Tänään tuli taas väänneltyä, löytyi hyvä putkijatke avaimelle. Ja heikoin kohta antoi periksi, ollen tällä kertaa 10mm lenkkiavain jonka varsi alkoi antaa periksi - täyttöruuvi ei hievahdakaan.
Tänään tuli taas väänneltyä, löytyi hyvä putkijatke avaimelle. Ja heikoin kohta antoi periksi, ollen tällä kertaa 10mm lenkkiavain jonka varsi alkoi antaa periksi - täyttöruuvi ei hievahdakaan.
Ei kestä tuon kokoluokan avaimet tuota. Hommaat laadukkaan L-avaimen ja siihen sopiva putki jatkoksi. Jos tälläkään ei aukea niin sitten kannattaa miettiä jatkaako öljyn vaihdon yrittämistä.
Oma mielipide on muutenkin se, että näillä kellosepän työkaluilla rikkoo vain itsensä ja laitteensa. Jos vain isompi avain mahtuu niin tällä voiman saa tuotettua paljon tukevammin ja tasaisemmin kohteeseen.
Kyllä mä jo harkitsen että otan auton alas, ajan tuonne paikalliselle korjaamolle ja sanon että avaa toi tulppa. Siinähän on aika iso ulkoneva osa, kai se ihan äärimmäisessä tapauksessa ja viimeisessä hädässä aukeaa kun naputtelee sitä oikeaan suuntaan jollain terävällä tuurnalla. Minä en taida tuota enempää uskaltaa vääntää nyt kun kannassa on vielä pitoa jäljellä. Pitää uusi tulppa hankkia varmaan valmiiksi jostain.
Putsaa sen propun, kunnollinen joko torxi tai kuusio avain (riippuen propusta, niitä on molempia) ja siihen putki jatkoksi..Naps ja aina auki lähtenyt.
Noihin hommiin ei kannata ryhtyä millään marketti työkaluilla, tulee vain pahamieli ja korjaamoakin ketuttaa kun lopuksi heidän vaivoikseen päätyy.
Tuli muutakin asiaa korjaamolle niin teetin tuon öljynvaihdoin kuitenkin sitten siinä samalla. Tulppa oli loppujen lopuksi avattui aiemmin visioimallani menetelmällä lyömällä taltalla tulpan reunaan. Uudessa tulpassa on 24mm lenkkiavainkanta
Elikäs mietin kun hiukan töksähtävä aika-ajoin tuon laatikon vaihtaminen on niin olisko mahdollisesti tuosta öljynvaihdosta apua? Olen kuullut, että tää aihe jakaa porukkaa aikalailla kahtia kun toiset on sitä mieltä että ehdottomasti kannattaa vaihtaa kun toiset taas sanoo että jos meet vaihtaan niin paska lähtee liikkeelle ja kaikki hajoo. Onko tästä nykyäänkään vielä päästy yhteisymmärrykseen? Autolla ajettu 158000 jos sillä on tässä kohtaa mitään virkaa. Minkälainen tuo kyseinen operaatio on tehdä itse ja kuinka paljon siinä loppujen lopuksi säästää? Ja viimeisenä vielä niin huuhtelulla vai ilman?
Moro... ainakin itellä kävi just niin että lootassa lähti 4kytkin irtoileen ja samantien kun huuhteluhuolto ynnä tietty suodatin jne vaihdettiin.... 210tkm.
Tosin tuli muutakin muutosta härveliin eli perusDiesel ohjelmointia ja muut..
Kilsoja sulla on vähemmän mutta kyllä tossa niillä rajoilla varmaan myös
mennään... jossain maailmalla lienee 60tuhatta suositeltuna vaihtovälinä...
Suomaassa kun pitää keinotekoisesti saada noi huoltokustannukset pieniks
niin joskus toimii... joskus taas ei. Jos vakiona maltat pitää niin voi toimia
hienostikin.. korkeintaan mekatroniikan vaihto jos alkaa tökkiin.
Itse ei taida kannattaa tehdä koska kunnon huuhteluvaihto on ainoa oikea
että turbiinin mössöt myös vaihtuu...
Omassa oli töksälhtelevää vaihtoa ja sellasta kuminauhamaisuutta 60-65km/h vaihtaessa 4:lle alamäkeen.
Edellä mainittu ongelma poistui päivittämällä laatikon softan uusimpaan, rupesi vaihtamaan isoja vaihteita tosi pehmeesti.
Päivityksen myötä tuli uusi ongelma, laatikko vaihto 1:lle ennen kuin auto oli pysähtynyt tai liian aikaisin ajaessa hitaasti ylämäkeä, jonka jälkeen vaihtoi taas 2:lle (tuntui tosi järee tömäys, iha ku joku olisi törmännyt takapuskuriin).
Edellä mainittu korjaantui kun nollasin adaptaatioarvot, nyt vaihtaa ykköselle vasta kun auto pysähtyy eikä liutessa ja ylämäessä vasta kun ei oikeasti jaksa vetää kakkosella ja vaihto on pehmeä ylämäessä.
Omassa tapauksessa auttoi siis päivitys ja adaptaatioiden nollaaminen (foorumilainen teki päivityksen, liikkeessä olisivat päivittäneet myös moottoriohjauksen).
Laatikon huuhtelun ja öljyjen vaihdon ajattelin myös ajan kanssa toteuttaa, vasta 16tkm sitten vaihdettu vanhat ulos ja uudet sisään tavalla.
Mulla vaihdettu BG-laitteistolla suodattimen kanssa 07 Lci 530d n. 90 tkm sitten ja ihan ok pelaa laatikko edelleen, pelasi tosin ennen vaihtoakin. Nyt 320 tkm ajettu.
Omassa oli töksälhtelevää vaihtoa ja sellasta kuminauhamaisuutta 60-65km/h vaihtaessa 4:lle alamäkeen.
Edellä mainittu ongelma poistui päivittämällä laatikon softan uusimpaan, rupesi vaihtamaan isoja vaihteita tosi pehmeesti.
Päivityksen myötä tuli uusi ongelma, laatikko vaihto 1:lle ennen kuin auto oli pysähtynyt tai liian aikaisin ajaessa hitaasti ylämäkeä, jonka jälkeen vaihtoi taas 2:lle (tuntui tosi järee tömäys, iha ku joku olisi törmännyt takapuskuriin).
Edellä mainittu korjaantui kun nollasin adaptaatioarvot, nyt vaihtaa ykköselle vasta kun auto pysähtyy eikä liutessa ja ylämäessä vasta kun ei oikeasti jaksa vetää kakkosella ja vaihto on pehmeä ylämäessä.
Omassa tapauksessa auttoi siis päivitys ja adaptaatioiden nollaaminen (foorumilainen teki päivityksen, liikkeessä olisivat päivittäneet myös moottoriohjauksen).
Laatikon huuhtelun ja öljyjen vaihdon ajattelin myös ajan kanssa toteuttaa, vasta 16tkm sitten vaihdettu vanhat ulos ja uudet sisään tavalla.
Kukas tuon päivityksen teki ja millainen operaatio? Kiinnostaisi kovasti itseäkin :think
Kukas tuon päivityksen teki ja millainen operaatio? Kiinnostaisi kovasti itseäkin :think
walopower teki päivityksen, osaa myös muitakin päivityksiä ja koodauksia . Operaatio on kuten HTK12 kuvasi, mutta itse kun en osaa, niin ajoin vain walopower:lle ja hän teki loput (n. 30min meni koko hommaan).
Eipä tuo kovin ihmeellinen ole päivittää, WinKFP/ISTA-P onnistuu päivtys. Sitten vaan adaptaatioiden nollaus esim. ISTA-D:llä.
Juuri näin, mutta vaatii tietty oikeat tiedostot, asetukset, VIN:n, laatikon sarjanumeron yms.
Lisäksi adaptaatiot nollaantu itellä ISTA-D:llä (INPA:a ei ole) vasta kun tein sen "Service Function:n" kautta, triggaamalla control unit:a ei jostain syystä toiminut - tai sitten en vain osaa
walopower teki päivityksen, osaa myös muitakin päivityksiä ja koodauksia . Operaatio on kuten HTK12 kuvasi, mutta itse kun en osaa, niin ajoin vain walopower:lle ja hän teki loput (n. 30min meni koko hommaan).
Juuri näin, mutta vaatii tietty oikeat tiedostot, asetukset, VIN:n, laatikon sarjanumeron yms.
Lisäksi adaptaatiot nollaantu itellä ISTA-D:llä (INPA:a ei ole) vasta kun tein sen "Service Function:n" kautta, triggaamalla control unit:a ei jostain syystä toiminut - tai sitten en vain osaa
Joo tottakai homma vaatii oikeat laitteet, softat ja pitää tietää mitä on tekemässä. En nyt ihan varmaksi muista oliko tässäkin EGS siellä laatikon sisällä, niinkuin esim. N54 perässä olevissa, jolloin päivityksen epäonnistuminen tarkoittaisi laatikon avaamista. Hyvä lähtökohta on, että fläshäämistä varten tulisi aina kytkeä kunnon virtalähde. Voi onnistua ilmankin, mutta en välttämättä lähtisi kokeilemaan.
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Joo tottakai homma vaatii oikeat laitteet, softat ja pitää tietää mitä on tekemässä. En nyt ihan varmaksi muista oliko tässäkin EGS siellä laatikon sisällä, niinkuin esim. N54 perässä olevissa, jolloin päivityksen epäonnistuminen tarkoittaisi laatikon avaamista. Hyvä lähtökohta on, että fläshäämistä varten tulisi aina kytkeä kunnon virtalähde. Voi onnistua ilmankin, mutta en välttämättä lähtisi kokeilemaan.
Mit vit. En tiedä yhtäkään BMW:tä jossa egs olisi e46/39 sarjan jälkeen muualla kuin vaihteistossa sisällä.
JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET! tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
huollot/korjaukset!
BMW E&F sarjaan. Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu! AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!
Joo ajattelin yrittää jatkaa vaihteiston mekatroniikan ikää rvs käsittelyllä. Täyttö/tarkastus proppu oli sitten niin tiukassa että ei jatko varrellakaan auennut. Mutta en luovuttanut, ajattelin että ota letkun laatikon kyljestä auki (lämmönvaihdin tai jäähdytin) ja laitan rvs:ät sitä kautta sisälle, litistin alimman letkun mutta ne prkl irtos tietenkin molemmat ja öljyä tuli ainakin puol litraa ulos. Kysymys kuuluu että voiko autolla nyt ajaa ja voiko siitä alimmasta letkun reijästä lisätä öljyä esim tippakannulla? Kiitos
Comment