Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 ilmajousitus ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Looso
    Bimmer Rookie
    • Mar 2011
    • 137
    • Lahti

    E61 ilmajousitus ongelma

    Otsikon mukainen ropleema siis.

    Ilmajousituksen vikavalo syttyi pari päivää sitten ja on S n jälkeen syttynyt aina n. 2min ajon jälkeen.

    Kompuran takaa kun ottaa letkun irti joka menee sille jakopalikalle josta lähtee ilma oikealle ja vasemmalle palkeelle, niin käynnistäessä se tussauttaa palkeelta päin vähän ilmaa kompuralle päin. Kompura ei työnnä mitään pihalle. Sulakkeet ok. Releelle tulee sähköä ja lähtee sähkö. Kun vikavalo syttyy releeltä ei lähde enään sähköä.
    Pari päivää sitten kun valo sytty ensimmäisen kerran palkeet tuntuivat kovilta, nyt joustavat jo vähän kun painaa. Paine tippunu kun joka käynnistyksellä tunkee kompuralle päin ilmaa.

    Mitähän sitä viel koittas? Ideoita? Tietoa?
    Käyttis 530d e61 2004

    Ex.
    e34 518i '90
    e34 520 '88,
    e34 525 '92,
    e30 318 '90,
    e34 520 '89,
    e34 525tds '94
    e36 323 '97
    e34 540 '94
    e34 535 '89
    e39 523 '98
    e38 735i '98
    E39 530d "98
    E28 520 "84
    E34 535 "89
    E39 530d "00
    E38 740 "98
    E46 318 "01
    Yms.
  • Looso
    Bimmer Rookie
    • Mar 2011
    • 137
    • Lahti

    #2
    Eli sama vika siis, käynyt useilla korjaamoilla ja eivät tiedä mitä tehdä.
    Itse tutkinut seuraavaa:
    -vikavalo ei enään syty eikä järjestelmä toimi alkuunkaan, ei nouse siis.
    -kumpuralle kun antaa sähköä niin alkaa pumppaamaan ilmaa
    -jakopalikalle ja kompuralle kun antaa sähköä saa perän nousemaan manuaalisesti.
    -kaikki johdot kun on irti ei tee vikailmoitusta näytölle
    -tyhjennys toimii, eli jakopalikalle ja tyhjennysventtiilille kun antaa sähköä perä laskee.
    -sulakkeet ehjät
    -rele toimii
    -kompura saa ilmaa itselleen

    Ainoa siis enään boksi? Onko jotain perinnepaikkoja josta johdot hankaavat puhki? Ainoat sulakkeet peräkontissa? E61 530D 2004
    Käyttis 530d e61 2004

    Ex.
    e34 518i '90
    e34 520 '88,
    e34 525 '92,
    e30 318 '90,
    e34 520 '89,
    e34 525tds '94
    e36 323 '97
    e34 540 '94
    e34 535 '89
    e39 523 '98
    e38 735i '98
    E39 530d "98
    E28 520 "84
    E34 535 "89
    E39 530d "00
    E38 740 "98
    E46 318 "01
    Yms.

    Comment

    • JaniLap
      BTCF Member
      • Sep 2012
      • 2712
      • Tampere

      #3
      Millaisia vikakoodeja tarjoaa testerillä luettaessa, vai ei mitään?
      IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
      BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
      Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
      Tampere

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4627
        • Tampere

        #4
        Originally posted by Looso View Post
        Eli sama vika siis, käynyt useilla korjaamoilla ja eivät tiedä mitä tehdä.
        Itse tutkinut seuraavaa:
        -vikavalo ei enään syty eikä järjestelmä toimi alkuunkaan, ei nouse siis.
        -kumpuralle kun antaa sähköä niin alkaa pumppaamaan ilmaa
        -jakopalikalle ja kompuralle kun antaa sähköä saa perän nousemaan manuaalisesti.
        -kaikki johdot kun on irti ei tee vikailmoitusta näytölle
        -tyhjennys toimii, eli jakopalikalle ja tyhjennysventtiilille kun antaa sähköä perä laskee.
        -sulakkeet ehjät
        -rele toimii
        -kompura saa ilmaa itselleen

        Ainoa siis enään boksi? Onko jotain perinnepaikkoja josta johdot hankaavat puhki? Ainoat sulakkeet peräkontissa? E61 530D 2004
        Oot käynyt huonolla korjaamolla.

        Onko perän korkeudensäädön boksi kontin lattiassa? Joskushan näissä farkuissa on kontti tulvinut vedestä ja tuhonnut kontissa olleita ohjausyksiköitä. Jos se on siellä niin ohjausyksiköstä kansi auki ja kattoo miltä levy näyttää.

        Tässä kytkentäkaavat: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e...ir-suspension/

        No joo katsoin samalla missä boksi on. Siellähän se.
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • Looso
          Bimmer Rookie
          • Mar 2011
          • 137
          • Lahti

          #5
          Ei oo vettä kontissa.
          Merkkikorjaamolla ja pari nyrkki ja leka pajal
          Boksi varapyörän alla ja hyvännäkönen piirilevy
          Käyttis 530d e61 2004

          Ex.
          e34 518i '90
          e34 520 '88,
          e34 525 '92,
          e30 318 '90,
          e34 520 '89,
          e34 525tds '94
          e36 323 '97
          e34 540 '94
          e34 535 '89
          e39 523 '98
          e38 735i '98
          E39 530d "98
          E28 520 "84
          E34 535 "89
          E39 530d "00
          E38 740 "98
          E46 318 "01
          Yms.

          Comment

          • rotaN
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2015
            • 211
            • -

            #6
            ei ehkä halvin kokeilu mutta itellä oli kans ongelmaa perän kanssa, välillä toimi hyvin ja välillä ei ollenkaan, välillä saatto viikon reistailla ja sen jälkeen parikin kk toimia. huomas kuitenkin että raskaalla kuormalla ei jaksanu nousta perä. ite tilasin uuden kompuran ja kaksoisventtiilin niin hävis kaikki ongelmat vaikka kompurassa ei mitään "vikaa" näyttäny olevan kun purettiin osiin.. tiedä sitten oliko venttiilissä vikaa vai ei. kompura+venttiili paketti uutena n 500e.

            Comment

            • Looso
              Bimmer Rookie
              • Mar 2011
              • 137
              • Lahti

              #7
              Vikakoodit testerillä oli johtokatkoksia kun töpselit käyny irti, kaikki nollaantu kuitenkin.
              Voi olla et jos vie pajalle taas niin vaihtavat kaiken ja lasku on suunnaton. Korkeusarvotki oli kuulemma samay ja toivotunlaiset.
              Tietokoneella sai ajettua perää ylös ja alas.
              Kalibroinnin saa tehtyä mutta ei vaan toimi. Näinköhä pitää laittaa pari touhutonnia haisemaan ja sit korjata vika joka löytyy joskus :d 0,05e surriaisel ja sähköteipil
              Käyttis 530d e61 2004

              Ex.
              e34 518i '90
              e34 520 '88,
              e34 525 '92,
              e30 318 '90,
              e34 520 '89,
              e34 525tds '94
              e36 323 '97
              e34 540 '94
              e34 535 '89
              e39 523 '98
              e38 735i '98
              E39 530d "98
              E28 520 "84
              E34 535 "89
              E39 530d "00
              E38 740 "98
              E46 318 "01
              Yms.

              Comment

              • markok
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 3018
                • Kuopio

                #8
                Kannattaa tarkastaa ettei auto ole mennyt transport modeen. Tuolloin kompura ei muistaakseni toimi ollenkaan ecu:n ohjaamana.
                BMW 530iA Touring -05

                Comment

                • 325E
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 1227
                  • LAHTI

                  #9
                  Peränkorkeuden säätö vipu

                  Vika voi olla peränkorkeuden säätö takakynkissä sijaitsevassa sähkö-osassa joka on potentiometri vipu siinä mustassa poksissa voi olla kuollut kohta ja silloin se ei tunnista ja kytke sen sisällä mitään ja siksi kompura ei lähde käyntiin. Osassa on 6-piikkiä ja samalla se myös säätää zenoneita. Tälläinen yksi vika oli E61:ssä vuotavan palkeen lisäksi.


                  Originally posted by rotaN View Post
                  ei ehkä halvin kokeilu mutta itellä oli kans ongelmaa perän kanssa, välillä toimi hyvin ja välillä ei ollenkaan, välillä saatto viikon reistailla ja sen jälkeen parikin kk toimia. huomas kuitenkin että raskaalla kuormalla ei jaksanu nousta perä. ite tilasin uuden kompuran ja kaksoisventtiilin niin hävis kaikki ongelmat vaikka kompurassa ei mitään "vikaa" näyttäny olevan kun purettiin osiin.. tiedä sitten oliko venttiilissä vikaa vai ei. kompura+venttiili paketti uutena n 500e.

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9156
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by 325E View Post
                    Vika voi olla peränkorkeuden säätö takakynkissä sijaitsevassa sähkö-osassa joka on potentiometri vipu siinä mustassa poksissa voi olla kuollut kohta ja silloin se ei tunnista ja kytke sen sisällä mitään ja siksi kompura ei lähde käyntiin. Osassa on 6-piikkiä ja samalla se myös säätää zenoneita. Tälläinen yksi vika oli E61:ssä vuotavan palkeen lisäksi.
                    Ne korkeussäädön anturit ovat kyllä hall-antureita, eivätkä potentiometrejä.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • Looso
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2011
                      • 137
                      • Lahti

                      #11
                      Ajovalot osaa hakea korkeutensa
                      Käyttis 530d e61 2004

                      Ex.
                      e34 518i '90
                      e34 520 '88,
                      e34 525 '92,
                      e30 318 '90,
                      e34 520 '89,
                      e34 525tds '94
                      e36 323 '97
                      e34 540 '94
                      e34 535 '89
                      e39 523 '98
                      e38 735i '98
                      E39 530d "98
                      E28 520 "84
                      E34 535 "89
                      E39 530d "00
                      E38 740 "98
                      E46 318 "01
                      Yms.

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4627
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by Looso View Post
                        Ajovalot osaa hakea korkeutensa
                        Ainakin x5ssa on peränkorkeudensäädölle omat karvat samoissa antureissa. Eli antureita on kahta tyyppiä.

                        Katsoinkin nopeasti miten se tuossa menee, näyttäisi että oikealta puolelta katsotaan korkeus xenoneille ja tieto menee eri karvoja pitkin.


                        Livedatasta katsoa että antureiden korkeustieto näkyy loogisesti kun auton perää painelee tai miksei suoraan vartta liikuttamallakin. Johdot myös kannattaa katsoa. Ainakin x5:n saa suoraan korjaussarjaa jossa tulee pätkät johtoa ja liitin. Liitin voi päästää vettä myös sisään johtojen katkeamisen lisäksi.
                        Last edited by fraatti; 17-08-2018, 23:28.
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • Looso
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2011
                          • 137
                          • Lahti

                          #13
                          Vikakoodi 5FB4 kertoo inpa, energy saving mode päällä. Pitäskö vaihtaa johonkin muuhun että lähtee skulaa?
                          Käyttis 530d e61 2004

                          Ex.
                          e34 518i '90
                          e34 520 '88,
                          e34 525 '92,
                          e30 318 '90,
                          e34 520 '89,
                          e34 525tds '94
                          e36 323 '97
                          e34 540 '94
                          e34 535 '89
                          e39 523 '98
                          e38 735i '98
                          E39 530d "98
                          E28 520 "84
                          E34 535 "89
                          E39 530d "00
                          E38 740 "98
                          E46 318 "01
                          Yms.

                          Comment

                          • JaniLap
                            BTCF Member
                            • Sep 2012
                            • 2712
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by Looso View Post
                            Vikakoodi 5FB4 kertoo inpa, energy saving mode päällä. Pitäskö vaihtaa johonkin muuhun että lähtee skulaa?
                            Siellä on siis INPA:n mukaan Transport mode aktiivisena, ja sen kun kytket pois INPA:lla niin voisi toimiakin.
                            IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                            Tampere

                            Comment

                            • markok
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 3018
                              • Kuopio

                              #15
                              Originally posted by Looso View Post
                              Vikakoodi 5FB4 kertoo inpa, energy saving mode päällä. Pitäskö vaihtaa johonkin muuhun että lähtee skulaa?
                              Kuten tuossa postauksessa 8 totesin niin kaikki merkit viittaavat juuri tähän.
                              BMW 530iA Touring -05

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎