Announcement

Collapse
No announcement yet.

M57 outo ääni/tikitys tyhjäkäynnillä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juhnukka
    BTCF Member
    • Mar 2014
    • 605
    • Lohja

    M57 outo ääni/tikitys tyhjäkäynnillä

    Elikkäs huomannut että oma 530d 04 vm 330 tkm ajettu pitää yleensä kuumalla koneella samanlaista ääntä kun tällä videolla elikkäs epäsäännöllistä tikitystä, ääni kuuluu periaatteessa imusarjan alta tai se on paras paikka mihin olen ääntä paikantanut.

    Ääni tulee yleensä esiin kun kone on yli 60 asteinen ja sitä viileämpänä ei pidä mitään ääntä

    Mistä kannattaisi vikaa lähteä etsimään? Vai pitääkö samantien lähteä konetta avaamaan :think

    Ääni kuuluu välillä selvästi pitkän matkan päähän ja välillä ei kuulu ollenkaan.

    Linkki videoon missä samanlainen ääni :

    Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366
  • Juhnukka
    BTCF Member
    • Mar 2014
    • 605
    • Lohja

    #2
    Ja

    Lisätään vielä että autossa ei ole imusarjan läppiä ei hukkaa nesteitä ja kaikki vedot on tallella, ainoa mitä huomannut että imusarja on vähän öljyinen ja veikkaan että imusarjan tiivisteet hieman falskaisi
    Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

    Comment

    • JaniLap
      BTCF Member
      • Sep 2012
      • 2761
      • Tampere

      #3
      Originally posted by Juhnukka View Post
      Ääni tulee yleensä esiin kun kone on yli 60 asteinen ja sitä viileämpänä ei pidä mitään ääntä

      Mistä kannattaisi vikaa lähteä etsimään? Vai pitääkö samantien lähteä konetta avaamaan :think
      Alipainepumpun tikittelyltä kuulostaa. Vastaavaa pohdittu aiemminkin esim. täällä.
      IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
      BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
      Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

      Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
      Tampere

      Comment

      • Juhnukka
        BTCF Member
        • Mar 2014
        • 605
        • Lohja

        #4
        Mites

        Saisikohan sitä tikitystä poistettua alipainepumpusta muutakun ostamalla uutta pumppua :P
        Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

        Comment

        • JaniLap
          BTCF Member
          • Sep 2012
          • 2761
          • Tampere

          #5
          Voithan tietenkin purkaa nykyisen pumpun irti, avata sen ja katsoa muuttuuko ääntely puhdistamisen myötä. Mikäli tilanne ei muutu ja ääntelystä haluaa eroon, niin uuden pumpun hankintaa kannattaa harkita.
          IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
          Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
          Tampere

          Comment

          • Juhnukka
            BTCF Member
            • Mar 2014
            • 605
            • Lohja

            #6
            Vieläkin ääni häiritsee

            Sen verran tuota olen tutkaillut, että ääni kuuluu aikalailla imusarjan alta tai öljynsuodattimen luota vahvimmillaan, suuttimet eivät vuoda ulospäin ja korjausarvot näyttäisi olevan ruoduissaan.

            Ääntä kuvailisin läpsyttäväksi, esim kun moniurahihna olisi rispaantunut ja hakkaisisi jotain vasten.

            Ääni tulee aina lämpimällä koneella ja esim käynnistyksen jälkeen sen voi kuulla kun se pikkuhiljaa alkaa kuulumaan, ääni on epäsäännöllinen välillä kovempi välillä hiljaisempi.

            Kokeiltu on myös öljyhuuhtelua ennen uusia öljyjä jos olisi ollut moskaa väärässä paikassa, mutta ei apuja.

            Ääni ei mielestäni kuulu alipainepumpusta, koska yritin kuunnella suoraan alipainepumpusta ja sen ääni menee hieman eri tahtiin tuon läpsytysen kanssa, mutta internet tuntuu olevan pullollaan tapauksia joissa viaksi olisi paljastunut alipainepumpun välys juuri samanlaisella äänellä.

            Mites tuo alipainepumppu jos sen purkaa niin räjähtääkö tuo käsiin vai irtoaako se kokonaisena komponenttina? Viimeksi ottanut vanhemmasta alipainepumpun irti ja se tuli ainakin kokonaisena

            Tuo ääni vaan rupesi niin ärsyttämään kun bimmereiltä tullessa ja mennessä aina kusitauolla kuului tuo läpsytys/napsutus ja kaverit ihmettelivät mistä ääni tulee :think vaikkakin kone käy ja kukkuu muuten normaalisti.

            Ohessa linkki kuvaamaani videoon äänestä sen juuri ja juuri erottaa videolla, varmasti kuulokkeilla kuulisi parhaiten.

            Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

            Comment

            • olegmeister
              Newbiemmer
              • Nov 2020
              • 1
              • Kerava

              #7
              sama vika

              Itsellä tismalleen sama ääni moottorista, selvisikö äänen lähde koskaan?

              Comment

              • _j00na_
                BTCF Member
                • Sep 2013
                • 130
                • Seinäjoki

                #8
                Originally posted by olegmeister View Post
                Itsellä tismalleen sama ääni moottorista, selvisikö äänen lähde koskaan?
                Täällä samaa ääntä satunnaisesti myös , kesällä ei mitään ääniä ja kun kelit kylmenee saattaa silloin tällöin nakutella , joten kelien viilenemisillä joku yhteys tuohon ääneen on. Oma veikkaus ja diagnoosi osuisi alipainepumpusta tulevaan ääneen. Eipä ole ainakaan vielä hajonnut vaikka ajettu on useampi kymppitonni siitä kun ensimmäisen kerran äänen havaitsin.

                Onko muita kohtalon tovereita ja onko diagnoosi kellään osunut tuohon alipaine pumppuun? :think
                Bemarit:

                -E61 535d M-sport LCI -07 Tiefseeblau Metallic
                - ½ E34 ///M5 touring -92 Diamantschwarz Metallic

                - Harraste: Chevy Camaro LT1 V8 & T56 Manual -95


                Ex: -E36 318is dakargelb M-technic
                -E34 520i Touring -96 Fjordgrau Metallic

                Comment

                • edva
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2018
                  • 306
                  • Pirkkala

                  #9
                  Ihan sama homma täällä eli kylmemmillä keleillä alkaa nakuttaan. Lämpimällä koneella ei enää nakuttele samaan tyyliin, mut diisselille ominainen traktorimaisuus on tietenki havaittavissa. Mitään en oo asialle tehny. Ääni kuulunu nyt 60tkm eikä mitään hajua mistä se kuuluu. Kylmällä koneella en oo isommin kaasutellu ja pitäny johdon päässä heti kun elohopeet tippuu alle 5 asteen. Öljyt Aral Supertronic III ollu koneessa koko ajan 10-15tkm vaihtovälillä. Jostain muistasin lukeneeni et Motoxin RVS tai vastaavat tuotteet on tuota nakuttelua vähentäny. Tarvis varmaa testata ite joskus ettei tarvis kuunnella huhuiluja.
                  e61 530xd LCI 3/2007

                  Comment

                  • Juhnukka
                    BTCF Member
                    • Mar 2014
                    • 605
                    • Lohja

                    #10
                    Originally posted by edva View Post
                    Ihan sama homma täällä eli kylmemmillä keleillä alkaa nakuttaan. Lämpimällä koneella ei enää nakuttele samaan tyyliin, mut diisselille ominainen traktorimaisuus on tietenki havaittavissa. Mitään en oo asialle tehny. Ääni kuulunu nyt 60tkm eikä mitään hajua mistä se kuuluu. Kylmällä koneella en oo isommin kaasutellu ja pitäny johdon päässä heti kun elohopeet tippuu alle 5 asteen. Öljyt Aral Supertronic III ollu koneessa koko ajan 10-15tkm vaihtovälillä. Jostain muistasin lukeneeni et Motoxin RVS tai vastaavat tuotteet on tuota nakuttelua vähentäny. Tarvis varmaa testata ite joskus ettei tarvis kuunnella huhuiluja.
                    Omassa loppui rvs avulla, mutta 10 tkm jälkeen tuli pikkuhiljaa takaisin
                    Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

                    Comment

                    • Steff008
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2020
                      • 70
                      • Finland

                      #11
                      Originally posted by _j00na_ View Post
                      Onko muita kohtalon tovereita ja onko diagnoosi kellään osunut tuohon alipaine pumppuun? :think
                      Moi.

                      Vastaava ääni on ollut mutta siten erilainen että kuului heti kylmästä koneesta (M57 -08) kunnes autolla ajettu n. 20 kilsaa. Eli kuumana suhteelluisen hiljaa.

                      Tikitys öljykorkin alla oli kyllä aika paha sellainen metallinen kolina, mutta sekin hiukan hiljaisempi kuumalla koneella.

                      Eniten ärsytti kuitenkin että tikitys kuului ohjaamossa tyhjäkäynnistä n. 2000 rpm:n asti, kunnes kone oli lämpenyt kunnolla.

                      Viime viikonloppuna vaihdoin uuden pumpun (Pierpurg) samalla kun vaihdoin hehkut, hekurele ja poistin imukanavan läpät. Vaihdon jälkeen ei kuulu ko. tikitys ohjaamossa enää ollenkaan, olkoon kone sitten kylmä tai kuuma.

                      Nakutus öljykorkin alla on myös hiljentynyt huomattavasti ja aiempi siihen kuuluva "metallinen kolina" on hävinnyt miltei kokonaan, varsinkin kun kone on hiukan lämpenyt. Eli väittäisin että nyt normaali tyhjöpumpun meteli.

                      Koska en ollut varma tikityksestä ja uusi pumppu kuitenkin maksoi AD:lla ~170 € (muita merkkejä kuin Pierburg saa kyllä edullisemmin, mutta alkuperäinenkin oli Pierburg) harkitsin kyllä hankinnan kauan, mutta nyt en todellakaan kadu päätöstäni.

                      Pieni mahdollisuus tietenkin on että tikitys ohjaamossa olisi hävinnyt imusarjan läppien mukaan, mutta olen kyllä melko varma että pumppuvaihto oli se toimiva lääke.

                      Vanha pumppu toimii normaalisti, mutta tosiaan 250 tkm:n jälkeen hyvin paljon äänekkäämpi kuin uusi. Jos joku kuitenkin haluaa kokeilla muuttuuko jotenkin luonne kysyisellä pumpulla niin Pietarsaaresta saa hakea.

                      T.
                      Steff


                      Edit: Tässä kuuluu selvästi kyseinen metallinen kolina. Hyvin samalainen kuin minulla ennen pumpun vaihtoa: https://www.youtube.com/watch?v=_E9LQQdDv8Q
                      Last edited by Steff008; 25-11-2020, 22:17.
                      BMW E61 530xD -08 LCI

                      Comment

                      • Juspa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 1243
                        • Pori

                        #12
                        Tismalleen sama kolina tyhjäkäynnillä, kuin aloittajan autossa. Ja tosiaan nyt kun itsekin ajattelee, niin kelien viilennyttyä on alkanut kuulumaan lämpimällä koneella. En ainakaan lämpimillä keleillä ääntä huomannut ja kyllä sen varmasti olisin noteerannut.

                        Alipainepumpusta ääni ei kuulu, se on vaihdettu. Ihan kuin sinne imusarjan alle öljynsuodattimen tienoille sen ehkä paikallistaisi kovimmaksi. Ja tuollosta epäsäännöllistä kalinaa, kierroksia kun vähän nostaa niin häviää.

                        Onkohan vielä ehdotuksia?

                        Edit. Saattaisi olla myös kampuran hihnapyörä/värinänvaimennin, kun katseli videoita. Apulaitehihnat uusine ohjain- ja kiristinrullineen on menossa vaihtoon jo.
                        Last edited by Juspa; 03-12-2020, 11:48.
                        E70 M-Sport AlpinWeiß 3

                        Ex.
                        F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
                        E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
                        E90 320d -05 Schwartz 2
                        E36 328i touring -97 Diamantschwartz
                        E36 352i -91 Diamantschwartz

                        Comment

                        • Juhnukka
                          BTCF Member
                          • Mar 2014
                          • 605
                          • Lohja

                          #13
                          Originally posted by Juspa View Post
                          Tismalleen sama kolina tyhjäkäynnillä, kuin aloittajan autossa. Ja tosiaan nyt kun itsekin ajattelee, niin kelien viilennyttyä on alkanut kuulumaan lämpimällä koneella. En ainakaan lämpimillä keleillä ääntä huomannut ja kyllä sen varmasti olisin noteerannut.

                          Alipainepumpusta ääni ei kuulu, se on vaihdettu. Ihan kuin sinne imusarjan alle öljynsuodattimen tienoille sen ehkä paikallistaisi kovimmaksi. Ja tuollosta epäsäännöllistä kalinaa, kierroksia kun vähän nostaa niin häviää.

                          Onkohan vielä ehdotuksia?

                          Edit. Saattaisi olla myös kampuran hihnapyörä/värinänvaimennin, kun katseli videoita. Apulaitehihnat uusine ohjain- ja kiristinrullineen on menossa vaihtoon jo.
                          Omassa ei ollut vaikutusta vaikka kaikki rullat, dampperi ja hihnat vaihdettu. Sama ääni myös kuului ilman apulaitehihnaa.
                          Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

                          Comment

                          • Urpo_rotta
                            BTCF Member
                            • May 2012
                            • 5273
                            • Pirkkala

                            #14
                            Eikö täällä joskus ollut puhetta että joku oli vaihtanut öljynsuodatinjalan (!?) Ja vika oli sillä loppunut?
                            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                            E34 525i -90 twinturbo 427/519

                            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                            Kysy jos tarvetta

                            Comment

                            • 325E
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 1227
                              • LAHTI

                              #15
                              Se vika on osassa no 1 Presusse converter

                              Vika on osassa no 1. https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=11_2336



                              Originally posted by Juhnukka View Post
                              Elikkäs huomannut että oma 530d 04 vm 330 tkm ajettu pitää yleensä kuumalla koneella samanlaista ääntä kun tällä videolla elikkäs epäsäännöllistä tikitystä, ääni kuuluu periaatteessa imusarjan alta tai se on paras paikka mihin olen ääntä paikantanut.

                              Ääni tulee yleensä esiin kun kone on yli 60 asteinen ja sitä viileämpänä ei pidä mitään ääntä

                              Mistä kannattaisi vikaa lähteä etsimään? Vai pitääkö samantien lähteä konetta avaamaan :think

                              Ääni kuuluu välillä selvästi pitkän matkan päähän ja välillä ei kuulu ollenkaan.

                              Linkki videoon missä samanlainen ääni :

                              https://youtu.be/7fVK3ovRojw

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎