Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d -07 M57 - savua venttilikopasta öljykorkin avattaessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • permanent
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 299

    530d -07 M57 - savua venttilikopasta öljykorkin avattaessa

    Onko normaalia että venttilikopasta tulee harmaata savua öljykorkin avattaessa kun moottori on käynnissä ja savua leijaalee sisältä vaikka ei olekaan käynnissä, eli jatkuu hiljalleen? Savu tuoksuu diesel-savulta ja on väriltään harmaata. Sitä tulee sen verran merkittävästi että ei voi olla huomaamatta kun korkin avaa. Voisiko joku katsoa omasta kutos-dieselistä että tuleeko lämpöisellä koneella?

    Ei varmaan ole normaalia ja mistähän voisi johtua? EGR, huohotin, suodatin, turbo tai jotain vakavaa? Moottori toimii muutoin normaalisti, tubo ei vingu yhtään, vedot tallella ja auto ei savuta yhtään (myös pakoputki päästään putipuhdas). Auto siis 530d LCI. Kiitokset tiedoista ja arvioista!
    Last edited by permanent; 27-05-2017, 23:43. Reason: LCI lisätty
  • asdteme
    BTCF Member
    • Mar 2015
    • 756
    • P-Savo

    #2
    Originally posted by permanent View Post
    Onko normaalia että venttilikopasta tulee harmaata savua öljykorkin avattaessa kun moottori on käynnissä ja savua leijaalee sisältä vaikka ei olekaan käynnissä, eli jatkuu hiljalleen? Savu tuoksuu diesel-savulta ja on väriltään harmaata. Sitä tulee sen verran merkittävästi että ei voi olla huomaamatta kun korkin avaa. Voisiko joku katsoa omasta kutos-dieselistä että tuleeko lämpöisellä koneella?

    Ei varmaan ole normaalia ja mistähän voisi johtua? EGR, huohotin, suodatin, turbo tai jotain vakavaa? Moottori toimii muutoin normaalisti, tubo ei vingu yhtään, vedot tallella ja auto ei savuta yhtään (myös pakoputki päästään putipuhdas). Kiitokset tiedoista ja arvioista!
    Täällä ainakin 525d LCI tupruttaa savua öljykorkista avatessa. Huohottimen ölynerottimena vortexi eikä sen laitto vaikuttanut asiaan millään lailla. Eiköhän tuo joltain osin työnnä savua sieltä kaikissa m57 koneellisissa:think
    better late than never

    E90 325i
    E30 M3
    E92 M3 Competition

    Comment

    • permanent
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2004
      • 299

      #3
      Kiitos. Onko muilla samoja havaintoja, jos kaikissa moteissa sama ilmiö niin varmaan kuuluu normaaliin?

      Comment

      • pasianssi71
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2014
        • 219
        • Uusikaupunki

        #4
        Ei ainakaan oma savuttanut, ajettu yli 220tkm (x5 3.0d -03)

        Tuo video tuli otettua lähinnä tuon "rapinan" takia, mutta ei kyllä savua näy.

        Myöhemmin kyllä ampui öljyt pihalle öljykorkin kautta kun tuo huohottimen öljynerotin oli tukossa, enkä silloin katsonut että savuttiko.

        Jos öljynerotinta ei ole vaihdettu niin ehdottomasti uudempi vortex tilalle.

        Comment

        • asdteme
          BTCF Member
          • Mar 2015
          • 756
          • P-Savo

          #5
          Originally posted by pasianssi71 View Post
          Ei ainakaan oma savuttanut, ajettu yli 220tkm (x5 3.0d -03)

          Tuo video tuli otettua lähinnä tuon "rapinan" takia, mutta ei kyllä savua näy.

          Myöhemmin kyllä ampui öljyt pihalle öljykorkin kautta kun tuo huohottimen öljynerotin oli tukossa, enkä silloin katsonut että savuttiko.

          Jos öljynerotinta ei ole vaihdettu niin ehdottomasti uudempi vortex tilalle.
          Olikos tässä videossa moottori lämmin vai kylmä? Vain lämpimänä tuo oma tupruttaa sitä savua, ei kylmänä..
          better late than never

          E90 325i
          E30 M3
          E92 M3 Competition

          Comment

          • pasianssi71
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2014
            • 219
            • Uusikaupunki

            #6
            Originally posted by asdteme View Post
            Olikos tässä videossa moottori lämmin vai kylmä? Vain lämpimänä tuo oma tupruttaa sitä savua, ei kylmänä..
            En nyt ihan varmalla muista, mutta todennäköisesti ei ainakaan suoraan ajosta tullut.

            Comment

            • permanent
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2004
              • 299

              #7
              Hitusen leijaili tuolla videolla, mutta todella vähän. Sen perusteella kylmä kone.

              Onko muilla samaa ilmiötä että savuttaa, ilmeisesti dieseleistä tulee enemmän?

              Comment

              • JaniLap
                BTCF Member
                • Sep 2012
                • 2712
                • Tampere

                #8
                Kyseessä todennäköisesti kampikammioon päässyt höyrymäinen kaasu, joka on peräisin polttoaineen palamistapahtumasta moottorin käydessä. Männän ja sylinterin välistä pääsee yleensä vähän palamiskaasuja öljytilaan "ohipuhalluksena".

                En olisi huolissani ellei suorastaan savuta, mikä voi tarkoittaa väljää konetta. Syökö öljyä erityisen halukkaasti?
                IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                Tampere

                Comment

                • permanent
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2004
                  • 299

                  #9
                  Ei syö öljyä eikä puhalla mitään painetta öljytikun reiästä. Jos sylintereistä puhaltaisi painetta kampikammioon niin silloin paine tulisi helpointa reittiä eli öljytikun reiästä?

                  Comment

                  • JaniLap
                    BTCF Member
                    • Sep 2012
                    • 2712
                    • Tampere

                    #10
                    Tässä videopätkä useammasta sylinteristä ohivuotavasta koneesta, jonka käyttöhistoriaan kuului katkennut ketju joka rikkonut venttiilejä ja ilmeisesti mäntääkin samalla. Erään foorumilaisen autoja.
                    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                    Tampere

                    Comment

                    • permanent
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2004
                      • 299

                      #11
                      Aika lailla puhaltaa savua mutta puhaltaa myös kovalla paineella - sylinteriden paine väärälle puolelle. Onkohan tuossa tapauksessa vedot kunnossa?

                      Comment

                      • JaniLap
                        BTCF Member
                        • Sep 2012
                        • 2712
                        • Tampere

                        #12
                        Käyttäjän kertoman mukaan vedot kuitenkin melko lailla ennallaan. Videotallenteessa havaittavaa painetta purki mm. öljytikun aukon kautta.
                        IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                        Tampere

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎