Announcement

Collapse
No announcement yet.

530D Automaattilaatikon vikakoodit? Apua?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rammy2142
    Newbiemmer
    • May 2016
    • 29
    • Espoo

    530D Automaattilaatikon vikakoodit? Apua?

    Elikkäs, auto 139tkm ajettu e61 -06 160kw 530D

    Autoon vaihdettu ruotsinmaalla n. 12tkm sitten 155tkm automaattiloota koska edellinen oli sitten sanonut sopimuksensa irti lopullisesti. (edellinen omistaja kertoi)

    Auto toiminut tähänasti ok ei mitään moitteita, kävin hakemassa vähän softaa tuohon jonka jälkeen ajeltua seuraavat koodit tulleet koneeseen ihan parin tunnin sisällä, varmaan tuonut pieni väännön lisäys esille piilevät viat...?

    5140 No CAN message from DME
    5149 No CAN message from power module
    4F95 Ratio monitoring, clutch B-E
    4F83 Ratio monitoring, clutch C


    Auton ainoa oire on 100 - 140 vauhdissa kun antaa reippaammin hanaa, niin auton downshiftatessa pykälä ei tunnu "nappaavan" vaan kierrokset nousee mutta vauhti ei. Samalla ruutuun tulee viesti Transmission Faultista ja menee linkutustilaan. Harvoin saattaa myös ilman downshiftiä tehdä samat oireet tuossa vauhdissa kiihdyttäessä rajummin.

    Ilmoitus poistuu käynnistämällä auton uudelleen. Auto kestää täysin luistamatta esim 0-100 tallapohjassa kaasutukset ja vaihdot, mutta jokin tuossa 100+ vauhdilla tulee kun rauhallisesta ajosta yrittää painaa äkkiseltään kaasua.

    Koodit nollasin ja ne tulivat uudelleen kun samallainen tilanne tapahtui motarilla. Taajama-ajossa ei uskoisi minkään olevan vikana.

    Mitä helvettiä tässä nyt pitäisi tehdä?

    Sain neuvon laatikon öljyjenvaihtoon ja kitkalisän sekaan heittämiseen olisiko tässä järkeä?

    Lootassahan ei siis varmasti olekkaan alkuperäisöljyt jos on vaihdettu romutukusta kerta tähän kaaraan eli niitäkään ei auta ehkä sääliä.

    alkaa omat autot kokemuksen perusteella pudota tähän kastiin
    15% ajonautintoa 30% harrastusta 5%masennusta 50%vitutusta
    E61 530D -06 / FZS1000S -06
    Ex. E91 325 Xi -05
    Ex. S40 T4 -98
  • Shatter
    BTCF Member
    • Mar 2013
    • 923
    • Oulu

    #2
    Täällä toinen potilas samankaltaisilla oireilla, tosin laatikolla rullailtu jo 500tkm. kaikki pelaa oikein nätisti pl. kova kiihdytys. öljyt vaihdettu 10tkm sitten.

    Youtube pätkää

    Oma antoi videon mukaisen potkun 4-5 vaihdossa sekä ratio monitoring vikakoodia kun kiihdytti reilusti moottoritielle ja vauhtia alkoi olla n. 130 Ei kuitenkaan nakannut vikatilaan vaan jätti vain koodin muistiin. Uudelleen en ole saanut tuota aikaiseksi vaikka kuinka antaa hurua vehkeelle..

    Sen tarkempaa ymmärrystä automaatin sielusta voisi loogisesti ajatella että ohjauspaineet karkaa väärään paikkaan kovassa kiihdytyksessä ja aiheuttaa häröjä = vuotava mekatroniikka = luistava turbiini ym. Tässä useamman päivän nettiä kahlaillessa ko. oireiden tiimoilta on saanut käsityksen että yleensä kaikki pienemmät ilmiöt ovat korjaantunut jopa pelkällä venttiilinpöydän zip-kitillä ja/tai solenoidien vaihdolla. Jorpakon takana taas porukalla tuntuu olevan tapana uusia kerralla koko helahoito (turbiini,pakat+meka) pienestäkin nykäisystä niin ei niin tarkkaa tietoa ole löytynyt että millä mikäkin korjaantuu.

    Omalle katiskalle varasin jo Siekkiselle aikaa mekatroniikan kunnostukseen, katsotaan jos tulee sillä kuntoon kerkesihän tuo olla viikon pihassa ennen oireita
    Last edited by Shatter; 09-08-2017, 19:26.
    Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

    E91 330dA xDrive M-Sport '09
    VW Golf mk4 1.6 '03
    Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
    MB W108 250S '67 x2

    Comment

    • peeämvee
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2005
      • 283
      • Taivalkoski

      #3
      Laatikko Siekkiselle huoltoon, ei tuossa öljynvaihot enää auta. Samat oireet oli, 5 vaihteella lipsutteli varsinkin pitemmän ajon jälkeen teki tuota herkemmin. koko laatikko kunnostettiin, ei korjaantunut venttiilikoneiston rempalla. 175tkm oli silloin mittarissa.

      Comment

      • buksin-1
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 4592
        • Keski-Pohjanmaa

        #4
        Espoosta Recrolle saattaa olla lyhyempi matka ja tulee uudenveroiseksi koko aski.
        Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
        Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
        SISUSTAT modaukset

        Comment

        • Soppa79
          Bimmer Rookie
          • Aug 2009
          • 37
          • Hki

          #5
          Originally posted by peeämvee View Post
          Laatikko Siekkiselle huoltoon, ei tuossa öljynvaihot enää auta. Samat oireet oli, 5 vaihteella lipsutteli varsinkin pitemmän ajon jälkeen teki tuota herkemmin. koko laatikko kunnostettiin, ei korjaantunut venttiilikoneiston rempalla. 175tkm oli silloin mittarissa.
          Mitä maksoi?
          E91 320D -11
          Dodge Monaco 2D HT -72
          Dodge Superbee -71
          VW Kupla -72 38tkm

          Comment

          • Tontsa80
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2009
            • 271
            • pori

            #6
            Niinpä

            Originally posted by buksin-1 View Post
            Espoosta Recrolle saattaa olla lyhyempi matka ja tulee uudenveroiseksi koko aski.
            Ja saa kunnon takuun... 100000 vs suomen 15000...
            Vikakoodien lukua porin suunnalla

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎