Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d LCI automaatti ei vaihda kunnolla ja haisee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vatku
    Bimmer Rookie
    • Sep 2015
    • 46
    • Pirkanmaa

    530d LCI automaatti ei vaihda kunnolla ja haisee

    Hei,

    Voiko olla öljyt vähissä lootassa vai missä vika, jos 2-3 vaihto tapahtuu vasta 2400 rpm kieppeillä ja haisee palanut kytkin? Tätä tapahtuu silloin tällöin ja olen ajatellut sen liittyvän joko kylmiin öljyihin tai DPF polttoon, mutta tuo palaneen kytkimen haju ei nyt sovi yhtälöön.

    Autoon tehtiin BG ATF huuhtelu toukokuussa 260 tkm ajettuna ja nyt on ajettu 290 tkm. Vaihteisto toimi ennen huuhtelua ihan ok, mutta mielestäni palanut haju taisi silloinkin esiintyä joskus.

    Pitkän matka-ajon jälkeen laatikko voi myös luistaa enemmän parkkipaikkapyörittelyssä.
  • buksin-1
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 4592
    • Keski-Pohjanmaa

    #2
    ei tainnut olla hyötyä öljynvaihdosta...
    Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
    Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
    SISUSTAT modaukset

    Comment

    • vatku
      Bimmer Rookie
      • Sep 2015
      • 46
      • Pirkanmaa

      #3
      Niin no kyllä se notkeammin toimii uusilla öljyillä silloin kun toimii, eli siinä mielessä luotan ennemmin tuoreisiin öljyihin kuin 10 vuotta vanhoihin.

      Eli onko tuo nyt vika lootassa, vai onko öljy vähissä? Vai eikö BG:n öljy sovi tuohon? Muuten tuo toimii todella hyvin, mutta ensimmäinen oire, mitä olen huomannut on tuo satunnainen palaneen haju auton ulkopuolella ja nyt yhdistin sen selkeästi tuohon viipyvään vaihtamiseen.

      Tuo on kyllä yleensä kadonnut viimeistään vartin ajamisen jälkeen.

      Edit:
      Laatikon planeettapyörästö myös ääntää kakkosvaihteella. Eli kaasun päästäessä kuuluu hitaassa vauhdissa selkeä huokaus. Huittisten automaattilaatikkohuoltaja sanoi, ettei ole vaarallinen vika ja laatikko toimi silloinkin noin vuosi sitten ihan ok.
      Last edited by vatku; 24-11-2016, 18:30.

      Comment

      • buksin-1
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 4592
        • Keski-Pohjanmaa

        #4
        On kuitenkin ero vaihdatko öljyt 60tkm välein vai 260tkm välein
        Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
        Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
        SISUSTAT modaukset

        Comment

        • vatku
          Bimmer Rookie
          • Sep 2015
          • 46
          • Pirkanmaa

          #5
          On varmasti. Öljyt vaihdoin saadakseni hieman lisää elinikää laatikolle, sillä tuo planeettapyörästön huokailu kuulosti siltä, että olisi syytä tehdä jotain ja kun automaattikorjaajan mielipide oli että se toimii ja vaihtaa nätisti, niin mitäpä sitä korjaamaan.

          Palaneen haju tuntui siis ennen öljyjen vaihtoa sekä sen jälkeen. Nyt tuo 2-3 vaihdon viipyminen on se oire, mihin kiinnitin huomiota. Muuten vaihteisto toimii kyllä edelleen nätisti.

          Comment

          • Kulmikas
            Bimmer Rookie
            • Nov 2015
            • 98
            • Kajaani

            #6
            Eikös laatikko vaihda hieman myöhemmin ja muutenkin auto toimii "karskimmin" silloin kun se tekee hiukkassuodattimen polttoa? Ja myös sen jälkeen haisee palanut auton ulkopuolella? Olenko väärässä?:think
            BMW 530D E61 -04
            BMW 530D E60 -04

            Comment

            • BMW525Xda
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 8681
              • Xxxxxx

              #7
              Ettei tulisi palaneen käry halkinaisesta pakosarjasta :think

              Comment

              • vatku
                Bimmer Rookie
                • Sep 2015
                • 46
                • Pirkanmaa

                #8
                Eipä ole tullut tuo pakosarja mieleen. Ajatellut, että luistavan kytkimen haju tulisi nimenomaan kytkimestä, laakerista tai jarruista ja pakosarjavuoto haisisi pakokaasulle. Konepellin alla ja kabiinissakaan ei haise mikään.

                Tuota automaatin käytöstä rupesin ihmettelemään, kun ajelin taajamassa 40 alueella ja ei millään vaihtanut kolmosta sisään. Moottorin lämmöt oli 93 , eli ei ihan vielä hiukkaspolttolämpötiloissa, mutta ei se taida edes kaupungissa nousta 96:een asti? Sen olen kyllä huomannut, että vaihde on usein yhtä pienempi taajamassa kun poltto on päällä.

                Eli tuo 2-3 vaihdon viive ei ole oire mistään, vaan nimenomaan DPF riippuvainen asia? Voiko automaatti edes haista mitenkään, vai onko se vaan kuivakytkimen ominaisuus?

                Comment

                • säkkij
                  BTCF Member
                  • Mar 2006
                  • 299
                  • Rauma

                  #9
                  Mistään mitään muuten tiedä mutta kyllä toi 93c riittää polttoon ja millähän ilveellä oot saanu edes sen vielä lämpeemmäksi
                  E30 325i Cabrio '87
                  E61 525d M-Sport LCI

                  Comment

                  • MajorDrake
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 7524
                    • Jyväshyvä

                    #10
                    Eiköhän se haju tule DPF:n poltosta, eikä siitäkään muuten kuin pakoputken kuumenemisen takia jolloin suolamössöt palaa putken pinnassa...

                    Tuon verran ajettua jossa jo öljynvaihto on tehty ei kannata korjata ennenkuin se laatikko oikeasti luistaa...
                    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                    Comment

                    • Kulmikas
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2015
                      • 98
                      • Kajaani

                      #11
                      75°C lämpötila riittä polttoon. Ainakin näin muistelen :think
                      BMW 530D E61 -04
                      BMW 530D E60 -04

                      Comment

                      • vatku
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2015
                        • 46
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Kiitos! Noinhan mä olen päässäni pähkinyt, mutta enpä tajunnut että tuo on juuri se hiukkaspolton käry.
                        Mulla on normaalilämmöt matka-ajossa 93-94, ja DPF polton aikana 96-99.

                        Munuaisten läpät muuten ei aukea vielä noillakaan lämmöillä, joten onko niissä joku yli 100 asteen termari? Ihan mielenkiinnosta...

                        Kysytään nyt samaan syssyyn, että tiheä polttoväli varmaan johtuu huohotuksesta ja koneen runsas huohottaminen pitkistä öljynvaihtoväleistä ja jumineista männänrenkaista? Tuppaa polttelemaan 2-3 kertaa päivässä, kun ajaa 500 km/pv. Vaihdoin nyt Teboilin Carat III 0-30 öljyihin, jos pidentäisi polton väliä ja hiukkassuodattimen elinikää.

                        Comment

                        • Kulmikas
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2015
                          • 98
                          • Kajaani

                          #13
                          Ootko aina loppuun asti odottanut tuon polton? Voi myös viitata siihen, että pönttö alkaa olla ikänsä päässä. Ja kyllä nuo lämmöt polttoon riittää.
                          BMW 530D E61 -04
                          BMW 530D E60 -04

                          Comment

                          • JaniLap
                            BTCF Member
                            • Sep 2012
                            • 2712
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by vatku View Post
                            ...tiheä polttoväli varmaan johtuu huohotuksesta...
                            Minkä verran kilometrejä pöntöllä takana ja millaisessa kunnossa DPF-pönttö mahtaa olla? Oletko vastapaineita katsonut toistuvasti, jos järjestelmä yrittää tiheään poltella pönttöä auki, mutta on jo sen verran kamaa sisässä ettei aukea kunnolla?
                            IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                            Tampere

                            Comment

                            • vatku
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2015
                              • 46
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Vastapaineet oli kympin luokkaa, kun oli polttoa aloittelemassa sen kerran kun piuhassa käytin. DPF on todennäköisesti alkuperäinen ja huuhtelematon (290 tkm). Laatikon huuhteluiden ohessa käytin myöskin tuon BG:n moottorinpesun ja polttoainejärjestelmän lisäaineet, mutta niistä nyt ollut paskankaan vertaa hyötyä huohotukseen tai polttotiheyteen.

                              Ja en ole ajanut polttoja loppuun saakka, jos semmoinen on päällä, mutta mulla tulee ajeltua joka viikko vähintään kerran 400-500 km/pv, niin pitäisi sen pysyä puhtaana noilla ajoilla.

                              Onko noiden DPF-puhdistusaineiden vaikutusta muuten katsottu ihan vastapainearvoista ikinä, että onko niistä hyötyä, vai vasta kunnon pesusta?
                              Last edited by vatku; 25-11-2016, 10:16.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎