Announcement

Collapse
No announcement yet.

535D Vaihdelaatikkokysymyksiä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BennyBoy
    Newbiemmer
    • Feb 2017
    • 13
    • Raasepori

    535D Vaihdelaatikkokysymyksiä

    Tervehdys

    Tuli noin vuosi sitten vaihdettua harraste/työmatkakulkineeksi 2005 mallinen 535D 2003 330D tilalle.

    Muuten auto on ollut mieleinen ja toiminut hankkimaani tarkoitukseen ok, kilometrejä on mittarissa 310000 eli runsaanpuolisesti.

    On ilmennyt pari kysymysmerkkiä tuohon vaihdelaatikkoon liittyen;
    yritin tässä vähän etsiä topikkia joka olisi vastannu mutta en löytänyt, jos sellainen jo on niin pahoittelut.

    Kyseessähän on 6 vaihteinen steptronic laatikko (ilmeisesti valtaosassa juuri tämä) ja edellisessä 330D:ssä oli 5 vaihteinen.
    Olen tietoinen että näissä on hieman "ominaisuuksia" kun kilometrejä kertyy esim tuo aika raju kierrosluvun pomppiminen ainakin kun laatikko on kylmä ja edetään maantienopeutta (voi säädellä ei-häiritseväksi kaasun kanssa).
    Mutta muutenkin laatikon kättäytyminen on outo esim verrattuna edelliseen eli lähinnä yleinen kysymys että kannattaako oireita tutkia tarkemmin ja yrittää täsmäkorjata tiettyä osaa/ vaihtaa öljyt voi onko edessä jokatapauksessa isompi laatikkoremppa?

    Oireet ovat nimenomaan tuon mainitsemani kierroslukuhakemisen lisäksi mielestäni oudot;
    Jos ajaa todella nätisti pintakaasulla tai kaasu periaatteessa pohjassa niin auto käyttäytyy melko normaalisi mutta jos kaupuingissa käyttää edes vähän reilummin kaasua tuntuu että laatikko luistaa epänormaalin paljon sekä käyttää vaihteita todella oudosti.. tämän lisäksi joskus risteykseen tullessa ja laatikko vaihtaa alas 1 tai 2 vaihteelle niin tärisee todella pahasti ikäänkuin kytkeytyisi joku "välivaihde" tai 2 vaihdetta kerrallaan.. tämä tapahtuu välillä 10krt päivässä ja välillä ei ollenkaan mutta en ole huomannu olisiko esim moottorin/laatikon lämmön kanssa tekemistä eli tosi randomisti.

    Asian kanssa voi siis elää ja ei ole pahentunut minun omistuksessa (noin 30000 km) mutta lähinnä kyselisin jos löytyisi vinkkejä miten kannataisi lähteä purkamaan "vikaa"? Tuntuisi että kaikki tämä ei olisi "ominaisuus" nimenomaan viitaten tuohon edelliseen autoon joka sinäänsä toimi mukavasti normaali automaattivaihteiston tapaan lukuunottamatta että siinäkin oli tuota kierrosluvu seilaamista maantiellä (turbiinin lukitus?)

    Kiitos etukäteen mikäli muille tuttuja "oireita"
    -Benny
    2001 330XD, 1998 540i, 2004 535D
  • BennyBoy
    Newbiemmer
    • Feb 2017
    • 13
    • Raasepori

    #2
    Voisin vielä mainita että auto on ohjemoitu ja poistettu DPF y.m.
    2001 330XD, 1998 540i, 2004 535D

    Comment

    • Juhnukka
      BTCF Member
      • Mar 2014
      • 604
      • Lohja

      #3
      Tuohon kierrosten hyppimiseen

      Kierrokset kun hyppii vakkari päällä on aika usein vika mekatroniikassa laatikossa, kun ei lukita turbiinia oikein ja ajan saatossa tuo rikkoo myös turbiinin mutta ajoissa korjatessa voi mennä pelkällä mekarempalla. Toki hyppiminen voi myös johtua jos moottori jostain syystä nykii, mutta aika usein on vika laatikon päässä. Todennäköisesti laatikko on jo ottanut vähän kipeää jos kerran sekoilee noin myös kaupunkiajossa.

      Ensiapuna voi vaihtaa sinne öljyt, mutta öljynvaihto ei ikävä kyllä auta yleensä jos on jo mennyt jotain rikki joskus toimii joskus ei, plus hinnat aikalailla alkaen 500+ niin ikävä laittaa turhaan toimenpiteeseen tuota rahaa. Hyvällä tuurilla taas sieltä on vain öljyt vähän vähissä tai jotain pientä.

      Suomesta löytyy vaihdelaatikon korjauksiin loistokaveri siekkinen ja muistaakseni laatikon täysremppa avaimet käteen periaatteella menee noin 3-4 k paikkeille, pelkkä mekaremppa noin tonnin luokkaa + - varmasti myös auttavat jos vie näytille niin saa selville että riittääkö öljynvaihto vai pitääkö laatikko rempata.

      Jos haluaa vähän nähdä vaivaa niin ulkomailta Latviasta löytyy sellainen kuin recro joka tekee tosi halvalla ja hyvää työtä laatikoiden parissa se on kansainvälisesti tunnettu yritys.

      Sinne on mahdollisuus lähettää laatikko tai viedä paikan päälle muistaakseni avaimet käteen periaatteella jos auton sinne vie niin laatikon täysi remontti reilulla takuulla oli 1500-2000 euron luokkaa ja he voivat varata sinulle hotellin sieltä sekä taksit korjaamolta hotelliin, mutta siinä on se vaiva että auto pitää ajaa sinne. tuolla recrosta hieman kokemuksia >



      Nämä kahdenmutkan dieselit ovat usein vähän enemmän poljettuja ja laatikot alkavat oireilemaan alemmillakin kilometreillä.
      Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

      Comment

      • Juhnukka
        BTCF Member
        • Mar 2014
        • 604
        • Lohja

        #4
        Mutta kannattaa kuitenkin lähteä vaikka vikakoodin luvulla ja livedatalla purkamaan ongelmaa jos se avaisi hieman.
        Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

        Comment

        • BennyBoy
          Newbiemmer
          • Feb 2017
          • 13
          • Raasepori

          #5
          Isot kiitokset vinkeistä.
          Joo varmaan aloitus ainakin katsoa mikäli löytyy vikakoodeja sekä vaihdattaa nuo öljyt, ei ole kovi kallis lysti mikäli ei auttaisikaan.

          Mitenköhän tuo ohjemliointi vaikuttaa laatikkoon tämän ikäisellä, voisiko sen yhteydessä joku mennyt pieleen tai olisiko mitään järkeä koittaa sen kautta vaikuttaa käyttäytymiseen?

          Joo kyllä ehdottomasti laaatikon puolelta tulee tuo seilaaminen...
          Last edited by BennyBoy; 15-04-2018, 13:07.
          2001 330XD, 1998 540i, 2004 535D

          Comment

          • PasiQ
            Bimmer Rookie
            • Feb 2015
            • 32
            • Kyröskoski

            #6
            Itellä kierrosten "hummaus" oli suuruusluokkaa 300kpm kierroslukumittarilta katsottuna. Ja selkeimmin ilmeni vakionopeussäädin päällä talvirajoituksia ajellessa.

            Nyt tehty mekatroniikkahuolto ja öljyt vaihdettiin huuhtelemalla. Samoin ohjelmoitu laatikko (xhp flashtool). Öljyjä ei varmaankaan ollut koskaan vaihdettu, huuhtelua tarvittiin reilun puoleisesti. Laatikko pelaa nyt huomattavasti loogisemmin ja tuntuu nykyaikaisemmalta vaihteistolta. Tuota liialliseen luistattamiseen viittaavaa tunnetta vedättämään lähtiessä ei käytännössä enää ole, lähtee kiihtymään mielestäni paljon normaalimmin kuin ennen. Lievää hummaamista esiintyy edelleen, eli todennäköisesti mun autossa on turbiini jo ehtinyt kärsiä, mikä nyt ei kauheasti yllätä jos ei laatikkoöljyjäkään ole koskaan vaihdettu. Myös pieni töksähdys tulee aika-ajoin pysähtyessä, tiputtaa joskus ykköselle liian myöhään, mutta tämä saattaa käsittääkseni kadota kun ehtii laatikkohuollon jälkeen tulla hieman kilometrejä alle. Nyt siellä on ainakin taas voitelevaa öljyä ja mekatroniikka ok, joten tilanteen ei pitäisi enää huonontua vaikka autolla ajaisikin. Itse on kyllä tarkoitus tuokin vielä laittaa kuntoon myöhemmin.
            Tesla Model 3 Long Range AWD 21'
            Volvo V70 2.5T A awd Classic 07'

            Saab 9-3sc 2.0t vector man 11'
            MB w201 2.5d 93'

            Comment

            • rotaN
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2015
              • 211
              • -

              #7
              ja ehkä helpoin ja halvin näin alkuun tsekata että öljyä on tarpeeks, muistaakseni läpivienti kumi tms.. on yleinen vuotokohta.

              Comment

              • Juhnukka
                BTCF Member
                • Mar 2014
                • 604
                • Lohja

                #8
                Juuu

                Eteläsuomessa aika halpa ja hyvä paikka oli vantaalla powermatic joka vaihtoi läpiviennin, öljyt ja suodattimen niin 600 euroa tuli hintaa. Itse en huomannut että olisi vuotanut öljyä, mutta kuulemma aika reilusti vuosi.

                Sellaista Essonbaarin juttua olen kuullut että jos laatikko humputtaa alle 200 rpm niin selviää vielä mekarempalla siitä enemmän kun hypyttää niin todennäköisesti on turbiini ottanut kipeää.

                Näissä alkupään e60 on kuulemma mittariston softassa vikaa joku aiheuttaa viisarin liiallisen reagoinnin kierrosvaihteluihin, itsellä kierrosmittari hypyttää noin viisarin verran tyhjäkäynnillä ja matka-ajossa mutta salavalikosta katsottuna kierrokset ei heittele kuin noin 5 rpm tyhjäkäynnillä ja matka-ajossa noin 20 rpm hämää vaan kun mittari hyppii :think kuulemma päivityksellä sen saa korjattua.

                Mutta kannattaa aloittaa sieltä halvimmasta päästä ennenkö ottaa laatikon atomeiksi ja maksaa itsensä kipeäksi
                Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

                Comment

                • buksin-1
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2003
                  • 4592
                  • Keski-Pohjanmaa

                  #9
                  Recrolla 1900e täydellinen tehdäskorjattu vaihteisto turbiinein plus pantti ja 2 vuoden tai 100 tkm takuulla. Tulee halvemmaksi kuin korjata ventiilipöydän ja vaihtaa öljyt ilman tulosta ja taas uudestaan ottaa alas ja vaihtaa vielä turbiinin ja taas vaihtaa uudet öljyt.
                  Recrolla aikaa meni vain yksi viikko kun auto kävi siellä ja tuli kerralla kuntoon.
                  Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
                  Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
                  SISUSTAT modaukset

                  Comment

                  • BennyBoy
                    Newbiemmer
                    • Feb 2017
                    • 13
                    • Raasepori

                    #10
                    Joo selvä, ajattelin nyt ensin vaihdattaa nuo öljyt kaverin pajalla (ihan autokorjaamo) sen verran halvalla lupautui tuohon että olisi tyhmää olla kokeilematta. Ilmoittelen sitten millä tavalla jos ollenkaan käytös muuttui.

                    Tuhon alasvahdon yhteydessä tulevaan tärinään vielä palaten niin sitä ilmenee nyt kun on tarkemmin "seurannut" laatikon toimintaa kaikissa nopeuksissa.

                    Sitä huomaa herkemmin juuri kun on tulossa risteykseen sillä silloin sitä voi jatkua pari sekunttiakin mutta ylimmillä vaihteilla se kuuluu enemmän vain nopeana kolahduksena.

                    Nykäyksen tai tärinää ennen laatikko aina vaihtaa vapaalle, sen huomaa hyvin kun keirrokset tippuvat tyhjäkäynnille aina ennen nykäystä (kun tulee risteykseen tai maantie ajossa esim. ohituksen jälkeen).. eli kun kaasun päästää ja kierrokset tippuvat tyhjäköynille vaikka vauhtia on niin tietää että nykäys on tiedossa kun laatikko taas valitsee vaihteen.

                    Onko tämä vapaalle vaihtaminen yleensä ominaisuus vai onko siinä joku vika jo sinä kohtaa kun lyö vapaalle`?
                    2001 330XD, 1998 540i, 2004 535D

                    Comment

                    • zener
                      Moderator
                      • Oct 2004
                      • 14424
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by buksin-1 View Post
                      Recrolla 1900e täydellinen tehdäskorjattu vaihteisto turbiinein plus pantti ja 2 vuoden tai 100 tkm takuulla.
                      Tämä recron hinta kiinnostaa kyllä tosiaan. Tulee varmaan jossain kohtaa toteutettua. Omassa humpaus oireita myös oli.

                      Shudderfix lisäaineella ovat toistaiseksi pysyneet poissa, turbiini ehtoon puolella siis. Yhteen autoon pahemmilla turbiinin oireilla tuota kokeiltiin ja neljättä vuotta menee jyrisemättä ja turbiini pitää. Ei siis ihan huono litku.
                      E65 730dA '04 klick
                      F10 520dA '11 klick
                      E34 520iA '91 klick

                      Instagram


                      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                      Comment

                      • buksin-1
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2003
                        • 4592
                        • Keski-Pohjanmaa

                        #12
                        Originally posted by zener View Post
                        Tämä recron hinta kiinnostaa kyllä tosiaan. Tulee varmaan jossain kohtaa toteutettua. Omassa humpaus oireita myös oli.

                        Shudderfix lisäaineella ovat toistaiseksi pysyneet poissa, turbiini ehtoon puolella siis. Yhteen autoon pahemmilla turbiinin oireilla tuota kokeiltiin ja neljättä vuotta menee jyrisemättä ja turbiini pitää. Ei siis ihan huono litku.
                        Onnistuu myös koko auton toimitus esim. Ykästä, jos ei ole aikaa tai asennuspaikkaa.
                        Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
                        Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
                        SISUSTAT modaukset

                        Comment

                        • Tatu S.
                          BTCF Member
                          • Jul 2013
                          • 78
                          • Lahti/Sastamala

                          #13
                          Itselläkin tuota turbiinijumppaa havaittavissa 300tkm ajetussa -05 530d m57n2:ssa ja viimeiset 20tkm siitä AJtechin lastun kanssa. Tässä aamuyöllä kuskinhommia suorittaessa tuli huolestuttavampaa oiretta ilmeisesti voimalinjasta jostain, auto nykäisi ja ehkä erittäin lievä pamauskin kuului 90kmh nopeudessa tunnin pikatieajon ja muutaman kunnon ohituksen jälkeen. Vakkari oli päällä tuossa vaiheessa, kaksi kertaa nykäisi selvästi kymmenen sekunnin välillä. Pysähdyin ja kuulostelin autoa hetken, jatkoin matkaa ja kerran vielä tumahti hetken päästä jonka jälkeen pari tuntia pikatietä ongelmitta. Oli sen verran jäykempi nykäys ettei ollut samaa vaihteistojumppaa kuin ennen. Mahtaako perä olla antautumassa? Öljyt vaihtamalla luulisi todistusaineistoa löytyvän jos näin on, mitä öljyä perään laittaisi? Pystyykö vaihteiston kuntoa selvittämään millään muulla kuin avaamalla koko purkin jos sieltä tuo tumahtelu olisi peräisin?
                          e60 530d M57N2, -05
                          Ex:
                          e36 320i M50B20, -92
                          e36 320i M52B20, -93

                          Comment

                          • zener
                            Moderator
                            • Oct 2004
                            • 14424
                            • Oulu

                            #14
                            Itellä teki kans aika ilkeitä nykäyksiä välillä kun rättinivel oli ihan loppu. Kerran paukautti niin pahasti että tuntu niinku niska katkeaisi.
                            E65 730dA '04 klick
                            F10 520dA '11 klick
                            E34 520iA '91 klick

                            Instagram


                            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                            Comment

                            • Tatu S.
                              BTCF Member
                              • Jul 2013
                              • 78
                              • Lahti/Sastamala

                              #15
                              Originally posted by zener View Post
                              Itellä teki kans aika ilkeitä nykäyksiä välillä kun rättinivel oli ihan loppu. Kerran paukautti niin pahasti että tuntu niinku niska katkeaisi.
                              No nyt kun ajattelee niin tuohan kuulostaa hyvinkin mahdolliselta kun oli juuri sellaisen nykäyksen ja tumahduksen yhdistelmä että niska nytkähti eteenpäin. Kuinka usein sulla ilmeni tota nytkähtelyä, oliko välissä pitemmänkin aikaa hiljaiseloa ja nykäisi sitten taas? Mutta joka tapauksessa täytyypä tarkistaa, kiitos vinkistä!
                              e60 530d M57N2, -05
                              Ex:
                              e36 320i M50B20, -92
                              e36 320i M52B20, -93

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎