Kyseisen vikakoodin kuvaus on "Exhaust-gas backpressure sensor before exhaust turbocharger, not plausible".
Liittyy pakokaasujen takaisinkierrätykseen, jossa pakolämmön ja -paineen seurannalla sensoreiden avulla pyritään täsmällisempään pakokaasujen takaisnkierrätykseen ja tehokkuuteen.
Kyse saattaisi olla sensoriviasta tai liittyä EGR:n tai hiukkassuodattimen toimintaan. Onko EGR ja DPF edelleen käytössä, ja tapahtuuko DPF:n poltot normaalisti?
IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20 BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben. Tampere
Kyseisen vikakoodin kuvaus on "Exhaust-gas backpressure sensor before exhaust turbocharger, not plausible".
Liittyy pakokaasujen takaisinkierrätykseen, jossa pakolämmön ja -paineen seurannalla sensoreiden avulla pyritään täsmällisempään pakokaasujen takaisnkierrätykseen ja tehokkuuteen.
Kyse saattaisi olla sensoriviasta tai liittyä EGR:n tai hiukkassuodattimen toimintaan. Onko EGR ja DPF edelleen käytössä, ja tapahtuuko DPF:n poltot normaalisti?
En tiedä varmuudella onko ne vielä toiminassa, aiempi omistaja on kyllä jotain tehnyt, softannut ainakin.
Mistä sen huomaa milloin DPF polttaa? ainakaan en ole mitään hajuja tai ääniä erottanut missään vaiheessa.
saako sitä pakko poltettua inpalla?
En tiedä varmuudella onko ne vielä toiminassa, aiempi omistaja on kyllä jotain tehnyt, softannut ainakin.
Mistä sen huomaa milloin DPF polttaa? ainakaan en ole mitään hajuja tai ääniä erottanut missään vaiheessa.
saako sitä pakko poltettua inpalla?
DPF:n toiminta voisi olla ensimmäinen tarkastettava kohde moottorin riittävän lämpötilan (termostaattien kunto) lisäksi. Polttotapahtumaan liittyy usein reaaliaikaista polttoainekulutusta osoittavan mittarin neulan heiluminen tasavauhdissa sekä erityisesti alle 80 km/h vauhdissa myös korkeammat moottorin kierrosnopeudet.
INPA:lla ei muistaakseni saa asetettua DPF:n pakkopolttopyyntöä (regenerointi), mutta regeneroinnin estäviä vikakoodeja sen sijaan saa nollattua ajon aikana, jolloin regenerointi lähtee yleensä käyntiin itsestään ellei pönttö ole huomattavan tukkoinen tai pöntön laskennallinen vaihtoväli on tullut täyteen. ISTA:lla regenerointipyynnön saa sen sijaan asetettua, mutta tapahtuman estävät vikakoodit tulee kuitenkin nollata tässäkin tapauksessa.
Tukkeutuneen DPF:n avaamiseen tarvitaan usein useampia perättäisiä regenerointeja, joten autolla kannattaa varauta ajelemaan parin tunnin lenkki vähän reippaammalla vauhdilla.
IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20 BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben. Tampere
Ok, Otin ja purin EGR:n sähköisen säätimen, joka jumitti auki asentoon.
Muuten se oli ihan puhdas.
Viikon päästä tuleekin ajoa Turku-porvoo-Turku reissu.
Pitää silloin nollata kaikki mahdolliset vikakoodit ja koittaa uudelleen.
Jäi edellisestä viestissä mainitsematta, että jos DPF on deletoitu ohjelmoinnin yhteydessä, niin tuo kysymäsi vikakoodi kertoo lähinnä siitä, ettei sensori saa uskottavia painelukemia aikaan kun järjestelmässä ei ole enää vastapainetta aiheuttavaa vastusta. Asialle ei tällöin tarvitse tehdä mitään, kun auton toimintaan sillä ei ole vaikutusta.
Nyt tämä on vähän tällaista arvausten esittämistä, kun autoon tehdyistä muutoksista ei ole kertomasi mukaisesti varmuutta.
IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20 BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben. Tampere
Itse sanoisin että siellä on pakopaine anturi viallinen, vaihda se.
Eli ei liity dpf eikä egr ongelmaan.
Ja tosiaan ennen turboa, eli ei se letkulla putkeen menevä.
En kyllä ole ikinä bemarissa huomannut moista anturia, pitääkin tänää tarkistaa missä se on.
Edit: toivottavasti vika on tuossa egr:ssä, en huomannut sitä postausta aiemmin, mutta jos ei niin anturi vaihtoon.
Kaikin mokomin. Tuo tekemäsi EGR:n puhdistus oli tässä tapauksessa hyvä toimenpide, sillä se on ohjelmoinnin yhteydessä mitä todennäköisimmin deletoitu, eli asetettu pysyvästi kiinni-asentoon. Mikäli pysyy kiinni, niin moottorin tehot vastaavat paremmin ohjelmoinnilla haettua myös alakierroksilla. Tarvittaessa vaikka tulppaamalla.
IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20 BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben. Tampere
Kävin nappaamassa irti ja putsasin nyt ensihätään liittimet.
Se kumiletku oli melko väljän tuntuinen anturin liittimeen.
Pistin paremmin kiinni. Ainakaan heti ei tullut vikakoodia takaisin?
Comment