Announcement

Collapse
No announcement yet.

M57 kaasuläpästä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kossu Allu
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2016
    • 222
    • Espoo

    M57 kaasuläpästä

    Terve,

    Onko näissä M57 koneissa kaasuläppä kuinka oleellinen osa? Tärähtäähän se kone enemmän, kun sen sammuttaa ja on läppä täysin auki.

    Paikansin siis vihdoin miksi kierrokset seilaa +-50rpm ja auto heiluu ees taas pikkasen vakkarilla ajaessa 70-110 vauhtia. Kaasuläppä siis on väljä tai paskanen (huomenna tarkempi diagnosointi) ja nyt on mietinnän alla, että rupeeko tota korjaamaan, uusimaan vai ottaisiko sen kokonaan pois käytöstä.

    Mitä mieltä olette ja jos olette kohdanneet saman ongelman miten korjasitte?

    Autona sigun pre-LCI E60, 264tkm rullattuna.

    E91 320d -07 M-Sport
    211hv / 430nm

    Ex:
    E60 525dA -06 "M-Sport"
    M57TU2D25, GA6HP26
    238hv / 510nm


    M: pre-LCI OEM E6x helmat ja E60 takapuskuri, PDC
  • Juuså
    BTCF Member
    • Oct 2009
    • 207
    • Kuopio

    #2
    Pierburgin kaasuläppä 168e plus postit ebaystä, joten en nyt rupeisi sitä ainakaan pois ottamaan jos vika on siihen kohdennettu. Kannattaa ehken kuitenkin eka irrottaa ahtoletku ja katsoa sinne sisälle ennen kuin rupeaa uutta tilaamaan. Ootko lukenut vikakoodit ja onko siellä koodia tuosta kaasuläpästä?
    G31 540d xDrive -18

    Comment

    • jokes911
      Bimmer Fanatic
      • May 2008
      • 875
      • Espoo

      #3
      Tuolla kaasuläpällä ei ole mitään tekoa laatikon humppaamiseen vakkarilla. Se on täysin laatikossa itsessään oleva ongelma joka johtuu turbiinin huonosta lukituksesta jonka juurisyy on joko kulunut turbiini tai venttiilipöydän kulumisen aiheuttama lukituspaineen lasku. Yleensä jälkimmäinen aiheuttaa ensimmäisen.

      Noilla kilsoilla kannattaa olla enemmänkin kuin huolestunut, ettei se sammutuksen täräys riko alemman hihnapyörän vulkanointia, koska juurikin tuollaiset voimat saavat sen jo ehtoopuolella olevan hihnapyörän rikkoontumaan. Nimim. kokemusta tästä(kin).
      2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
      2022 X3 Charged Edition Msport
      1999 Honda CBR 900 SC33
      2009 Husqvarna SMR 510
      2017 KTM EXCF 350

      Comment

      • Kossu Allu
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2016
        • 222
        • Espoo

        #4
        Originally posted by jokes911 View Post
        Tuolla kaasuläpällä ei ole mitään tekoa laatikon humppaamiseen vakkarilla. Se on täysin laatikossa itsessään oleva ongelma joka johtuu turbiinin huonosta lukituksesta jonka juurisyy on joko kulunut turbiini tai venttiilipöydän kulumisen aiheuttama lukituspaineen lasku. Yleensä jälkimmäinen aiheuttaa ensimmäisen.

        Noilla kilsoilla kannattaa olla enemmänkin kuin huolestunut, ettei se sammutuksen täräys riko alemman hihnapyörän vulkanointia, koska juurikin tuollaiset voimat saavat sen jo ehtoopuolella olevan hihnapyörän rikkoontumaan. Nimim. kokemusta tästä(kin).
        Dampperi on vaihdettu hetki sitten vahvistettuun malliin, oli kyllä loppuun kulunut. Kaasuläppä päältä katsoen on tolkuttoman likainen, siitä metallijousikin hikoilee öljyä. Katson tänään saisiko siihen eloa, jos putsaisi.

        Nythän kun mulla on läppä koko ajan auki ei ko. +-50rpm humppausta esiinny, sama tärähdys sammuttaessa kuin olisi läpässä piuha ja kyyti tosi tasaista. Olettamukseni on tällä hetkellä, että läppä ei mene kunnolla kiinni kun sen pitäisi johtuen väljyydestä tai likaisuudesta.

        EDIT: humppaus tulee vaan silloin, kun esim. liukuu vakkarilla alamäkeen 70 nopeudella, tasakaasulla ei ko. ongelmaa tule. Tällöin siis kun ei anneta kaasua läpän pitäis mennä kiinni ja tehä seos sopivaksi, mutta kun ei todennäköisesti mene, seos on tilanteeseen nähden väärä aiheuttaen humppausta.
        Last edited by Kossu Allu; 02-06-2018, 09:21.

        E91 320d -07 M-Sport
        211hv / 430nm

        Ex:
        E60 525dA -06 "M-Sport"
        M57TU2D25, GA6HP26
        238hv / 510nm


        M: pre-LCI OEM E6x helmat ja E60 takapuskuri, PDC

        Comment

        • Supra^
          BTCF Member
          • Jul 2005
          • 5150
          • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

          #5
          Jos läppä ei toimi/poistetaan/antaa vikakoodin, ei myöskään DPF-poltot toimi ja menee tukkoon. Jos DPF jo poistettu niin voi hukata läpänkin, jossei tuo isompi tärähdys sammuttaessa haittaa. Ei niissä vanhemmissakaan (esim. E46 M57/M57N) tuota läppää ole.
          Musti 8HP
          Nokivasara M47
          TeiniCoupé DCT
          E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

          Ex:
          E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

          Comment

          • Kossu Allu
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2016
            • 222
            • Espoo

            #6
            Originally posted by Supra^ View Post
            Jos läppä ei toimi/poistetaan/antaa vikakoodin, ei myöskään DPF-poltot toimi ja menee tukkoon. Jos DPF jo poistettu niin voi hukata läpänkin, jossei tuo isompi tärähdys sammuttaessa haittaa. Ei niissä vanhemmissakaan (esim. E46 M57/M57N) tuota läppää ole.
            Tattis, tätä kaipasinkin. Autosta poistettu pönttö, poltto ja egr termarineen.

            Koitan vielä elvyttää sitä putsaamalla, mutta jos ei tule kuntoon ajelen ilman piuhaa sitte

            E91 320d -07 M-Sport
            211hv / 430nm

            Ex:
            E60 525dA -06 "M-Sport"
            M57TU2D25, GA6HP26
            238hv / 510nm


            M: pre-LCI OEM E6x helmat ja E60 takapuskuri, PDC

            Comment

            • VolvoTDi
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2006
              • 1576
              • Tampere - Pori

              #7
              Poltot kyllä toimii vaikka kaasuläpän ohjelmasta poistaa. Poisto pitää vain tehdä oikein ettei tapahtuma häiriinny.
              Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
              Check:
              www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
              Tampere 044-5867096

              Comment

              • Kossu Allu
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2016
                • 222
                • Espoo

                #8
                Nyt on hetki ajeltu ilman kaasuläppää ja läpän kanssa. Humppausta kierroksissa (+-50rpm) ei enää esiinny ilman kaasuläppää ja auto kulkee hienosti - kuin olisi öljyssä rasvattu, kylmällä laatikolla ekat metrit alamäkeen saattaa olla jäykähköt. Sammutukset tärähdys ei ole mitenkään merkittävä, että jotenkin häiritsisi päivittäistä käyttöä.

                Kaasuläpän ollessa kiinni ilmenee tuon humppauksen lisäksi sellainen ongelma, että kun päästää kaasun 2 tai 3 vaihteella ylä- tai alamäkeen ja kierrosten laskiessa tarpeeksi alas -> auto "sukeltaa" isohkon määrä kierroksia (100 - 400rpm) ja ihan kuin perä alkaisi tökkimään lujaa nopeeta tahtia (ihan kuin kardaani menisi pohjaan sekunnin välein)

                Miten tuo kaasuläppä voi vaikuttaa esiintyvään tökkimiseen?
                Lähinnä mietin, että olisiko jokin muu osa paskana kuin itse kaasuläppä. Joka siis toimi ainakin kun käynnisti ja sammutti auton ahtoputki auki. Mitään erityisiä vikakoodeja ei näkynyt, lähinnä pissapojan lämmittimestä valitteli
                Last edited by Kossu Allu; 07-06-2018, 22:08. Reason: Korjausta tekstiin

                E91 320d -07 M-Sport
                211hv / 430nm

                Ex:
                E60 525dA -06 "M-Sport"
                M57TU2D25, GA6HP26
                238hv / 510nm


                M: pre-LCI OEM E6x helmat ja E60 takapuskuri, PDC

                Comment

                • Kossu Allu
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2016
                  • 222
                  • Espoo

                  #9
                  Tähän jatkeena, että tuli kaasuläppä kuntoon. Puhdistin vain liittimen kaasuläpästä ja johdosta - oli öljyn peitossa täysin.

                  Nyt kulkee kuten irtikytkettynä ja sammuu niin nätisti, ettei koskaan ole aikaisemmin sammunu

                  Nykäsyt 90km/h vakkarilla jatkuvat edelleen, täytyy nyt vain elää sen kanssa.

                  E91 320d -07 M-Sport
                  211hv / 430nm

                  Ex:
                  E60 525dA -06 "M-Sport"
                  M57TU2D25, GA6HP26
                  238hv / 510nm


                  M: pre-LCI OEM E6x helmat ja E60 takapuskuri, PDC

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4627
                    • Tampere

                    #10
                    Tuo kaasuläpän akselihan näissä alkaa usein vuotamaan. Täällä oli jotain kuvia asiasta. Läpän päädyn pystyy aukaisemaan ja putsaamaan sisältä. Hiukan tuosta on hommaa ja eihän se väljää reikää/akselia korjaa...
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • Kossu Allu
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2016
                      • 222
                      • Espoo

                      #11
                      Originally posted by fraatti View Post
                      Tuo kaasuläpän akselihan näissä alkaa usein vuotamaan. Täällä oli jotain kuvia asiasta. Läpän päädyn pystyy aukaisemaan ja putsaamaan sisältä. Hiukan tuosta on hommaa ja eihän se väljää reikää/akselia korjaa...
                      https://www.btcf.fi/forum/showthread...11#post3938511
                      Kiitos vinkistä, meneepä siitä elektroniikkakin törkysen näköiseksi. Saako tuota kantta auki väkivallattomasti vai joutuuko jostakin kulmasta vääntämään väkisin auki?

                      PS. Ei ole tavallista suurempaa kuin se pari mm väljyyttä omassa läpässä.

                      E91 320d -07 M-Sport
                      211hv / 430nm

                      Ex:
                      E60 525dA -06 "M-Sport"
                      M57TU2D25, GA6HP26
                      238hv / 510nm


                      M: pre-LCI OEM E6x helmat ja E60 takapuskuri, PDC

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4627
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by Kossu Allu View Post
                        Kiitos vinkistä, meneepä siitä elektroniikkakin törkysen näköiseksi. Saako tuota kantta auki väkivallattomasti vai joutuuko jostakin kulmasta vääntämään väkisin auki?

                        PS. Ei ole tavallista suurempaa kuin se pari mm väljyyttä omassa läpässä.
                        Kansi on prässätty? kiinni. Ruuvarilla kampeamalla sen saa kuitenkin irti. Kiinni ei meinaa saada kunnolla ilman tiivisteliimaa ja jotain joka puristaa kantta kiinni sen aikaa että liima kuivaa kunnolla.

                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • Kossu Allu
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2016
                          • 222
                          • Espoo

                          #13
                          Näin oletinkin, mutta aattelin jos jollakin kikka kolmosella saisikin auki (kysyvä ei tieltä eksy ). Jos sen kanssa tulee ongelmia tulevaisuudessa, niin voisi avata tuon kannen ja putsata sieltäkin sekä kasata silikooniliimalla tms.

                          Kiitos vielä hyvän infon jakamisesta
                          Last edited by Kossu Allu; 22-06-2018, 20:30.

                          E91 320d -07 M-Sport
                          211hv / 430nm

                          Ex:
                          E60 525dA -06 "M-Sport"
                          M57TU2D25, GA6HP26
                          238hv / 510nm


                          M: pre-LCI OEM E6x helmat ja E60 takapuskuri, PDC

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9156
                            • Oulu

                            #14
                            Omassa kiesissä porasin kaasuläppäkotelon alimpaan kohtaan 2 mm reiän, josta öljy pääsee valumaan ulos jos sitä sinne eksyy.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • Kossu Allu
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2016
                              • 222
                              • Espoo

                              #15
                              Originally posted by Clavurion View Post
                              Omassa kiesissä porasin kaasuläppäkotelon alimpaan kohtaan 2 mm reiän, josta öljy pääsee valumaan ulos jos sitä sinne eksyy.
                              Aika hyvän ratkaisun oot tehny. Avatessa kannattaa siis huomioida, että kaivertelee ruuvarilla läpän alapuolelta

                              Onko mitään haittavaikutuksia ollut? Onko vettä kertynyt tms. (vaahtoa)?

                              E91 320d -07 M-Sport
                              211hv / 430nm

                              Ex:
                              E60 525dA -06 "M-Sport"
                              M57TU2D25, GA6HP26
                              238hv / 510nm


                              M: pre-LCI OEM E6x helmat ja E60 takapuskuri, PDC

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎