka piti. Lätty mikä veti vanhan puslan apurungon holkin läpi oli aivan liian iso. Piti sorvata pienemmäksi niin alkoi homma toimimaan jotenkuten, ei millään tapaa laadukas työkalu.. En voi ainakaan suositella ko. Myyjää.
      Vanhat saa kyllä pois ilman työkaluakin, esim sahaamalla puslan kuoren poikki, mutta on siinä aika homma väkertää. Itse en siihen rupeaisi ilman työkalua. Uusia puslia ei ainakaan paikoilleen saa käsipelillä ellet laita uretaanisia.

      Comment

      • TeemuT
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2007
        • 329
        • Muhos

        #4
        E91:een vaihdoin nuo puslat kaikki 4kpl ja sen rakenne on aika samanlainen kuvasta päätellen, aikaa meni 3h. Paikalle laitoin tosin kaksiosainen polyretaani puslan joten se meni käsin sinne vrt alkuperäinen pitää vetää paikalle työkalulla.

        tein ulosvetäjän kierratangosta ja siihen kilopulttiliikeestä lajitelma erikokoisia isoja prikkoja joista sai rakenneltua aina sopivan yhdistelmän.
        Normi kierratanko (12mm) kestää kun käyttää pitkiä jatkomuttereita siinä.
        Eli onnistuu ilman kalliita (muka toimivia) työkalujakin mutta vaatii vähän innovatiivisyyttä kuten päivän termi tuntuu olevan
        -TT-
        F30 320d

        Comment

        • Jii_Koo
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2013
          • 785
          • Jkl

          #5
          On se työkalulla ja pulttipyssyllä vaan mukavampaa vetää ulos, kun sörkkiä sahalla tuonne reikään. Samanlainen tuo perusrakenne on tuossa takakelkassa, kuin e39 (ainakin kuvan perusteella), mitat lienevät vain vähän erilaisia. Jos sinulla, tai jollain tutulla on avaimet sorviin, ei ole homma eikä mikään modata ulosvetotyökalun lättyjä tai tehdä omat e60:n sopivat.
          '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project

          Comment

          • Moonshine
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 1018
            • Järvenpää

            #6
            Pahus, ei löydy sorvia ja ei näihin sitten ilmeisesti löydy sopivia työkaluja maailmaltakaan. Joku jolta löytyy ne sorvin avaimet voisi tällä tienata nyt vähän diskorahaa, luulen että joku muukin kuin minä hinkuu noiden puslien vaihtamista.

            Löytyisikö joltain mittoja toimivaksi havaitusta työkalusta?

            Edit: Jaa mutta, onko kellään kokemusta tällaisista universal-rojuista: http://www.ebay.de/itm/27pc-EX-LANGE...3D122210127138?
            Last edited by Moonshine; 20-11-2016, 22:55. Reason: Linkki
            "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

            Comment

            • Jii_Koo
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2013
              • 785
              • Jkl

              #7
              Originally posted by Moonshine View Post
              Pahus, ei löydy sorvia ja ei näihin sitten ilmeisesti löydy sopivia työkaluja maailmaltakaan. Joku jolta löytyy ne sorvin avaimet voisi tällä tienata nyt vähän diskorahaa, luulen että joku muukin kuin minä hinkuu noiden puslien vaihtamista.

              Löytyisikö joltain mittoja toimivaksi havaitusta työkalusta?

              Edit: Jaa mutta, onko kellään kokemusta tällaisista universal-rojuista: http://www.ebay.de/itm/27pc-EX-LANGE...3D122210127138?
              Jos ottaa koko kelkan alas, niin mahtuuhan sinne mitä vaan tuollaisia. Helpoimmalla vaan pääsee, kun on matala (joku 20-40mm) ulosvetolätty, jonka mahtuu laittamaan takakelkan puslien yläpäähän koko kelkkaa tiputtamatta. Säästyy monien osien irroitukselta yms. scheisselta.
              Uuden paikalleenlaittoon e39:ssä en itse käyttänyt edes työkalua, vaikka sellainen lainassa. Pullotunkilla painamalla fairyvedellä voidellut puslat humpsahtivat nätisti paikalleen. Niiden täytyy vaan muistaa antaa jähmettyä (veden haihtua pois) ennen kuin laskee alas/lähtee ajelemaan.
              '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project

              Comment

              • Moonshine
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2003
                • 1018
                • Järvenpää

                #8
                Toimisikohan tuollainen laakereille tarkoitettu työkalu: http://www.ebay.de/itm/Lagerabzieher...EAAOSwZ8ZW1oMr

                Tuosta nimittäin löytyisi 78mm lautanen jonka EHKÄ sopisi tulemaan kelkan reijästä läpi. Asennus sitten vaikka tuolla 84mm lautasella. Nuo "kupit" näyttää aika matalilta joten voi olla ettei ihan kikkailematta tule ulos koko pusla. Oliko jollain mitata oman ulosvetäjänsä lautaskokoa?
                "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

                Comment

                • Jii_Koo
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2013
                  • 785
                  • Jkl

                  #9
                  Originally posted by Moonshine View Post
                  Toimisikohan tuollainen laakereille tarkoitettu työkalu: http://www.ebay.de/itm/Lagerabzieher...EAAOSwZ8ZW1oMr

                  Tuosta nimittäin löytyisi 78mm lautanen jonka EHKÄ sopisi tulemaan kelkan reijästä läpi. Asennus sitten vaikka tuolla 84mm lautasella. Nuo "kupit" näyttää aika matalilta joten voi olla ettei ihan kikkailematta tule ulos koko pusla. Oliko jollain mitata oman ulosvetäjänsä lautaskokoa?
                  Tuonne kuppiin ei mahdu kyllä puslaa vetämään, sen näkee jo silmämääräisesti. Ulosvetopalikan mitta tuskin on millin tarkka, ainakaan omien kokemuksien perusteella.
                  '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎