Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 530D 2004 ei käynnisty (sähkövika)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LUNAZ
    Newbiemmer
    • Mar 2017
    • 2
    • Hämeenlinna

    E60 530D 2004 ei käynnisty (sähkövika)

    Terve! En tiedä onko kellään kokemusta vastaavasta, mutta toissapäivänä töihin lähtiessäni auto ei käynnistynytkään, vaan konepellin alta kuului vain pieni naksahdus, no ajattelin siinä sitten että ehkä akku on yön aikana kuukahtanut tai starttimoottori hajalla tms. (Edellisenä päivänä auto toimi täysin normaalisti). Soittelin asianmukaiset softat omistavalle kaverille ja hän kävi läppärinsä kanssa chekkaamassa vikakoodit ym ja mitään mainittavaa ei löytynyt muutakuin, että akun jännite oli hieman alhainen (N11,5V). Seuraavaksi kokeilin antaa ulkoisesta akusta apuvirtaa moottoritilan terminaalin kautta ja kas kummaa, auto lähti kuin lähtikin käyntiin. Kävin koeajolla ja auto toimi moitteetta. Sen jälkeen ajattelin että tästähän selvitään ostamalla uusi akku, ja kävin motonetistä hakemassa uuden Exiden 110AH AGM akun. Uusi akku kiinni ja vääntämään avaimesta, kuinka ollakkaan mitään ei tapahtunut, ei mitään yritystä käynnistyä, edelleen sama pieni naksahdus. Kuitenkin kaikki mittariston valot, keskuslukitus, iDrive ym toiminnot toimivat normaalisti. Eli katkos on jossakin akun ja starttimoottorin välillä, kuitenkin siten että auton moottoritilan kautta annettu virta saa auton käynnistymään? Vai voisiko olla esimerkiksi startti sen verran jumissa että auton oman akun virta ei sitä jaksa pyörittää, mutta lisävirtaa annettaessa se saadaan pyörimään?

    Hyviä neuvoja otetaan vastaan!
    Last edited by LUNAZ; 16-03-2017, 01:43.
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9156
    • Oulu

    #2
    Mittaa jännite suoraan akulta ja vertaa sitä jännitteeseen konehuoneen apuvirtaliitännästä. Mittaa toki myös latausjännite, kun saat auton käyntiin.

    Mahdollisia vikapaikkoja hapettunut liitos päävirtakaapelin kontin läpiviennissä tai akun plus-navassa oleva paukkukaapeli.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 10031
      • KVLA

      #3
      Täältä myös ääni sinne akkukaapelin liitokselle. Asiaa sivuten. Miten/millä arvoilla meinasit tuon 110Ah AGM akun sinne koodata?

      Comment

      • Kossu Allu
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2016
        • 222
        • Espoo

        #4
        Originally posted by Clavurion View Post
        Mittaa jännite suoraan akulta ja vertaa sitä jännitteeseen konehuoneen apuvirtaliitännästä. Mittaa toki myös latausjännite, kun saat auton käyntiin.

        Mahdollisia vikapaikkoja hapettunut liitos päävirtakaapelin kontin läpiviennissä tai akun plus-navassa oleva paukkukaapeli.
        Sähköalaa opiskelleena vahvistan, että pienikin hapettuma (0,1ohm vastus) liitoksessa vaikuttaa paljon akulta saatavaan virtaan

        Talvella itselläni starttimoottori pyöri laiskasti ja akku oli kunnossa, autohuollossa sitten laitettiin starttimoottori "toiseen asentoon" (tiedä mitä tarkoittaa), jonka jälkeen auto on aina käynnistynyt.

        E91 320d -07 M-Sport
        211hv / 430nm

        Ex:
        E60 525dA -06 "M-Sport"
        M57TU2D25, GA6HP26
        238hv / 510nm


        M: pre-LCI OEM E6x helmat ja E60 takapuskuri, PDC

        Comment

        • levis69
          Bimmer Rookie
          • Oct 2008
          • 186
          • Etelä-Savo

          #5
          Täältä kanssa ääni vialliselle startille...
          E63 M6

          "Ei sen vian tarvitse olla suuri jos se on päässä,niin kuin minulla!"

          ex:
          e21 323i
          e30 316
          e30 M3
          e34 524td
          e34 520i
          e39 530da
          e39 540i 6v.
          E61 535d

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10031
            • KVLA

            #6
            Originally posted by levis69 View Post
            Täältä kanssa ääni vialliselle startille...
            Aika jännää,että konehuoneeseen annetulla virralla "viallinen" startti kuitenkin toimii. Omasta kun startti korkkasi,niin ei mitkään apuvirratkaan sitä herättänyt.

            Comment

            • Hezman
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2012
              • 708
              • Jyväskylä

              #7
              Originally posted by Heguli 31 View Post
              Aika jännää,että konehuoneeseen annetulla virralla "viallinen" startti kuitenkin toimii. Omasta kun startti korkkasi,niin ei mitkään apuvirratkaan sitä herättänyt.
              Eikös tämäkin huomio jo kerro, että vika on startin ja akun välisessä kaapelissa/liitoksissa. Virtaa kulkee kuitenkin sen verran, että solenoidi jaksaa naksua mutta ei riitä startin pyörittämiseen.

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 10031
                • KVLA

                #8
                Originally posted by Hezman View Post
                Eikös tämäkin huomio jo kerro, että vika on startin ja akun välisessä kaapelissa/liitoksissa. Virtaa kulkee kuitenkin sen verran, että solenoidi jaksaa naksua mutta ei riitä startin pyörittämiseen.
                No johan tuossa aiemmin niin ehdottelin:
                Originally posted by Heguli 31 View Post
                Täältä myös ääni sinne akkukaapelin liitokselle.

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7524
                  • Jyväshyvä

                  #9
                  Kyllä se startti voi oireila niinkin että toimii vain ihan täydellä akulla tai lisävirralla,
                  yleensä tällöin solenoidion likaantunut ja sen putsaamalla toimii taas...
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • LUNAZ
                    Newbiemmer
                    • Mar 2017
                    • 2
                    • Hämeenlinna

                    #10
                    Originally posted by Clavurion View Post
                    Mahdollisia vikapaikkoja hapettunut liitos päävirtakaapelin kontin läpiviennissä tai akun plus-navassa oleva paukkukaapeli.
                    Noniin asia ratkesi ja auto käy taas normaalisti. Tosiaan vika oli juuri kyseisessä läpiviennissä ja tuo liitos oli syöpynyt täysin piloille, ei ihmekään ettei virta kulkenut.

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9156
                      • Oulu

                      #11
                      Onneksi ei auto kärähtänyt.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 10031
                        • KVLA

                        #12
                        Tässä oli ilmeisesti kyseessä sellainen "läheltä piti tilanne".

                        Comment

                        • DaJackal
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2018
                          • 43
                          • Lappeenranta

                          #13
                          Lainataanpa threadia kun oireet osuu aika kohdalleen. Potilas '05 530dA Touring.


                          Auto kävi noin vuosi sitten akkukaapelin takuuvaihdossa (korjaus laajimman tason mukaan) ja sen jälkeen on pelannut hyvin. Pari viikkoa sitten heitti päälle vikatilan, missä kaasupoljin ei vastannut ollenkaan. (Tehnyt näin kerran aikaisemminkin - vaihdoin kaasupolkimen käytettyyn purkuosaan ja korjaantui.) Tilasin taas uuden purkuosan (Liettuassa halpoja kuin makkara), mutta vikakoodit nollattuani auto lähtikin toimimaan ilman mitään. Jätin siis toistaiseksi polkimen vaihtamatta. Muutama päivä mentiin näin ilman mitään ongelmaa.


                          Tänään sitten auto päätti että ei lähde työpäivän jälkeen käyntiin - kuvaus ensimmäisen postauksen mukainen, startti ei pyöri vaan jokin vain vähän naksahtelee. Luin vikakoodit (Delphi Cars, ei BMW-spesifi mutta hieman Bilteman yleislukijaa parempi) ja koodeja ei tule muusta kuin öljyntasoanturilta (ollut jo pitkään viallinen, en ole jaksanut vaihtaa kun onhan tuossa tikku mistä tsekata) ja kaikilta hehkutulpilta. Ulkona kuitenkin 17 astetta lämmintä, niin tuskin tuo vaikuttaa.


                          Aikaisemmin on välillä ilmoitellut että "High rate of battery discharge" mutta ei ole vaikuttanut toimintaan (en ole huolestunut, koska autolla ajetaan usein lyhyttä kaupunkipätkää mutta aina jossain vaiheessa myös pidempiä matkoja, ja tällöin akku pääsee latautumaan). Olin kyllä henkisesti varautunut vaihtamaan akun tänä syksynä, mutta ei kai se noin äkkinäisesti voi kuolla näin lämpimällä kelillä? Delphin mukaan akkujännitteet on 12.0-12.2 V.


                          Hyviä veikkauksia/diagnosointiapua mitä tsekata? Starttiboosteri löytyy, mutta ei vielä kokeiltu sillä käynnistää kun ei ollut mukana. Jos vika löytyy, niin voisi hinailla kotipihaan ja vaihdella itse tarvittavat osat, mutta jos ei löydy hyvällä todennäköisyydellä syytä niin lienee parempi hinailla suoraan korjaamolle. Kun auto ei ole (vielä) pihassa, niin kovin montaa visiittiä en jaksa tehdä diagnosoimaankaan.

                          Comment

                          • DaJackal
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2018
                            • 43
                            • Lappeenranta

                            #14
                            Päivitystä tilanteeseen: kokeiltu apuvirralla käyntiin (Telwin Drive 13000 boosteri, piuhat kiinni konetilaan). Sama tulos, kuuluu pelkkä naksahdus. Väittäisin tähän vedoten että ei se nyt ainakaan (pelkästään) akusta kiinni ole.

                            Comment

                            • JaniMotti
                              Newbiemmer
                              • Jan 2025
                              • 1
                              • Suomi

                              #15
                              Originally posted by DaJackal View Post
                              Lainataanpa threadia kun oireet osuu aika kohdalleen. Potilas '05 530dA Touring.


                              Auto kävi noin vuosi sitten akkukaapelin takuuvaihdossa (korjaus laajimman tason mukaan) ja sen jälkeen on pelannut hyvin. Pari viikkoa sitten heitti päälle vikatilan, missä kaasupoljin ei vastannut ollenkaan. (Tehnyt näin kerran aikaisemminkin - vaihdoin kaasupolkimen käytettyyn purkuosaan ja korjaantui.) Tilasin taas uuden purkuosan (Liettuassa halpoja kuin makkara), mutta vikakoodit nollattuani auto lähtikin toimimaan ilman mitään. Jätin siis toistaiseksi polkimen vaihtamatta. Muutama päivä mentiin näin ilman mitään ongelmaa.


                              Tänään sitten auto päätti että ei lähde työpäivän jälkeen käyntiin - kuvaus ensimmäisen postauksen mukainen, startti ei pyöri vaan jokin vain vähän naksahtelee. Luin vikakoodit (Delphi Cars, ei BMW-spesifi mutta hieman Bilteman yleislukijaa parempi) ja koodeja ei tule muusta kuin öljyntasoanturilta (ollut jo pitkään viallinen, en ole jaksanut vaihtaa kun onhan tuossa tikku mistä tsekata) ja kaikilta hehkutulpilta. Ulkona kuitenkin 17 astetta lämmintä, niin tuskin tuo vaikuttaa.


                              Aikaisemmin on välillä ilmoitellut että "High rate of battery discharge" mutta ei ole vaikuttanut toimintaan (en ole huolestunut, koska autolla ajetaan usein lyhyttä kaupunkipätkää mutta aina jossain vaiheessa myös pidempiä matkoja, ja tällöin akku pääsee latautumaan). Olin kyllä henkisesti varautunut vaihtamaan akun tänä syksynä, mutta ei kai se noin äkkinäisesti voi kuolla näin lämpimällä kelillä? Delphin mukaan akkujännitteet on 12.0-12.2 V.


                              Hyviä veikkauksia/diagnosointiapua mitä tsekata? Starttiboosteri löytyy, mutta ei vielä kokeiltu sillä käynnistää kun ei ollut mukana. Jos vika löytyy, niin voisi hinailla kotipihaan ja vaihdella itse tarvittavat osat, mutta jos ei löydy hyvällä todennäköisyydellä syytä niin lienee parempi hinailla suoraan korjaamolle. Kun auto ei ole (vielä) pihassa, niin kovin montaa visiittiä en jaksa tehdä diagnosoimaankaan.


                              Löytykö tähän ikinä syytä

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎