Vasta kun pääsin kehumaan, että auto on ollut minulla yli vuoden vailla minkäänlaista vikaa. Kyseessä E60 530d LCI vuosimallia 2007, sillä halvimmalla ohjauksella (ei siis ole Dynamic Driveä tai muuta herkkua)
Toissapäivänä vaihdoin alle talvirenkaat ja samalla säädin BC Racingin alustaa muutaman sentin ylöspäin, säästelemättä bräkleeniä ja paineilmaa tolppia putsaillessa, samalla laitoin myös suojapussit iskarien päälle. Lyhyellä testilenkillä rengaspainevalvonta ilmoitti olemassaolostaan ja näin taisi tehdä myös keväällä kesärenkaita alle laittaessa. Kuittasin rengaspaineet ja ajoin viisi kilometriä takaisin kotiin ja kaikki ok. Eilen ajaessa pidempää matkaa isolla tiellä, auto tipauttikin pois vakionopeudensäätimen ja luistoneston ilmoittaen seuraavaa:
- Drive control system! Drive moderately
- Start assistant inactive!
Kirosin jo mielessäni, että olenko onnistunut tolppia ruuvatessa ja paineilman ja bräkleenin kanssa hölvätessä särkemään jotain. Jatkoin kuitenkin matkaa määränpäähän, josta puoli tuntia myöhemmin lähtiessäni kaikki oli taas hyvin. Heitin taas alle kymmenen kilometrin lenkin kaupungissa, eikä vikailmoituksia tullut ja auto toimi normaalisti. Muutama tunti myöhemmin lähtiessäni taas isolle tielle, n. 20 km ajon jälkeen sain samat koodit kuin aiemmin, mutta nyt lisänä myös "Tyre pressure loss!" -ilmoitus.
Google vei minut kauhukseni keskusteluihin, joissa syylliseksi vastaavissa tapauksissa epäiltiin Steering angle sensoria, jonka hinta näyttäisi olevan kaikkea 800 ja 1100 euron väliltä. Onko tässä karvalakkimallin ohjauksessa kuitenkaan tuollaista sensoria?
Vaihdoin pari kuukautta takaperin katsastukseen raidetangon ulkopään kuljettajan puolelle ja ratti onkin ollut siitä lähtien hieman vinossa vasemmalle ja ulkomaalaiselta foorumilta löytyikin kohtalotoveri, jonka vian aiheuttajana oli nimenomaan tuo hieman vinossa oleva ratti. Kuitenkaan kesärenkailla ajaessa ei kahden kuukauden aikana ole näitä vikailmoituksia hyppinyt ruudulle, vaikka ratti onkin ollut vinossa. Kaikenkaikkiaan vituttava vaiva.
Mahtaisiko vikamuistiin jäädä silti joku tarkempi tieto tuosta, vaikkei vika "olekaan päällänsä" vikakoodeja luettaessa?
Toissapäivänä vaihdoin alle talvirenkaat ja samalla säädin BC Racingin alustaa muutaman sentin ylöspäin, säästelemättä bräkleeniä ja paineilmaa tolppia putsaillessa, samalla laitoin myös suojapussit iskarien päälle. Lyhyellä testilenkillä rengaspainevalvonta ilmoitti olemassaolostaan ja näin taisi tehdä myös keväällä kesärenkaita alle laittaessa. Kuittasin rengaspaineet ja ajoin viisi kilometriä takaisin kotiin ja kaikki ok. Eilen ajaessa pidempää matkaa isolla tiellä, auto tipauttikin pois vakionopeudensäätimen ja luistoneston ilmoittaen seuraavaa:
- Drive control system! Drive moderately
- Start assistant inactive!
Kirosin jo mielessäni, että olenko onnistunut tolppia ruuvatessa ja paineilman ja bräkleenin kanssa hölvätessä särkemään jotain. Jatkoin kuitenkin matkaa määränpäähän, josta puoli tuntia myöhemmin lähtiessäni kaikki oli taas hyvin. Heitin taas alle kymmenen kilometrin lenkin kaupungissa, eikä vikailmoituksia tullut ja auto toimi normaalisti. Muutama tunti myöhemmin lähtiessäni taas isolle tielle, n. 20 km ajon jälkeen sain samat koodit kuin aiemmin, mutta nyt lisänä myös "Tyre pressure loss!" -ilmoitus.
Google vei minut kauhukseni keskusteluihin, joissa syylliseksi vastaavissa tapauksissa epäiltiin Steering angle sensoria, jonka hinta näyttäisi olevan kaikkea 800 ja 1100 euron väliltä. Onko tässä karvalakkimallin ohjauksessa kuitenkaan tuollaista sensoria?
Vaihdoin pari kuukautta takaperin katsastukseen raidetangon ulkopään kuljettajan puolelle ja ratti onkin ollut siitä lähtien hieman vinossa vasemmalle ja ulkomaalaiselta foorumilta löytyikin kohtalotoveri, jonka vian aiheuttajana oli nimenomaan tuo hieman vinossa oleva ratti. Kuitenkaan kesärenkailla ajaessa ei kahden kuukauden aikana ole näitä vikailmoituksia hyppinyt ruudulle, vaikka ratti onkin ollut vinossa. Kaikenkaikkiaan vituttava vaiva.
Mahtaisiko vikamuistiin jäädä silti joku tarkempi tieto tuosta, vaikkei vika "olekaan päällänsä" vikakoodeja luettaessa?
Comment