Announcement

Collapse
No announcement yet.

xDA vai xiA?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • eemi
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 303
    • Heinola

    #16
    Vanhemmillani oli aikanaan e61 525iAX pre-lci ja mulla itelläni oli 530XdA lci.

    Noista kahdesta jos pitäisi valita niin dieseli vie kyllä voiton ehdottomasti, vääntö tekee ajamisesta todella vaivatonta ja kulkupuolikin oli ihan kunnossa ohituksissa jne.

    Kyllähän niitä bensakutosen ääniä mukava oli kuunnella, mutta siihen se mukava sitten jäikin. Tuntui todella kuminauhamaiselta jos ei vaihtanut sportille ja polkenut kick-downia.
    Nyt: G31 520d X-drive -18 M-sport Carbon schwarz

    ex:
    e70 X5 30d -08 M-sport Individual Ruby Schwarz
    e91 320d -11 Alpinweiss III
    e61 530xd LCI -07 M-sport Titansilber
    e46 320d -03 touring M-Sport II Black Sapphire Metallic
    e39 520i -97 touring Schwarz II
    e34 525i -89 Luxorbeige metallic
    e34 520i -89 Diamantschwarz

    Comment

    • ErkkiE
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2006
      • 614
      • Espoon haja-asutus

      #17
      Nelivetoja saanut N52 (bensa), N53 (bensa), M57 (diesel).

      Näillä tiedoilla etsimään tyyppivikoja vaikka tältä palstalta ja netistä muuten. Suomalaisia palstoja lukiessa muistaa, että täällä suurin osa autoista on dieseliä, ja vaikka jenkeissä kaikki on bensaa. Saat käsityksen moottorityyppien vioista ja niitten fiksaamisen vaivasta ja kustannuksista. Varsinkin N53 on jo mutkikasta tekniikkaa, vaikka onkin vaparibensa.

      Sitten etsii muita näitten vehkeiden vikoja ja enimmäkseen voi olettaa (tietyin poikkeuksin) vikojen olevan koneesta riippumattomia. Näitä on aika paljon.

      Sitten keksit muut kriteerit (värit, varusteet jne.), kun kerran koneen ominaisuuksilla ollut väliä. Sitten palaat vielä edelliseen kohtaan ja katsot niitten varusteiden vikaantumiset.

      Sitten katsot lompakon ja pankkitilin tms.

      Sitten etsit parhaan yksilön, mihin sinulla on varaa.

      Sinänsä ei kannata yllättyä, jos noin kysyen saa aikaan bensa vs. diesel -väittelyä...

      E

      Comment

      • AlliumPorrum
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2005
        • 316
        • Suomi

        #18
        Originally posted by ErkkiE View Post
        Sitten keksit muut kriteerit (värit, varusteet jne.), kun kerran koneen ominaisuuksilla ollut väliä. Sitten palaat vielä edelliseen kohtaan ja katsot niitten varusteiden vikaantumiset.

        Sitten katsot lompakon ja pankkitilin tms.

        Sitten etsit parhaan yksilön, mihin sinulla on varaa.

        Sinänsä ei kannata yllättyä, jos noin kysyen saa aikaan bensa vs. diesel -väittelyä...
        E
        No vähän kyllä yllätyin, koska siitä ei nyt yhtään pitänyt olla kysymys ;=) Ominaisuuksien lisäksi noilla varusteilla tai väreillä ei myöskään ole yhtään mitään väliä, nyt mentäisiin vain tuo lompakko edellä eli mikä olisi mahdollisesti halvin mahdollinen versio pitää?

        Mulla on ollut muutama diesel seiska eli bemujen perustyyppiviat ja niiden kustannukset on sinällään ihan tuttuja, mutta tämä bensa vs. diesel asetelma E61:ssä ei ole mulle tuttua.
        Last edited by AlliumPorrum; 12-08-2017, 23:05.

        Comment

        • veku
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6325
          • P-Pohjanmaa

          #19
          Da käyttikseen
          F11 M550D
          E39 M5
          F26 3.0 Da M-Sport
          E61 535D M-Sport

          Comment

          • ErkkiE
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2006
            • 614
            • Espoon haja-asutus

            #20
            N53 mutkikkaampi kun N52, koska N53:ssa suorasuihkun hauskuudet hajoamassa. 525 taas ei ole mitään halvempaa tai yhtään vikaa vähemmän kuin 530.

            Itse valitsisin N52 530i ja M57 530d välillä. Koneiden viat erilaisia. . Itse olen tietoisesti hankkinut pihaan kaksi dieseliä, koska M57 on ainakin sangen luja dinosauruskone, jossa viat lähinnä apulaitteissa ja kohtuuvaivalla vaihdettavissa osissa. N52:ssa sitten esiintyy vikaa peruskoneessakin eli venttiilien naputusta ja isoa öljynkulutusta ainakin.

            E

            Comment

            • AlliumPorrum
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2005
              • 316
              • Suomi

              #21
              Originally posted by ErkkiE View Post
              N53 mutkikkaampi kun N52, koska N53:ssa suorasuihkun hauskuudet hajoamassa. 525 taas ei ole mitään halvempaa tai yhtään vikaa vähemmän kuin 530.

              Itse valitsisin N52 530i ja M57 530d välillä. Koneiden viat erilaisia. . Itse olen tietoisesti hankkinut pihaan kaksi dieseliä, koska M57 on ainakin sangen luja dinosauruskone, jossa viat lähinnä apulaitteissa ja kohtuuvaivalla vaihdettavissa osissa. N52:ssa sitten esiintyy vikaa peruskoneessakin eli venttiilien naputusta ja isoa öljynkulutusta ainakin.

              E
              Ja eikös se ollut niin että N52:sta on vain pre-faceliftissä ja N53:sta vain faceliftissä? Eli sikäli pre-facelift olisi parempi, mutta jotenkin käsitin että faceliftissä olisi ehkä korjattu jotain muita ongelma-/vikapaikkoja? Vai koskiko tämä lähinnä seiskaa, eikä niinkään tätä vitosta..?

              Comment

              • ErkkiE
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2006
                • 614
                • Espoon haja-asutus

                #22
                N53 tulee faceliftissä ja tilanne on periaatteessa ihan kuin sanot.

                Kuinka merkittäviä muut parannukset (tai muutokset, iso osahan on kosmeettista) sitten on, niin se on sitten jokaisen itse pääteltävä. Itsellä on E61 LCI dieselillä, niin ei tarvitse murehtia juuri tuota asiaa...

                E

                Comment

                • MazterI
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2004
                  • 312
                  • Jyväskylä

                  #23
                  Meiltä löytyy taloudesta preLCI, eli N52 koneella oleva nelikkö ja N53 koneella oleva takavetoinen LCI malli.

                  LCI vehje on ollut taloudessa 150tkm:n verran ja N52 koneinen itsellä vain 20tkm, mutta sitä edeltävät korjaukset ja kulut tietää sentilleen, koska on ollut firman autona ja kaikki kulut on kirjanpidossa

                  N52 koneeseen on vaihdettu Vanoksen solenoidit mutta muuten normia huoltoa. N53:seen on vaihdettu puolat (takuuseen), korkepainepumppu ja disa. Muuten normaalia huoltoa. Koska kummatkin on ajettu jo noin 200000tkm kaikestaan, on kumpaankin vaihdettu etu-iskarit. Lisäksi nelikkoon eteen jouset, ja taakse narinahelat. Ja luonnollisesti jarruja kumpaankin kulumisen mukaan.

                  PreLCI:ssä kettumainen tyyppivika on ilmastoinnin höyrystin, joka käsittääkseni LCI malliin on korjattu. Kovatöinen vaihtaa, vaikka osat ei paljoa maksa. Dieselissä tietysti ihan sama vika, mutta LCI mallissa tätä ei tarvii pelätä koska höyrystimen malli muuttui.

                  Tuo N52 koneinen nelikko on merkittävästi pirteämpi kuin N53:lla oleva LCI. Toki tehoa on enemmän, mutta myös kaasun vaste on paljon parempi. Kumpikin kuulostaa hyvältä, ja itse en ole omilla ajoilla diiseleitä harkinnut. Kumpaakaan konetta ei minusta kauheasti moittia voi, ovat kyllä ihan kotikonstein pitkälti korjattavia, osat on kohtuullisen järkevän hintaisia, ja ainakin omassa käytössä ylläpitokulut on kummassakin tosi maltilliset.

                  Eli suoraan en diiseliin voi verrata, mutta ainakin nämä bensakoneet ovat olleet tosi toimivia ja edullisia ylläpitää.

                  Comment

                  • ErkkiE
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2006
                    • 614
                    • Espoon haja-asutus

                    #24
                    Kaksi M57 dieseliä taloudessa. Toinen 150 tkm (E91), toinen 250 tkm (E61).

                    E61: Vaihdettu termostaatit (osat noin 100 e) ja nyt just äsken hehkut + ohjausboksi (oli 4/6 hehkua jo huonona; osat noin 150 e ja teetettynä vaihtotyö vajaa 200 e). DPF:n tuhkat edellyttänee jossain vaiheessa jotain muttei vielä. Ei muita koneeseen liittyviä vikoja. Tämän auton historia on tunnettu uudesta asti, joten tässä on kaikki.

                    E91: Vaihdettu termostaatit. Hehkut + ohjausboksi odottaa vaihtoa (2/6 hehkua huonona). Antaa joskus vikakoodia pa-suodattimelta (ilmeisesti esilämmitin, vaikka antaakin koodin kuin olisi suodatin tukkeessa). Ei muita koneeseen liittyviä vikoja. Tämän auton olen tuonut itse pari vuotta sitten ja sitä ennen ainakaan dokumenteissa ei löydy mitään koneeseen liittyvää muuta.

                    E

                    Comment

                    • Macke
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2009
                      • 1134
                      • Porvoo

                      #25
                      Hegulin aikaisemmin mainitsemaan DPF toimintaan pelkässä pätkäajossa pitää sen verran sanoa, että muija ajaa 11 kilsaa per sivu duuniin päivittäin ja E70 korissa majaileva vastaava tekniikka kuin 535d LCI kuuskymppisessä ainakin nokeaa sen DPF:n ihan vikatilaan asti jollei sillä edes välillä aja jotain pidempää siivua. Se ei vaan kerkeä sitä tolla siivulla polttamaan, eli tuo on yksi kyllä täysin validi pointti tekniikkaa miettiessä jos on vallan pätkäajoon tulossa se laitos.

                      Comment

                      • ErkkiE
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2006
                        • 614
                        • Espoon haja-asutus

                        #26
                        Macken kommentti dpf:n poltosta on totta. Käytännössä kunnon poltto edellyttää, että koneen saa lämpimäksi (noin 10 km näillä koneilla ehjillä termostaateilla) ja poltto kestää sen verran pitkään (10-15 min), että matkaa pitää olla se 25 km minimissään. Samoin ihan kaupunkinopeudessa polton lämpötila ei pysy ylhäällä eli mielellään pitää ajaa vähintään sellaista peruskasikymppiä. Ihan pätkäajoon itsekin katsoisin bensaa, jos pitempää siivua ajella juuri koskaan. Polttojen väli on kuitenkin kunnossa olevalla kun dpf:llä sellainen muutama sata km ja hiukan tukkoisemmat polttaa vielä useammin.

                        E

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎