Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 LCI vaihteenvalitsimen vaihto + laatikon kolahdus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW-driver
    Bimmer Rookie
    • Feb 2017
    • 59
    • Pohjois-Pohjanmaa

    E61 LCI vaihteenvalitsimen vaihto + laatikon kolahdus

    Kyseessä on BMW E61 LCI 525 touring, vuosimalli -08, automaatti.
    Autossa mahdollisesti tuon sähköisen vaihdekepin (Cobra-stick) vaihto edessä. Onko kenelläkään kokemusta kyseisestä hommasta, voiko vaihdon tehdä itse vai kannattaako jättää suosiolla osaavan korjaamon tehtäväksi?
    Kurkkasin tuon tyvessä olevan suojalevyn alle ja vaikutti siltä että keskikonsolin joutuisi mahdollisesti purkamaan jotta kaikkiin noihin vaihteenvalitsimen kiinnitysruuveihin pääsisi käsiksi. Onko tuossa mitään muuta ihmeellistä kuin nuo ruuvit irti, liitin irti ja sama homma toisinpäin?
    Attached Files
    Last edited by BMW-driver; 04-03-2017, 12:51. Reason: Otsikon tarkennus
    BMW 525 E61 touring LCI, vm -08
    BMW 520D F10 sedan LCI, vm -13
    ex: BMW 530D E39 touring, vm -01
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2717
    • Tampere

    #2
    Vaihdon pystyy tekemään itse. Vaihdevalitsimen aluslevyn nostaa irti ja samalla sen jalopuujäljitelmäkonsolin siitä keskeltä. Vaihdevalitsimen liitin irti. Muistaakseni itse kytkin vaihteen vapaalle ruuvimeisselin avulla vasemmalla puolella olevaa vapautusvaijeria käyttämällä, jotta valitsimen sai kunnolla ujutettua irti etuosastaan ja loputkin alustaruuvit irroitettua. Irroitus on hankalampaa kuin uuden asennus, joten kärsivällisyyttä.

    Mikäli tarvitset vastaavaa toimivaa vaihdevalitsinta, niin minulta löytyisi hyväkuntoinen täydellinen varaosa. YV:llä enemmän.
    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • BMW-driver
      Bimmer Rookie
      • Feb 2017
      • 59
      • Pohjois-Pohjanmaa

      #3
      Originally posted by JaniLap View Post
      Vaihdon pystyy tekemään itse. Vaihdevalitsimen aluslevyn nostaa irti ja samalla sen jalopuujäljitelmäkonsolin siitä keskeltä.
      Ymmärsinkö oikein ettei tuota keskikonsolia tarvitse kokonaisuudessa ruveta purkamaan? Lähteekö tuo jalopuujäljitelmä tuosta vain nostamalla irti vai onko se ruuvattu jostain "piilosta" kiinni? Ei haluaisi hajottaa mitään kun keppiä vaihtaa.
      Originally posted by JaniLap View Post
      Mikäli tarvitset vastaavaa toimivaa vaihdevalitsinta, niin minulta löytyisi hyväkuntoinen täydellinen varaosa. YV:llä enemmän.
      En ole vielä ehtinyt selvittää mitä uusi varaosasauva maksaa ja mistä niitä yleensä saa? Nämä eivät taida olla ihan Motonet tai Biltema -tavaraa?
      Last edited by BMW-driver; 26-02-2017, 19:27.
      BMW 525 E61 touring LCI, vm -08
      BMW 520D F10 sedan LCI, vm -13
      ex: BMW 530D E39 touring, vm -01

      Comment

      • MazterI
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2004
        • 312
        • Jyväskylä

        #4
        Se jalopuu / muovi pinnoite on ruuveilla kiinni sieltä vaihteenvalitsimen ympärysmuovin alta. Ruuvit kyllä tulee hyvin esille kun lähtee räpläämään suojamuovit irti. Muistaakseni sitä sai ihan kohtuu kovalla voimalla nostaa kuitenkin (sitä jalopuujäljitelmää) kosa alla on nystyt millä se paikalleen menee. Eli kandee silleen varovasti pätkä kerrallaan nostella...

        Lisäksi ainakin minulla se oli tosi pinkeä siitä kyynärnojan luukun avaavan painikkeen kohdalta. Eli kannattaa varoa ettei voimansa tunnossa naarmi sitä napiskaa.

        Comment

        • BMW-driver
          Bimmer Rookie
          • Feb 2017
          • 59
          • Pohjois-Pohjanmaa

          #5
          Originally posted by MazterI View Post
          Lisäksi ainakin minulla se oli tosi pinkeä siitä kyynärnojan luukun avaavan painikkeen kohdalta. Eli kannattaa varoa ettei voimansa tunnossa naarmi sitä napiskaa.
          Lähteekö tuo I-Driven rulla ja menu-nappi tuossa samalla irti vai miten niiden kanssa pitää toimia?
          BMW 525 E61 touring LCI, vm -08
          BMW 520D F10 sedan LCI, vm -13
          ex: BMW 530D E39 touring, vm -01

          Comment

          • buksin-1
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2003
            • 4592
            • Keski-Pohjanmaa

            #6
            IDriven rullan hattu lähtee nostamalla, menu nappi työnnetään lopuksi pous, kun koristelevy on irti. Koristelevy on kiinni kepin kohdalla 3xTorx20 ja etupäässä 2xTorx20.
            Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
            Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
            SISUSTAT modaukset

            Comment

            • BMW-driver
              Bimmer Rookie
              • Feb 2017
              • 59
              • Pohjois-Pohjanmaa

              #7
              Originally posted by buksin-1 View Post
              Koristelevy on kiinni kepin kohdalla 3xTorx20 ja etupäässä 2xTorx20.
              Missä nuo 2xTorx20 etupään ruuvit ovat? Kepin ympärillä oli kolme mutta noita kahta ei näy missään.
              Jalopuusuoja liikkuu jo eteen ja taakse muttei nouse pois.
              BMW 525 E61 touring LCI, vm -08
              BMW 520D F10 sedan LCI, vm -13
              ex: BMW 530D E39 touring, vm -01

              Comment

              • BMW-driver
                Bimmer Rookie
                • Feb 2017
                • 59
                • Pohjois-Pohjanmaa

                #8
                Originally posted by BMW-driver View Post
                Missä nuo 2xTorx20 etupään ruuvit ovat?
                Jalopuusuoja liikkuu jo eteen ja taakse muttei nouse pois.
                Itse itselleni vastaten. Etupäässä ei ollut ruuveja. Vain nuo kolme T20 ruuvia kepin ympärillä.
                Suoja lähti kun sopivan tasaisesti käytti voimaa.
                BMW 525 E61 touring LCI, vm -08
                BMW 520D F10 sedan LCI, vm -13
                ex: BMW 530D E39 touring, vm -01

                Comment

                • buksin-1
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2003
                  • 4592
                  • Keski-Pohjanmaa

                  #9
                  Nyt muistinkin, ei listassa olekaan edessä vaan jos koko konsuli lähtee niin silloin oli edessä ne kaksi.
                  Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
                  Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
                  SISUSTAT modaukset

                  Comment

                  • BMW-driver
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2017
                    • 59
                    • Pohjois-Pohjanmaa

                    #10
                    Kepin vaihto tehty. Homma meni aika mukvasti putkeen. Mitään suurempia ongelmia ei tullut eteen.
                    Tein tuollaisen 10 minuutin videon aiheesta. Jos siitä on jollekin apua, niin hyvä.

                    Videon voi halutessaan katsastaa täältä:
                    BMW 525 E61 touring LCI, vm -08
                    BMW 520D F10 sedan LCI, vm -13
                    ex: BMW 530D E39 touring, vm -01

                    Comment

                    • BMW-driver
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2017
                      • 59
                      • Pohjois-Pohjanmaa

                      #11
                      Sellainen jatkokysymys tuli nyt mieleeni, että pitääkö autolle tai laatikolle jotenkin kertoa että vaihdekeppi on vaihdettu? Laatikon nollaus tai jokin muu vastaavantyyppinen toimenpide?
                      BMW 525 E61 touring LCI, vm -08
                      BMW 520D F10 sedan LCI, vm -13
                      ex: BMW 530D E39 touring, vm -01

                      Comment

                      • jaki
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2003
                        • 2978
                        • Uusimaa

                        #12
                        Originally posted by BMW-driver View Post
                        Sellainen jatkokysymys tuli nyt mieleeni, että pitääkö autolle tai laatikolle jotenkin kertoa että vaihdekeppi on vaihdettu? Laatikon nollaus tai jokin muu vastaavantyyppinen toimenpide?
                        Kyllähän tuo koodattava osa on.
                        BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                        Comment

                        • BMW-driver
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2017
                          • 59
                          • Pohjois-Pohjanmaa

                          #13
                          Originally posted by jaki View Post
                          Kyllähän tuo koodattava osa on.
                          Ok. Mitä se käytännössä tarkoittaa? Onko mentävä valtuutettuun BMW-huoltoon vai voiko tuolle itse tehdä jotain?

                          Vaihdinhan siis toimii kyllä, mutta sen vaihtaminen ei vaikuttanut laatikon toimintaan millään tavalla vaikka tämä oli tarkoitus ja tavoite.
                          BMW 525 E61 touring LCI, vm -08
                          BMW 520D F10 sedan LCI, vm -13
                          ex: BMW 530D E39 touring, vm -01

                          Comment

                          • böntti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2011
                            • 2857
                            • Tampere

                            #14
                            Jos se toimii ilman herjoja niin ei sille mitään tarvitse tehdä, käytetty keppi on toki jo valmiiksi koodattu.
                            -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                            -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                            -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                            -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                            -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                            Comment

                            • BMW-driver
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2017
                              • 59
                              • Pohjois-Pohjanmaa

                              #15
                              Originally posted by böntti View Post
                              Jos se toimii ilman herjoja niin ei sille mitään tarvitse tehdä, käytetty keppi on toki jo valmiiksi koodattu.
                              Tämä keppi vaihdettiin sen vuoksi että sillä olisi ollut vaikutusta vaihdelaatikon toimintaan. Laatikko ei siis toimi oikein.
                              Automaattilaakkokorjaaja suositteli kepin vaihtamista. Hän sanoi että vaikka vaihtaisimme koko vaihteiston, niin vika ei välttämättä korjaudu ja siksi kannattaa vaihtaa ensin tuo keppi.
                              Nyt tuossa on keppi joka on ymmärtääkseni täysin uusi. Kepin vaihdolla ei ollut mitään vaikutusta tuohon vaihteiston toimintaan ja siksi ajattelin että pitääkö sille tehdä vielä jotain jotta tuo vaihteiston toiminta paranisi.

                              Keppi siis toimii samalla tavalla kuin se alkuperäinenkin keppi. Onko tällä koodaamisella jotain vaikutusta siihen miten keppi ohjaa vaihteistoa?
                              BMW 525 E61 touring LCI, vm -08
                              BMW 520D F10 sedan LCI, vm -13
                              ex: BMW 530D E39 touring, vm -01

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎