Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 pre LCI automaattilaatikon öljynvaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • goju
    Bimmer Rookie
    • May 2016
    • 39
    • Nokia

    E61 pre LCI automaattilaatikon öljynvaihto

    Elikäs mietin kun hiukan töksähtävä aika-ajoin tuon laatikon vaihtaminen on niin olisko mahdollisesti tuosta öljynvaihdosta apua? Olen kuullut, että tää aihe jakaa porukkaa aikalailla kahtia kun toiset on sitä mieltä että ehdottomasti kannattaa vaihtaa kun toiset taas sanoo että jos meet vaihtaan niin paska lähtee liikkeelle ja kaikki hajoo. Onko tästä nykyäänkään vielä päästy yhteisymmärrykseen? Autolla ajettu 158000 jos sillä on tässä kohtaa mitään virkaa. Minkälainen tuo kyseinen operaatio on tehdä itse ja kuinka paljon siinä loppujen lopuksi säästää? Ja viimeisenä vielä niin huuhtelulla vai ilman?
    E61 525d -05
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10077
    • KVLA

    #2
    Löytyy jo tarinaa. Kyselyt tuolla: http://www.btcf.fi/forum/showthread....%F6ljyn+vaihto

    Comment

    • markok
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 3018
      • Kuopio

      #3
      Ja tuossa vähän ohjeita jos itse päätät tehdä http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=314526

      Mielestäni noilla kilometreillä on turvallista tehdä öljynvaihto. Itse kyllä tekisin vaihdon aina huuhtelemalla. Korjaako öljynvaihto vaihteiston töksäyttelyä onkin sitten toinen asia.
      BMW 530iA Touring -05

      Comment

      • yason
        Bimmer Rookie
        • Feb 2016
        • 181
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by goju View Post
        Elikäs mietin kun hiukan töksähtävä aika-ajoin tuon laatikon vaihtaminen on niin olisko mahdollisesti tuosta öljynvaihdosta apua? Olen kuullut, että tää aihe jakaa porukkaa aikalailla kahtia kun toiset on sitä mieltä että ehdottomasti kannattaa vaihtaa kun toiset taas sanoo että jos meet vaihtaan niin paska lähtee liikkeelle ja kaikki hajoo. Onko tästä nykyäänkään vielä päästy yhteisymmärrykseen? Autolla ajettu 158000 jos sillä on tässä kohtaa mitään virkaa. Minkälainen tuo kyseinen operaatio on tehdä itse ja kuinka paljon siinä loppujen lopuksi säästää? Ja viimeisenä vielä niin huuhtelulla vai ilman?
        Mitään varmaa tuosta ei kai voi sanoa, joskin aiheesta voi googlata loputtomiin. Mutta öljyt nyt kannattaa vaihtaa joka tapauksessa säännöllisesti, laatikosta riippumatta.

        Vanha loota voi hajota jos 1) et vaihda öljyjä, 2) teet osavaihdon tai 3) huuhteluvaihdon, ja se voi kaikissa kolmessa tapauksessa olla myös hajoamatta.

        Teoriassa huuhteluvaihto olisi kai turvallisin, mutta suodatin eli öljypohja olisi kans hyvä vaihtaa. Vaan tehdäkö huuhtelu vanhalla suotimella, jossa on paskaa ja vaihtaa sitten uudet öljyt vai vaihtaako ensin suodatin ja huuhdellessa kierrättää sitten paskaisia vanhoja öljyjä sen uuden suodattimen kautta, kunnes tilalle on vaihtunut puhdasta?

        Mä otin itse arvan numero kaksi, kun vaihteiston öljypohjan tiiviste vuoti ja ilometrejä oli muikeat 275 tonnia, joten mikä tahansa oli mahdollista. Lorotin reilut viisi litraa mustanruskeaa ja järkyttävän pahanhajuista öljyä pois ja kasatessa pistin kuusi litraa uutta Ravenolia tilalle. Jotenkin jäi fiilis, että ei ne ihan alkuperäiset vaihteistoöljyt tainneet olla lootassa kuitenkaan. Esimerkiks se öljy, mikä tippui mekatroniikkamoduulin aukoista oli jopa puhtaan ruskeaa eikä mustaa. Voi olla, että se mustin ja kuvottavin paska on tosiaan jäänyt filtteriin ja se tuli valuttaessa ulos.

        Sinänsä helppo homma, mutta vaadittavan auton alla könyämisen takia se kannattaa tehdä jossain DIY-hallin nosturilla tms. Helpottaa öljyn pumppaamista lootaan. Ei kuitenkaan sikäli hankala homma, että ajattelin tehdä vielä uuden osavaihdon joskus tässä kesällä niin saisi vaihdettua vielä lisää vanhaa öljyä pois.

        Paskashokkia ei ole ainakaan vielä näkynyt. Vaihteisto toimi suhteellisen hyvin ennen vaihtoa ja suurin piirtein samalla tavoin vaihdon jälkeen.

        Comment

        • M_P
          Bimmer Rookie
          • Nov 2012
          • 97
          • ----------------

          #5
          Onko muilla ollut vaikeuksia avata tuota täyttöproppua laatikon kyljestä? T50 torxilla, irroitusöljyllä ja lenkkiavainvarrella olen yrittänyt sitä moukaroida auki, tuloksetta. Onneks aloitin siitä enkä kerennyt lorotella öljyjä pois

          Mietin että kuinka kovaa sitä uskaltaa moukaroida vai katkeaako vielä sinne sisään..

          Comment

          • markok
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 3018
            • Kuopio

            #6
            Originally posted by M_P View Post
            Onko muilla ollut vaikeuksia avata tuota täyttöproppua laatikon kyljestä? T50 torxilla, irroitusöljyllä ja lenkkiavainvarrella olen yrittänyt sitä moukaroida auki, tuloksetta. Onneks aloitin siitä enkä kerennyt lorotella öljyjä pois

            Mietin että kuinka kovaa sitä uskaltaa moukaroida vai katkeaako vielä sinne sisään..
            Onko tosiaan torx kannalla täyttökorkki? Ainakin omassa e61:ssä täyttökorkki avataan samalla kuusikulma-avaimella kuin tyhjennys proppukin. Ei ole omakohtaista kokemusta, että olisi hirveän tiukassa ollut. Isoa lenkkiavainta jatkona käyttäen on aina lähtenyt irti. Kierrehän tuossa on aika iso niin uskoisin, että ennemmin pettää avain tai kanta ennenkuin kierre korkkaa, mutta eihän näistä koskaan varmaksi tiedä.
            BMW 530iA Touring -05

            Comment

            • repsa
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 1367
              • Lempäälä

              #7
              Torxi se on ja hemmetin tiukassa oli seiskassa aikoinaan. Hyvä että lähdit sitä kautta hommaan, ilkeä ois ollut havaita jälkikäteen vaihteisto kuivana että ei saa uutta öljyä tupaan.

              Mutta : Voimaa vaan lisää. Siinä on aika iso se kannan ala millä se leikkaa kiinni alumiiniin, ja kaiken kukkuraksi siinä on se viton-kuminen tiiviste mikä turpoaa ja tekee lisää kitkaa aukaisuun.

              Jos saat kannan paskaksi niin taitaa ohjata siihen suuntaan että et tee öljynvaihtoa.
              5c jetta 1.2TSI 140/220
              530e m-sport alpinweiss3 vakio
              a4 cabi 220/300
              vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10941
                • Joensuu

                #8
                Originally posted by M_P View Post
                Onko muilla ollut vaikeuksia avata tuota täyttöproppua laatikon kyljestä? T50 torxilla, irroitusöljyllä ja lenkkiavainvarrella olen yrittänyt sitä moukaroida auki, tuloksetta. Onneks aloitin siitä enkä kerennyt lorotella öljyjä pois

                Mietin että kuinka kovaa sitä uskaltaa moukaroida vai katkeaako vielä sinne sisään..
                Itse kokeilisin pulttipyssyllä avata. Sillä yleensä saa pultit auki, joita ei käsin saa. Perustuu ihan siihen, että käsin väännät sitä sivulle ja pulttipyssy pyöräyttää pultin kehän mukaisesti ilman sivuttaisvääntöä.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • markok
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 3018
                  • Kuopio

                  #9
                  Korkkeja on sitten näköjään kahdenlaisella kannalla. Ostin vielä uuden korkin ja kuusio kannalla oli sekin. Mikä laatikko tässä autossa on? Pulttipyssyllä voi olla vaikea päästä tuohon käsiksi. On sen verran ylhäällä, että suoraan ei pääse kiinni. Nivelen kanssa saattaisi onnistua.
                  BMW 530iA Touring -05

                  Comment

                  • M_P
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2012
                    • 97
                    • ----------------

                    #10
                    Juu ei puhettakaan pulttipyssystä, väliin ei mahdu edes normi perusräikkä ja torxhylsy, vaan tosiaan torxkärjen laitoin 8mm lenkkiavaimen lenkkiin ja sillä koitin vääntää, tuloksetta. 8mm lenkkihän on sika lyhyt enkä oikein saa tohon hyvää jatkovartta mutta pitää vissiin huomenna vielä improvisoida jotain. :think Laatikko on GA6HP19Z.

                    Mut joo tosiaan totta puhutte, tuskinpa tuolla halkaisijalla katkeaa Kanta voi kyllä mennä huonoksi, mutta taskulampulla tarkasteltuna vielä ei ole pahaa jälkeä näkyvissä, joten pitänee varmaan lisätä voimaa
                    Last edited by M_P; 08-06-2017, 21:16.

                    Comment

                    • yason
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2016
                      • 181
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by M_P View Post
                      Onko muilla ollut vaikeuksia avata tuota täyttöproppua laatikon kyljestä? T50 torxilla, irroitusöljyllä ja lenkkiavainvarrella olen yrittänyt sitä moukaroida auki, tuloksetta. Onneks aloitin siitä enkä kerennyt lorotella öljyjä pois

                      Mietin että kuinka kovaa sitä uskaltaa moukaroida vai katkeaako vielä sinne sisään..
                      Jos on tiukassa, niin kannattaa varovasti nakutella kuusio- tai torx-avain pikkuvasaralla ihan aikuisten pohjalle asti ennen vääntämistä kannan nuljahduksen välttämiseksi. Etenkin torxit vääntyy helposti, jos kärki ei ole ihan pohjassa asti. Jos meinaan menee kolo pyöreäksi, kannan poraaminen lienee aika haasteellinen operaatio tuossa kohtaa laatikkoa.

                      Mulla oli sen verran tiukassa, että en viittiny kämmenen kokoisella L-muotoisella kuusiokulma-avaimella kiskoa sitä hampaat irvessä auki, ettei avain nuljahda ja riko tulppaa, autoa, tai mun käsiä. Otin auki 1/2" -karaisella kuusiokulmahylsyllä, ja "normaalin pituisella" varrella, ei siis mitään metrisiä jatkovarsia todellakaan

                      Comment

                      • yason
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2016
                        • 181
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by M_P View Post
                        Juu ei puhettakaan pulttipyssystä, väliin ei mahdu edes normi perusräikkä ja torxhylsy
                        Jos on xdrive, niin otithan etukardaanin ensin irti jakoboksin puolelta? (Paitsi jos olet kiinalainen kumiapina...) Pienessä tilassa pienillä avaimilla ähisemällä nuljahdus on vain ajan kysymys, kun vääntömomenttia ei saa sinne, missä sitä tarvitaan.

                        Comment

                        • M_P
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2012
                          • 97
                          • ----------------

                          #13
                          Originally posted by yason View Post
                          Jos on xdrive, niin otithan etukardaanin ensin irti jakoboksin puolelta? (Paitsi jos olet kiinalainen kumiapina...) Pienessä tilassa pienillä avaimilla ähisemällä nuljahdus on vain ajan kysymys, kun vääntömomenttia ei saa sinne, missä sitä tarvitaan.
                          Ihan perus takaveto, mutta ei vaan mahu räikkä+hylsy.

                          Comment

                          • Petsku333
                            BTCF Member
                            • Jun 2014
                            • 349
                            • Kerava

                            #14
                            Entäs kuusiokoloavain ja vaikka putkenpätkä esim. tunkista
                            EDIT: Torx.. kuusiokolo. ihan sama..
                            Last edited by Petsku333; 09-06-2017, 01:39.
                            Seat Cupra 290

                            Ex. F20 118i MHD Stage 2
                            E60 2006 525i

                            Comment

                            • markok
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 3018
                              • Kuopio

                              #15
                              Originally posted by M_P View Post
                              Juu ei puhettakaan pulttipyssystä, väliin ei mahdu edes normi perusräikkä ja torxhylsy, vaan tosiaan torxkärjen laitoin 8mm lenkkiavaimen lenkkiin ja sillä koitin vääntää, tuloksetta. 8mm lenkkihän on sika lyhyt enkä oikein saa tohon hyvää jatkovartta mutta pitää vissiin huomenna vielä improvisoida jotain. :think Laatikko on GA6HP19Z.

                              Mut joo tosiaan totta puhutte, tuskinpa tuolla halkaisijalla katkeaa Kanta voi kyllä mennä huonoksi, mutta taskulampulla tarkasteltuna vielä ei ole pahaa jälkeä näkyvissä, joten pitänee varmaan lisätä voimaa
                              Ei kyllä puhettakaan, että tuollaisella 8mm lenkkiä vartena käyttäen aukeaisi. Hyvä ote pitää saada, että tuolla saa edes kiristys momenttiin. Itsellä oli L-avain ja siihen joku 22-24mm lenkkiavain jatkoksi ja tuolla kun napakasti käänsi niin aukesi ilman otsasuonen pullistusta. Sopiva putkenpätkä toimii jatkona vielä paremmin. Putsaat vaan kannan huolella, että avain menee ihan pohjaan niin kyllä se aukeaa. Ainakin kuusikulmalla varustetuissa tulpissa avain menee niin syvälle ettei kyllä helposti pyörähdä tyhjää.
                              BMW 530iA Touring -05

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎