Tervehdys
Tuli noin vuosi sitten vaihdettua harraste/työmatkakulkineeksi 2005 mallinen 535D 2003 330D tilalle.
Muuten auto on ollut mieleinen ja toiminut hankkimaani tarkoitukseen ok, kilometrejä on mittarissa 310000 eli runsaanpuolisesti.
On ilmennyt pari kysymysmerkkiä tuohon vaihdelaatikkoon liittyen;
yritin tässä vähän etsiä topikkia joka olisi vastannu mutta en löytänyt, jos sellainen jo on niin pahoittelut.
Kyseessähän on 6 vaihteinen steptronic laatikko (ilmeisesti valtaosassa juuri tämä) ja edellisessä 330D:ssä oli 5 vaihteinen.
Olen tietoinen että näissä on hieman "ominaisuuksia" kun kilometrejä kertyy esim tuo aika raju kierrosluvun pomppiminen ainakin kun laatikko on kylmä ja edetään maantienopeutta (voi säädellä ei-häiritseväksi kaasun kanssa).
Mutta muutenkin laatikon kättäytyminen on outo esim verrattuna edelliseen eli lähinnä yleinen kysymys että kannattaako oireita tutkia tarkemmin ja yrittää täsmäkorjata tiettyä osaa/ vaihtaa öljyt voi onko edessä jokatapauksessa isompi laatikkoremppa?
Oireet ovat nimenomaan tuon mainitsemani kierroslukuhakemisen lisäksi mielestäni oudot;
Jos ajaa todella nätisti pintakaasulla tai kaasu periaatteessa pohjassa niin auto käyttäytyy melko normaalisi mutta jos kaupuingissa käyttää edes vähän reilummin kaasua tuntuu että laatikko luistaa epänormaalin paljon sekä käyttää vaihteita todella oudosti.. tämän lisäksi joskus risteykseen tullessa ja laatikko vaihtaa alas 1 tai 2 vaihteelle niin tärisee todella pahasti ikäänkuin kytkeytyisi joku "välivaihde" tai 2 vaihdetta kerrallaan.. tämä tapahtuu välillä 10krt päivässä ja välillä ei ollenkaan mutta en ole huomannu olisiko esim moottorin/laatikon lämmön kanssa tekemistä eli tosi randomisti.
Asian kanssa voi siis elää ja ei ole pahentunut minun omistuksessa (noin 30000 km) mutta lähinnä kyselisin jos löytyisi vinkkejä miten kannataisi lähteä purkamaan "vikaa"? Tuntuisi että kaikki tämä ei olisi "ominaisuus" nimenomaan viitaten tuohon edelliseen autoon joka sinäänsä toimi mukavasti normaali automaattivaihteiston tapaan lukuunottamatta että siinäkin oli tuota kierrosluvu seilaamista maantiellä (turbiinin lukitus?)
Kiitos etukäteen mikäli muille tuttuja "oireita"
-Benny
Tuli noin vuosi sitten vaihdettua harraste/työmatkakulkineeksi 2005 mallinen 535D 2003 330D tilalle.
Muuten auto on ollut mieleinen ja toiminut hankkimaani tarkoitukseen ok, kilometrejä on mittarissa 310000 eli runsaanpuolisesti.
On ilmennyt pari kysymysmerkkiä tuohon vaihdelaatikkoon liittyen;
yritin tässä vähän etsiä topikkia joka olisi vastannu mutta en löytänyt, jos sellainen jo on niin pahoittelut.
Kyseessähän on 6 vaihteinen steptronic laatikko (ilmeisesti valtaosassa juuri tämä) ja edellisessä 330D:ssä oli 5 vaihteinen.
Olen tietoinen että näissä on hieman "ominaisuuksia" kun kilometrejä kertyy esim tuo aika raju kierrosluvun pomppiminen ainakin kun laatikko on kylmä ja edetään maantienopeutta (voi säädellä ei-häiritseväksi kaasun kanssa).
Mutta muutenkin laatikon kättäytyminen on outo esim verrattuna edelliseen eli lähinnä yleinen kysymys että kannattaako oireita tutkia tarkemmin ja yrittää täsmäkorjata tiettyä osaa/ vaihtaa öljyt voi onko edessä jokatapauksessa isompi laatikkoremppa?
Oireet ovat nimenomaan tuon mainitsemani kierroslukuhakemisen lisäksi mielestäni oudot;
Jos ajaa todella nätisti pintakaasulla tai kaasu periaatteessa pohjassa niin auto käyttäytyy melko normaalisi mutta jos kaupuingissa käyttää edes vähän reilummin kaasua tuntuu että laatikko luistaa epänormaalin paljon sekä käyttää vaihteita todella oudosti.. tämän lisäksi joskus risteykseen tullessa ja laatikko vaihtaa alas 1 tai 2 vaihteelle niin tärisee todella pahasti ikäänkuin kytkeytyisi joku "välivaihde" tai 2 vaihdetta kerrallaan.. tämä tapahtuu välillä 10krt päivässä ja välillä ei ollenkaan mutta en ole huomannu olisiko esim moottorin/laatikon lämmön kanssa tekemistä eli tosi randomisti.
Asian kanssa voi siis elää ja ei ole pahentunut minun omistuksessa (noin 30000 km) mutta lähinnä kyselisin jos löytyisi vinkkejä miten kannataisi lähteä purkamaan "vikaa"? Tuntuisi että kaikki tämä ei olisi "ominaisuus" nimenomaan viitaten tuohon edelliseen autoon joka sinäänsä toimi mukavasti normaali automaattivaihteiston tapaan lukuunottamatta että siinäkin oli tuota kierrosluvu seilaamista maantiellä (turbiinin lukitus?)
Kiitos etukäteen mikäli muille tuttuja "oireita"
-Benny
Comment