Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 pysäköintitutkat ei toimi, koodi 9E3A (Ratkaistu)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Miksu76
    Bimmer Rookie
    • Dec 2015
    • 49
    • Kuopio

    E61 pysäköintitutkat ei toimi, koodi 9E3A (Ratkaistu)

    Auto antaa kyseisen vikakoodin. Vika laukeaa päälle heti kun auton käynnistää, parkkitutkia ei tarvitse edes käynnistää. Koodi viitanneen etummaisten tutkien oikean puolen keskimmäiseen anturiin. Vaihdoin tutkien paikkoja etupuskurissa, vika pysyi edelleen samana.

    Mitä tästä voi päätelle?
    Itseä ihmetyttää, että vika ilmaantuu heti auton käynnistymisen yhteydesssä.
    1. Vika on puskurin johtosarjassa tai puskurin liittimessä? Onko johtosarjan liitin puskurissa? Tutkien liittimet öljysin. Joku kertoi että johtosarja voi nirhaantua töötin läheltä, missä tämä paikka on?
    2. Vika on pdc ohjainyksikön transistoreissa, joka on tyyppivika? Löysin tyypin transistorille, mutta onko kenelläkään tietoa mikä transistoreista palvelee tuota tutkaa?
    3. Vika on jossain muussa, onko vihjeitä?

    -mika
    Last edited by Miksu76; 16-05-2017, 08:28.
    E61 530xd vm.2009
    ex E61 525td vm.2008
    BMW 1150 GS
  • buksin-1
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 4592
    • Keski-Pohjanmaa

    #2
    Johtosarjan liitin on R umpion alapuolella.
    Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
    Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
    SISUSTAT modaukset

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10941
      • Joensuu

      #3
      Mittaa nyt ensimmäisenä onko johdot ehjät.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • Retze
        Bimmer Fanatic
        • May 2006
        • 422
        • Keski-Suomi

        #4
        Kohta 1. Vika on puskurin johtosarjassa

        Puskin irti ja vihreätä kohtaa etsimään johdoista
        nyk. jalkapelillä
        ex BMW 320i

        Comment

        • jouniu
          Bimmer Rookie
          • Jul 2006
          • 36
          • Kangasala

          #5
          Itellä vähän sama homma.

          Ei toimi ja vikakoodi on 9E39 Fehlerort: Wandlerleitungen VML
          eli ilmeisesti edessä vasemmalla munuaisen kohdalla.

          Ennen nollausta muistista löyty lisäksi

          9E31 Fehlerort: Wandlerfehler VML
          9E38 Fehlerort: Wandlerleitungen VR
          9E37 Fehlerort: Wandlerleitungen VL
          9E32 Fehlerort: Wandlerfehler VMR´

          Eli siis kaikki anturit ovat jossain vaiheessa antaneet vikaa.
          Eli nyt tuota johtosarjaa varmaan kannattais alkaa tutkiin. Kuinka paljon pitää purkaa että siihen pääsee käsiks?
          F07 535xd -11

          Comment

          • buksin-1
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2003
            • 4592
            • Keski-Pohjanmaa

            #6
            Hyvin pääsee tutkimaan kun puskuri on irti. Osittain, jos valot on poissa.
            Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
            Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
            SISUSTAT modaukset

            Comment

            • Retze
              Bimmer Fanatic
              • May 2006
              • 422
              • Keski-Suomi

              #7
              Puskuri niin helppo irrottaa että ei kannata sitä vierastaa. Googlella löytyy varmasti hyvät ohjeet. Jos kaikista vikaa niin niillä taitaa olla yhteistä syöttöä tai maadoitusta niin sellasen johdon vikaantuminen pimentää kaikki
              nyk. jalkapelillä
              ex BMW 320i

              Comment

              • jouniu
                Bimmer Rookie
                • Jul 2006
                • 36
                • Kangasala

                #8
                puskuri irrotettu ja liittimet rassattu ja voideltu, ei apua. 2 vasemmanpuoleista pysyy mykkänä. mitään näkyvää ei näkyny johtosarjassa, pitää viä paremmalla ajalla tutkia paremmin.

                Ja tästä threadista löytyy ohje puskurin irrotukseen:
                E60 Discussion - M Sport front bumper removal - I need to remove the front bumper on my E61 M Sport 2008 model. Does anyone have instructions how do this this, that they can post here ? even better if they are the original BMW SA instructions. Thanks.
                F07 535xd -11

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10941
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by jouniu View Post
                  puskuri irrotettu ja liittimet rassattu ja voideltu, ei apua. 2 vasemmanpuoleista pysyy mykkänä. mitään näkyvää ei näkyny johtosarjassa, pitää viä paremmalla ajalla tutkia paremmin.

                  Ja tästä threadista löytyy ohje puskurin irrotukseen:
                  https://5series.net/forums/e60-discu...removal-98122/
                  Kuten sanoin jo aiemmin, niin mittaa ne johdot, niin ei tarvitse arpoa onko vika johdoissa vai ei.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • Retze
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2006
                    • 422
                    • Keski-Suomi

                    #10
                    Vilkasin kytkäriä ni näyttäs olevan jokaiselle anturille omat 3 johtoa joten jotta vika löytyy pitäisi mitata puskurissa olevat johdot. Siihen varmin keino on kuormittaa johtoja ja mitata jännitehäviö. Nopeasti voi tietty mitata vastuksen mutta ei välttämättä löydä vikaa jos johto vähänkin ehjä.

                    Jos puskurin johdot ehjät, seuraavaksi mitattava johdot puskimen liitoksesta ohjainlaitteelle joka onkin haastava homma johtuen ohjainlaitteen sijainnista.

                    Tässä vaiheessa on hyvä varmistaa onko kokeiltu seuraako vika antureiden paikkaa vaihtamalla.

                    Jos vika ei löydy tunnistimista eikä puskurin johdoista, on tässä korimallissa tosiaan se apparin puolen töötin tukiraudan kohdalla kulkeva johtonippu heikko kohta jos pääsee hankaamaan rautaan. Muistaakseni aiheuttaa kylläkin muita vikoja autoon kuin pdc ongelmat.
                    Last edited by Retze; 04-05-2017, 21:48.
                    nyk. jalkapelillä
                    ex BMW 320i

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10941
                      • Joensuu

                      #11
                      Originally posted by Retze View Post
                      Vilkasin kytkäriä ni näyttäs olevan jokaiselle anturille omat 3 johtoa joten jotta vika löytyy pitäisi mitata puskurissa olevat johdot. Siihen varmin keino on kuormittaa johtoja ja mitata jännitehäviö. Nopeasti voi tietty mitata vastuksen mutta ei välttämättä löydä vikaa jos johto vähänkin ehjä.
                      Eipä noissa piuhoissa kovin suuria virtoja kulje, joten eiköhän se katkennut löydy piippaamalla. Ellei, niin kokeilee esim. virtakynällä, jossa sopiva hehkulankapolttimo. Piuhoissa, joissa kulkee enemmän virtaa toki pitää kunnolla kuormittaa johdot.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • Miksu76
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2015
                        • 49
                        • Kuopio

                        #12
                        Kiitokset avuista ja vinkeistä!

                        Töötin kohdalle oli laitettu vahvike, vika ei ollut siinä. Piippaamalla selvitettynä yksi johdin anturin ja puskurin liittimen välillä ei toiminut. Oikean puolen sumuvalon kohdalta johtosarjasta löytyi pieni nirhauma. Kun purin teippauksen, niin nirhauman kohdalta oli myöskin johto katkennut.

                        Katkenneen johdon yhdistettyä apikolla alkoi tutkat automaattisesti toimia. Kun ensimmäisen kerran laitoin virrat oli näytössä vielä pdc-herja, mutta sen kuittaamisen jälkeen herjaa ei enää ole näkynyt.
                        E61 530xd vm.2009
                        ex E61 525td vm.2008
                        BMW 1150 GS

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎