Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 kolina aiheuttaa harmaita hiuksia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juhnukka
    BTCF Member
    • Mar 2014
    • 604
    • Lohja

    E60 kolina aiheuttaa harmaita hiuksia

    Elikkäs autona e60 530d 04 ja ongelmana on se että ajaessa noin 30-40 kmh epätasaisella pinnalla esim moottoritiellä ruuhkassa tai asfaltilla missä on hiekkaa niin jostain keulan suunnilta kuuluu ihan pientä kolinaa/rahinaa häiritsevästi ja sen erottaa että se kuuluu epätasaisuuden mukaan. Hidasteissa/isoissa kuopissa tuota ei tunne, mutta joskus nimismiehenkiharoissa voi tuntea

    Vaihdettua osaa on taaemmat alatukivarret edestä ja vakaajan koripuslat.

    Ääni kuulostaa kun joku hakkaisi jotain vasten ja on aika hiljainen.

    Iskarit ei vuoda ja meni leimasta läpi, keulassa ei mitään välystä, pakoputki tarkastettu ettei osu runkoon, pohjapanssarit kiinnitetty vieläpä lisäruuveilla, konehuoneen tolppien tukitanko kiristetty, jarrukilvet tarkastettu, kardaanin kannatinlaakeri tarkastettu, kardaanin kumilimpussa pientä kulumaa, mutta ei pitäisi olla äänen lähde

    Osaisiko joku sanoa mistä lähteä seuraavaksi etsimään äänen lähdettä?

    Lisäksi aina välillä kun auto on täysilämmin kun painaa jarrua niin polkimessa tuntuu kuin 3 pykälää ja aina kun ns pykälää painaa kuuluu pieni naksahdus/kolahdus jostain keulan suunnilta ja sen oikein tuntee jarrupolkimessa :think tuntuu että aina kun tuo kolina on pahimmillaan myös tuo jarrupolkimen pykälä tuntuu ja viat voisi olla periaatteessa yhdessä:think

    Mistä seuraavaksi lähdetään lompakkoa raottamaan?
    Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366
  • Havis
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1836
    • Kotona/Poissa

    #2
    Originally posted by Juhnukka View Post
    Elikkäs autona e60 530d 04 ja ongelmana on se että ajaessa noin 30-40 kmh epätasaisella pinnalla esim moottoritiellä ruuhkassa tai asfaltilla missä on hiekkaa niin jostain keulan suunnilta kuuluu ihan pientä kolinaa/rahinaa häiritsevästi ja sen erottaa että se kuuluu epätasaisuuden mukaan. Hidasteissa/isoissa kuopissa tuota ei tunne, mutta joskus nimismiehenkiharoissa voi tuntea

    Vaihdettua osaa on taaemmat alatukivarret edestä ja vakaajan koripuslat.

    Ääni kuulostaa kun joku hakkaisi jotain vasten ja on aika hiljainen.

    Iskarit ei vuoda ja meni leimasta läpi, keulassa ei mitään välystä, pakoputki tarkastettu ettei osu runkoon, pohjapanssarit kiinnitetty vieläpä lisäruuveilla, konehuoneen tolppien tukitanko kiristetty, jarrukilvet tarkastettu, kardaanin kannatinlaakeri tarkastettu, kardaanin kumilimpussa pientä kulumaa, mutta ei pitäisi olla äänen lähde

    Osaisiko joku sanoa mistä lähteä seuraavaksi etsimään äänen lähdettä?

    Lisäksi aina välillä kun auto on täysilämmin kun painaa jarrua niin polkimessa tuntuu kuin 3 pykälää ja aina kun ns pykälää painaa kuuluu pieni naksahdus/kolahdus jostain keulan suunnilta ja sen oikein tuntee jarrupolkimessa :think tuntuu että aina kun tuo kolina on pahimmillaan myös tuo jarrupolkimen pykälä tuntuu ja viat voisi olla periaatteessa yhdessä:think

    Mistä seuraavaksi lähdetään lompakkoa raottamaan?

    Poistuuko/Hiljeneekö ääni jos jarrupoljinta pitää painettuna?

    Jos hiljenee, ääni voi tulla jarrupaloista tai -satuloista. Pääsevät liikkumaan. Palojen
    värinänvaimennusjouset väsyneet?
    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

    E60 523iA -08

    Comment

    • Juhnukka
      BTCF Member
      • Mar 2014
      • 604
      • Lohja

      #3
      Tuntuisi että vähän vaimenee, mutta sitä on vaikea havaita kun samalla vauhti pienenee ja ääni häviää xD
      Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

      Comment

      • juice777
        BTCF Member
        • May 2004
        • 230
        • E-P

        #4
        Ehkä iskarit loppu.. kuitenki vaikka ei vuoda. Ehkä:(
        -E21-

        Comment

        • Juhnukka
          BTCF Member
          • Mar 2014
          • 604
          • Lohja

          #5
          Jep

          Oon miettinyt et kai ne iskarien yläpäät pitäisi vaihtaa ja iskarit samalla kun ne on ilmeisesti aika tyypilliset porsimaan näissä :P

          On vaan aika kallis Paukku loppujenlopuksi, autodocilta sachs iskarit + bilstein jouset (helppo vaihtaa samalla +halvat) sekä yläpäät ois sen vähän alta 400 euroa

          Vaihtaa nyt kaiken kerralla kun hommaan ryhtyy
          Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

          Comment

          • enins
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2009
            • 513
            • Rauma

            #6
            Originally posted by Juhnukka View Post
            Oon miettinyt et kai ne iskarien yläpäät pitäisi vaihtaa ja iskarit samalla kun ne on ilmeisesti aika tyypilliset porsimaan näissä :P

            On vaan aika kallis Paukku loppujenlopuksi, autodocilta sachs iskarit + bilstein jouset (helppo vaihtaa samalla +halvat) sekä yläpäät ois sen vähän alta 400 euroa

            Vaihtaa nyt kaiken kerralla kun hommaan ryhtyy

            Jos nyt kumminkin ennen osien summittaista vaihtoa tarkistaisit vaikka hammastangon välyksen. Aiheuttaa juurikin kuvailemasi kaltaista kolinaa, jarrutuksella ei toki ole tähän vaikutusta.
            Autokalusto: 320d f30

            Comment

            • Juhnukka
              BTCF Member
              • Mar 2014
              • 604
              • Lohja

              #7
              Noniin

              Vähän päivitystä elikkäs tuossa ajelin pitkää lenkkiä kaupungilla etsien kolinan aiheuttajaa ja huomasin että jarrua laahaamalla kolina häviää, avasin etujarrut ja siellähän oli männänpuoleisen palan jouset niin väsyneet ettei se pysynyt männässä kiinni kun jarrun avasi.

              Lisäksi likutapit oli rasvattu kuparitahnalla joka oli jumiutunut ja kuluttanut palan vinoon, joten aina kun jarrua painoi niin pala irtosi männästä hieman ja jäi hieman irti.

              Paloissa enään i-driven mukaan 5 k kilometrejä jäljellä, joten torstaina vaihdan ne koiranluiden kanssa ja katsotaan jos kolina loppuisi.
              Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

              Comment

              • Juhnukka
                BTCF Member
                • Mar 2014
                • 604
                • Lohja

                #8
                Kylläpä masentaa

                Elikkäs vaihdoin nyt palat ja satuloiden jouset/jännittimet? Oikeaa nimeä en tiedä ja koiranluut ja silti vieläkin kuuluu ärsyttävä meteli keulasta.

                Eli ääni ei kuulu tasaisella hyvällä asfaltilla ja se kuuluu vain jos esim asfaltin päällä on hiekoitushiekkaa tai että asfaltti on kulunut ja hieman rosoinen, kuten moottoritiellä.

                Ääni ei kuulu töyssyistä eikä hidasteista ja se häviää jos jarrua painaa

                Mikähän siellä nyt voisi olla.

                Raidetangon Sisä ja ulkopäät on tarkistettu ja en löytänyt välystä

                Palat vaihtamalla jarrun tekemä naksahtelu loppui
                Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

                Comment

                • Juuså
                  BTCF Member
                  • Oct 2009
                  • 207
                  • Kuopio

                  #9
                  Iskarin yläpää? Ovat aika edulliset ja helpot vaihtaa, selvä välyskin niissä pitäisi tuntua tolpasta kokeilemalla.
                  G31 540d xDrive -18

                  Comment

                  • Juhnukka
                    BTCF Member
                    • Mar 2014
                    • 604
                    • Lohja

                    #10
                    Yep

                    Mites tossa e60 kääntyykö tolpan yläpää lokarin ulkopuolelle jos avaa yläpään 3 mutteria ja laittaa jousen kasaan? Vai pitääkö purkaa muutakin?
                    Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

                    Comment

                    • >Jon1<
                      BTCF Member
                      • Oct 2007
                      • 1054
                      • Kuopio

                      #11
                      Originally posted by Juhnukka View Post
                      Mites tossa e60 kääntyykö tolpan yläpää lokarin ulkopuolelle jos avaa yläpään 3 mutteria ja laittaa jousen kasaan? Vai pitääkö purkaa muutakin?
                      Jos m-sport niin mahtuu just tulemaan tietyssä asennossa pihalle ilman jousen puristeluja
                      ex:F11 535xd M-Sport
                      ex:e61 530D M-Sport
                      ex:e38 740i mafia
                      ex:e36 328
                      ex:e36 320
                      ex:e30 320->325

                      Comment

                      • Juhnukka
                        BTCF Member
                        • Mar 2014
                        • 604
                        • Lohja

                        #12
                        Noniin

                        Vika vihdoin poissa purkuautosta nappasin alle 100k ajetut tolpat ja jouset eteen ja vaihdoin ne uusien yläpäiden kanssa ja kaikki pikkukolinat katosi siihen.

                        Edellinen omistaja oli tähän autoon vaihtanut jotkut tarvike iskunvaimentimet ja nuo olivat päällisin puolin kunnossa, mutta kun purkasin ne huomasin että sai oikeasti käyttää voimaa niiden sisäänpuristamiseen.

                        Myöskään ne ei enään palautunut omin voimin vaan sai kiinnittää ruuvipenkkiin ja kiskoa pumpun ulos en tiedä mitä tuossa sitten on tapahtunut nestettä ne eivät vuotaneet, mutta kauhea hölskyminen kävi kun ravisti.

                        Nyt on taas pehmeä ja kolinaton ajaa
                        Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎