Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pitäisikö peräöljyt vaihtaa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Oktoberfest
    Bimmer Rookie
    • Aug 2016
    • 35
    • Tampere

    Pitäisikö peräöljyt vaihtaa?

    Kuuluuko mielestänne fiksuun autonpitoon peräöljyjen vaihto?

    Jos kuuluu, millä kilometreillä ne kannattaisi vaihtaa? Omassa E61:ssa 307 tkm, eikä ole ikinä vaihdettu. En ole huomannut että oireilisi mitenkään.

    Jos vaihdetaan, millaista öljyä sinne pitäisi laittaa ja mikä olisi kohtuutaksa homman teettämisestä?

    Kiitos jo etukäteen kommenteista
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2732
    • Tampere

    #2
    Originally posted by Oktoberfest View Post
    Kuuluuko mielestänne fiksuun autonpitoon peräöljyjen vaihto?

    Jos kuuluu, millä kilometreillä ne kannattaisi vaihtaa? Omassa E61:ssa 307 tkm, eikä ole ikinä vaihdettu. En ole huomannut että oireilisi mitenkään.

    Jos vaihdetaan, millaista öljyä sinne pitäisi laittaa ja mikä olisi kohtuutaksa homman teettämisestä?)
    Oma mielipide on, että peräöljyn vaihto kuuluu järjestelmälliseen ylläpitoon ja vaihtovälinä pidän 150 tkm. Öljyksi sopii esim. Castrol Syntrax 75w-90, jota menee noin litran verran. Samalla kannattaa uusia öljyntäyttötulppa ja sen tiiviste.

    Vaihto on mahdollista suorittaa itsekin nosturilla, mutta teetettynä siihen ei tuntia kauempaa luulisi ammattilaiselta kuluvan.
    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4629
      • Tampere

      #3
      Originally posted by Oktoberfest View Post
      Kuuluuko mielestänne fiksuun autonpitoon peräöljyjen vaihto?

      Jos kuuluu, millä kilometreillä ne kannattaisi vaihtaa? Omassa E61:ssa 307 tkm, eikä ole ikinä vaihdettu. En ole huomannut että oireilisi mitenkään.

      Jos vaihdetaan, millaista öljyä sinne pitäisi laittaa ja mikä olisi kohtuutaksa homman teettämisestä?

      Kiitos jo etukäteen kommenteista
      Ei se juuri oireilekaan vaan laakeri menee jotakuinkin samalla tavalla kuin pyöränlaakeri eli ääni alkaa kunnes tulee totaalituho. Tuolla tekniikka osiossa on jossain kuvia laakerinvaihdosta perään joka on operaationa yleensä sen verran suuritöinen että saattaa helpommalla päästä etsimällä käytetyn tilalle.

      Itse vaihtaisin öljyt.
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • permanent
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2004
        • 299

        #4
        Originally posted by JaniLap View Post
        Oma mielipide on, että peräöljyn vaihto kuuluu järjestelmälliseen ylläpitoon ja vaihtovälinä pidän 150 tkm. Öljyksi sopii esim. Castrol Syntrax 75w-90, jota menee noin litran verran. Samalla kannattaa uusia öljyntäyttötulppa ja sen tiiviste.

        Vaihto on mahdollista suorittaa itsekin nosturilla, mutta teetettynä siihen ei tuntia kauempaa luulisi ammattilaiselta kuluvan.
        Eikö ennemmin kannata vaihtaa tyhjennystulppa ja sen tiiviste (jos se on olemassa)?

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4629
          • Tampere

          #5
          Originally posted by permanent View Post
          Eikö ennemmin kannata vaihtaa tyhjennystulppa ja sen tiiviste (jos se on olemassa)?
          Ei ole kuin täyttötulppa joka on tiivistetty o-renkaalla muistaakseni. Jos tulppaa alkaa vaihtamaan niin sitten magneetilla varustettu malli. Vaikken ole vaihtanut tulppaa eivät ne silti ole vuotaneet.
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • ErkkiE
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2006
            • 614
            • Espoon haja-asutus

            #6
            Takana tosiaan vain täyttötulppa eli pitää olla imuvaihtaja ja joku vehje, jolla saa uuden öljyn sisälle, koska eI siellä tilaa mitään pullosta ole kaataa. Ketterä vaihtaja pystyy vaihtamaan autoa nostamattakin.

            Nelivedoissa etuperässä on sekä tyhjennys- että täyttötulpat. Omiin autoihin olen vaihtanut säännöllisesti, koska en usko ikuisiin öljyihin.

            E

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              #7
              Originally posted by ErkkiE View Post
              Takana tosiaan vain täyttötulppa eli pitää olla imuvaihtaja ja joku vehje, jolla saa uuden öljyn sisälle, koska eI siellä tilaa mitään pullosta ole kaataa. Ketterä vaihtaja pystyy vaihtamaan autoa nostamattakin.

              Nelivedoissa etuperässä on sekä tyhjennys- että täyttötulpat. Omiin autoihin olen vaihtanut säännöllisesti, koska en usko ikuisiin öljyihin.

              E
              Ikuisia öljyjä ei ole. Se peräkään ei ole ikuinen. Eikä tarvii ollakaan.

              Originally posted by Oktoberfest View Post
              Kuuluuko mielestänne fiksuun autonpitoon peräöljyjen vaihto?

              Jos kuuluu, millä kilometreillä ne kannattaisi vaihtaa? Omassa E61:ssa 307 tkm, eikä ole ikinä vaihdettu. En ole huomannut että oireilisi mitenkään.

              Jos vaihdetaan, millaista öljyä sinne pitäisi laittaa ja mikä olisi kohtuutaksa homman teettämisestä?

              Kiitos jo etukäteen kommenteista
              Noilla kilsoilla siinä murikassa on tapahtunut se mitä on tapahtuakseen. Kato että siellä on maks. määrä ja ajele menemään.
              Jos joutusin öljyjen lisäksi maksamaan työstä ni säästäsin rahani oikeiden vikojen korjaamiseen joita varmana ton verran poletussa on tai tulee. Sopiva taksa? Se tekijä kertoo sen.
              Last edited by petrolhead; 03-01-2018, 23:50.
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4629
                • Tampere

                #8
                Originally posted by petrolhead View Post
                Ikuisia öljyjä ei ole. Se peräkään ei ole ikuinen. Eikä tarvii ollakaan.

                Noilla kilsoilla siinä murikassa on tapahtunut se mitä on tapahtuakseen. Kato että siellä on maks. määrä ja ajele menemään.
                Jos joutusin öljyjen lisäksi maksamaan työstä ni säästäsin rahani oikeiden vikojen korjaamiseen joita varmana ton verran poletussa on tai tulee. Sopiva taksa? Se tekijä kertoo sen.
                Näissä on rullalaakereiden sijaan kuulalaakerit jotka ovat rullalaakereita herkempiä epäpuhtauksille. Näin ainakin asiasta tuumasi särkikoski. Öljyn vaihdon tarpeellisuudesta ja hänen milipidettä asiaan tuskin tarvitsee edes mainita tässä. Lisäksi näissä ei ole enää edes magneettia vaan muhju kiertää öljyn seassa jatkuvasti. Omassa murikassa ääni muuttui sen verran nopeaan ettei tuolla olisi kymmeniätuhansia ajeltu ellei asialle olisi tehnyt jotain. Joskushan perät ovat saattaneet kestää vaikka useamman 100tkm ajon vaikka ovat ääntäneet. En tiedä vaikuttaako kuulalaakerointi sitten asiaan jollain tapaa.

                Tämän enneltaehkäisyksi ei välttämättä olisi ainakaan ollut haittaa että perässä olisi ollut puhtaat öljyt.
                Last edited by fraatti; 04-01-2018, 10:46.
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  #9
                  Originally posted by fraatti View Post
                  Näissä on rullalaakereiden sijaan kuulalaakerit jotka ovat rullalaakereita herkempiä epäpuhtauksille. Näin ainakin asiasta tuumasi särkikoski. Öljyn vaihdon tarpeellisuudesta ja hänen milipidettä asiaan tuskin tarvitsee edes mainita tässä. Lisäksi näissä ei ole enää edes magneettia vaan muhju kiertää öljyn seassa jatkuvasti. Omassa murikassa ääni muuttui sen verran nopeaan ettei tuolla olisi kymmeniätuhansia ajeltu ellei asialle olisi tehnyt jotain. Joskushan perät ovat saattaneet kestää vaikka useamman 100tkm ajon vaikka ovat ääntäneet. En tiedä vaikuttaako kuulalaakerointi sitten asiaan jollain tapaa.

                  Tämän enneltaehkäisyksi ei välttämättä olisi ainakaan ollut haittaa että perässä olisi ollut puhtaat öljyt.
                  No mä en ota kantaa ihmisen mielipiteeseen joka 1) ei tähän keskusteluun osallistu ja 2) on mielipide jota en ole edes kuullut.
                  Tottakai sinne voi mulmuttaa uudet öljyt. Asiat paranee, vähän. Silloin kuitenkin pitää olla puoltamassa kaikkien muittenkin osien ja tarvikkeiden turhaa tai ennenaikaista vaihtoa. Foorumilla on käyttäjä jonka mielestä laturi pitää vaihtaa 200 000km:ssä oli siinä vikaa tai ei. OK! Hyvä, ihan samalla periaatteella pitää vaihtaa kyllä sitten starttikin. Ettei jätä tielle. Jäähdytinnesteitäkin voi vaihtaa tuplat useammin kuin valmistaja määrää niin saa suojella lohkoa, kantta ja kennoja. Moottorin elinikä pitenee vaihtamalla öljyt jo kymppitonnissa. Ja se pitenee vähäsen vielä jos tihentää siitä.
                  Tiedän että joku purkaa kerran vuoteen lukkolaitteet irti autosta, puhdistaa ja rasvaa.. Mihin vedetään raja? Oon lukenut foorumilta että jos joutuu satulan vaihtamaan niin ne pitää vaihtaa molemmat koska muuten ne on erinäköiset oikealla ja vasemmalla. Foorumilla on kerrottu että palojen vaihdossa pitäs ehdottomasti pullauttaa männät pois ja vaihtaa ehjät pölysuojat ja männäntiivisteet toisiin ehjiin ettei jumiudu.
                  Kuinka paljon turhaa rahaa kannattaa laittaa käyttöautoon joka on kuitenkinn matkalla joko seuraavalle omistajalle tai paaliin. Tota listaa voi jatkaa ihan loputtomiin. Tämmöseen ihan älyttömään hommaan kaikki on yllyttämässä laittaa rahaa mutta sitten yskitään kun tulee joku oikee vika ja pitäs marssia tiskiltä hakemaan ehjää osaa tilalle.
                  Believe you me.. Sä saat kaikkein pienimmän €/km suhteen kun teetät käyttöautoosi just ne huollot ja toimenpiteet mitä valmistajan mielestä on tarpeen. Toki, tekemisen ilo ja harrastaminen on OK, mutta se on just sitä. Käyttöauton taloudellisella ja järkevällä ylläpidolla niitä ei voi perustella. Muutamassa vuodessa silmään silmään iskee seuraava käyttis joka on kaikin puolin parempi (well duh, uudempi) ja siinä vaiheessa tuntuukin jo kyseenalaiselta oisko kannattanut teettää tähän wanhaan kaikkea sitä tarpeetonta.

                  BTW, hyvä sigu. Terv. sekalainen ropaaja Hyvinkään kupeesta.
                  Last edited by petrolhead; 04-01-2018, 14:32.
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4629
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by petrolhead View Post
                    ...
                    Jep. Siksi niitä eroja yksilöiden välillä onkin ja hankala on välillä ymmärtää että miten kaksi "samanlaista" autoa voi olla niin erilaisessa kunnossa. Toiset vaihtavat vain sen mikä on pakollista tai jos joku paikka pettää. Toiset taas korjaavat vähäisimmätkin epäkohdat. Itse kuitenkin näen öljyjen vaihdon varsin oleellisena asiana mikäli autosta pidetään huolta. Onhan noita nähty että saman valmistajan automaattivaihdelaatikolla toisella autovalmistajalla on "ikiöljyt" mutta taas toisella valmistajalla öljyt vaihdetaan jossain 60-100tkm korvilla jotta aski pysyy kunnossa. Luulisin kuintenkin että ei se aski sitä ymmärrä onko se volvon vai jonkun muun valmistajan autossa kiinni... Valmistajien kilpailu huoltokustannuksista tälläiseen kehitykseen on johtanut ja se ei välttämättä ole sama asia kuin se että kuinka auto muuten kestää pisimpään tai riittävästi. Saksassa 200-300tkm ajettu on loppuunajettu ja täällä se on sisäänajettu.

                    Ylihuoltaminen saattaa joissaintapauksissa johtaa jopa huonompaan lopputulokseen koska esim korvaavan osan laatu ei välttämättä ole yhtä hyvä kuin alkuperäisen. Näitäkin on nähty että 10v vanha osa laitetaan autoon takaisin huonolaatuisen tarvikkeen tilalle.
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 10058
                      • KVLA

                      #11
                      Eihän noilla tosiaan ole "vaihtoväliä". Mutta joskus niitäkin on tarkastettava onko määrä riittävä. Niin samallahan tuon litran öljynvaihdonkin tekee. Ei maksa maltaita.

                      Comment

                      • Mlatvala
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 3553
                        • Kuopio

                        #12
                        Näitäkin on tullu omaan vaiheltua 50tkm välein oman omistuksen aikana. Mun perään kyllä menee yli litra.
                        E61 535d alkuunsa viritetty.

                        Comment

                        • Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 10058
                          • KVLA

                          #13
                          No korjataan nyt,että reipas puolitoista litraa. Ei kuitenkaan ole kallista vieläkään.

                          Comment

                          • ErkkiE
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2006
                            • 614
                            • Espoon haja-asutus

                            #14
                            Tässä vallitsee mielipiteenvapaus vaihtaa tai olla vaihtamatta. Se, että huolto-ohjelmista poistetaan kohteita (esim. vetopyörästö-öljyt) tai ei laiteta ollenkaan (xdriven jakolaatikko) tai poiketaan osan valmistajan suosituksista (esim. ZF:n suositukset laatikkoöljyille) kertoo lähinnä siitä, että laskennallisia huoltokustannuksia yritetään pienentää ja käyttöikä oletetaan max 300tkm. Suurinta typeryyttä on joidenkin valmistajien halu oikein poistaa huoltomahdollisuuksia (esim. Mersulla jätetty öljyn täyttöproppu (!) pois tiettyjen mallien vetopyörästöstä). Välillä sitten valmistajilla tulee virhearvioita ja öljynvaihtovälit päätetäänkin lyhentää tai lisätä ohjelmaan jälkikäteen.

                            Itsellä autot pysyy usein lähes 10 vuotta ja omilla ja minulla huollossa käyvissä autoissa on aika huomattavia km-lukemia, niin tällainen ennakoiva kunnossapito, jonka kustannukset ovat vielä pieniä (tyyliin öluy 15e/litra ), on minulle kannattavaa. Jos autot vaihtuu usein ja ajomäärät maltillisia, niin silloin tilanne toki voi olla toinen. Itselle kohtuulliset km-kustannukset tulee hyvin huolletuista (jonkun mielestä ylihuolletuista) hieman vanhemmista autoista, joilla ajetaan melko pitkään ja joille kuntonsa puolesta löytyy ostaja vielä itsenkin jälkeen.

                            E
                            Last edited by ErkkiE; 06-01-2018, 22:24.

                            Comment

                            • Mlatvala
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 3553
                              • Kuopio

                              #15
                              Originally posted by Heguli 31 View Post
                              No korjataan nyt,että reipas puolitoista litraa. Ei kuitenkaan ole kallista vieläkään.
                              Joo en enää niin tarkkaan muistanu määrää mut 2L mulla sitä viimeseen vaihtoon oli varattuna.
                              E61 535d alkuunsa viritetty.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎