Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kompressori murisee ja laahaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kossu Allu
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2016
    • 222
    • Espoo

    Kompressori murisee ja laahaa

    Terve,

    Kompressori on nyt jonkun aikaa oireillut, ilmastoinnin ollessa päällä murisee sisälle saakka kierrosten mukaan ja ilmastoinnin ollessa pois päältä laahaa tasaisesti laakerinsa kohdalta.

    Onko tuota kompressoria mahdollista elvyttää vielä? Uusi Denso näyttää maksavan sellaset suolaset 500e... Uutta laakeria pyörään en löytänyt nopealla haulla.

    Ja moottorin kuskin puolelta kuuluu jotakin nakutusta, mutta en ole vielä paikantanut. Suuttimien arvot olivat ainakin kunnossa, korjausarvot koko ajan ISTA:lla katsottuna 0,0 - 0,2

    Miten käy, jos otan hihnan pois kompressorilta selvittääkseni onko se ainut vikakohta tällä hetkellä moottoritilassa?

    Autona E60 525dA pre-lci, 250tkm mittarilukemalla.

    Kiitos vastauksista jo etukäteen.

    Edit: kompressori kyllä kylmää ilmaa puhaltaa kuumalla kelillä
    Edit2: kompressorin osanumero: 64509174802
    Last edited by Kossu Allu; 16-11-2017, 09:20.

    E91 320d -07 M-Sport
    211hv / 430nm

    Ex:
    E60 525dA -06 "M-Sport"
    M57TU2D25, GA6HP26
    238hv / 510nm


    M: pre-LCI OEM E6x helmat ja E60 takapuskuri, PDC
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10077
    • KVLA

    #2
    Eip.mitn.
    Last edited by Heguli 31; 12-02-2019, 10:58.

    Comment

    • makkis
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 5152
      • Kouvola, Savisto

      #3
      E6x ei ole perinteistä magneettikytkintä, sen hihnapyörän saa kyllä siihen erikseen.

      Sehän on omalla hihnallaan joten ei vahinkoa jos otat pois sen ja kokeilet häviääkö ääni.
      Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
      Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
      Virallinen Xhp jälleenmyyjä

      Comment

      • JaniLap
        BTCF Member
        • Sep 2012
        • 2758
        • Tampere

        #4
        Onko kompressorille tehty täyttöhuoltoa ja vaikuttaako ääneen?

        Kompressorin hihnan irroittamisen avulla voi testata ääntääkö kone ilman kompressorin hihnapyörän liikettä.

        Hihnapyörän laakerivikaa epäilisin itse, mikäli laahaava ääni palaa kun hihna on jälleen käytössä.

        Minulta löytyy tarvittaessa tuohon sopiva hihnapyörän laakeri ja sen pystyy vaihtamaan itse. YV:llä tavoittaa.

        Mikäli laakerin vaihto ei vaikuta ääntämiseen, niin silloin vika on todennäköisimmin kompressorin sisäinen ja sitä ei oikein pysty korjaamaan, vaan vaihtolaitteen hankinta harkitaan.
        IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
        Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
        Tampere

        Comment

        • Kossu Allu
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2016
          • 222
          • Espoo

          #5
          Kiitos vastauksistanne!

          Ääni tosiaan tulee aika tarkasti suoraan siitä kompressorilta. Esim. kun auto on tyhjäkäynnillä ja laittaa ilmastoinnin päälle (hiutaleen), niin ääni muuttuu ja häviää lähes täysiin, jos edellä mainitun yhteydessä käy nostamassa kierroksia, niin rupeaa kompura murisemaan kierrosten mukaan... Eli hiutale päällä murisee kierrosten mukaan ja hiutale pois päältä pitää tasasta laahausta sekä "raksutusta".

          Ilmastointihuolto on tehty keväällä ja siellä todettiin, että ainetta oli liikaa. Tämän huollon jälkeen murina pieneni huomattavasti, mutta ei poistunut.

          Yritin päivällä yläkautta ottaa hihnan pois, mutta se on sen verran tiukassa, että ei onnistunut ja tilaa operoida on vähän. Saan vklp auton ylös ja otan hihnan pois sekä tarkistelen miten äänen käy

          E91 320d -07 M-Sport
          211hv / 430nm

          Ex:
          E60 525dA -06 "M-Sport"
          M57TU2D25, GA6HP26
          238hv / 510nm


          M: pre-LCI OEM E6x helmat ja E60 takapuskuri, PDC

          Comment

          • JaniLap
            BTCF Member
            • Sep 2012
            • 2758
            • Tampere

            #6
            Tuolle kompressorista itsestään syntyvälle äänelle lumihiutaleen päälle kytkemisen seurauksena ei todennäköisesti voi tehdä oikein mitään muuta kuin totuttautua uuteen matkakumppaniin, jos se toimii muuten kuten pitääkin = antaa kylmää ja kuivaa kabiiniin.

            Sen sijaan tuo laahaava ääni - ja sen loppuminen kun kompura kytketään päälle - sopisi hihnapyörän laakerivikaan ja sen korjaaminen on muutaman kympin duuni ja ei edellytä muuta kuin uuden laakerin (samalla hihnan/kiristimen voi vaihtaa jos näyttää olevan vaihtokunnossa).
            IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
            Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
            Tampere

            Comment

            • makkis
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 5152
              • Kouvola, Savisto

              #7
              Originally posted by JaniLap View Post
              Tuolle kompressorista itsestään syntyvälle äänelle lumihiutaleen päälle kytkemisen seurauksena ei todennäköisesti voi tehdä oikein mitään muuta kuin totuttautua uuteen matkakumppaniin, jos se toimii muuten kuten pitääkin = antaa kylmää ja kuivaa kabiiniin.

              Sen sijaan tuo laahaava ääni - ja sen loppuminen kun kompura kytketään päälle - sopisi hihnapyörän laakerivikaan ja sen korjaaminen on muutaman kympin duuni ja ei edellytä muuta kuin uuden laakerin (samalla hihnan/kiristimen voi vaihtaa jos näyttää olevan vaihtokunnossa).
              Oliko tuossa E6x kompuran hihnapyörässä laakeria?
              Joskus sellaisen purannut, mutta just nyt ei muista.

              Kun magneettikytkin se ei ainakaan ollut, joten se ei pyöri tyhjääkään, joten miksi siinä olisi laakeri?
              Mutta joku vika siinäkin oli jonka purkasin:think
              Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
              Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
              Virallinen Xhp jälleenmyyjä

              Comment

              • JaniLap
                BTCF Member
                • Sep 2012
                • 2758
                • Tampere

                #8
                Originally posted by makkis View Post
                Oliko tuossa E6x kompuran hihnapyörässä laakeria?
                Jawohl. Take my word.
                IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                Tampere

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 10077
                  • KVLA

                  #9
                  Originally posted by makkis View Post
                  E6x ei ole perinteistä magneettikytkintä, sen hihnapyörän saa kyllä siihen erikseen.
                  Ok. Muistelin vaan että vasta F sarjalaisissa tuo muuttui.

                  Comment

                  • Kossu Allu
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2016
                    • 222
                    • Espoo

                    #10
                    Jeps, katkaisin hihnan ja ääni katosi. Nyt uutta laakeria pitäis vaa saada tilalle

                    E91 320d -07 M-Sport
                    211hv / 430nm

                    Ex:
                    E60 525dA -06 "M-Sport"
                    M57TU2D25, GA6HP26
                    238hv / 510nm


                    M: pre-LCI OEM E6x helmat ja E60 takapuskuri, PDC

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 10077
                      • KVLA

                      #11
                      Kiristimeen vai kompuraan/hihnapyörään?
                      Last edited by Heguli 31; 20-11-2017, 11:34.

                      Comment

                      • Kossu Allu
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2016
                        • 222
                        • Espoo

                        #12
                        Originally posted by Heguli 31 View Post
                        Kiristimeen vai kompuraan/hihnapyörään?
                        Hihna oli suoraan hihnapyörältä kompuraan

                        E91 320d -07 M-Sport
                        211hv / 430nm

                        Ex:
                        E60 525dA -06 "M-Sport"
                        M57TU2D25, GA6HP26
                        238hv / 510nm


                        M: pre-LCI OEM E6x helmat ja E60 takapuskuri, PDC

                        Comment

                        • Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 10077
                          • KVLA

                          #13
                          Tässä ei sitten erillistä kiristintä ollutkaan. Ja "virallisten ohjeiden" mukaan hihnan asennus vaatisi oikein erikoistyökalun.

                          Comment

                          • 1031
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2008
                            • 125

                            #14
                            Originally posted by Heguli 31 View Post
                            Tässä ei sitten erillistä kiristintä ollutkaan. Ja "virallisten ohjeiden" mukaan hihnan asennus vaatisi oikein erikoistyökalun.
                            Noin 50mm putken pätkän katkaisee ja jättää siihen noin 2cm pykälän joka tuleen leikkauspinnan tasosta noin 1-1,5 cm ulos, tuollaisella vaan pyöräyttää paikoilleen. Tuossa kaupallinen vastaava.

                            Last edited by 1031; 22-11-2017, 11:37. Reason: Kuvan lisäys
                            E61 520da LCI 2007
                            EX: E36 325TDS touring 1997, E30 324D 1989

                            Comment

                            • Kossu Allu
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2016
                              • 222
                              • Espoo

                              #15
                              Lämpimien kelien tultua emäntä alkoi kaipaamaan ilmastointia, joten tänään tuli vihdoin vaihdettua laakeri ja laitettua uusi hihna paikoilleen. Murina ja laahaus ei palanut takaisin.

                              Kiitos 1031:lle työkalun teon ohjeista, ilman sitä ei olisi hihnan laittaminen onnistunut

                              Tässä vielä video miten ko. työkalua käytetään: https://www.youtube.com/watch?v=sWM91idWiEw

                              E91 320d -07 M-Sport
                              211hv / 430nm

                              Ex:
                              E60 525dA -06 "M-Sport"
                              M57TU2D25, GA6HP26
                              238hv / 510nm


                              M: pre-LCI OEM E6x helmat ja E60 takapuskuri, PDC

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎