Announcement

Collapse
No announcement yet.

Drive control system – Drive moderately, Start assistance inactive

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • CwD
    Newbiemmer
    • Sep 2016
    • 20
    • Kymenlaakso

    Drive control system – Drive moderately, Start assistance inactive

    Vasta kun pääsin kehumaan, että auto on ollut minulla yli vuoden vailla minkäänlaista vikaa. Kyseessä E60 530d LCI vuosimallia 2007, sillä halvimmalla ohjauksella (ei siis ole Dynamic Driveä tai muuta herkkua)

    Toissapäivänä vaihdoin alle talvirenkaat ja samalla säädin BC Racingin alustaa muutaman sentin ylöspäin, säästelemättä bräkleeniä ja paineilmaa tolppia putsaillessa, samalla laitoin myös suojapussit iskarien päälle. Lyhyellä testilenkillä rengaspainevalvonta ilmoitti olemassaolostaan ja näin taisi tehdä myös keväällä kesärenkaita alle laittaessa. Kuittasin rengaspaineet ja ajoin viisi kilometriä takaisin kotiin ja kaikki ok. Eilen ajaessa pidempää matkaa isolla tiellä, auto tipauttikin pois vakionopeudensäätimen ja luistoneston ilmoittaen seuraavaa:
    - Drive control system! Drive moderately
    - Start assistant inactive!

    Kirosin jo mielessäni, että olenko onnistunut tolppia ruuvatessa ja paineilman ja bräkleenin kanssa hölvätessä särkemään jotain. Jatkoin kuitenkin matkaa määränpäähän, josta puoli tuntia myöhemmin lähtiessäni kaikki oli taas hyvin. Heitin taas alle kymmenen kilometrin lenkin kaupungissa, eikä vikailmoituksia tullut ja auto toimi normaalisti. Muutama tunti myöhemmin lähtiessäni taas isolle tielle, n. 20 km ajon jälkeen sain samat koodit kuin aiemmin, mutta nyt lisänä myös "Tyre pressure loss!" -ilmoitus.

    Google vei minut kauhukseni keskusteluihin, joissa syylliseksi vastaavissa tapauksissa epäiltiin Steering angle sensoria, jonka hinta näyttäisi olevan kaikkea 800 ja 1100 euron väliltä. Onko tässä karvalakkimallin ohjauksessa kuitenkaan tuollaista sensoria?
    Vaihdoin pari kuukautta takaperin katsastukseen raidetangon ulkopään kuljettajan puolelle ja ratti onkin ollut siitä lähtien hieman vinossa vasemmalle ja ulkomaalaiselta foorumilta löytyikin kohtalotoveri, jonka vian aiheuttajana oli nimenomaan tuo hieman vinossa oleva ratti. Kuitenkaan kesärenkailla ajaessa ei kahden kuukauden aikana ole näitä vikailmoituksia hyppinyt ruudulle, vaikka ratti onkin ollut vinossa. Kaikenkaikkiaan vituttava vaiva.

    Mahtaisiko vikamuistiin jäädä silti joku tarkempi tieto tuosta, vaikkei vika "olekaan päällänsä" vikakoodeja luettaessa?
  • böntti
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2011
    • 2855
    • Tampere

    #2
    Ensimmäisenä ajat nelipyöräsuuntaukseen ja seuraavana kalibroitutat ohjauskulma-anturin, sen jälkeen taas kovaa ajoa
    -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
    -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
    -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
    -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

    -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

    Comment

    • CwD
      Newbiemmer
      • Sep 2016
      • 20
      • Kymenlaakso

      #3
      Originally posted by böntti View Post
      Ensimmäisenä ajat nelipyöräsuuntaukseen ja seuraavana kalibroitutat ohjauskulma-anturin, sen jälkeen taas kovaa ajoa
      Kiitos paljon pikaisesta vastauksesta!
      Meneekö tämä ohjauskulma-anturin kalibrointi marmoritiskihommiksi, vai onnistuuko tavan harrastajalla? Jännästi vika hyppäsi esiin heti talvirenkaiden vaihdon ja alustan säädön jälkeen. Viikko ennen raidetangonpään uusimista kävinkin jo säädättämässä kaikki kulmat. mutta eipä siellä sitten tuota väljää päätä huomattu. Tästäkin aikaa jo pari kuukautta ja ratti vinossa on ajeltu siitä saakka, kun en ole saanut aikaiseksi käydä suuntaamassa uudestaan uudella raidetangonpäällä.

      Lähdetään nyt ensimmäiseksi näillä liikkeelle, kiitos

      Comment

      • s4mmy
        Bimmer Rookie
        • May 2017
        • 32
        • Vantaa

        #4
        On noita ohjauskulma-antureitakin ollu rikki, just vaihettiin mulle. Ei se ollu KL-varaosan kautta ku 180e, joten ei sitäkään kannata pelätä.

        Comment

        • CwD
          Newbiemmer
          • Sep 2016
          • 20
          • Kymenlaakso

          #5
          Originally posted by s4mmy View Post
          On noita ohjauskulma-antureitakin ollu rikki, just vaihettiin mulle. Ei se ollu KL-varaosan kautta ku 180e, joten ei sitäkään kannata pelätä.
          Se taitaakin vaatia vähän enemmän koodausta marmorilla? Paljonko veloittivat BMW:llä koodaamisesta?

          Comment

          • s4mmy
            Bimmer Rookie
            • May 2017
            • 32
            • Vantaa

            #6
            Ei käyny bmw:llä huollossa vaan perus Bosch korjaamolla. Ilmeisesti siis ei tarvitse koodata, koska noilla ei välineitä bemarin koodaamiseen ole?

            Comment

            • CwD
              Newbiemmer
              • Sep 2016
              • 20
              • Kymenlaakso

              #7
              Ainakin näillä näkymin vian aiheuttaja on paikannettu ja korjattu.
              Säädin edestä auraukset kohalleen niin, että ratti on taas suorassa eikä vikaa ole ilmennyt sen jälkeen pidempääkään matkaa ajaessa. Eli mitä todennäköisemmin talvirenkaiden vaihto ja alustan mieto korotus talvea varten sai kuin saikin sitten jo valmiiksi huonosti säädetyissä kulmissa semmoisen muutoksen, että tuo tietokone ei siitä tykännyt. Lopuksi kalibroin ratin asentotunnistimen "manuaalisesti". Nyt ei auta kuin toivoa, että vika pysyy poissa.

              Kiitos vastauksista ja toivottavasti tästä ketjusta on tulevaisuudessa hyötyä jollekin saman vaivan kanssa painivalle

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎